Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Tor2r

Hvilken bil blir din neste?

Min neste Skoda  

26 members have voted

  1. 1. Jeg har nylig kjøpt eller har planer om å kjøpe

    • Citigo
      0
    • Fabia
      0
    • Fabia Monte Carlo
      0
    • Fabia Stv
      0
    • Octavia
      5
    • Octavia RS
      0
    • Octavia RS 230
      1
    • Octavia Stv
      5
    • Octavia Stv RS
      1
    • Octavia Scout
      7
    • Rapid Spaceback
      0
    • Superb
      1
    • Superb Stv
      2
    • Yeti
      1
    • Yeti Outdoor
      0
    • uhm..noe annet..
      1
    • Kodiaq
      2


Recommended Posts

Har du nylig kjøpt, bestilt eller har du planer om å kjøpe ny Skoda.

Hvorfor valgte du som du gjorde?

Selv gikk jeg for Octavia Scout fordi jeg ville ha følgende:
- En litt høyere bil
- 4x4
- God plass (skikkelig bagasjerom)
- Ny bil med ALT utstyr til levelig pris

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Baldvindur

helst lyst på den nye scout, men penga som rår..
Scout rett og slett fordi jeg vil ha en høy bil som tåler litt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Swoopie

Sikler på Octavia RS 230 nå etter lenge å ha planlagt vanlig RS....må bare avvente til mer info kommer

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 8. juni 2015 at 21.25, Tor2r skrev:

Har du nylig kjøpt, bestilt eller har du planer om å kjøpe ny Skoda.

Hvorfor valgte du som du gjorde?

Selv gikk jeg for Octavia Scout fordi jeg ville ha følgende:
- En litt høyere bil
- 4x4
- God plass (skikkelig bagasjerom)
- Ny bil med ALT utstyr til levelig pris

Har kjøpt ny Skoda Superb st.vogn.

Trengte en st.vogn med god beinplass og stort lasterom. Der er det i grunnen ikke så mange konkurrenter til den nye Skoda Superb lll st.vogna etter min mening. Valgte bensinmotor og en del utstyr i tillegg til std.utstyret. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 24.3.2016 at 23.21, Superb lll skrev:

Har kjøpt ny Skoda Superb st.vogn.

Trengte en st.vogn med god beinplass og stort lasterom. Der er det i grunnen ikke så mange konkurrenter til den nye Skoda Superb lll st.vogna etter min mening. Valgte bensinmotor og en del utstyr i tillegg til std.utstyret. 

 

Når kan du forvente levering?

Grei vurdering å gå for bensin ja :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Tor2r skrev:

Når kan du forvente levering?

Grei vurdering å gå for bensin ja :-)

Har akkurat hentet den, så påsken går med til å bli kjent med den og prøve den ut litt.

Er utrolig fornøyd så langt, en meget komfortabel og behagelig bil å kjøre, dette er virkelig en cruiser som trives på langkjøring. Men str. virker litt i mot den om en ønsker å kjøre litt mer aktivt. Hjelper litt med DCC understell, men fysikkens lover om masse i bevegelse setter noen begrensninger her. Nå er det jo ikke den type kjøring denne bilen er laget for heller om en skal være litt mer realistisk, så til vanlig bruk i hverdagen og type langkjøring så er det virkelig den rette bilen. Og den utrolig gode plassen gjør den nesten helt komplett for min del, jeg kunne tenkt meg en 4x4 versjon, men det når ikke budsjettet mitt opp til dessverre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Greit å ha noen dager å teste / prøve litt. Sist jeg henta bil hadde jeg tur på 660 km ca å teste på...kjent med den i det jeg kom inn døra hjemme :) grunnleggende vel og merke :)

Har bare prøvd Superb'en en liten tur, men jeg likte den veldig godt. Samtidig liker jeg de skarpe linjene i designet.

Hvordan man bruker bilen i hverdagen er veldig annerledes enn hvordan man bruker en bil om man f.eks. har den hjemme en dag for test eller hvordan man synes det er moro å kjøre uten unger bak :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timer siden, Tor2r skrev:

Greit å ha noen dager å teste / prøve litt. Sist jeg henta bil hadde jeg tur på 660 km ca å teste på...kjent med den i det jeg kom inn døra hjemme :) grunnleggende vel og merke :)

Har bare prøvd Superb'en en liten tur, men jeg likte den veldig godt. Samtidig liker jeg de skarpe linjene i designet.

