Gå til innhold
Helge

Octavia jeg lurer på


Anbefalte innlegg

Skrevet

Som en kan se av annen post her på forumet så har jeg nylig kjøpt ny Octavia. 

Har ikke fått satt meg inn i hvordan ting og tang virker skikkelig da jeg hat vært bortreist på arbeid.

Føler jeg finner ut av det meste, men er det noen her som kan fortelle meg hvordan jeg ser kilometerstand, ser trip teller men ingen visning av total kjørelengde noe jeg syntes er merkelig. 

 

Ser nå at kilometerstand vises hvergang du kommer inn i bilen, men forsvinner så snart en starter den til fordel for visning av adaptiv cruisekontroll.

Lar tråden bli startet likevel, kommer sikker mer jeg eller andre Octavia eiere lurer på.

 

Skrevet

Slik er det også på min Superb 2016, og slik var det også på min VW Golf 2014 modell, skal ha synlig km stand (altså den totale), så må du deaktivere cruise controllen. Da får du synlig total km stand hele tiden. :) 

Skrevet

Er det noen som har erfaring med programering av funksjoner ved bruk av eksempel vis VCDS software, mye omtalt på engelsk forum. Der ser det tilsynelatende ut som om det er mulig å programere skiltgjennkjenning i Amundsen og mye mere.

Skrevet

Dette har jeg ikke så mye kunnskaper om, men jeg leser jo stadig om noen som gjør forandringer og utvidelser på sine biler i Skoda gruppa på Facebook. Så hva som er mulig å gjøre og hva bilen støtter kan jeg ikke så mye om, men jeg leser ofte at det er anbefalt å bruke PC og VCDS via en Ross-tech kabel. 

Jeg ville undersøkt litt nærmere om hva som skjer med garantien på bilen, om det blir oppdaget at en har gjort forandringer i bilens oppsett.

Jeg forhørte meg litt om mulighetene for å kunne lukke den el. bakluka via nøkkel og bryteren inne i bilen på min bil og det var fullt mulig, men de på verkstedet hadde ikke lov til det av sikkerhetsmessige årsaker, og om en likevel gjorde det selv via VCDS og det ble oppdaget så kunne det igjen gå ut over garantien. Så selv om jeg fremdeles ønsker meg de funksjonene, så lar jeg det rett og slett være, for nybilgarantien gambler ikke jeg med. Men det er jo mulig at det bare var litt «skremsels-propaganda» de brukte overfor meg, det vet jeg jo ikke, men jeg tar rett og slett ikke sjansen på det.

Men mulig du får en annen beskjed fra ditt verksted om du spør om dette, for det spriker jo stort i svar når det gjelder andre ting fra verksted til verksted også, som f.eks. ekstra understellsbehandling/Tectylering.........

Om det er mulig å gjøre dette på din bil, så er det jo ikke så sikkert at det koster så mye å få det utført på verkstedet heller, uten at jeg vet svaret på det..........

 

EDIT: Har du forsøkt å deaktivere Cruise Controllen på din bil for å få frem den totale km standen enda @Helge?

Bare lurte på om det fungerte på Octavia, for det gjorde det som sagt på min forrige bil VW Golf (mk Vll 2014) og på min Superb 2016.

Skrevet

Når cruisecontrol deaktiveres vises total kilometerstand slik som du beskrev @Superb lll.

Nå er det automatisk dimme funksjon som det må læres :-) skal se en må lese instruksboka :-) 

 

  • Lik 1
Skrevet (endret)

Fant ut av automatisk dimme funksjonen også, sette på langlys til en ser et lite lystegn med A inni på maxidot displayet.

Da fungerer det hvergang og ikke tilfeldig som før jeg oppdaget denne lille forskjellen?

Endret av Helge
Skrevet

hehe, greit å finne ut av ting :)

Er selv sånn passe fornøyd med autodimming. Av og til kan sterke lys på hus/gårdsplass føre til at bilen blender ned. 

Skrevet

Litt følsom den sensoren og så er den litt for treg å skru på etter møtende trafikk. Regner med dette er noe som er mulig å justere på om man har VCDS. 

Skrevet

I kjøremodusvalg så har en også mulighet til å endre modus for automatisk dimming, sport normal og eco mener jeg valgene er, hvor stor forskjellen det er, vet jeg ikke da det ikke er prøvd. Men det er jo tenkelig at den blir litt kjappere i sport enn i normal som har vært valgt for min del.

