Gå til innhold
Helge

Octavia jeg lurer på


Anbefalte innlegg

Skrevet

Da forstår jeg det slik at det er selve låsing med nøkkelen spm aktiverer denne funksjone.

Er dette korrekt? Må du da bruke låse funksjonen på nøkkel for å lagre?

 

Akkurat nå, Helge skrev:

Da forstår jeg det slik at det er selve låsing med nøkkelen spm aktiverer denne funksjone.

Er dette korrekt? Må du da bruke låse funksjonen på nøkkel for å lagre?

At nøklene må dedikeres hver enkelt bruker skjønner jeg.

 

Skrevet

Ja, når du låser så lagres innstillingene (gitt at du har aktivert dette under sete innstillingene i infotainment).
Nei, jeg tror ikke det er nødvendig å bruke låse funksjonen på nøkkelen. Jeg bruker stort sett bare KESSY (trykke på håndtaket).

Skrevet

Hei

På min 2016 Octavia RS så kan jeg både lukke og åpne bagasjeroms luken med nøkkel og innvendig. Kjøpte bilen demo kjørt fra Forhandler så mulig dem har vært og tuklet med programvaren. Mener flere andre merker har det slik at man kan lukke og åpne b.rommet fra bilen. 

Ang. lysene så er jeg helt enig! Irriterende, særlig når langlysene er på. Det skulle visst være sånn da jeg tok kontakt med en forhandler her nord for og høre om det kunne være noe feil med lysene mine.

  • 2 uker senere...
Skrevet
På 8.1.2017 den 19.15, Lofotgutt skrev:

Hei

På min 2016 Octavia RS så kan jeg både lukke og åpne bagasjeroms luken med nøkkel og innvendig. Kjøpte bilen demo kjørt fra Forhandler så mulig dem har vært og tuklet med programvaren. Mener flere andre merker har det slik at man kan lukke og åpne b.rommet fra bilen. 

Ang. lysene så er jeg helt enig! Irriterende, særlig når langlysene er på. Det skulle visst være sånn da jeg tok kontakt med en forhandler her nord for og høre om det kunne være noe feil med lysene mine.

Hadde vore moro å vist korleis dette kan oppgraderes.  Min kan kun opne, men ikkje lukke via nøkkel 

Her er ein som har hacket octaviaen sin. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=5TYgRI3bepw

Skrevet (endret)

Gjennom VCDS/VAG com, programvare og en skikkelig kabel,

http://www.ross-tech.com

https://www.bildeler.no/diagnoseutstyr/audi/rs4/D/?Vare=69392

og en windows pc så har du kommet langt allerede. Så må denne kabelen plugges inn i bilen, så må du aktivt kode om (med riktig(e) kode(r)) det du vil ha forandret på.

Hvordan det er med nybilgaranti etter at en evt. har gjort noe slikt selv (eller fått hjelp av noen som har det) vet jeg ikke.

 

Det er mange ting som kan kodes om, og noen av de mest «populære» er,

  • lukke bakluke fra knappen inne i bilen
  • lukke bakluke med nøkkel
  • fjerne lyden på åpning av bakluke med nøkkel/knapp i bilen
  • synlig viftehastighet på klima anlegget i auto
  • justere ned hastigheten på fjernlys assistent, slik at den virker tidligere
  • etc........

men det kreves en kode til enhver ting du ønsker å forandre. Kodene er jo tilgjengelige, men en må jo vite hva de forskjellige kodene er før en begynner, og en må vite hva en gjør for å få dette til å fungere slik det skal.

 

Det med lukking av bakluke fra nøkkel/knapp inne i bilen er noe enhver forhandler kan gjøre, men de har ikke lov til det av sikkerhetsmessige årsaker (men som blir gjort er jo noe helt annet..........)

Med KESSY så funger dette på Superb i hvert fall fra fabrikken om en fysisk står bak støtfangeren bak og nære bilen. Det er fordi bakluken ikke skal kunne lukkes uten at en har kontroll med hvem/hva som befinner seg bak bilen, slik at bakluka ikke skader noen/noe når den lukkes.

Om KESSY fungerer slik på Octavia vet jeg ikke.