Hvordan man bruker bilen i hverdagen er veldig annerledes enn hvordan man bruker en bil om man f.eks. har den hjemme en dag for test eller hvordan man synes det er moro å kjøre uten unger bak :)

Har fått testet den litt, første turen var på ca 850km og siden har den rullet enda noen km og har nå akkurat passert 1400km, og jeg kan ikke si annet enn at jeg er strålende fornøyd. :)

Superb har alt det vi har behov for av plass og komfort, så det var egentlig ikke så vanskelig valg. Testa også noen flere merker, men ble ikke like "betatt" av dem. Vi valgte også hvit (moon white metallic) nettopp for å få frem linjene i bilen, men hvit er ikke akkurat en enkel farge å ha ren i disse dager. Alle biler blir jo selvfølgelig like møkkete/støvete, men det synes jo noe helt utrolig på hvitt, så det var kanskje ikke det smarteste valget for å ha ren bil lengst mulig.......

En prøvetur er ikke det samme som å ha bilen i det daglige nei, det er jeg helt enig med deg i. :)

Vi hadde kun testet bilen med den største dieselmotoren også (2.0 190hk 4x4), så jeg må si at jeg var meget betenkt før vi ble helt enige med selgeren, siden jeg ville ha bensinmotor. Valg av motor er jo heller ikke så enkelt når en ikke har mulighet til å teste ut de forskjellige motorene før en skal bestille bil, men det ser ut til at vi har valgt riktig motor for vårt behov. Så klart hadde det alltids vært greit å ha krefter i overflod, men da begynner fort kronene å rulle også, så det får være greit som det er........ Prøvde motoren vi valgte i en Octavia, men det hadde jo vært å fått prøvet bilen med den motoren en ønsker seg i den bilen en ønsker seg også, men forstår jo godt at forhandleren(e) ikke kan ha en bil med hver eneste motor/girkasse/utstyrsnivå etc. kombinasjon tilgjengelig heller da.

Kunne gjerne ha tenkt meg 4x4 som nevnt i et tidligere innlegg, men det blir rett og slett for kostbart, siden det ikke er mulig å få 4x4 i kombinasjon med alle motorene. Har heller aldri hatt 4x4 på privatbil tidligere, så vi får satse på at det fremdeles vil gå like greit med Superben også :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror nok du har gjort et godt valg ja :)

Man kan alltids ønske seg det ene og det andre, men blir litt annerledes når man skal frem med pengene og faktisk forsvare overfor seg selv bruken :)

Hadde selv nylig en altfor dyr nr 2 bil (for mitt budsjett), en Audi A5, var alltid en liten bismak ved det hele, så jeg endte opp med å selge ;)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Tor2r skrev:

Tror nok du har gjort et godt valg ja :)

Man kan alltids ønske seg det ene og det andre, men blir litt annerledes når man skal frem med pengene og faktisk forsvare overfor seg selv bruken :)

Hadde selv nylig en altfor dyr nr 2 bil (for mitt budsjett), en Audi A5, var alltid en liten bismak ved det hele, så jeg endte opp med å selge ;)

 

Det føles meget bra så langt ja :)

Nå har vi valgt 1,8/180hk TSi motoren, og skulle jeg valgt 4x4 med minimum denne bensinmotoriseringen, så må en jo opp til 2.0/280hk TSi utgaven, og da begynner det virkelig å koste kroner og det kan rett og slett ikke forsvares på noen som helst måte til det bruksområde og behovet til det daglige som vi har. Hadde sikkert vært morsomt, men synes ikke det kan forsvares i det hele tatt........

A5 er jo en virkelig lekker bil, men det er klart at slike biler koster sine kroner og det kan nok gjøre litt av hvert med enhver sin families "sparegris" ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fikk min nye superb i slutten av Okt 2015,L&K  150hk diesel DSG med alt tilleggsutsyr..Valgte denne nettopp for att jeg var skikkelig lei av og sitte helt jævlig i passasjersetet foran ett bakovervendt barnesete! Prøvekjørte ny e-klasse,og Mondeo. Hadde BMW 5 serie, men ingen kunne i nærheten måle med bakseteplassen...  Bagasjerommet er jo selvsagt også større, men smalt og virker ikke på mye større enn vår 2010 V70 som andre bil...Moelv om tallene sier det skal være enormt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har bestilt meg en ny Superb. Den ble bestilt i slutten av juli. Den startet produksjonen i uke 35. For tre dager siden var den ferdig og er nå på toget. Jeg har fått beskjed at den er her om ca 14 dager.

Dette er bilen:

Skoda Superb 2017 150HK TSI DSG L&K Corrida Rød, brunt skinn innvendig med beige innvendig tak

Det ble en bensin fordi denne går akkurat under grensen for å være med i miljøfyrtårn. 

