Gå til innhold
Razor

Škoda Kodiaq - priser


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har siklet på denne en stund, og vurderer sterkt og gå for den. Hadde tenkt 4x4 og 7 seter (har 3 barn), men pga pris blir det nok 5 seter. Hva er den billigste 4x4 man kan få? Jeg har aldri leaset privat før, men er nysgjerrig på det. Hva vil det ligge på tror dere? Billigste 4x4 og 50' i innskudd...

Skrevet
8 timer siden, W-str skrev:

Hei. Har siklet på denne en stund, og vurderer sterkt og gå for den. Hadde tenkt 4x4 og 7 seter (har 3 barn), men pga pris blir det nok 5 seter. Hva er den billigste 4x4 man kan få? Jeg har aldri leaset privat før, men er nysgjerrig på det. Hva vil det ligge på tror dere? Billigste 4x4 og 50' i innskudd...

 

Hei og velkommen @W-str :) 

Den billigste 4x4 du kan få er 452.400,- (levert Oslo), og det er en 1,4 TSI 150hk Ambition m/manuelt gir (se vedlagt skjermdump). Men da er det kun std utstyret som følger med for den utgaven, alt annet av utstyrspakker, evt. metallic lakk, annet ekstra utstyr, hengerfeste, vinterhjul, etc kommer da i tillegg. Dette kan beløpe seg fra noen få tusenlapper, til godt over 100.000,- i ekstra utstyr, alt avhengig av hva en trenger, ønsker og budsjettet rekker til........

 

Komplett prisliste finner du her,

image2016-12-13-114714.pdf

 

Skjermbilde 2016-12-18 kl. 10.15.29.png

 

Ang. ditt neste spørsmål om leasing så kan jeg dessverre ikke gi deg noe godt svar på det, jeg har ingen erfaring med leasing i det hele tatt på privat basis.  Så der må noen andre gi deg utfyllende svar, eller så finnes det sikkert info om dette på de forskjellige leasingselskapene sine hjemmesider vil jeg tro.......?

Vet egentlig ikke som firmabil heller selv om jeg disponerer en slik, for der bestemmer firmaet jeg er ansatt i hva vi skal ha for biler (gjerne type Caddy, Transporter eller Amarok) og rigger de med skuffer og hyller slik de har gjort på bestilling for oss i en årrekke. Vi bytter bil hvert 5. år i det firmaet jeg jobber i, og vi har noen hundre biler fordelt i Norge, Sverige og Finland.........  

 

Skrevet
På 15.12.2016 den 11.34, Grinaldo skrev:

Style, ja. Av hensyn til selgeren, som for alt jeg vet kan ha gått utover sine fullmakter, så vil jeg være forsiktig med å gi noen detaljer, men jeg er godt fornøyd med rabatten :)

Jeg var uforsiktig å delte detaljer fra et tilbud fra en forhandler til en annen forhandler. Viste seg at den ene selgeren hadde gått utenfor sine fullmakter, dette skjønte forhandleren i Bodø og dermed f#%"% til hele opplegget :|

 

Skrevet

Slike ting kan slå uheldig ut ja, for både selger og kjøper, så det er ikke alt som kan brukes som «press-middel» for å oppnå en bedre handel, men svært ofte så gjør det jo det, om en holder seg innenfor rimelighetens grenser.......... :) 

Skrevet

Mange er skuffet over prisene da de endelig kom i Norge. Etter min mening er det ikke grunnlag for det i selve bilen. Da prisene kom i Tyskland konfigurerte jeg en 190 HK TDi 5 seter med "det meste" av tilleggsutstyr. Korrigert for momsforskjell og forslag til avgifter for 2017 som regjeringen da hadde fremmet antok jeg at alt under 670 000 kr i Norge ville være en god handel. Da prisene kom i Sverige bekreftet det inntrykket av en bil til 670 000 kr med norske avgifter. Da prislista kom kostet denne bilen i Norge snaut 650 000 kr.  Det Møller har gjort er å pakke mer utstyr i Stylepakka enn det Sverige og Tyskland har gjort og antakelig tjent noen kroner på det i forhold til fabrikken.

