Gå til innhold
Tor2r

Mitt oppsett av Kodiaq


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg valgte 7 seter, ikke fordi vi egentlig trenger det men kona hadde en ide om at det kunne gjøre den lettere å selge etter noen år. Stadig fler får tre barn osv. Ikke vet jeg......

For øvrig er det en Style med 190 hk. diesel og det meste utstyr unntatt stor stereo, alu-pedaler og et par andre ting. Kassalappen lød på 589.000 med firmarabatt.

Forventer at det tar tid før den dukker opp men har med i kontrakten at jeg skal ha annen bil til disposisjon om den ikke har kommet til 1 juni.

 

 Noen som vet om bilen kommer med grafisk speedometer/turteller eller om det er analoge viserinstrumenter?

 

Skrevet

Det er dessverre bare analoge instrumenter. AID (Active Information Display) som er standard på Tiguan i Highline-utførelse er ikke tilgjengelig på Kodiaq. Heller ikke Headup. Sammen med lysstyringssystemet er dette eksempler på at Skoda ikke bruker (evt ikke får lov å bruke) siste VAG-teknologi. Så får vi se hva 2018- modellen måtte få når den kommer. 

Skrevet
19 timer siden, Vandreren skrev:

Forventer at det tar tid før den dukker opp men har med i kontrakten at jeg skal ha annen bil til disposisjon om den ikke har kommet til 1 juni.

Gratulerer!

Fiffig løsning vedr. sen levering! :D

  • 3 uker senere...
Skrevet

Er nok rundt hjørnet, svenskene har fått sin konfigurator på Kodiaq.

Burde i alle fall være på plass til Roadshowet som starter 23.januar spør du meg....

Skrevet

Den skal komme ganske snart etter hva jeg har hørt. :) 

 

Litt of-topic når vi først snakker om konfiguratoren.

For Superb sin del, så skal også Sportline utgaven være på plass i konfiguratoren ganske så snart. :) 

  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei!

Nytt bilmerke, nytt forum.

Vi har også nå landet på Skoda for første gang, og er spente nå på hvordan Kodiaq vil fungere for oss. Plassmessig innfridde bilen på førvisningen i alle fall.

Spent også å se hvordan 4x4 systemet her vil funke, da vi nå kommer fra Subaru (som har vært veldig bra). Skal også beholde en av Subaru'ene når denne ankommer heimen, så det blir jo interessant å kunne se om det er noen forskjell neste vinter.

Bilen vi nå har bestilt er en 4x4 Style 190hk diesel, med fargevalget Mato Brown Metallic.

Av utstyr er det som er vist på bildet bestilt, så vi håper og tror at vi har kommet dit at alle behov er dekket. Bilen ble bestilt for å nå ferien til sommeren, men jeg må si jeg ble litt interessert i bildene av scout'en også, men slik jeg har skjønt er det vel bare +7mm og noen stylingdetaljer som egentlig er forskjell......så da tror jeg vi kommer til å leve fint med Style-utgaven.

 

best2.JPG

Skrevet

Velkommen @Appetzr og grattis med fin fin bestilling! Håper også du blir fornøyd med nytt merke og ny bil! :)

Du får holde oss oppdatert etter hvert som ting og tank faller på plass :) Ellers så får du bare ta deg til rette på forumet :)

 

 

Skrevet (endret)

Bestilte på mandag ^_^ 2.0 150 DSG Style Business Grey Met. :D

Edit: Skal prøvesitte den på kommende onsdag så får vi se om jeg avbestiller eller ei :)

Endret av Ooinaru
Skrevet
20 timer siden, Appetzr skrev:

Hei!

Nytt bilmerke, nytt forum.

Vi har også nå landet på Skoda for første gang, og er spente nå på hvordan Kodiaq vil fungere for oss. Plassmessig innfridde bilen på førvisningen i alle fall.

Spent også å se hvordan 4x4 systemet her vil funke, da vi nå kommer fra Subaru (som har vært veldig bra). Skal også beholde en av Subaru'ene når denne ankommer heimen, så det blir jo interessant å kunne se om det er noen forskjell neste vinter.

Bilen vi nå har bestilt er en 4x4 Style 190hk diesel, med fargevalget Mato Brown Metallic.

Av utstyr er det som er vist på bildet bestilt, så vi håper og tror at vi har kommet dit at alle behov er dekket. Bilen ble bestilt for å nå ferien til sommeren, men jeg må si jeg ble litt interessert i bildene av scout'en også, men slik jeg har skjønt er det vel bare +7mm og noen stylingdetaljer som egentlig er forskjell......så da tror jeg vi kommer til å leve fint med Style-utgaven.