Rød fordi jeg synes at bilparken i Norge er litt kjedelig. Rød matcher bra med brunt, så da ble det brunt inni. Også dette litt fordi ikke alle har det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timer siden, Razor skrev:

K.O.D.I.A.Q  

 

:)

helt glemt av denne meningsmålingen, lagt til Kodiaq om alternativ nå :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Ja jeg hadde en 2017 Sportline på lån før jeg kjøpte min egen, og der også lyste de hele tiden. Men i menyen når jeg prøver og gå inn på lysene er teksten mørkere. Så jeg kan trykke på men ingenting skjer. Så lurte på om dette er noe som kan de aktiveres og aktiveres.  Jeg får vertfall ikke det til på min.
    • Jeg mener lysene er på hele tiden på vår 2019 Sportline, jeg vet at farge kan justeres i menyene, kanskje også når de skal lyse?
    • Noen som kan forklare meg om ambient light i interiør bare kommer på noen modeller? Jeg har en 2017 Sportline, der lyser denne stripa i interiøret rødt bare når dørene er opne. Skal ikke dette gå an å skifte farge på og slå på hele tiden? Noe man eventuelt kan aktivere via OBD ?
    • Jeg hadde en Octavia 2 med den motoren, med DSG vel å merke. Synes det var en frisk motor, stillegående og ganske gjerrig på drivstoffet. Jeg likte den mye bedre enn rakledieselen jeg hadde før (1,9 TDI, 105 HK). Jeg synes IKKE at bilen var daff. Den fungerte veldig bra, også med last, men den var heller ikke spesielt rask. Mange som sier at det er en liten motor, og ja den har "bare" 1400 ccm. Men  det er en liten rakker med turbo, den kompenserer for manglende sylindervolum. Motoren HAR 125 hk, og momentet er 250 Nm mellom 1400 og 4000 o/min, og det er samme momentet som større motorer,  også diesel, over samme turtallsområdet. Det er momentet som drar bilen, hestekreftene finnes bare på toppen av turtallsområdet. Der er det sjeldent at man bruker..... Ikke bare det, motoren er mer responsiv og turtallsområdet er større enn diesler. Så den er på mange måter mere anvendelig enn diesel. Nå er Kodiaq noe tyngre enn Octavia (kanskje 250 kg), og vil sikkert være litt ekstra dra på for motoren. Og en manuell gearkasse vil nok ikke geare ned med en gang du legge gøypedalen ned, f.eks for å kjøre forbi. Med manuell gearkasse må du geare ned først, så er du og motoren klar til forbikjøring. Men da er den skikkelig PÅ. Det er kanskje ikke beste motoren hvis du kjører med mye last ofte, eller henger på en campingvogn, eller EGENTLIG liker (trenger) stor motor. Og det er heller ikke motoren hvis det på død og liv skal vurderes hvor lite drivstoff bilen bruker eller hvor lite diesel koster i forhold til bensin.  Men ellers, den må prøves for å finne ut om det er en grei motor for deg/dere! Jeg kan dessverre ikke si om problemet med strukket kjede er løst. Det som er viktig er at motoren ikke presses på lavt turtall, at man ikke prøver å gi mye gass for å hente krefter, si under 14-1500 o/min. Men heller gearer ned og lar motoren løpe lettere med LITT mere turtall enn hva man kanskje gjør på en diesel. Og så mener jeg at olje- og filterskift bør gjøres på maks 15000 km (hvis computerern ikke sier fra før). Det mener jeg er fornuftig forebyggende vedlikehold, i forhold til å presse skifteintervallene for langt. En turbomotor med mye småkjøring får endel kjøring uten at motoren er skikkelig varm og det blir mere kondens og skitt som kommer i olja. Denne motoren bruker faktisk litt tid på oppnå driftstemperatur, iallefall i Octaviaen.  Kanskje det er litt bedre i en Kodiak, som er litt tyngre. Da får den litt mer vekt å håndtere, og får kanskje tempen opp litt fortere. Men motoren i seg selv er en liten perle!
    • Takk for gode innspill angående 125hk motoren. Ut i fra mitt kjøremønster, dvs 95% småkjøring, kan jeg klare meg med en «daff» bil.  Men det som kunne vært interessant å høre, er om noen har formening om evt slitasje over tid på liten bensinmotor i relativt tung bil. Om motoren må jobbe ekstra hardt over tid, kan vel det gå utover vitale motordeler som reg.reim, stempler osv.  Forrige generasjon TSI motorer slet jo fælt med overforbruk på olje, registerkjede/strammere, stempelringer osv. 