Men Skoda har rota det til for seg selv. Ved å skape et inntrykk av at Kodiaqen ville bli priset på linje med Superben og lavere enn Tiguan var det selvfølgelig mange som trodde på det. Men med bakgrunn i de tyske prisene var jo dette helt urealistisk når en også kjente til norske avgifter slik de var foreslått. Slik laget de ris til egen bak.

"Min bil" er billigere som Tiguan enn som Kodiaq. I favør av Kodiaq trekker plassen, men den har jeg ikke så mye bruk for. Tiguanen har mer moderne teknologi på visse punkter.

Jeg trodde lenge jeg skulle handle Kodiaq så fort den kom. Jeg har egentlig ventet på den for å bytte ut den Yetien jeg har. Men da spesifikasjonene og prisene kom, har jeg gjort en detaljert sammenligning med Tiguan. Konklusjonen er at jeg holder an til 2018 modellen kommer av Kodiaq. Håper at den kommer som L&K med den teknologien som Tiguan kan by på. Hvis ikke bytter jeg til VW etter tre skodaer.  

Skrevet
39 minutter siden, tobor skrev:

Men Skoda har rota det til for seg selv. Ved å skape et inntrykk av at Kodiaqen ville bli priset på linje med Superben og lavere enn Tiguan var det selvfølgelig mange som trodde på det. Men med bakgrunn i de tyske prisene var jo dette helt urealistisk når en også kjente til norske avgifter slik de var foreslått. Slik laget de ris til egen bak.

"Min bil" er billigere som Tiguan enn som Kodiaq. I favør av Kodiaq trekker plassen, men den har jeg ikke så mye bruk for. Tiguanen har mer moderne teknologi på visse punkter.

Jeg trodde lenge jeg skulle handle Kodiaq så fort den kom. Jeg har egentlig ventet på den for å bytte ut den Yetien jeg har. Men da spesifikasjonene og prisene kom, har jeg gjort en detaljert sammenligning med Tiguan. Konklusjonen er at jeg holder an til 2018 modellen kommer av Kodiaq. Håper at den kommer som L&K med den teknologien som Tiguan kan by på. Hvis ikke bytter jeg til VW etter tre skodaer.  

Helt enig, hadde bare Skoda sagt med en gang at prisene ble som de ble hadde det ikke vært noe "problem". Da hadde jeg vist at den har jeg ikke råd til å leita etter noe annet. I stede ble vi villedet til å tru at den ble billigere enn Tiguan bl.a. og da var det jo ett håp.

Den gang ei, så jeg ser også på mulighet for ny Tiguan, X-Trail, DI-D versjonen av Outlander (Kun diesel) eller en brukt A6 Quattro eller 2016 Superb.

Får se hva jeg ender opp med, men Kodiaq har jeg slått fra meg i denne perioden i allefall.

Skrevet
1 time siden, tobor skrev:

Mange er skuffet over prisene da de endelig kom i Norge. Etter min mening er det ikke grunnlag for det i selve bilen. Da prisene kom i Tyskland konfigurerte jeg en 190 HK TDi 5 seter med "det meste" av tilleggsutstyr. Korrigert for momsforskjell og forslag til avgifter for 2017 som regjeringen da hadde fremmet antok jeg at alt under 670 000 kr i Norge ville være en god handel. Da prisene kom i Sverige bekreftet det inntrykket av en bil til 670 000 kr med norske avgifter. Da prislista kom kostet denne bilen i Norge snaut 650 000 kr.  Det Møller har gjort er å pakke mer utstyr i Stylepakka enn det Sverige og Tyskland har gjort og antakelig tjent noen kroner på det i forhold til fabrikken.

Men Skoda har rota det til for seg selv. Ved å skape et inntrykk av at Kodiaqen ville bli priset på linje med Superben og lavere enn Tiguan var det selvfølgelig mange som trodde på det. Men med bakgrunn i de tyske prisene var jo dette helt urealistisk når en også kjente til norske avgifter slik de var foreslått. Slik laget de ris til egen bak.

