Gå til innhold
Razor

Škoda Kodiaq - priser


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har siklet på denne en stund, og vurderer sterkt og gå for den. Hadde tenkt 4x4 og 7 seter (har 3 barn), men pga pris blir det nok 5 seter. Hva er den billigste 4x4 man kan få? Jeg har aldri leaset privat før, men er nysgjerrig på det. Hva vil det ligge på tror dere? Billigste 4x4 og 50' i innskudd...

Skrevet
8 timer siden, W-str skrev:

Hei. Har siklet på denne en stund, og vurderer sterkt og gå for den. Hadde tenkt 4x4 og 7 seter (har 3 barn), men pga pris blir det nok 5 seter. Hva er den billigste 4x4 man kan få? Jeg har aldri leaset privat før, men er nysgjerrig på det. Hva vil det ligge på tror dere? Billigste 4x4 og 50' i innskudd...

 

Hei og velkommen @W-str :) 

Den billigste 4x4 du kan få er 452.400,- (levert Oslo), og det er en 1,4 TSI 150hk Ambition m/manuelt gir (se vedlagt skjermdump). Men da er det kun std utstyret som følger med for den utgaven, alt annet av utstyrspakker, evt. metallic lakk, annet ekstra utstyr, hengerfeste, vinterhjul, etc kommer da i tillegg. Dette kan beløpe seg fra noen få tusenlapper, til godt over 100.000,- i ekstra utstyr, alt avhengig av hva en trenger, ønsker og budsjettet rekker til........

 

Komplett prisliste finner du her,

image2016-12-13-114714.pdf

 

Skjermbilde 2016-12-18 kl. 10.15.29.png

 

Ang. ditt neste spørsmål om leasing så kan jeg dessverre ikke gi deg noe godt svar på det, jeg har ingen erfaring med leasing i det hele tatt på privat basis.  Så der må noen andre gi deg utfyllende svar, eller så finnes det sikkert info om dette på de forskjellige leasingselskapene sine hjemmesider vil jeg tro.......?

Vet egentlig ikke som firmabil heller selv om jeg disponerer en slik, for der bestemmer firmaet jeg er ansatt i hva vi skal ha for biler (gjerne type Caddy, Transporter eller Amarok) og rigger de med skuffer og hyller slik de har gjort på bestilling for oss i en årrekke. Vi bytter bil hvert 5. år i det firmaet jeg jobber i, og vi har noen hundre biler fordelt i Norge, Sverige og Finland.........  

 

Skrevet
På 15.12.2016 den 11.34, Grinaldo skrev:

Style, ja. Av hensyn til selgeren, som for alt jeg vet kan ha gått utover sine fullmakter, så vil jeg være forsiktig med å gi noen detaljer, men jeg er godt fornøyd med rabatten :)

Jeg var uforsiktig å delte detaljer fra et tilbud fra en forhandler til en annen forhandler. Viste seg at den ene selgeren hadde gått utenfor sine fullmakter, dette skjønte forhandleren i Bodø og dermed f#%"% til hele opplegget :|

 

Skrevet

Slike ting kan slå uheldig ut ja, for både selger og kjøper, så det er ikke alt som kan brukes som «press-middel» for å oppnå en bedre handel, men svært ofte så gjør det jo det, om en holder seg innenfor rimelighetens grenser.......... :) 

Skrevet

Mange er skuffet over prisene da de endelig kom i Norge. Etter min mening er det ikke grunnlag for det i selve bilen. Da prisene kom i Tyskland konfigurerte jeg en 190 HK TDi 5 seter med "det meste" av tilleggsutstyr. Korrigert for momsforskjell og forslag til avgifter for 2017 som regjeringen da hadde fremmet antok jeg at alt under 670 000 kr i Norge ville være en god handel. Da prisene kom i Sverige bekreftet det inntrykket av en bil til 670 000 kr med norske avgifter. Da prislista kom kostet denne bilen i Norge snaut 650 000 kr.  Det Møller har gjort er å pakke mer utstyr i Stylepakka enn det Sverige og Tyskland har gjort og antakelig tjent noen kroner på det i forhold til fabrikken.

