Gå til innhold
MartinK

MartinKs Octavia L&K 1.8TSI 180hk 4x4 DSG 2017


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

I morgen skal jeg ta med fruen og ungen på en testkjøring av Octavia.

Vi har egentlig bestemt oss for å kjøpe Octavia, men man kan jo ikke kjøpe uten å ha prøvd den først :)

Jeg har lekt meg litt i konfiguratoren og kommet frem til en bil jeg er fornøyd med, kanskje ikke 100% men nære.

Octavia stasjonsvogn Style 1,8 TSI

Modell Octavia stasjonsvogn Style

Motor 1,8 TSI 180 hk DSG (automatgir)

Eksteriør Black Magic Pearl 5 000 kr

17" Aluminiumsfelger Denom 0 kr

Interiør Beige

Ekstra

3 800 kr KESSY - Nøkkelfri adgang og start/stopp knapp

5 500 kr Tilhengerfeste, avtakbart

1 500 kr Bad Road, forsterket understell med økt bakkeklaring og beskyttelsesplate

1 300 kr Oppvarmet ratt

500 kr Adaptiv cruise control

0 kr Elektriske utvendig speil med minnefunksjon

5 000 kr Elektrisk førersete med minnefunksjon

9 500 kr Style Business Pack

10 000 kr Vinterpakke

7 900 kr Navigasjon Amundsen-pakke

3 900 kr Care Connect 3 år & Infotainment Online 1 år

3 100 kr Parkeringssensor foran og bak

0 kr SOS Nødanrop

3 500 kr Elektrisk bakluke

900 kr Knapp for nedfelling av bakseter

Skoda Care-produkter

0 kr 5 års garanti

0 kr Mobilitetsgaranti

Bilens pris 392 900 kr

Så har det dukket opp noen tanker. Har lyst på 4x4 men er ikke nødvendig her i Oslo egentlig, og blir kanskje litt dumt å tenke at når vi skal på fjellet kan det være kjekt å ha. Har det mye å si for annenhåndsverdien? Dessuten synes jeg pristillegget er litt i overkant med 57000,- Samt at forbruket nok går opp litt pga 4x4.

Navi Amundsen-pakke står at leveres med 6,5". Den er i utstyrslista oppgitt til 8". Så regner med det er 8" i FL?  Er det "vits" å gå for en Traveller navi-pakke? (Columbus navi 9,2", trafikkskiltgjenkjenning, CD/DVD, Lane Assist er vel forskjellen) Er det verdt 6100,- ekstra?

Er det forskjell i komfort på de ulike stoltypene? Sport vs skinn vs stoff vs delskinn vs alcantara?

Ville dere valgt bort noe/lagt til noe? Bor som nevnt i Oslo, har garasje, men ikke oppvarmet. Har ett barn, som nok blir til to, samt en rakker av en bikkje som også skal ha plass i bilen. Kjører ca 15k i året, noen langturer (Trondheim) 

Skrevet

Hei og velkommen til forumet @MartinK :) 

Synes du har satt sammen en flott bil her jeg, noen småting ville jeg ha gjort annerledes, men men det er jo ikke sikkert at det betyr så mye for deg.

Jeg hadde tatt med

  • Oppvarmet frontrute
  • El.seter på begge sider
  • Reservehjul
  • 4x4 (i hvert fall siden du velger Bad Road understell)

Om det er verdt mellomlegget fra Amundsen-Navi og opp til Traveller Navipakke må du nesten avgjøre selv, jeg hadde gjort det først og fremst for å få en større skjerm og det gjør det lettere å se kart bl.a. Forskjellen fra 8" og opp til 9,2" er merkbar, jeg hadde 6,5" i min forrige bil og har nå 8" (Columbus), men det hadde ikke gjort noe om den var 9,2" ;) Trafikkskiltgjenkjenning er noe jeg liker godt, så det er en positiv funksjon etter min mening. Lane Assist var aktivert når jeg fikk bilen min i fjor våres og det var det første jeg deaktiverte, og den funksjonen kommer jeg heller aldri til å aktivere igjen. 

