Gå til innhold
Tor2r

Hvilken bil blir din neste?


Min neste Skoda  

26 stemmer

  1. 1. Jeg har nylig kjøpt eller har planer om å kjøpe

    • Citigo
      0
    • Fabia
      0
    • Fabia Monte Carlo
      0
    • Fabia Stv
      0
    • Octavia
      5
    • Octavia RS
      0
    • Octavia RS 230
      1
    • Octavia Stv
      5
    • Octavia Stv RS
      1
    • Octavia Scout
      7
    • Rapid Spaceback
      0
    • Superb
      1
    • Superb Stv
      2
    • Yeti
      1
    • Yeti Outdoor
      0
    • uhm..noe annet..
      1
    • Kodiaq
      2


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du nylig kjøpt, bestilt eller har du planer om å kjøpe ny Skoda.

Hvorfor valgte du som du gjorde?

Selv gikk jeg for Octavia Scout fordi jeg ville ha følgende:
- En litt høyere bil
- 4x4
- God plass (skikkelig bagasjerom)
- Ny bil med ALT utstyr til levelig pris

Gjest Baldvindur
Skrevet

helst lyst på den nye scout, men penga som rår..
Scout rett og slett fordi jeg vil ha en høy bil som tåler litt.

Gjest Swoopie
Skrevet

Sikler på Octavia RS 230 nå etter lenge å ha planlagt vanlig RS....må bare avvente til mer info kommer

  • 1 måned senere...
  • 8 måneder senere...
Skrevet
På 8. juni 2015 at 21.25, Tor2r skrev:

Har du nylig kjøpt, bestilt eller har du planer om å kjøpe ny Skoda.

Hvorfor valgte du som du gjorde?

Selv gikk jeg for Octavia Scout fordi jeg ville ha følgende:
- En litt høyere bil
- 4x4
- God plass (skikkelig bagasjerom)
- Ny bil med ALT utstyr til levelig pris

Har kjøpt ny Skoda Superb st.vogn.

Trengte en st.vogn med god beinplass og stort lasterom. Der er det i grunnen ikke så mange konkurrenter til den nye Skoda Superb lll st.vogna etter min mening. Valgte bensinmotor og en del utstyr i tillegg til std.utstyret. 

 

Skrevet
På 24.3.2016 at 23.21, Superb lll skrev:

Har kjøpt ny Skoda Superb st.vogn.

Trengte en st.vogn med god beinplass og stort lasterom. Der er det i grunnen ikke så mange konkurrenter til den nye Skoda Superb lll st.vogna etter min mening. Valgte bensinmotor og en del utstyr i tillegg til std.utstyret. 

 

Når kan du forvente levering?

Grei vurdering å gå for bensin ja :-)

Skrevet
1 time siden, Tor2r skrev:

Når kan du forvente levering?

Grei vurdering å gå for bensin ja :-)

Har akkurat hentet den, så påsken går med til å bli kjent med den og prøve den ut litt.

Er utrolig fornøyd så langt, en meget komfortabel og behagelig bil å kjøre, dette er virkelig en cruiser som trives på langkjøring. Men str. virker litt i mot den om en ønsker å kjøre litt mer aktivt. Hjelper litt med DCC understell, men fysikkens lover om masse i bevegelse setter noen begrensninger her. Nå er det jo ikke den type kjøring denne bilen er laget for heller om en skal være litt mer realistisk, så til vanlig bruk i hverdagen og type langkjøring så er det virkelig den rette bilen. Og den utrolig gode plassen gjør den nesten helt komplett for min del, jeg kunne tenkt meg en 4x4 versjon, men det når ikke budsjettet mitt opp til dessverre.

Skrevet

Greit å ha noen dager å teste / prøve litt. Sist jeg henta bil hadde jeg tur på 660 km ca å teste på...kjent med den i det jeg kom inn døra hjemme :) grunnleggende vel og merke :)

Har bare prøvd Superb'en en liten tur, men jeg likte den veldig godt. Samtidig liker jeg de skarpe linjene i designet.

Hvordan man bruker bilen i hverdagen er veldig annerledes enn hvordan man bruker en bil om man f.eks. har den hjemme en dag for test eller hvordan man synes det er moro å kjøre uten unger bak :)

Skrevet
9 timer siden, Tor2r skrev:

Greit å ha noen dager å teste / prøve litt. Sist jeg henta bil hadde jeg tur på 660 km ca å teste på...kjent med den i det jeg kom inn døra hjemme :) grunnleggende vel og merke :)

Har bare prøvd Superb'en en liten tur, men jeg likte den veldig godt. Samtidig liker jeg de skarpe linjene i designet.

