Gå til innhold
Snublefot

Parkeringssensor problemer


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Octavia 2016 modell.

Har eit problem med parkeringssensor system. Kvar gang hastigheten kjem under 14-15 km/h gir systemet fra seg ein laaang irriterande pipelyd og knappen for å slå på parkeringssensorane blinkar...

Dette er utrulig irriterande og oppstod plutseleg etter forrige service. Har hatt bilen til Møller 2 ganger, og dei finn ingen feil... Er det nokon som har opplevd liknande? Dette kan ikkje være normalt??

Har lagt til eit bilde av skjermen i bilen under parkering, som dere vil sjå er eine sida bak permanent rød... Men kun når den lille bilen  kjem fram?? Ville tru dette betyr at det er ein feil ein eller anna plass`??

IMG_1151.JPG

Endret av Snublefot
Skrevet

At det er et problem her er det jo ingen tvil om, og at Møller ikke klarer å finne den synes jeg nesten er litt betenkelig...........

 

For det er vel ikke så enkelt at sensorene reagerer på at hengerfestet er der?

Har du forsøkt å ta det bort, og så ta en liten prøvetur?

 

For en får jo ikke en konsekvent et rødt felt uten at det fysisk er noe utenfor sensorene, eller at at det er noe feil i det feltet. Virker som Møller ikke har prøvd skikkelig her, uten at jeg vet hva de har gjort eller måten de har feilsøkt på. Noen ganger så må en faktisk gjøre mer enn bare å feilsøke ved leting etter feilkoder.............

Vil tro at de finner hvor feilen er ved å ta ned den bakre fangeren, og koble ut en og en ryggesensor, om ikke så vil det jo kanskje være feil på en ledning frem til en av sensorene som gir et feilsignal.

Synes dog det ser litt rart ut at det er feil på hele sonen bak på høyre side av din bil, klarer du å forstørre det på noen måte, slik at du får opp alle 4 (eller 6?) sensorene bak? For det må jo være feil på en av de 2 (eller 3?) på høyre side vil jeg tro...........

Det er jo både kjedelig og tidkrevende å måtte kjøre på verkstedet for slike ting, men her er det vel rett og slett ingen annen utvei, en tur og be dem beholde bilen frem til de har løst saken, gratis leie/låne bil skal du jo uansett ha ved en garanti jobb. For jeg regner med at ikke noe(n) har truffet en av sensorene bak på din bil eller at du har rygget på noe e.l.?

 

På min forrige bil (VW Golf 2014) så hadde jeg omtrentlig den samme feilen, men på en av sensorene fremme. Feuilen fant jeg og utbedret selv, og det behøvde jeg ikke være «rakett-forsker» for å få til en gang. Der var det rett og slett steinsprut rett på sensoren, og det hadde gjort at det kom vann i mellom sensoren og lakken. Det igjen gjorde at sensoren «mente» at jeg hele tiden holdt på å kjøre til noe når farten var lav, der skrapte jeg av lakken og lakkerte sensoren på nytt, problem solved. :) 

Skrevet

På min tidligere bil (Hyundai) fikk jeg slike feil flere ganger. To ganger ble det da byttet sensor på garanti. andre ganger gikk det over av seg selv. de gangene det gikk over av seg selv så antar jeg at det var pga fukt eller liknende.

Snodig at de ikke finner feil!

Forutenom feil man ikke klarer å se årsaken til så er det ofte møkk og is som gir feil. skjønner at dette ikke er årsak hos deg. Men skriver det i tilfelle andre lesere har samme problem og ikke har kommet til verksted enda ?

Skrevet
27 minutter siden, Tor2r skrev:

På min tidligere bil (Hyundai) fikk jeg slike feil flere ganger. To ganger ble det da byttet sensor på garanti. andre ganger gikk det over av seg selv. de gangene det gikk over av seg selv så antar jeg at det var pga fukt eller liknende.

Snodig at de ikke finner feil!

