Gå til innhold
Helge

Octavia jeg lurer på


Anbefalte innlegg

Skrevet

Da forstår jeg det slik at det er selve låsing med nøkkelen spm aktiverer denne funksjone.

Er dette korrekt? Må du da bruke låse funksjonen på nøkkel for å lagre?

 

Akkurat nå, Helge skrev:

Da forstår jeg det slik at det er selve låsing med nøkkelen spm aktiverer denne funksjone.

Er dette korrekt? Må du da bruke låse funksjonen på nøkkel for å lagre?

At nøklene må dedikeres hver enkelt bruker skjønner jeg.

 

Skrevet

Ja, når du låser så lagres innstillingene (gitt at du har aktivert dette under sete innstillingene i infotainment).
Nei, jeg tror ikke det er nødvendig å bruke låse funksjonen på nøkkelen. Jeg bruker stort sett bare KESSY (trykke på håndtaket).

Skrevet

Hei

På min 2016 Octavia RS så kan jeg både lukke og åpne bagasjeroms luken med nøkkel og innvendig. Kjøpte bilen demo kjørt fra Forhandler så mulig dem har vært og tuklet med programvaren. Mener flere andre merker har det slik at man kan lukke og åpne b.rommet fra bilen. 

Ang. lysene så er jeg helt enig! Irriterende, særlig når langlysene er på. Det skulle visst være sånn da jeg tok kontakt med en forhandler her nord for og høre om det kunne være noe feil med lysene mine.

  • 2 uker senere...
Skrevet
På 8.1.2017 den 19.15, Lofotgutt skrev:

Hei

På min 2016 Octavia RS så kan jeg både lukke og åpne bagasjeroms luken med nøkkel og innvendig. Kjøpte bilen demo kjørt fra Forhandler så mulig dem har vært og tuklet med programvaren. Mener flere andre merker har det slik at man kan lukke og åpne b.rommet fra bilen. 

Ang. lysene så er jeg helt enig! Irriterende, særlig når langlysene er på. Det skulle visst være sånn da jeg tok kontakt med en forhandler her nord for og høre om det kunne være noe feil med lysene mine.

Hadde vore moro å vist korleis dette kan oppgraderes.  Min kan kun opne, men ikkje lukke via nøkkel 

Her er ein som har hacket octaviaen sin. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=5TYgRI3bepw

Skrevet (endret)

Gjennom VCDS/VAG com, programvare og en skikkelig kabel,

http://www.ross-tech.com

https://www.bildeler.no/diagnoseutstyr/audi/rs4/D/?Vare=69392

og en windows pc så har du kommet langt allerede. Så må denne kabelen plugges inn i bilen, så må du aktivt kode om (med riktig(e) kode(r)) det du vil ha forandret på.

Hvordan det er med nybilgaranti etter at en evt. har gjort noe slikt selv (eller fått hjelp av noen som har det) vet jeg ikke.

 

Det er mange ting som kan kodes om, og noen av de mest «populære» er,

  • lukke bakluke fra knappen inne i bilen
  • lukke bakluke med nøkkel
  • fjerne lyden på åpning av bakluke med nøkkel/knapp i bilen
  • synlig viftehastighet på klima anlegget i auto
  • justere ned hastigheten på fjernlys assistent, slik at den virker tidligere
  • etc........

men det kreves en kode til enhver ting du ønsker å forandre. Kodene er jo tilgjengelige, men en må jo vite hva de forskjellige kodene er før en begynner, og en må vite hva en gjør for å få dette til å fungere slik det skal.

 

Det med lukking av bakluke fra nøkkel/knapp inne i bilen er noe enhver forhandler kan gjøre, men de har ikke lov til det av sikkerhetsmessige årsaker (men som blir gjort er jo noe helt annet..........)

Med KESSY så funger dette på Superb i hvert fall fra fabrikken om en fysisk står bak støtfangeren bak og nære bilen. Det er fordi bakluken ikke skal kunne lukkes uten at en har kontroll med hvem/hva som befinner seg bak bilen, slik at bakluka ikke skader noen/noe når den lukkes.

Om KESSY fungerer slik på Octavia vet jeg ikke.