Hvordan man bruker bilen i hverdagen er veldig annerledes enn hvordan man bruker en bil om man f.eks. har den hjemme en dag for test eller hvordan man synes det er moro å kjøre uten unger bak :)

Har fått testet den litt, første turen var på ca 850km og siden har den rullet enda noen km og har nå akkurat passert 1400km, og jeg kan ikke si annet enn at jeg er strålende fornøyd. :)

Superb har alt det vi har behov for av plass og komfort, så det var egentlig ikke så vanskelig valg. Testa også noen flere merker, men ble ikke like "betatt" av dem. Vi valgte også hvit (moon white metallic) nettopp for å få frem linjene i bilen, men hvit er ikke akkurat en enkel farge å ha ren i disse dager. Alle biler blir jo selvfølgelig like møkkete/støvete, men det synes jo noe helt utrolig på hvitt, så det var kanskje ikke det smarteste valget for å ha ren bil lengst mulig.......

En prøvetur er ikke det samme som å ha bilen i det daglige nei, det er jeg helt enig med deg i. :)

Vi hadde kun testet bilen med den største dieselmotoren også (2.0 190hk 4x4), så jeg må si at jeg var meget betenkt før vi ble helt enige med selgeren, siden jeg ville ha bensinmotor. Valg av motor er jo heller ikke så enkelt når en ikke har mulighet til å teste ut de forskjellige motorene før en skal bestille bil, men det ser ut til at vi har valgt riktig motor for vårt behov. Så klart hadde det alltids vært greit å ha krefter i overflod, men da begynner fort kronene å rulle også, så det får være greit som det er........ Prøvde motoren vi valgte i en Octavia, men det hadde jo vært å fått prøvet bilen med den motoren en ønsker seg i den bilen en ønsker seg også, men forstår jo godt at forhandleren(e) ikke kan ha en bil med hver eneste motor/girkasse/utstyrsnivå etc. kombinasjon tilgjengelig heller da.

Kunne gjerne ha tenkt meg 4x4 som nevnt i et tidligere innlegg, men det blir rett og slett for kostbart, siden det ikke er mulig å få 4x4 i kombinasjon med alle motorene. Har heller aldri hatt 4x4 på privatbil tidligere, så vi får satse på at det fremdeles vil gå like greit med Superben også :)

Skrevet

Tror nok du har gjort et godt valg ja :)

Man kan alltids ønske seg det ene og det andre, men blir litt annerledes når man skal frem med pengene og faktisk forsvare overfor seg selv bruken :)

Hadde selv nylig en altfor dyr nr 2 bil (for mitt budsjett), en Audi A5, var alltid en liten bismak ved det hele, så jeg endte opp med å selge ;)

 

Skrevet
1 time siden, Tor2r skrev:

Tror nok du har gjort et godt valg ja :)

Man kan alltids ønske seg det ene og det andre, men blir litt annerledes når man skal frem med pengene og faktisk forsvare overfor seg selv bruken :)

Hadde selv nylig en altfor dyr nr 2 bil (for mitt budsjett), en Audi A5, var alltid en liten bismak ved det hele, så jeg endte opp med å selge ;)

 

Det føles meget bra så langt ja :)

Nå har vi valgt 1,8/180hk TSi motoren, og skulle jeg valgt 4x4 med minimum denne bensinmotoriseringen, så må en jo opp til 2.0/280hk TSi utgaven, og da begynner det virkelig å koste kroner og det kan rett og slett ikke forsvares på noen som helst måte til det bruksområde og behovet til det daglige som vi har. Hadde sikkert vært morsomt, men synes ikke det kan forsvares i det hele tatt........

A5 er jo en virkelig lekker bil, men det er klart at slike biler koster sine kroner og det kan nok gjøre litt av hvert med enhver sin families "sparegris" ;)

Skrevet

Fikk min nye superb i slutten av Okt 2015,L&K  150hk diesel DSG med alt tilleggsutsyr..Valgte denne nettopp for att jeg var skikkelig lei av og sitte helt jævlig i passasjersetet foran ett bakovervendt barnesete! Prøvekjørte ny e-klasse,og Mondeo. Hadde BMW 5 serie, men ingen kunne i nærheten måle med bakseteplassen...  Bagasjerommet er jo selvsagt også større, men smalt og virker ikke på mye større enn vår 2010 V70 som andre bil...Moelv om tallene sier det skal være enormt...

  • 5 måneder senere...
Skrevet

Jeg har bestilt meg en ny Superb. Den ble bestilt i slutten av juli. Den startet produksjonen i uke 35. For tre dager siden var den ferdig og er nå på toget. Jeg har fått beskjed at den er her om ca 14 dager.

Dette er bilen:

Skoda Superb 2017 150HK TSI DSG L&K Corrida Rød, brunt skinn innvendig med beige innvendig tak

Det ble en bensin fordi denne går akkurat under grensen for å være med i miljøfyrtårn. 

Rød fordi jeg synes at bilparken i Norge er litt kjedelig. Rød matcher bra med brunt, så da ble det brunt inni. Også dette litt fordi ikke alle har det.

  • 1 måned senere...
Skrevet
4 timer siden, Razor skrev:

K.O.D.I.A.Q  

 

:)

helt glemt av denne meningsmålingen, lagt til Kodiaq om alternativ nå :)

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...