Forutenom feil man ikke klarer å se årsaken til så er det ofte møkk og is som gir feil. skjønner at dette ikke er årsak hos deg. Men skriver det i tilfelle andre lesere har samme problem og ikke har kommet til verksted enda ?

Ja fuktighet, salt og jordfeil er en meget stor feilkilde på dagens biler, det er altfor mange mange følere, sensorer og elektronikk som ikke tåler de forholda vi har på våre veier, da første og fremst pga salting og mye fuktighet.

Skrevet

Møller gjorde diagnose på systemet og mistenker at det er alt... >:( Basert på det har dei konkludert at det er ingen feil på systemet...

Eg skal prøve å ta av hengerfeste og sjå kva som skjer... Ingen av sensorane er synleg skada...

Uansett skal eg følge opp dette med Møller :-)

 

 

Skrevet

Det hørtes jo ikke så bra ut da synes jeg, de kjører en diagnose og mistenker alt, og konkluderer med at det ikke er noen feil....... :o

Ja her må du legge mer press på Møller, for dette må de jo bare finne ut av. En skal jo ikke få varsel fra sensorene bak på bilen når en kjører fremover, så det er helt klart noe feil her.

 

Håper det løser seg for deg, lykke til @Snublefot :) 

  • 1 måned senere...
Skrevet

Møller gjorde diagnose på systemet og mistenker at det er alt... >:( Basert på det har dei konkludert at det er ingen feil på systemet...

Eg skal prøve å ta av hengerfeste og sjå kva som skjer... Ingen av sensorane er synleg skada...

Uansett skal eg følge opp dette med Møller :-)

 

 

No har bilen vore inne nok ein gang og Møller innrømmer no at det er feil, det skal ikkje være sånn. Men nok ein gong er konklusjonen at de ikkje finner noko feil og dermed må eg leve med dette....

Sende de ein video som beskriver problemet, legg den ved her. Når dette skjer er det heller ikkje mulig å komme inn på systemet via skjermen,

58944fcfbe017_Ikkjetilgjengelegsystemframeny.thumb.JPG.94275c25976fddc94118e68518848c2d.JPGVideo pipelyd fra parkeringssensorsystem_mpeg4.mp4

Skrevet

Først og fremst, ekstremt irriterende å skulle kjøre med noe sånt da! Mister jo hele gleden ved ny bil. Er det ikke en av grunnene til at man kjøper ny bil at man vil ha færrest mulige feil? :)

De kunne i det minste ha byttet sensorene her og der uansett om de gir feilmelding på diagnose eller ikke. Kan jo ikke forvente at du skal jåsse rundt sånn der.

Skrevet

Prøvde å foreslå at dei måtte starte å bytte ut komponentar til feilen er borte... Men det var dei ikkje enige i gitt :-)

Det kom jo til å koste masse penger...xD

Skrevet (endret)
1 time siden, Snublefot skrev:

Prøvde å foreslå at dei måtte starte å bytte ut komponentar til feilen er borte... Men det var dei ikkje enige i gitt :-)

Det kom jo til å koste masse penger...xD

Jo det vil nok koste litt, men når noe ikke fungerer på en bil med nybilgaranti, så er det bare for Møller i bite i det sure eplet og fikse dette ASAP.

Det er jo nettopp slike ting som dette som gjør at Møller ofte havner et stykke ned på tilfredshetsskalaen, og her viser de jo ikke akkurat at de ønsker å klatre oppover på den heller.........

Dette hadde jeg ikke gitt meg på i det hele tatt, her hadde jeg krevd en lånebil, og satt igjen bilen med klare ordre om å fikse det, og det hadde jeg ikke gitt meg på.

MEN, før en blir så bestemt så er det kanskje greit å ha prøvet uten hengerfeste montert, men det er jo helt tydelig at dette ikke fungerer som det skal, det er jo bare å se på menyen i skjermen du viser her...........