 

Endret av Superb lll
Skrevet (endret)
36 minutter siden, Superb lll skrev:

Gjennom VCDS/VAG com, programvare og en skikkelig kabel,

http://www.ross-tech.com

https://www.bildeler.no/diagnoseutstyr/audi/rs4/D/?Vare=69392

og en windows pc så har du kommet langt allerede. Så må denne kabelen plugges inn i bilen, så må du aktivt kode om (med riktig(e) kode(r)) det du vil ha forandret på.

Hvordan det er med nybilgaranti etter at en evt. har gjort noe slikt selv (eller fått hjelp av noen som har det) vet jeg ikke.

 

Det er mange ting som kan kodes om, og noen av de mest «populære» er,

  • lukke bakluke fra knappen inne i bilen
  • lukke bakluke med nøkkel
  • fjerne lyden på åpning av bakluke med nøkkel/knapp i bilen
  • synlig viftehastighet på klima anlegget i auto
  • justere ned hastigheten på fjernlys assistent, slik at den virker tidligere
  • etc........

men det kreves en kode til enhver ting du ønsker å forandre. Kodene er jo tilgjengelige, men en må jo vite hva de forskjellige kodene er før en begynner, og en må vite hva en gjør for å få dette til å fungere slik det skal.

 

Det med lukking av bakluke fra nøkkel/knapp inne i bilen er noe enhver forhandler kan gjøre, men de har ikke lov til det av sikkerhetsmessige årsaker (men som blir gjort er jo noe helt annet..........)

Med KESSY så funger dette på Superb i hvert fall fra fabrikken om en fysisk står bak støtfangeren bak og nære bilen. Det er fordi bakluken ikke skal kunne lukkes uten at en har kontroll med hvem/hva som befinner seg bak bilen, slik at bakluka ikke skader noen/noe når den lukkes.

Om KESSY fungerer slik på Octavia vet jeg ikke.

 

Tenker det er heilt OK å trykke på knappen eg alså ;)  På BMW er jo opning/lukking med nøkkel standard. Skoda kunne enkelt løst sikkerheitsaspektet ved å installere ein sensor som registrerer hindringer for bagasjeromsluka? 

Endret av krosjefen
Skrevet
26 minutter siden, krosjefen skrev:

Tenker det er heilt OK å trykke på knappen eg alså ;)  På BMW er jo opning/lukking med nøkkel standard. Skoda kunne enkelt løst sikkerheitsaspektet ved å installere ein sensor som registrerer hindringer for bagasjeromsluka? 

Jeg er så enig med deg som det går an i dette @krosjefen, bare synd at Skoda ikke er enige med oss......... O.o

Jeg har vært på verkstedet og spurt, men det verkstedet der jeg kjøpte min bil sier tvert nei til dette. Jeg vet at det finnes noen verksteder/mekanikere som gjør dette likevel, men etter «boka» så er det ikke lov på Skoda. Og en av grunnene er bl.a. en manglende «klemsensor» som bl.a. vinduene har, og du også påpeker. De merker motstand og åpner seg igjen, det gjør visstnok ikke bakluken på Skoda.

Det har jeg lest noen steder og sett på et par av Autogefühl sine tester/omtaler av Skoda (Superb), der kritiserer de den el.bakluka til den «nye» Superb.

Jeg skulle fint ha levd med dette uansett på eget ansvar også jeg med tanke på bakluka, men det var det å få noen til å gjøre det, og samtidig vite at jeg fremdeles har nybilgarantien i behold. For jeg vet ikke om en slik koding legger igjen «spor» som verkstedet ser neste gang de kobler bilen til sitt system?

 

Litt of-topic, for jeg vet at det er flere som har rootet/jailbreaket sin mobil, og så satt den tilbake til fabrikkinstillingene med riktig programvare etterpå, men det blir synlig fordi noen tegn i programvaren forandrer seg og en ender med null garanti.........

Skrevet
8 timer siden, CitizenX skrev:

Det meste av det som gjøres med VCDS kan gjøres med en androidtelefon og obdeleven fra https://obdeleven.com/ til en litt rimeligere penge. 

Har du prøvd dette selv @CitizenX?

