Gå til innhold
Helge

Octavia jeg lurer på


Anbefalte innlegg

Skrevet

Da forstår jeg det slik at det er selve låsing med nøkkelen spm aktiverer denne funksjone.

Er dette korrekt? Må du da bruke låse funksjonen på nøkkel for å lagre?

 

Akkurat nå, Helge skrev:

Da forstår jeg det slik at det er selve låsing med nøkkelen spm aktiverer denne funksjone.

Er dette korrekt? Må du da bruke låse funksjonen på nøkkel for å lagre?

At nøklene må dedikeres hver enkelt bruker skjønner jeg.

 

Skrevet

Ja, når du låser så lagres innstillingene (gitt at du har aktivert dette under sete innstillingene i infotainment).
Nei, jeg tror ikke det er nødvendig å bruke låse funksjonen på nøkkelen. Jeg bruker stort sett bare KESSY (trykke på håndtaket).

Skrevet

Hei

På min 2016 Octavia RS så kan jeg både lukke og åpne bagasjeroms luken med nøkkel og innvendig. Kjøpte bilen demo kjørt fra Forhandler så mulig dem har vært og tuklet med programvaren. Mener flere andre merker har det slik at man kan lukke og åpne b.rommet fra bilen. 

Ang. lysene så er jeg helt enig! Irriterende, særlig når langlysene er på. Det skulle visst være sånn da jeg tok kontakt med en forhandler her nord for og høre om det kunne være noe feil med lysene mine.

  • 2 uker senere...
Skrevet
På 8.1.2017 den 19.15, Lofotgutt skrev:

Hei

På min 2016 Octavia RS så kan jeg både lukke og åpne bagasjeroms luken med nøkkel og innvendig. Kjøpte bilen demo kjørt fra Forhandler så mulig dem har vært og tuklet med programvaren. Mener flere andre merker har det slik at man kan lukke og åpne b.rommet fra bilen. 

Ang. lysene så er jeg helt enig! Irriterende, særlig når langlysene er på. Det skulle visst være sånn da jeg tok kontakt med en forhandler her nord for og høre om det kunne være noe feil med lysene mine.

Hadde vore moro å vist korleis dette kan oppgraderes.  Min kan kun opne, men ikkje lukke via nøkkel 

Her er ein som har hacket octaviaen sin. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=5TYgRI3bepw

Skrevet (endret)

Gjennom VCDS/VAG com, programvare og en skikkelig kabel,

http://www.ross-tech.com

https://www.bildeler.no/diagnoseutstyr/audi/rs4/D/?Vare=69392

og en windows pc så har du kommet langt allerede. Så må denne kabelen plugges inn i bilen, så må du aktivt kode om (med riktig(e) kode(r)) det du vil ha forandret på.

Hvordan det er med nybilgaranti etter at en evt. har gjort noe slikt selv (eller fått hjelp av noen som har det) vet jeg ikke.

 

Det er mange ting som kan kodes om, og noen av de mest «populære» er,

  • lukke bakluke fra knappen inne i bilen
  • lukke bakluke med nøkkel
  • fjerne lyden på åpning av bakluke med nøkkel/knapp i bilen
  • synlig viftehastighet på klima anlegget i auto
  • justere ned hastigheten på fjernlys assistent, slik at den virker tidligere
  • etc........

men det kreves en kode til enhver ting du ønsker å forandre. Kodene er jo tilgjengelige, men en må jo vite hva de forskjellige kodene er før en begynner, og en må vite hva en gjør for å få dette til å fungere slik det skal.

 

Det med lukking av bakluke fra nøkkel/knapp inne i bilen er noe enhver forhandler kan gjøre, men de har ikke lov til det av sikkerhetsmessige årsaker (men som blir gjort er jo noe helt annet..........)

Med KESSY så funger dette på Superb i hvert fall fra fabrikken om en fysisk står bak støtfangeren bak og nære bilen. Det er fordi bakluken ikke skal kunne lukkes uten at en har kontroll med hvem/hva som befinner seg bak bilen, slik at bakluka ikke skader noen/noe når den lukkes.

Om KESSY fungerer slik på Octavia vet jeg ikke.

