Gå til innhold
Viking

Metallic lakk vs vanlig lakk


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen poste et bilde av en bil uten metallic lakk? Min Google-fu svikter meg. :$

Kan være hvilken som helst bil. Er litt usikker på om jeg har en noenlunde korrekt inntrykk av en bil med vanlig lakk. 

Skrevet
18 minutter siden, Viking skrev:

Kan noen poste et bilde av en bil uten metallic lakk? Min Google-fu svikter meg. :$

Kan være hvilken som helst bil. Er litt usikker på om jeg har en noenlunde korrekt inntrykk av en bil med vanlig lakk. 

Her @Viking :)  Jeg søkte på Superb Corrida red her........

Ellers så har jo @Espen lagt ut noen bilder av sin røde Superb her også, se litt ned på side 3 :) 

 

Skjermbilde 2016-12-17 kl. 14.32.12.pngSkjermbilde 2016-12-17 kl. 14.33.13.png

Skrevet

Ja bilen til Espen er «vanlig» lakk, altså ikke metallic.

Legger ved et utklipp av fargene en kan velge blant for Superb, MEN de farge eksemplene er ikke i nærheten av å virkelig vise frem fargene skikkelig. Men da ser du hva som er vanlig lakk, og som er metallic lakk.

For da ser du navnet på fargene, slik at du lettere kan søke litt på bildene som en finner ved et Google søk f.eks. :) 

 

Skjermbilde 2016-12-17 kl. 14.49.13.png

Skrevet

Tidligere het det seg vel at metallic er en bedre/hardere lakk. Gjelder det fortsatt eller er det et rent estetisk valg? Det er noen fine farger også blant ikke-metallic. Litt fristende å spare de kt 6 500. Men hvis metallic er bedre stiller det seg jo litt annerledes.

Skrevet

Jeg har også sett den. Men det er også andre artikler om det motsatte. Jeg tror det presise svaret er at metallic alltid har et topplag med blank lakk. Mange bilmerker har også et blankt lag over vanlig lakk og da er de like gode. Men det gjelder ikke alle merker. På disse merkene er derfor metallic av høyere kvalitet. Mao blir spørsmålet - hva gjør Skoda. Har de et blank lag opå den vanlige lakken.

Skrevet

@tobor jeg kjøpte tidligere i år en lakk-sprayboks til den VW Transporteren jeg disponerer hos min arb.giver, den bilen er hvit (ikke metallic) og der fulgte det da med 2 spraybokser, en med hvit og en med klarlakk. Når jeg kjøpte dette så fikk jeg god forklaring på at burde legge på noen lag med fargelakken, og så minst 2 lag med klarlakk for å beskytte den hvite lakken og gjøre den mer motstandsdyktig mot sol, salt og andre fysiske belastninger den kan bli utsatt for.

Den samme beskjeden fikk også han som var foran meg i køen som kjøpte lakk til sin røde Skoda, begge disse bilene var rundt 4 år gamle (Transporteren er en 2012 modell).

 

Så for VAG konsernet sin del så er jeg ganske så sikker på at bilene har klarlakk om det er «vanlig lakk» eller metallic lakk, i hvert fall på de nyere bilene. Om en ser på spesielt eldre røde VW Golf ll (mener jeg det er), så finnes det vel omtrentlig ikke en eneste av dem som ikke er lys-rosa eller nummeret inntil hvit av de som ble kjøpt som røde. Fordi sola har bleket dem, og de var levert uten klarlakk. Ved polering av en slik bil, så ble jo bestandig poleringsfillene helt røde, så det var jo helt tydelig at det ikke var noe ekstra som beskyttet den røde lakken den gangen.

Men i dag så er det nok ikke slik for VAG bilene, men om det gjelder samtlige bilmerker i dag vet jeg ikke noe om. Nå kan jeg selvsagt ikke garantere at dette gjelder for alle biler som kommer nye fra VAG i dag heller, men det går det jo an å spørre en forhandler om hvis en vurderer å bestille en bil uten metallic lakk.

 

Skrevet
2 timer siden, Viking skrev:

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/metallic-lakk-ikke-bedre-enn-vanlig-lakk/a/572225/

Jeg må innrømme at jeg blir litt provosert av at alle bilforhandlere keg har vært i kontakt med konsekvent legger til metallic lakk selv om jeg ikke har nevnt noe ønske om dette. 

Dette med metallic lakk kan kanskje ha litt betydning for innbytte/salg e.l., for det er jo noe av det første de spør om når en skal bytte inn en bil. Hvilken farge er det og har du metallic lakk?

 

Mange tror kanskje det ligger noe bak dette at vanlig lakk er svakere enn metallic lakk, og da gjør det enklere å selge?

Dette er ikke noe jeg vet, det var kun noe jeg tenkte høyt.........

Skrevet
14 timer siden, Superb lll skrev:

Dette med metallic lakk kan kanskje ha litt betydning for innbytte/salg e.l., for det er jo noe av det første de spør om når en skal bytte inn en bil. Hvilken farge er det og har du metallic lakk?

 

Mange tror kanskje det ligger noe bak dette at vanlig lakk er svakere enn metallic lakk, og da gjør det enklere å selge?

Dette er ikke noe jeg vet, det var kun noe jeg tenkte høyt.........

Metallic lakk er et krav fra leasingselskapet vi bruker på jobben.

Om ikke Metallic lakk er bedre eller øker verdien, gjør det kanskje biler lettere salgbare (Vs. biler med annen lakk). Tviler på at leasingselskapet setter Metallic lakk som et krav for moro skyld. 

Skrevet
1 time siden, Arooo skrev:

Metallic lakk er et krav fra leasingselskapet vi bruker på jobben.

Om ikke Metallic lakk er bedre eller øker verdien, gjør det kanskje biler lettere salgbare (Vs. biler med annen lakk). Tviler på at leasingselskapet setter Metallic lakk som et krav for moro skyld. 

 

Ja det bekrefter jo noen av tankene om at det kan være en høyere utsalgspris på biler med metallic lakk, når t.o.m. leasingselskapet dere benytter forlanger at dere skal velge bil med metallic lakk.

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • 2018 Kodiaq sportline 190hk tdi, hvor det er tydelig lekkasje av AdBlue rundt fordeleren i motorrommet. Bilen varsler om ingen start etter 1000km, men får AdBlue, og verkstedet sier at det ikke er farlig å kjøre med. Diagnosen fra verksted er at det er lekkasje på påfyllingsslangen og at denne må byttes. Møller skal ha 14000kr for dette (delprisen er ca 3500kr). Noen som har vært borti det samme, og kan si noe om hvor komplisert denne jobben egentlig er, og evt om det er noen vits i å sjekke pris andre steder? Jeg har fått tetta slangen ved nippel i motorrom, og får nå feilmelding mye sjeldnere, men den blir som sagt ikke borte. Er det ikke mulig å få ned prisen på bytte av slange, eller fikse det på annet vis, vurderer jeg å bare kode vekk hele AdBlue systemet. Og da ønsker jeg meg tips på noen i Osloområdet som kan gjøre det, og er trygg å bruke 
    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...