 

Ser jo meget bra ut dette her, men jeg vet ikke helt om jeg er «modig» nok til å gjøre noe slikt selv.

Tenker på hva som evt skjer med nybilgarantien om verkstedet ser at en har vært inne å kodet om noe........

Skrevet

Heilt enig. Vil ikkje begynne å kludre for mykje med programvaren i bilen.  Tipper det kan gå riktig så gale, om ting ikkje blir gjort på riktig måte. Det er ikkje SÅ krise at eg må trykke på knappen. Det er kun litt ironisk at eg kan opne bagasjeluka frå ein knapp i midtkonsollen, men for å stenge luka må eg forlate bilen og trykke manuelt på luka. Det oser ikkje "simply clever" av den metoden :) 

Skrevet

@Superb lll Har ikke testa selv enda, må bare finne noe fornuftig å teste det på. Med mindre man gjør alvorlige inngrep i programvaren som medfører at man faktisk får feil som en følge av det kan jeg vanskelig forstå at det skulle medføre bortfall av garanti. Det er ikke akkurat hæftig tuning av motoren vi snakker om her heller, men snarere mindre modifikasjoner. Der er er 10-15 "ting" du kan gjøre uten å måtte kode selv vha av "credits" som du opptjener. Skal se om jeg får tatt screenshot av det.

Skrevet (endret)

Dette her hva du enkelt kan endre uten å måtte kode selv, har tatt med noen eksempler som viser hvilke alternativer man har. 

 

Screenshot_2017-01-24-23-23-15.pngScreenshot_2017-01-24-23-23-29.png

Screenshot_2017-01-24-23-23-46.pngScreenshot_2017-01-24-23-23-57.png

Screenshot_2017-01-24-23-24-07.pngScreenshot_2017-01-24-23-24-16.png

Screenshot_2017-01-24-23-24-24.pngScreenshot_2017-01-24-23-24-33.png

Screenshot_2017-01-24-23-24-40.pngScreenshot_2017-01-24-23-24-48.png

Screenshot_2017-01-24-23-25-25.pngScreenshot_2017-01-24-23-25-41.png

Screenshot_2017-01-24-23-26-20.pngScreenshot_2017-01-24-23-26-28.png

Endret av CitizenX
Skrevet

Det der så jo veldig lettvint og genialt ut da :-) Den ESC Off der,  blir det slik att det går helt av da man holder knappen inne i noen sek?

Skrevet

Mange interessante muligheter der @CitizenX, men jeg er nok ikke helt klar for å «tukle» med dette selv, er ikke modig nok gitt ;) 

 

Så ikke akkurat muligheten for å kode bakluken der (åpne/lukke fra nøkkel/bryter inne i bilen), men det er sikkert en av de mange mulighetene som er tilgjengelig her.

Bare for å ha spurt, hva koster dette komplett da @CitizenX ?

Skrevet

ESC off antar jeg gjør at den går helt av når man trykker inn knappen. Mener jeg ikke såg den i jula når jeg var innom appen å surret, så trur den er ny. Det går en egen tråd på briskoda forumet om ODBeleven. 

Pris og funksjoner i bildet nedenfor. 

 

 

features.PNG

pris.JPG

Skrevet

Nei, er litt ekstra features åsså får man litt flere credits med pro. Credits brukes for den "enkle" programmeringa som vises på bildet. Ellers kan man gjøre manuell koding som i VCDS. Jeg ville ha kjøpt PRO i dag men kjøpte standardversjonen først. Man opparbeider seg credits med å se på reklame i appen.

  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Da har jeg testet APP funksjonen i OBDeleven, har deaktivert start/stopp samt slått av ESP fullstendig. Prøvde deaktivere setebeltevarsleren men den gikk ikke gjennom. Satte også DRL til å slå seg av med handbrekket oppe. Så OBDeleven fungerer. Fikk også kjørt scan på bilen og luket ut feilkoder.

 

 

IMG_8121.JPG

Endret av CitizenX
Skrevet

Kjekk denne. Flott å kunne slå av auto stopp/start. 

Jeg ville også likt å slå av lykte spylere. Og om mulig fått fart/skilt visning i maxidot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...