 

Endret av Superb lll
Skrevet (endret)
36 minutter siden, Superb lll skrev:

Gjennom VCDS/VAG com, programvare og en skikkelig kabel,

http://www.ross-tech.com

https://www.bildeler.no/diagnoseutstyr/audi/rs4/D/?Vare=69392

og en windows pc så har du kommet langt allerede. Så må denne kabelen plugges inn i bilen, så må du aktivt kode om (med riktig(e) kode(r)) det du vil ha forandret på.

Hvordan det er med nybilgaranti etter at en evt. har gjort noe slikt selv (eller fått hjelp av noen som har det) vet jeg ikke.

 

Det er mange ting som kan kodes om, og noen av de mest «populære» er,

  • lukke bakluke fra knappen inne i bilen
  • lukke bakluke med nøkkel
  • fjerne lyden på åpning av bakluke med nøkkel/knapp i bilen
  • synlig viftehastighet på klima anlegget i auto
  • justere ned hastigheten på fjernlys assistent, slik at den virker tidligere
  • etc........

men det kreves en kode til enhver ting du ønsker å forandre. Kodene er jo tilgjengelige, men en må jo vite hva de forskjellige kodene er før en begynner, og en må vite hva en gjør for å få dette til å fungere slik det skal.

 

Det med lukking av bakluke fra nøkkel/knapp inne i bilen er noe enhver forhandler kan gjøre, men de har ikke lov til det av sikkerhetsmessige årsaker (men som blir gjort er jo noe helt annet..........)

Med KESSY så funger dette på Superb i hvert fall fra fabrikken om en fysisk står bak støtfangeren bak og nære bilen. Det er fordi bakluken ikke skal kunne lukkes uten at en har kontroll med hvem/hva som befinner seg bak bilen, slik at bakluka ikke skader noen/noe når den lukkes.

Om KESSY fungerer slik på Octavia vet jeg ikke.

 

Tenker det er heilt OK å trykke på knappen eg alså ;)  På BMW er jo opning/lukking med nøkkel standard. Skoda kunne enkelt løst sikkerheitsaspektet ved å installere ein sensor som registrerer hindringer for bagasjeromsluka? 

Endret av krosjefen
Skrevet
26 minutter siden, krosjefen skrev:

Tenker det er heilt OK å trykke på knappen eg alså ;)  På BMW er jo opning/lukking med nøkkel standard. Skoda kunne enkelt løst sikkerheitsaspektet ved å installere ein sensor som registrerer hindringer for bagasjeromsluka? 

Jeg er så enig med deg som det går an i dette @krosjefen, bare synd at Skoda ikke er enige med oss......... O.o

Jeg har vært på verkstedet og spurt, men det verkstedet der jeg kjøpte min bil sier tvert nei til dette. Jeg vet at det finnes noen verksteder/mekanikere som gjør dette likevel, men etter «boka» så er det ikke lov på Skoda. Og en av grunnene er bl.a. en manglende «klemsensor» som bl.a. vinduene har, og du også påpeker. De merker motstand og åpner seg igjen, det gjør visstnok ikke bakluken på Skoda.

Det har jeg lest noen steder og sett på et par av Autogefühl sine tester/omtaler av Skoda (Superb), der kritiserer de den el.bakluka til den «nye» Superb.

Jeg skulle fint ha levd med dette uansett på eget ansvar også jeg med tanke på bakluka, men det var det å få noen til å gjøre det, og samtidig vite at jeg fremdeles har nybilgarantien i behold. For jeg vet ikke om en slik koding legger igjen «spor» som verkstedet ser neste gang de kobler bilen til sitt system?

 

Litt of-topic, for jeg vet at det er flere som har rootet/jailbreaket sin mobil, og så satt den tilbake til fabrikkinstillingene med riktig programvare etterpå, men det blir synlig fordi noen tegn i programvaren forandrer seg og en ender med null garanti.........

Skrevet
8 timer siden, CitizenX skrev:

Det meste av det som gjøres med VCDS kan gjøres med en androidtelefon og obdeleven fra https://obdeleven.com/ til en litt rimeligere penge. 

Har du prøvd dette selv @CitizenX?