    • Akkurat, diesel med et helt annet arbeidsregister, for å ikke snakke om Nm.   Det har du helt rett i, men det du glemmer er at før var det ikke like mye elektronikk. Da driftet motoren primært varme og bevegelse. Nå har en bil mange hjerner og systemer som drar MYE energi - som igjen kommer fra motoren. Det vil nok være litt subjektivt, og det kan hende motoren fungerer helt optimalt for deg.
    • Lakkerte dørhåndtak er en elendig patent. Kan trøste dere med at det er like dårlig på BMW og Volvo. Men som nevnt over er det veldig lett å polere bort, men det er jo like fort tilbake. Det er slett ikke behov for ring for å lage slike merker, litt vanlig møkk, som er umulig å unngå, funker godt som slipepasta. 
    • Jeg tok meg litt tid for å finne ut hvordan dette egentlig virker. Jeg kan berolige med at det er helt trygt og ikke noe datasluk å bruke telefonens wifi til å oppdatere kart. Du velger selv hva du vil oppdatere, hvilke land hooker du av i en meny. Før nedlasting begynner får du vite hvor mye data det du har valgt inneholder.  Når jeg sjekket i dag var Sverige 300 Mb, Danmark 100 Mb. Alle tilgjengelige oppdateringer var til sammen 13 Gb.  Det betyr at om man oppdaterer Norge, Sverige og Danmark vil det utgjøre ca 0,7 Gb, noe som knapt sprenger noens budsjetter.  
    • Tja, når HiAcen på jobb med firehjulstrekk og henger på slep klarer seg helt OK med 117hk(diesel vel og merke) og 2.3 tonn normalvekt, så tror jeg 125 hester skal fungere på en Kodiaq. Før pleide vi ikke ha rare motorene i bilene, og vi klarte oss fint. Tror vi bare begynner å bli veldig bortskjemt.  Men, det kan hende du går lei bilen fortere enn du ønsker. Også aner jeg ikke hvor pinglete motoren er i faktisk bruk. Har kjørt en Peugeot Expert med manuell og liten dieselmotor, og den kveles veldig lett.  Også har jeg ikke sett noen reelle forbrukstall. 
    • Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til så liten motor i en Kodiaq. Jeg prøvekjørte 150 TSI og den er svak men fungerer nok ok i det daglige, men den har lite krefter over 80-90 km/t til forbikjøringer osv. 125hk tror jeg blir for svak - men igjen den har jo ikke 4x4 så det hjelper kanskje på.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • På min gamle Opel Record 1967 hadde jeg en rullgardin foran radiatoren. Den styrte jeg via en snor med knuter på inne i kupeen på bilen. Var faktisk veldig effektivt og utrolig lettvint
    • Første gang jeg rygger inn på ferge  Fra villevika til Florø. 
    • Deler din oppfatning her @Sjåføren, øvre deksel er ikke pent. Det nedre derimot kan nok være ganske praktisk og nyttig når det er kulde, jeg personlig hadde nok benyttet det fra November/Desember og frem mot Mars mnd om jeg hadde hatt det. Men jeg bor noen mil sør for Oslo, så det er ikke så mange dagene vi har her nede med lavere temperaturer enn ÷ 10°C. Men desto mer snøslaps og mye saltede veier, og gjerne noe rundt null grader........ 
    • Sånne deksel kan du trygt kjøre med i 3 årstider uten fare for overoppheting. Ved normal kjøring er motoren er veldig lite belastet, og det kommer alltids inn luft til radiatoren uansett. Noe annet er selvfølgelig hvis du skal dra tunge lass opp bakker og fjell med lav hastighet og stort effektuttak over lengre tid. Øvre grill er vel originalt bare halvåpen likevel? Er slik på min Octavia i alle fall,  åpningen mellom rillene er stengt øverst, spalten er åpen bare på de nederste 3-4 cm. Så jeg ville kanskje vurdert å ha på et sånt nedre deksel på strengeste vinteren. Jeg ser tre fordeler med det. For det første er den laveste grillen mere utsatt for snø- og slapsdrev fra bilene foran. Denne honeycomb-grillen ser veldig spinkel ut i mine øyne, og er også særlig utsatt for at steiner og isklumper kan knuse seg igjennom. For det andre så er det relativt stort areal rett inn mot radiator. Så et nedre deksel vil redusere en god del direkte-vind mot radiatoren. Siste kommentar: øvre deksel er ikke så pent (min mening det da 😋).

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...