"Min bil" er billigere som Tiguan enn som Kodiaq. I favør av Kodiaq trekker plassen, men den har jeg ikke så mye bruk for. Tiguanen har mer moderne teknologi på visse punkter.

Jeg trodde lenge jeg skulle handle Kodiaq så fort den kom. Jeg har egentlig ventet på den for å bytte ut den Yetien jeg har. Men da spesifikasjonene og prisene kom, har jeg gjort en detaljert sammenligning med Tiguan. Konklusjonen er at jeg holder an til 2018 modellen kommer av Kodiaq. Håper at den kommer som L&K med den teknologien som Tiguan kan by på. Hvis ikke bytter jeg til VW etter tre skodaer.  

 

Helt enig med deg jeg også @tobor

 

Prisen kunne vært grei nok den, om en ikke var forespeilet noe helt annet. Det første jeg hørte var se på prisen til Superb og slik holdt det seg i en god stund fra to forskjellige selgere.

Etter hvert så fikk jeg også høre at Kodiaq skulle være ca 5% lavere priset enn Tiguan, men det er jo ikke i nærheten av reelle fakta en gang.

Altså Kodiaq er en stor og flott bil, og er nok ikke priset så veldig feil i forhold til andre nogenlunde tilsvarende biler, men det burde aldri ha vært forespeilet de prisene som de la seg på først, det har slått helt feil ut for min del.

Jeg har en Superb 1,8/180hk Style 2016, og fikk høre at jeg burde legge på et sted fra 40 - 60.000,- for en Kodiaq med tilsvarende motor og 4x4, pga ny girkasse, litt annen motor og 4x4. Men i stedet så ender prisen for Kodiaq på den samme prisen som Superb 2,0/280hk 4x4 L&K, med den motoren og utstyret jeg vil ha på en evt Kodiaq. Og helt ærlig, da hadde jeg heller valgt Superben av disse to, men det sier både økonomi og kone nei til, og da blir det slik, hehe ;) 

Skrevet

Det som gjør det hele litt irriterende er at Det ikke er selve bilen som er blitt så veldig mye dyrere enn forespeilet. Derimot har Skoda gjort ekstrautstyret rundt regnet 50000 dyrere enn tilsvarende utstyr for Superb. Og da kan du verken skylde på avgifter eller størrelse, da er det ønsket om å utnytte den positive omtalen bilen har fått som slår inn. Hadde de ikke gjort det hadde de fleste bikket under 600000 for en godt utstyrt 190 TDi/4x4/DSG og det er en mye mer spiselig pris.

Til tross for veldig mye bra ER fremdeles ikke Skoda en premium bil og det blir mye riktigere å sammenligne prisen med en Outlander. Denne ligger jo 100000 lavere med omtrent samme utstyr, og det er jo litt.

Skrevet (endret)

Det var en interessant observasjon du har gjort der, mga. Teknisk sett er det vel samme utstyret, så det er en rein markedsmessig prising vi er vitne til. Jeg er ikke så sikker på at Kodiaqen blir den salgssuksessen mange hadde trodd på forhånd. Selv om om de skryter selv i det nyhetsbrevet som Grinaldi viser til.

Endret av tobor
skrivefeil
Skrevet

Grinaldo, du tar ikke feil. Her er en del justeringer opp. Men også et par ting ned, feks ekstra høytalere med subwoofer.

Skrevet

Da har VW kommet med sine priser fra nyttår, dvs inkl nye avgifter. Når en sammenligner Tiguan med Kodiaq i den versjonen jeg vil ha, dvs 190 TDi 4x4 og DSG i Highline/Style versjon får vi bekreftet at. 

- Avgifta på Kodiaqen er 12 000 kr høyere enn på Tiguan, venteleg pga vekt.
- Men bil eks avgift er Kodiaq 7 000 kr dyrere enn Tiguan.

Mitt inntrykk er at Tiguan Highline er mer velutstyrt enn Kodiaq Style. 

Skoda kan mao ikke skylde på avgiftsendringer når de ikke klarte å holde signalene om at Kodiaqen skulle bli noe billigere enn Tiguan. Forholdet til Superb har flere belyst i denne tråden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...