Skrevet
12 timer siden, CitizenX skrev:

Litt følsom den sensoren og så er den litt for treg å skru på etter møtende trafikk. Regner med dette er noe som er mulig å justere på om man har VCDS. 

Vet ikke hvordan det er på Ovtavia, men på Superb kan man i alle fall bestemme hvor rask den skal gå på igjen. Det er ganske kjapp på det raskeste, men skulle ønskelig vært enda tidligere på'n!

Men har samme erfaring som @Tor2r sier. Det er litt håpløst med tenke på att det dimmer ned pga hus/gårdsplasser/bensinstasjoner etc... 

 

Men tror vi her til lands er over snittet bortsemte med gatelys... føler jeg 90% av kjøringen ikke har behov for fulltlys:-)

Skrevet

I mitt nabolag er det enten gatelys eller helt svart. Der det er gatelys kan en lese avisen, mens der det ikke er er det steike mørkt. Kun gatelys der det er gang og sykkelvei uten gang og sykkel vei helt mørk. Ikke lett å forstå, men følger sikkert en EU standard der det å tenke logisk ikke er å foretrekke. Oppsummert så er det ikke behov for fulle lys så ofte, men der hvor det er behov har jeg ikke oppdaget noen nedsider så langt.

Skrevet
12 timer siden, Salcin skrev:

Vet ikke hvordan det er på Ovtavia, men på Superb kan man i alle fall bestemme hvor rask den skal gå på igjen. Det er ganske kjapp på det raskeste, men skulle ønskelig vært enda tidligere på'n!

Men har samme erfaring som @Tor2r sier. Det er litt håpløst med tenke på att det dimmer ned pga hus/gårdsplasser/bensinstasjoner etc... 

 

Men tror vi her til lands er over snittet bortsemte med gatelys... føler jeg 90% av kjøringen ikke har behov for fulltlys:-)

Joda, kan stille inn på Octaviaen også,  og jeg har den på det kjappeste, men det er enda minst ett sekund for sent. 

Skrevet

Er det forskjell på hastigheten tro om en har kun fjernlysassistent eller har adaptiv fjernlysassistent?

Jeg har kun fjernlysassistent på min Superb, og de slukker også altfor seint om det kommer bil(er) i møte.

 

EDIT:

Nå blir det litt of-topic her, men likevel litt innenfor den samme kategorien etter min mening, selv om det da blir på Superb det dreier seg om. Om det er ønskelig så kan jeg gjerne flytte resten av innlegget til en egen Superb kategori i stedet, slik at en holder seg innenfor riktig kategori?

 

En annen ting jeg reagerer litt på er at nærlysa lyser altfor mye til venstre, jeg vet at de skal gjøre det i lave hastigheter, men det får da være grenser. De lyser skikkelig opp langt utenfor veibanen til venstre og flere biler har blinket på meg for at de ikke synes noe om dette og blir da muligens blendet/irritert av dette, og det kan jeg jo forstå. Motgående trafikk og gatebelysning skal også forhindre at bilen lyser slik, men det virker ikke slik på meg, for den lyser like godt til venstre for det, for det ser jeg jo når jeg passerer møtende trafikk.

Har vært en tur på verkstedet med dette, men fikk da beskjed om at alt var som det skulle være, de tilkoblet den sin pc og sjekket om det var noe feil, og tok så en prøvetur med den.........

 

Det er to måter å unngå dette helt på, det er enten å vri lysbryteren fra Automatisk og helt over til høyre, for da blir den «svingbare» egenskapen borte, eller så må en kjøre fortere enn 80 km/t, for da «retter lysa seg inn» og lyser mest rett fremover..........

 

Vet ikke om det er andre som opplever nærlysa sine slik?

Skrevet

Avtagbart hengerfeste.

Bestilte Octavian med såkalt avtagbart hengerfeste.

Dette skjønner jeg godt om blir sittende permanent på for de fleste, plundrete å få på og grisete da det er fett/ vaselin både her og der. 

Er i grunn strålende fornøyd så langt med Octaviaen men av  ting som burde forbedres så er hengerfeste en klar kandidat.

Får håpe det kommer innsvingbart også på Octavia i forbendelse med faceliften.

