Gå til innhold
Razor

Škoda Kodiaq - priser


Anbefalte innlegg

Etter å ha lagt inn forskjellige alternativer på BilNorge sin kalkulator virker det som om Kodiaq blir en god del høyere i pris en tidligere antatt. Og jeg tviler på at det blir noe endring i prismodellen når budsjettet blir vedtatt, har jo kun vært noe komentarer på ikke plugin hybrider, og lite på noe annet. Kodiaq blir nok dyrere enn Superb for "lik" bil. 

Ser det samme ved å sammenligne "lik" Passat med Tiguan. Tiguan går kraftig opp i pris.

Får håpe Møller gjør gode forhandlinger og greier å holde prisene nede. ?

Ble informert om at prisene skulle være klare "om et par uker" fra Møller fredag 25.november, og 2 uker det er i morgen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også gjort den øvelsen. Det ser ikke så bra ut.  4x4 tiguan TSI 180hk går opp ca 25 000 til 234 000 i avgift.(totalt 500 000). Tar man utgangspunkt i de svenske prisen (hvor de ikke har særavgift på bil) lander man da på ca 540 000 tilsvarende motorisert kodiaq i Norge :-( 

Får håpe de priser den litt strategisk i Norge. 

 

Endret av oHm3n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, oarnoe said:

Etter å ha lagt inn forskjellige alternativer på BilNorge sin kalkulator virker det som om Kodiaq blir en god del høyere i pris en tidligere antatt. Og jeg tviler på at det blir noe endring i prismodellen når budsjettet blir vedtatt, har jo kun vært noe komentarer på ikke plugin hybrider, og lite på noe annet. Kodiaq blir nok dyrere enn Superb for "lik" bil. 

Ser det samme ved å sammenligne "lik" Passat med Tiguan. Tiguan går kraftig opp i pris.

Får håpe Møller gjør gode forhandlinger og greier å holde prisene nede. ?

Ble informert om at prisene skulle være klare "om et par uker" fra Møller fredag 25.november, og 2 uker det er i morgen ?

Er det CO2-utslipp/avgift som utgjør denne forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev inn "stats" i kalkulatoren til bilnorge nå, og da kom avgiften på ca 200 000. Altså noe under Tiguan med samme motor.  

Når det gjelder endringene i avgift (for Kodiaq), så faller jo HK avgiften bort, vektavgiften blir redusert, men Co2-avgiften øker kraftig.

Merker meg forresten at dieselbiler kommer gunstigst ut av denne endringen iom at de har lavere Co2-utslipp. Høyre og FrP "drar" altså "en AP". Stilmulerer til kjøp av diesel gjennom lavere særavgift, mens man i byene ønsker å forby diesel på enkelte dager. 

Endret av oHm3n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Viking skrev:

Da har jeg fått "melding på øret" om at priser kommer tirsdag 13. desember 2016.

:D

Vet ikke om jeg tar sjansen på å holde pusten ?

Det er CO2 avgiften som gjør utslaget, hvorfor det er stor forskjell i CO2 utslipp på like Superb og Kodiaq forstår jeg ikke, mulig VAG er blitt mere riktig i de tallene de oppgir ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Viking skrev:

Dersom en toppmodell med alt utstyr, vinterdekk, levering og klargjøring nærmer seg 600.000,- , så er det jo en del alternative merker og modeller som bør vurderes..... Tenker jeg. 

 

Ja desverre, da er denne totalt utelukket for mitt vedkomme... Blir heller å kjøpe en brukt nyere Scout da!

Har ei øvre grense på 450-500000 inkludert rubb og stubb levert på døra (nesten) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev dette innlegget på lørdag i en annen tråd, og dessverre så tror jeg nok at det kan stemme ganske godt..........

 

Skjermbilde 2016-12-08 kl. 21.31.25.png

2 timer siden, Viking skrev:

Dersom en toppmodell med alt utstyr, vinterdekk, levering og klargjøring nærmer seg 600.000,- , så er det jo en del alternative merker og modeller som bør vurderes..... Tenker jeg. 

 

Hvilke alternativer kan du se for deg da @Viking?