 

Endret av Superb lll
Skrevet (endret)
36 minutter siden, Superb lll skrev:

Gjennom VCDS/VAG com, programvare og en skikkelig kabel,

http://www.ross-tech.com

https://www.bildeler.no/diagnoseutstyr/audi/rs4/D/?Vare=69392

og en windows pc så har du kommet langt allerede. Så må denne kabelen plugges inn i bilen, så må du aktivt kode om (med riktig(e) kode(r)) det du vil ha forandret på.

Hvordan det er med nybilgaranti etter at en evt. har gjort noe slikt selv (eller fått hjelp av noen som har det) vet jeg ikke.

 

Det er mange ting som kan kodes om, og noen av de mest «populære» er,

  • lukke bakluke fra knappen inne i bilen
  • lukke bakluke med nøkkel
  • fjerne lyden på åpning av bakluke med nøkkel/knapp i bilen
  • synlig viftehastighet på klima anlegget i auto
  • justere ned hastigheten på fjernlys assistent, slik at den virker tidligere
  • etc........

men det kreves en kode til enhver ting du ønsker å forandre. Kodene er jo tilgjengelige, men en må jo vite hva de forskjellige kodene er før en begynner, og en må vite hva en gjør for å få dette til å fungere slik det skal.

 

Det med lukking av bakluke fra nøkkel/knapp inne i bilen er noe enhver forhandler kan gjøre, men de har ikke lov til det av sikkerhetsmessige årsaker (men som blir gjort er jo noe helt annet..........)

Med KESSY så funger dette på Superb i hvert fall fra fabrikken om en fysisk står bak støtfangeren bak og nære bilen. Det er fordi bakluken ikke skal kunne lukkes uten at en har kontroll med hvem/hva som befinner seg bak bilen, slik at bakluka ikke skader noen/noe når den lukkes.

Om KESSY fungerer slik på Octavia vet jeg ikke.

 

Tenker det er heilt OK å trykke på knappen eg alså ;)  På BMW er jo opning/lukking med nøkkel standard. Skoda kunne enkelt løst sikkerheitsaspektet ved å installere ein sensor som registrerer hindringer for bagasjeromsluka? 

Endret av krosjefen
Skrevet
26 minutter siden, krosjefen skrev:

Tenker det er heilt OK å trykke på knappen eg alså ;)  På BMW er jo opning/lukking med nøkkel standard. Skoda kunne enkelt løst sikkerheitsaspektet ved å installere ein sensor som registrerer hindringer for bagasjeromsluka? 

Jeg er så enig med deg som det går an i dette @krosjefen, bare synd at Skoda ikke er enige med oss......... O.o

Jeg har vært på verkstedet og spurt, men det verkstedet der jeg kjøpte min bil sier tvert nei til dette. Jeg vet at det finnes noen verksteder/mekanikere som gjør dette likevel, men etter «boka» så er det ikke lov på Skoda. Og en av grunnene er bl.a. en manglende «klemsensor» som bl.a. vinduene har, og du også påpeker. De merker motstand og åpner seg igjen, det gjør visstnok ikke bakluken på Skoda.

Det har jeg lest noen steder og sett på et par av Autogefühl sine tester/omtaler av Skoda (Superb), der kritiserer de den el.bakluka til den «nye» Superb.

Jeg skulle fint ha levd med dette uansett på eget ansvar også jeg med tanke på bakluka, men det var det å få noen til å gjøre det, og samtidig vite at jeg fremdeles har nybilgarantien i behold. For jeg vet ikke om en slik koding legger igjen «spor» som verkstedet ser neste gang de kobler bilen til sitt system?

 

Litt of-topic, for jeg vet at det er flere som har rootet/jailbreaket sin mobil, og så satt den tilbake til fabrikkinstillingene med riktig programvare etterpå, men det blir synlig fordi noen tegn i programvaren forandrer seg og en ender med null garanti.........

Skrevet
8 timer siden, CitizenX skrev:

Det meste av det som gjøres med VCDS kan gjøres med en androidtelefon og obdeleven fra https://obdeleven.com/ til en litt rimeligere penge. 

Har du prøvd dette selv @CitizenX?