Lykke til @Snublefot :) 

Endret av Superb lll
Skrevet
1 time siden, Snublefot skrev:

Prøvde å foreslå at dei måtte starte å bytte ut komponentar til feilen er borte... Men det var dei ikkje enige i gitt :-)

Det kom jo til å koste masse penger...xD

Helt sant att det koster penger, men dersom deres mekanikere ikke har kunnskap og klarer å finne feilen, så er det ingen vei utenom å begynne å bytte deler! Du har ingen andre forhandlere o nærheten du kan kontakte? Uansett viktig og ikke gi seg her

Skrevet

Jeg har dette på min helt nye Octavia. Men jeg testet selve sensoren på høyre hjørne bak, - og den varslet på normal måte på lik linje som venstre side.
Hvorfor grafikken på skjermen viser rødt på venstre hjørnet vet jeg ikke  - men er det så farlig? Er det noe jeg må skjekke opp all den tid selve sensoren virker normalt/varsler normalt...

Skrevet
11 timer siden, Jan Broder skrev:

Jeg har dette på min helt nye Octavia. Men jeg testet selve sensoren på høyre hjørne bak, - og den varslet på normal måte på lik linje som venstre side.
Hvorfor grafikken på skjermen viser rødt på venstre hjørnet vet jeg ikke  - men er det så farlig? Er det noe jeg må skjekke opp all den tid selve sensoren virker normalt/varsler normalt...

Om det lyser rødt i et felt, så får du jo ingen avstandsinformasjon når du nærmer deg noe, selv om det piper fra sensoren.

Når noe lyser rødt/varsler så er det noe som ikke fungerer som det skal etter min mening, hvor vidt du vil kjøre med det eller ikke @Jan Broder skal du få avgjøre selv, men jeg tolker slike ting som at det er en feil og da skal det repareres, i hvert fall så lenge bilen har garanti. Ikke sikkert at jeg hadde kostet på tusenvis av kroner for en park.sensor av egen lomme, men en bil til flere hundre tusen kroner med garanti hadde jeg krevd at forhandleren reparerte, og jeg hadde aldri gitt meg. Det er da en finner ut hvor service-minded et verksted/forhandler/importør egentlig er, og der har dessverre hele Møller konsernet fryktelig mye å bli bedre på. Det kommer tydelig frem på samtlige «fornøydhets-skalaer» som blir publisert en gang i året, men heldigvis så finnes det unntak her også.

Skrevet
25 minutter siden, Superb lll skrev:

Om det lyser rødt i et felt, så får du jo ingen avstandsinformasjon når du nærmer deg noe, selv om det piper fra sensoren.

Når noe lyser rødt/varsler så er det noe som ikke fungerer som det skal etter min mening, hvor vidt du vil kjøre med det eller ikke @Jan Broder skal du få avgjøre selv, men jeg tolker slike ting som at det er en feil og da skal det repareres, i hvert fall så lenge bilen har garanti. Ikke sikkert at jeg hadde kostet på tusenvis av kroner for en park.sensor av egen lomme, men en bil til flere hundre tusen kroner med garanti hadde jeg krevd at forhandleren reparerte, og jeg hadde aldri gitt meg. Det er da en finner ut hvor service-minded et verksted/forhandler/importør egentlig er, og der har dessverre hele Møller konsernet fryktelig mye å bli bedre på. Det kommer tydelig frem på samtlige «fornøydhets-skalaer» som blir publisert en gang i året, men heldigvis så finnes det unntak her også.

Jan Broder, Skjer også det samme som vist i videoen? At parkeringssystemet aktiveres når hastigheten kjem under 15km/t og gir fra seg eit langt pip. Og når dette skjer er menyen utilgjengeleg?

 

Skrevet
På Friday, February 03, 2017 den 10.36, Snublefot skrev:

No har bilen vore inne nok ein gang og Møller innrømmer no at det er feil, det skal ikkje være sånn. Men nok ein gong er konklusjonen at de ikkje finner noko feil og dermed må eg leve med dette....