Men Skoda har rota det til for seg selv. Ved å skape et inntrykk av at Kodiaqen ville bli priset på linje med Superben og lavere enn Tiguan var det selvfølgelig mange som trodde på det. Men med bakgrunn i de tyske prisene var jo dette helt urealistisk når en også kjente til norske avgifter slik de var foreslått. Slik laget de ris til egen bak.

"Min bil" er billigere som Tiguan enn som Kodiaq. I favør av Kodiaq trekker plassen, men den har jeg ikke så mye bruk for. Tiguanen har mer moderne teknologi på visse punkter.

Jeg trodde lenge jeg skulle handle Kodiaq så fort den kom. Jeg har egentlig ventet på den for å bytte ut den Yetien jeg har. Men da spesifikasjonene og prisene kom, har jeg gjort en detaljert sammenligning med Tiguan. Konklusjonen er at jeg holder an til 2018 modellen kommer av Kodiaq. Håper at den kommer som L&K med den teknologien som Tiguan kan by på. Hvis ikke bytter jeg til VW etter tre skodaer.  

Skrevet
39 minutter siden, tobor skrev:

Men Skoda har rota det til for seg selv. Ved å skape et inntrykk av at Kodiaqen ville bli priset på linje med Superben og lavere enn Tiguan var det selvfølgelig mange som trodde på det. Men med bakgrunn i de tyske prisene var jo dette helt urealistisk når en også kjente til norske avgifter slik de var foreslått. Slik laget de ris til egen bak.

"Min bil" er billigere som Tiguan enn som Kodiaq. I favør av Kodiaq trekker plassen, men den har jeg ikke så mye bruk for. Tiguanen har mer moderne teknologi på visse punkter.

Jeg trodde lenge jeg skulle handle Kodiaq så fort den kom. Jeg har egentlig ventet på den for å bytte ut den Yetien jeg har. Men da spesifikasjonene og prisene kom, har jeg gjort en detaljert sammenligning med Tiguan. Konklusjonen er at jeg holder an til 2018 modellen kommer av Kodiaq. Håper at den kommer som L&K med den teknologien som Tiguan kan by på. Hvis ikke bytter jeg til VW etter tre skodaer.  

Helt enig, hadde bare Skoda sagt med en gang at prisene ble som de ble hadde det ikke vært noe "problem". Da hadde jeg vist at den har jeg ikke råd til å leita etter noe annet. I stede ble vi villedet til å tru at den ble billigere enn Tiguan bl.a. og da var det jo ett håp.

Den gang ei, så jeg ser også på mulighet for ny Tiguan, X-Trail, DI-D versjonen av Outlander (Kun diesel) eller en brukt A6 Quattro eller 2016 Superb.

Får se hva jeg ender opp med, men Kodiaq har jeg slått fra meg i denne perioden i allefall.

Skrevet
1 time siden, tobor skrev:

Mange er skuffet over prisene da de endelig kom i Norge. Etter min mening er det ikke grunnlag for det i selve bilen. Da prisene kom i Tyskland konfigurerte jeg en 190 HK TDi 5 seter med "det meste" av tilleggsutstyr. Korrigert for momsforskjell og forslag til avgifter for 2017 som regjeringen da hadde fremmet antok jeg at alt under 670 000 kr i Norge ville være en god handel. Da prisene kom i Sverige bekreftet det inntrykket av en bil til 670 000 kr med norske avgifter. Da prislista kom kostet denne bilen i Norge snaut 650 000 kr.  Det Møller har gjort er å pakke mer utstyr i Stylepakka enn det Sverige og Tyskland har gjort og antakelig tjent noen kroner på det i forhold til fabrikken.

Men Skoda har rota det til for seg selv. Ved å skape et inntrykk av at Kodiaqen ville bli priset på linje med Superben og lavere enn Tiguan var det selvfølgelig mange som trodde på det. Men med bakgrunn i de tyske prisene var jo dette helt urealistisk når en også kjente til norske avgifter slik de var foreslått. Slik laget de ris til egen bak.