Skrevet

Det er jeg helt enig med deg i @Helge  

Jeg har innsvingbart h.feste på min Superb og hadde det samme på min forrige bil en VW Golf, da er det enkelt og greit å både «montere og demontere» dette etter endt bruk, slik at en slipper å få blåmerker på leggene og ødelagte klær/bukser av fett og søl. 

På bilene jeg hadde før Golfen, så var det avtagbart h.feste, og der gjorde jeg det til en regel at jeg tok det av med engang jeg var ferdig med å bruke det, og under vintersesongen så gjorde jeg det også rent og smurte det opp om det var salt på veiene, det samme gjorde jeg ofte med den fastmonterte delen på bilen. Så jeg opplevde aldri at dette hverken satt fast eller var vanskelig å montere når jeg hadde behov for det. Litt jobb var det, men du verden så flott når det fungerer som det skal, så kan en bare le litt av de som sliter med både montasje og demontering pga manglende vedlikehold :D 

Skrevet (endret)

Som tittelen på tråden sier så lurer jeg på følgende:

Når økonomimodus er valgt så kommer det opp et tegn i diplayet med en eco og ring rundt om en feks skulle komme i en utforbakke, iht skoda så brukes blant annet energien av at bilen ruller til å produsere strøm/ lading slik jeg har forstått det.

Det  er forsåvidt ikke funksjonaliteten rundt modusen jeg lurer på, men om en har valgt økonomi modus for drift og bruker cruisecontrolleren tennes ikke denne infoen/lyset ved de samme betingelser, betyr det at økonomi modus kun er fungerende når en ikke bruker cruise conrtol?

 

Endret av Helge
Skrevet

Slik jeg har forstått dette @Helge etter hva selgeren uttalte når jeg fikk min bil i våres, så dreier dette seg om en helmanuell innsats fra føreren for å se hvor økonomisk h*n kan kjøre uten tekniske/elektroniske «hjelpemidler» fra bilen.

For dette er jo noe en virkelig må gjøre en innsats for å få til, slik som å planlegge kjøringen opp/ned bakker, inn mot vegkryss, etc, og slike ting klarer ikke en gang Skoda å hjelpe oss med, her kreves det full fokus fra føreren for å oppnå best mulig resultat.

Har ikke prøvet denne funksjonen selv enda, men har forsøkt mitt beste på å se hva jeg klarte å få forbruket ned på, og med kun et par «kick-down» forbikjøringer (forbi traktor og gravemaskin), så endte jeg på 0,61, og det er jeg ganske fornøyd med. I hvert fall med tanke på hvor jeg kjørte og trafikken var var en del av, men selv med en helt tom vei, så er jeg ikke så sikker på at jeg hadde fått den så mye lenger ned heller. Bilen er nok litt for tung til å kunne komme noe særlig lenger ned (i Praksis) med tanke på forbruket enn det her, ser Skoda opererer med litt andre tall i brosjoren, men de tror jeg nesten kun er oppnåelig i teorien......... 

  • 1 måned senere...
Skrevet

Har nå kjørt Octavian litt og er godt  fornøyd. Noe mer støy føler jeg i forhold til Audi, men godt innenfor det akseptable.

Kjenner det var riktig å velge badroad Nå slipper jeg å bekymre seg på dårlige vestlandsveier.

Under seter så har jeg huket av for nøkkel aktivert, noen som har erfaring med å programere dette?

Har kun sett den virke en gang og da valgte den innstillingen til min kone både mht speil og sete. For å aktivere så mener og tror jeg at en må låse opp bil ved bruk av nøkkel og ikke keyless.

Skrevet

Dette er en funksjon vi bruker på vår Octavia - Og den er helt fantastisk!
Fruen er lavere enn meg, og med hennes innstilling på førersetet sliter jeg med å komme inn i bilen. Det slipper jeg å tenke på med dette programmet, setet går i min innstilling så snart jeg låser opp bilen :)

- Dette må aktiveres for hver enkelt nøkkel.
- Innstilling for sete og speil lagres når du låser bilen.
- Når du låser opp bilen (med knapp på nøkkel eller KESSY) går setet og speilene tilbake til innstillingen som var da du låste med den nøkkelen.

Dette krever da at man har sin egen dedikerte nøkkel og ikke bytter på.
Det kan være litt kronglete å programmere nøklene når begge nøklene er i bilen så jeg anbefaler å programmere en av gangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...