Hei og velkommen @Appetzr :) 

Flott bil du har satt sammen her, og skal bli spennende å høre hva du synes om de forskjellige 4x4 systemene, for du har jo i høyeste grad et flott system å sammenligne med :) 

Husk at det er «pålagt» med bilder av ny bil da, hehe ;) 

36 minutter siden, Ooinaru skrev:

Bestilte på mandag ^_^ 2.0 150 DSG Style Business Grey Met. :D

Edit: Skal prøvesitte den på kommende onsdag så får vi se om jeg avbestiller eller ei :)

Gratulerer med bestilling av bil @Ooinaru :) 

Da er det bare å håpe at den innfrir like mye i praksis, som den har gjort på «papiret/nettet» da, fint om du gir en liten tilbakemelding på hva du synes om den etter å ha tatt den nærmere i øyesyn :) 

Skrevet
55 minutter siden, Ooinaru skrev:

Bestilte på mandag ^_^ 2.0 150 DSG Style Business Grey Met. :D

Edit: Skal prøvesitte den på kommende onsdag så får vi se om jeg avbestiller eller ei :)

Whoho, grattis med bestilling!

Skrevet
8 timer siden, Superb lll skrev:

Hei og velkommen @Appetzr :) 

Flott bil du har satt sammen her, og skal bli spennende å høre hva du synes om de forskjellige 4x4 systemene, for du har jo i høyeste grad et flott system å sammenligne med :) 

Husk at det er «pålagt» med bilder av ny bil da, hehe ;) 

Gratulerer med bestilling av bil @Ooinaru :) 

Da er det bare å håpe at den innfrir like mye i praksis, som den har gjort på «papiret/nettet» da, fint om du gir en liten tilbakemelding på hva du synes om den etter å ha tatt den nærmere i øyesyn :) 

Ja håper det er nok beinplass iallefall! Jeg tenker å ta noen bilder også hvis de tillater det :)

8 timer siden, Tor2r skrev:

Whoho, grattis med bestilling!

Takktakk, håper den innfrir!

 

Forresten, ser at mye av standardustyret fra Style som fremkommer i brosjyren og prislistene, ikke dukker opp i konfiguratoren. Som feks KESSY og oppvarmet ratt. Setene ser i allefall ut som en vesentlig oppgradering ift det jeg har i Octaviaen nå. Har lenge sett på en Volvo Xc60 nettopp pga knallgode seter (vet det er subjektivt!) men, plassen er veldig liten i de ift hva Skoda leverer.

 

Edit: Ser at det jeg svarte tidligere har blitt slettet av en eller annen merkelig grunn.. Har sikkert komt borti noe her :P

Skrevet
På 1. februar 2017 den 15.34, Razor skrev:

Velkommen @Appetzr, flott utgave du har bestilt :)

Takker. Ja vi tror og håper vi nå har klemt til mrd noe vi blir fornøyd med alle sammen. 

18 timer siden, Superb lll skrev:

Hei og velkommen @Appetzr :) 

Flott bil du har satt sammen her, og skal bli spennende å høre hva du synes om de forskjellige 4x4 systemene, for du har jo i høyeste grad et flott system å sammenligne med :) 

Husk at det er «pålagt» med bilder av ny bil da, hehe

Ja 4x4 systemet er jeg spent på. Vi kommer nok til å beholde den nyeste av subaruene (2015 XV) så forhåpentligvis blir det ikke helt som å sammenlikne epler og bananer. (Har også en eldre Outback 3,0R som har slept meg fram overalt både på vinter og på jakt, som jeg nå tenkte skulle få gå videre, men selv dette 4x4 systemet som nå er +10 år har imponert meg).

Bilder må en jo også klare etterhvert. I den sammenheng har jeg også en dialog med forhandler, da jeg i deres felg-oversikt har sett at det er mulig å få disse 19" triglav felgene i svart med en "børstet aluminiums kant". Har også sett bilder av disse på Sportline utgaven av Kodiaq mener jeg. De er ikke i utvalget til "min" bil, men jeg håper forhandler klarer å trylle litt. Synes det er felger som vil passe veldig bra!

Skrevet (endret)

En liten oppdatering nå som jeg har sett og sittet i Kodiaq:

Betydelig større benplass enn det jeg er vandt med fra Octavia! Jeg kjørte førersetet helt bak og ned og selv om knærne mine var litt "i" førersetet så satt jeg greit (er 2m), og enda bedre da jeg tok bena til siden. Barnesete skal ikke være noe problem å få bak der! Må og presisere at bakseteraden var så langt bak som mulig da. Dette var også 5 seteren de viste frem i "Quartz grey". Ellers så er setene en betydelig oppgradering fra Octavia og nesten på høyde med Volvo (Xc60 ikke Xc90) mtp komfort. Litt lite sete i midten bak, men siden det, for min del, skal stå 2 barneseter bak så betyr ikke det så mye. Kvalitetsmessig bedre interiør enn det jeg har sett i Skoda tidligere! Jeg som er litt "teknofil" satt også pris på et oppgradert infotainment system som var responsivt i bruk :) Trodde Octavia hadde mye baggasjeromsplass men siden Kodiaq er høyere bak så så det jo enormt ut! O.o

Endret av Ooinaru

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...