"Min bil" er billigere som Tiguan enn som Kodiaq. I favør av Kodiaq trekker plassen, men den har jeg ikke så mye bruk for. Tiguanen har mer moderne teknologi på visse punkter.

Jeg trodde lenge jeg skulle handle Kodiaq så fort den kom. Jeg har egentlig ventet på den for å bytte ut den Yetien jeg har. Men da spesifikasjonene og prisene kom, har jeg gjort en detaljert sammenligning med Tiguan. Konklusjonen er at jeg holder an til 2018 modellen kommer av Kodiaq. Håper at den kommer som L&K med den teknologien som Tiguan kan by på. Hvis ikke bytter jeg til VW etter tre skodaer.  

 

Helt enig med deg jeg også @tobor

 

Prisen kunne vært grei nok den, om en ikke var forespeilet noe helt annet. Det første jeg hørte var se på prisen til Superb og slik holdt det seg i en god stund fra to forskjellige selgere.

Etter hvert så fikk jeg også høre at Kodiaq skulle være ca 5% lavere priset enn Tiguan, men det er jo ikke i nærheten av reelle fakta en gang.

Altså Kodiaq er en stor og flott bil, og er nok ikke priset så veldig feil i forhold til andre nogenlunde tilsvarende biler, men det burde aldri ha vært forespeilet de prisene som de la seg på først, det har slått helt feil ut for min del.

Jeg har en Superb 1,8/180hk Style 2016, og fikk høre at jeg burde legge på et sted fra 40 - 60.000,- for en Kodiaq med tilsvarende motor og 4x4, pga ny girkasse, litt annen motor og 4x4. Men i stedet så ender prisen for Kodiaq på den samme prisen som Superb 2,0/280hk 4x4 L&K, med den motoren og utstyret jeg vil ha på en evt Kodiaq. Og helt ærlig, da hadde jeg heller valgt Superben av disse to, men det sier både økonomi og kone nei til, og da blir det slik, hehe ;) 

Skrevet

Det som gjør det hele litt irriterende er at Det ikke er selve bilen som er blitt så veldig mye dyrere enn forespeilet. Derimot har Skoda gjort ekstrautstyret rundt regnet 50000 dyrere enn tilsvarende utstyr for Superb. Og da kan du verken skylde på avgifter eller størrelse, da er det ønsket om å utnytte den positive omtalen bilen har fått som slår inn. Hadde de ikke gjort det hadde de fleste bikket under 600000 for en godt utstyrt 190 TDi/4x4/DSG og det er en mye mer spiselig pris.

Til tross for veldig mye bra ER fremdeles ikke Skoda en premium bil og det blir mye riktigere å sammenligne prisen med en Outlander. Denne ligger jo 100000 lavere med omtrent samme utstyr, og det er jo litt.

Skrevet (endret)

Det var en interessant observasjon du har gjort der, mga. Teknisk sett er det vel samme utstyret, så det er en rein markedsmessig prising vi er vitne til. Jeg er ikke så sikker på at Kodiaqen blir den salgssuksessen mange hadde trodd på forhånd. Selv om om de skryter selv i det nyhetsbrevet som Grinaldi viser til.

Endret av tobor
skrivefeil
Skrevet

Grinaldo, du tar ikke feil. Her er en del justeringer opp. Men også et par ting ned, feks ekstra høytalere med subwoofer.

Skrevet

Da har VW kommet med sine priser fra nyttår, dvs inkl nye avgifter. Når en sammenligner Tiguan med Kodiaq i den versjonen jeg vil ha, dvs 190 TDi 4x4 og DSG i Highline/Style versjon får vi bekreftet at. 

- Avgifta på Kodiaqen er 12 000 kr høyere enn på Tiguan, venteleg pga vekt.
- Men bil eks avgift er Kodiaq 7 000 kr dyrere enn Tiguan.

Mitt inntrykk er at Tiguan Highline er mer velutstyrt enn Kodiaq Style. 

Skoda kan mao ikke skylde på avgiftsendringer når de ikke klarte å holde signalene om at Kodiaqen skulle bli noe billigere enn Tiguan. Forholdet til Superb har flere belyst i denne tråden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...