Tenker da først og fremst på størrelsen og plassen i bilen, og hvilken motor/drivverk ser du for deg på både Kodiaq og en evt. annen bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er jo alle alternativer også rammet av avgiftsøkningen som i praksis rammer SUV'er. (Outlander, X-trail, Forrester osv).

Så da er jeg noe mer motivert for å kjøpe/leite brukt. For eksempel:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87231976 (Ikke SUV - men vil jeg spare penger må jeg jo knipe inn et eller annet sted)

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87044240 (Denne var artig!)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - jeg er fortsatt ganske optimist. Jeg tipper de forhandlet en bra deal med fabrikken og priser strategisk.

De gikk jo ut i avisen å sa "... tror Kodiaq først og fremst handler om diesel, firehjulsdrift, sju seter og automatgir (DSG). Med «alt» utstyr som også inkluderer varme i rattet havner prisen et sted mellom 450.000 og 500.000 kroner, litt avhengig av om 150 hk eller 190 hk velges."

Siden den gang har ikke avgiftene blitt endret så mye. Egentlig har "bare" blitt justert opp 9000,- (for alle biler med over 75 g/km). 

Spørsmålet er om det er smart å gå for diesel når man bor i Oslo. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, oHm3n skrev:

Altså - jeg er fortsatt ganske optimist. Jeg tipper de forhandlet en bra deal med fabrikken og priser strategisk.

De gikk jo ut i avisen å sa "... tror Kodiaq først og fremst handler om diesel, firehjulsdrift, sju seter og automatgir (DSG). Med «alt» utstyr som også inkluderer varme i rattet havner prisen et sted mellom 450.000 og 500.000 kroner, litt avhengig av om 150 hk eller 190 hk velges."

Siden den gang har ikke avgiftene blitt endret så mye. Egentlig har "bare" blitt justert opp 9000,- (for alle biler med over 75 g/km). 

Spørsmålet er om det er smart å gå for diesel når man bor i Oslo. 

 

 

Optimist er det definitivt bra å være @oHm3n :) 

 

Det som hadde bekymret meg mest er jo da varslede dieselforbud i Oslo, om det blir en realitet er jo en helt annen sak, men det neste kanskje kan bekymre enda mer er vel noe slikt som dette her og denne her

En vet jo ikke om det blir vedtatt enda heller, men om nybilgarantien forsvinner, så hadde jeg sett etter en bil som benytter et annet drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2016 den 9.55, Viking skrev:

Dessverre er jo alle alternativer også rammet av avgiftsøkningen som i praksis rammer SUV'er. (Outlander, X-trail, Forrester osv).

Så da er jeg noe mer motivert for å kjøpe/leite brukt. For eksempel:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87231976 (Ikke SUV - men vil jeg spare penger må jeg jo knipe inn et eller annet sted)

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87044240 (Denne var artig!)

 

 

Ja det er jo litt andre type biler, men det viktigste er jo at en kjøper noe blir fornøyd og passer til sine egne behov. Nå er det jo ganske stor forskjell på disse bilene du linker til her også, i tillegg til at de begge spriker stort fra Kodiaq. Men igjen, om disse dekker dine behov, så er det jo flotte biler, bare helt feil «merke» for denne gruppa, hehe ;) 

Jeg har prøvet de andre du nevner her, og jeg må si at ingen dem tiltalte meg i det hele tatt, synes det er mye støy, korte sitteputer, «billig» interiør, mye skrangling i dem. Den siste vi prøvde før vi bestilte vår Superb, var en Nissan X-Trail 1,6 bensin-turbo. Den gikk greit, og lite lyd fra motoren, men med diesel så er det jammen noe helt annet. I tillegg til at den bruker utrolig lang tid på å bli varm (fabrikkmontert Webasto finnes ikke, alternativet var ettermontering til 25 - 30.000,- avhengig av hvilken type en ville ha). Mye dekkstøy, vibrasjoner i dashbord og dør, og en utrolig billig og skranglete løsning med trekket over lasterommet.