Hadde de sagt det til meg så hadde jeg virkelig slått i disken. Og om de attpå til skal være så vanskelige. Nei, krev en leiebil, og be de ringe deg etter de har funnet og fikset feilen. Du må virkelig ikke gi deg på dette.

Skrevet
8 timer siden, Snublefot skrev:

Jan Broder, Skjer også det samme som vist i videoen? At parkeringssystemet aktiveres når hastigheten kjem under 15km/t og gir fra seg eit langt pip. Og når dette skjer er menyen utilgjengeleg?

 

Nei. Det ingen langt pip. Meny er OK. Jeg synes leste litt i intruksjonboka om dette her. Kommer tilbake i løpet av kvelden. Avgårde for å holde jergerpørvekurs. Elevene venter

Skrevet

@Snublefot har du fjernet hengerfeste og gjort nye forsøk, og evt. hva skjedde da?

Om det ikke har blitt bra av det, så må du som jeg også skrev litt høyere opp i tråden din ikke gi deg i det hele tatt. Den bilen hadde ikke blitt med meg hjem før alt hadde vært i orden, den saken er helt klar. Hadde ikke brydd meg en kalori om kostnadene her, du har kjøpt en vare til flere hundre tusen og den skal virke, og det er verkstedet som skal løse dette for deg.

Om de på dette verkstedet er inkompetente, så velg et annet verksted, men uansett så skal bilen være 100% i orden.

Om du er NAF medlem så kan det jo være mer hjelp å få der om det skulle trenges, men mye er nok avhengig av hvor pågående du selv er her. Aksepterer du det verkstedet sier her, så har du et varig problem med din bil, for det løser seg jo ikke selv. 

 

Siste utvei er vel å varsle verkstedet om at du tar en samtale med forbrukerrådet og avisen(e), utrolig nok så har det gjerne en meget effektiv måte å påvirke en mer iherdig innsats fra verkstedet/forhandler/Møller. Det er vel en løsning som bør unngåes i største mulig grad for et videre positivt samarbeid med verkstedet, men uten fremdrift fra verkstedet så så hadde jeg ikke nølt.

Skrevet

Skulle ta av hengerfeste igår... men det var ikkje so enkelt da låsen har fryst/grodd fast... Må ta den med til ein vaskehall å prøve få vaska/tint den opp.

Når eg starta bilen idag meldes det status i bilen at tilhenger er tilkoplet!!! Og at det er feil på baklys og blinklys på henger.... Dette har ikkje skjedd før, so det er litt merkeleg. Her er det nok ein elektrisk feil i tilkoplingen til tilhenger, is/fukt/salt...

Det som er litt rart, er at når tilhenger er tilkoplet skal AAC deaktiveres. Dette virket utan problemer idag.

Ved svikt i mer enn ett bremselys på bilen eller en tilkoblet tilhenger, er ACCen ikke lenger tilgjengelig.

Har sett litt i manualen og der står det følgande ang park sensor system, min bil har variant 2(4 foran og 4 bak):

Aktivering

Aktivering av systemet utføres ved at bilen settes i revers, og på biler med variant 2 og 3 også ved å trykke på tasten P » Bilde 246. Ved aktivering høres et kort lydsignal og tastesymbolet P tennes.

 

Deaktivering

På biler med variant 1 vil systemet kun deaktiveres ved å ta bilen ut av revers. På biler med variant 2 og 3 deaktiveres systemet ved å trykke på tasten P eller automatisk ved en hastighet over 15 km/t (tastesymbolet P slukkes).

 

Feilmelding

Hvis det høres en varsellyd i ca. 3 sekunder etter aktivering av systemet, uten at det befinner seg hindringer i nærheten av bilen, foreligger det en feil på systemet. Feilen vises i tillegg ved at symbolet P blinker. Søk hjelp hos et fagverksted.

Det er jo akkurat dette som skjer med min bil. Eit 3 sek langt pip utan at det er nokon hindringar i nærleiken...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...