 

Ser jo meget bra ut dette her, men jeg vet ikke helt om jeg er «modig» nok til å gjøre noe slikt selv.

Tenker på hva som evt skjer med nybilgarantien om verkstedet ser at en har vært inne å kodet om noe........

Skrevet

Heilt enig. Vil ikkje begynne å kludre for mykje med programvaren i bilen.  Tipper det kan gå riktig så gale, om ting ikkje blir gjort på riktig måte. Det er ikkje SÅ krise at eg må trykke på knappen. Det er kun litt ironisk at eg kan opne bagasjeluka frå ein knapp i midtkonsollen, men for å stenge luka må eg forlate bilen og trykke manuelt på luka. Det oser ikkje "simply clever" av den metoden :) 

Skrevet

@Superb lll Har ikke testa selv enda, må bare finne noe fornuftig å teste det på. Med mindre man gjør alvorlige inngrep i programvaren som medfører at man faktisk får feil som en følge av det kan jeg vanskelig forstå at det skulle medføre bortfall av garanti. Det er ikke akkurat hæftig tuning av motoren vi snakker om her heller, men snarere mindre modifikasjoner. Der er er 10-15 "ting" du kan gjøre uten å måtte kode selv vha av "credits" som du opptjener. Skal se om jeg får tatt screenshot av det.

Skrevet (endret)

Dette her hva du enkelt kan endre uten å måtte kode selv, har tatt med noen eksempler som viser hvilke alternativer man har. 

 

Screenshot_2017-01-24-23-23-15.pngScreenshot_2017-01-24-23-23-29.png

Screenshot_2017-01-24-23-23-46.pngScreenshot_2017-01-24-23-23-57.png

Screenshot_2017-01-24-23-24-07.pngScreenshot_2017-01-24-23-24-16.png

Screenshot_2017-01-24-23-24-24.pngScreenshot_2017-01-24-23-24-33.png

Screenshot_2017-01-24-23-24-40.pngScreenshot_2017-01-24-23-24-48.png

Screenshot_2017-01-24-23-25-25.pngScreenshot_2017-01-24-23-25-41.png

Screenshot_2017-01-24-23-26-20.pngScreenshot_2017-01-24-23-26-28.png

Endret av CitizenX
Skrevet

Det der så jo veldig lettvint og genialt ut da :-) Den ESC Off der,  blir det slik att det går helt av da man holder knappen inne i noen sek?

Skrevet

Mange interessante muligheter der @CitizenX, men jeg er nok ikke helt klar for å «tukle» med dette selv, er ikke modig nok gitt ;) 

 

Så ikke akkurat muligheten for å kode bakluken der (åpne/lukke fra nøkkel/bryter inne i bilen), men det er sikkert en av de mange mulighetene som er tilgjengelig her.

Bare for å ha spurt, hva koster dette komplett da @CitizenX ?

Skrevet

ESC off antar jeg gjør at den går helt av når man trykker inn knappen. Mener jeg ikke såg den i jula når jeg var innom appen å surret, så trur den er ny. Det går en egen tråd på briskoda forumet om ODBeleven. 

Pris og funksjoner i bildet nedenfor. 

 

 

features.PNG

pris.JPG

Skrevet

Nei, er litt ekstra features åsså får man litt flere credits med pro. Credits brukes for den "enkle" programmeringa som vises på bildet. Ellers kan man gjøre manuell koding som i VCDS. Jeg ville ha kjøpt PRO i dag men kjøpte standardversjonen først. Man opparbeider seg credits med å se på reklame i appen.

  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Da har jeg testet APP funksjonen i OBDeleven, har deaktivert start/stopp samt slått av ESP fullstendig. Prøvde deaktivere setebeltevarsleren men den gikk ikke gjennom. Satte også DRL til å slå seg av med handbrekket oppe. Så OBDeleven fungerer. Fikk også kjørt scan på bilen og luket ut feilkoder.

 

 

IMG_8121.JPG

Endret av CitizenX
Skrevet

Kjekk denne. Flott å kunne slå av auto stopp/start. 

Jeg ville også likt å slå av lykte spylere. Og om mulig fått fart/skilt visning i maxidot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...