Både Forrester og Outlander virker mer påkostet og bedre sammenskrudd en X-Trail, men jeg har ikke helt sansen for hvilket materiale de japanske produsentene bruker i sine dashbord og dørtrekk etc, ei heller de utrolig korte sitteputene. De stopper jo midt under låret på meg, og jeg er bare 185 cm........

Superb (og Skoda generelt) kunne absolutt hatt muligheten som BMW og Audi er flinke til å bruke på sine seter, den ekstra puten i fronten av sitteputen som kan draes ut slik at sitteputen blir lenger. Behøver ikke være standrd, men i alle fall et alternativ, og det gjelder fremfor alt samtlige japanske biler og modeller.............

Der håper jeg virkelig at Kodiaq viser til andre kvaliteter og finish, det ser veldig flott ut på bilder og i de videoene jeg har sett, men det er ofte noe annet med selvopplevde inntrykk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravene mine er 4x4, automat og stort bagasjerom. 7 seter hadde vært kjekt. 

Men utover det er jeg "fleksibel". Vil egentlig ikke ha en flerbruksbil, men har ikke prøvekjørt en enda. 

Hadde penger ikke vært en begrensning hadde jeg valgt meg en Landcruiser eller XC90. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort bagasjerom og 7 seter kan nok kanskje bli en liten utfordring om en skal ha helt ny bil innen for et visst budsjett, 4x4 og automat øker jo heller ikke akkurat antall alternativer, da snakker jeg i første omgang om fabrikk nye biler. 

Slik som du skisserte tidligere om mulighetene for valg av brukt bil også @Viking, så gjør jo det ting enklere. Men det er uansett ikke mange slike kombinasjoner. Det finnes jo flere type «flerbruksbiler», men det er jo ikke alle som har muligheten for 4x4 av dem.........

 

Men først så får en vel se hva Skoda gjør med prisene til Kodiaq, for da får en jo i hvert fall et utgangspunkt om ikke noe annet. Så får vi bare håpe at de ikke setter seg selv ut av spill med for høye priser fra fabrikken, for norska avgifter Co2 gjør det jo ikke enklere for Skoda heller tipper jeg. Men inntil prisene foreligger offentlig, så er jo alt bare spekulasjoner og ikke noe annet. 

Jeg har jo referert til hva en selger har fortalt meg i denne tråden noen ganger, men det er jo også bare hva han har hørt i Skoda systemet, det er jo heller ikke offentlige tall.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tenker på stort bagasjerom med tredje seterad nedslått. Her ligger vel Kodiaq på nesten 600 liter. X-trail var i 7-seter versjonen nede i 445 liter. 

Det et en av de store plassene med Kodiaq, fordi den omtrent matcher vesentlig dyrere biler på lasteromsplass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Kodiaq har mye plass til å være en SUV, det er det ingen tvil om, og egentlig så har den vel en ganske fornuftig pris også (om en f.eks. ser på regnestyket jeg har lagt inn her tidligere), men det er jo ikke dermed sagt at den passer til samtlige sine budsjetter av den grunn............

Synd visst den skulle legge seg i et prissjikt som ikke gjør at folk vil velge den, fremfor noe annet, hva nå enn noe annet i den størrelsen vil være.............

 

Jeg er nok mer der hvor jeg kunne tenkt meg en Superb med bensinmotor og 4x4, men det er dessverre ikke oppnåelig i det hele tatt for min del med den motoren jeg vil ha. Det kunne jo ha vært mulig om de laget flere kombinasjoner av bensinmotor og 4x4. Nå er det bare med det nest minste motoralternativet og det største motoralternativet, men det burde jo selvfølgelig også ha vært mulig med enten 1,8/180hk og/eller 2,0/220hk, det hadde garantert gjort at de hadde solgt flere Superber her i Norge og mest sannsynlig i noen andre lang også.

Nå vet jeg ikke om kombinasjonen finnes i andre land, eller om det bare er Skoda importøren i Norge som ikke tar dem inn, det vet jeg ikke noe om. Jeg vet at bl.a. Passat finnes i mange flere kombinasjoner med motor og drivverk enn hva som finnes her i Norge, men Møller har valgt å ikke ta dem inn til Norge, hvordan det er med Superb vet jeg ikke...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...