 

Ser jo meget bra ut dette her, men jeg vet ikke helt om jeg er «modig» nok til å gjøre noe slikt selv.

Tenker på hva som evt skjer med nybilgarantien om verkstedet ser at en har vært inne å kodet om noe........

Skrevet

Heilt enig. Vil ikkje begynne å kludre for mykje med programvaren i bilen.  Tipper det kan gå riktig så gale, om ting ikkje blir gjort på riktig måte. Det er ikkje SÅ krise at eg må trykke på knappen. Det er kun litt ironisk at eg kan opne bagasjeluka frå ein knapp i midtkonsollen, men for å stenge luka må eg forlate bilen og trykke manuelt på luka. Det oser ikkje "simply clever" av den metoden :) 

Skrevet

@Superb lll Har ikke testa selv enda, må bare finne noe fornuftig å teste det på. Med mindre man gjør alvorlige inngrep i programvaren som medfører at man faktisk får feil som en følge av det kan jeg vanskelig forstå at det skulle medføre bortfall av garanti. Det er ikke akkurat hæftig tuning av motoren vi snakker om her heller, men snarere mindre modifikasjoner. Der er er 10-15 "ting" du kan gjøre uten å måtte kode selv vha av "credits" som du opptjener. Skal se om jeg får tatt screenshot av det.

Skrevet (endret)

Dette her hva du enkelt kan endre uten å måtte kode selv, har tatt med noen eksempler som viser hvilke alternativer man har. 

 

Screenshot_2017-01-24-23-23-15.pngScreenshot_2017-01-24-23-23-29.png

Screenshot_2017-01-24-23-23-46.pngScreenshot_2017-01-24-23-23-57.png

Screenshot_2017-01-24-23-24-07.pngScreenshot_2017-01-24-23-24-16.png

Screenshot_2017-01-24-23-24-24.pngScreenshot_2017-01-24-23-24-33.png

Screenshot_2017-01-24-23-24-40.pngScreenshot_2017-01-24-23-24-48.png

Screenshot_2017-01-24-23-25-25.pngScreenshot_2017-01-24-23-25-41.png

Screenshot_2017-01-24-23-26-20.pngScreenshot_2017-01-24-23-26-28.png

Endret av CitizenX
Skrevet

Det der så jo veldig lettvint og genialt ut da :-) Den ESC Off der,  blir det slik att det går helt av da man holder knappen inne i noen sek?

Skrevet

Mange interessante muligheter der @CitizenX, men jeg er nok ikke helt klar for å «tukle» med dette selv, er ikke modig nok gitt ;) 

 

Så ikke akkurat muligheten for å kode bakluken der (åpne/lukke fra nøkkel/bryter inne i bilen), men det er sikkert en av de mange mulighetene som er tilgjengelig her.

Bare for å ha spurt, hva koster dette komplett da @CitizenX ?

Skrevet

ESC off antar jeg gjør at den går helt av når man trykker inn knappen. Mener jeg ikke såg den i jula når jeg var innom appen å surret, så trur den er ny. Det går en egen tråd på briskoda forumet om ODBeleven. 

Pris og funksjoner i bildet nedenfor. 

 

 

features.PNG

pris.JPG

Skrevet

Nei, er litt ekstra features åsså får man litt flere credits med pro. Credits brukes for den "enkle" programmeringa som vises på bildet. Ellers kan man gjøre manuell koding som i VCDS. Jeg ville ha kjøpt PRO i dag men kjøpte standardversjonen først. Man opparbeider seg credits med å se på reklame i appen.

  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Da har jeg testet APP funksjonen i OBDeleven, har deaktivert start/stopp samt slått av ESP fullstendig. Prøvde deaktivere setebeltevarsleren men den gikk ikke gjennom. Satte også DRL til å slå seg av med handbrekket oppe. Så OBDeleven fungerer. Fikk også kjørt scan på bilen og luket ut feilkoder.

 

 

IMG_8121.JPG

Endret av CitizenX
Skrevet

Kjekk denne. Flott å kunne slå av auto stopp/start. 

Jeg ville også likt å slå av lykte spylere. Og om mulig fått fart/skilt visning i maxidot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...