 

Jeg er ikke helt typen for BAD Road på en vanlig bil, da jeg synes det blir litt «bil på stylter», det synes jeg passer mye bedre på en Scout som skal være litt «røffere» i designet. Men at det er praktisk med et litt høyere understell har jeg ingen problemer med å forstå, synes bare ikke det er alle biler det er like pent på. Men det er bare en høyst personlig synsing som du ikke behøver å bry deg noe om ;) 

Skrevet

Takk for det @Superb lll

Jeg er litt enig med deg angående bad road. Det ser litt "hjemmefikset" ut. Altså jeg er ikke helt fan av avstanden mellom hjulbuer og dekk. Fjærene er vel større/lengre enn originalt.  Men man får vel også en litt annen kjørefølelse med lenger fjærgang (heter det det?).

Ja, reservehjul må vi ha! 

Jeg mente i utgangspunktet at vi skulle ha elseter på begge sider, men fruen mener det ikke er nødvendig. Vi får se hva det blir til :) 

Har du noen formening om mørkt/sort interiør vs beige? Jeg synes det er stilig med beige, men med tanke på unger så er det kanskje ikke det lureste?

 

Skrevet (endret)

Enig med @Superb lll i at 4x4 er lurt. Ikke minst fordi det er populært og gjør det lettere å selge bilen senere. Canton høyttalere er veldig bra. El sete på førersida er lurt. Mer innstillinger, vipp på setet. Også lettere hvis lang mann har kort frue: programmerer to stillinger; lettere å komme seg inn når lang mann skal kjøre etter at kort frue har kjørt. Også hadde jeg virkelig ikke brukt tusenvis av kroner på diger navi. Der er det dårlig forhold mellom pris/ytelse. Jeg har 6,5" og klarer meg veldig bra. Kessy er også vanskelig å se verdien av. Ryggekamera er ok. Også hadde jeg selvsagt kjøpt Scout :-)

Endret av Scout
Skrevet

Jeg har i dag to tenåringer, og har jo da selvfølgelig vært igjennom fasen med små barn også, og jeg ville ikke ha valgt Beige interiør med små barn, ei heller med en hund. Alt synes så mye mer på lyst interiør, så det ville jeg personlig ha ungått, men det er bare for at jeg prøver å være litt praktisk midt oppe i det hele ;) 

 

Jeg ville ha valgt el.seter på begge sider uten tvil, i den totale summen du er oppe i her, så er det ikke rare pristillegget det er snakk om. Fruen ville heller ikke ha dette fordi det var helt unødvendig etter hennes mening, men jeg bare ringte til selgeren og ba han legge det på bestillingen dagen etter vi bestilte bilen, hehe. Og gjett en gang (litt styrt spørsmål kanskje men), hvem som er meget fornøyd med den funksjonen i dag, og selvfølgelig også vil ha det på neste bil........? ;) 

 

Reservehjul synes jeg er et must, skum eller kompressor hjelper lite om en får en flenge/skade i dekket, så det er helt klart noe jeg ville valgt

Ellers så må jeg slå et lite slag for Oppvarmet frontrute, det er noe av det mest praktiske jeg har hatt. Greit at en har Webasto, men det er jo ikke alltid en bruker den. Det fine med oppvarmet frontrute er at den også fungerer på dugg innvendig og is utvendig :) 

 

Det er nettopp den avstanden mellom hjulbuen og dekket jeg ikke liker med forhøyet understell, men som sagt, jeg forstår veldig godt fordelene med et høyere understell. Men personlig så er jeg veldig godt fornøyd med mitt DCC understell som faktisk senket bilen min med 10mm, men det er jo alt avhengig av hva en liker og ikke minst har behov for.

Jeg hadde også sett nærmere på 4x4 hadde jeg vært deg, det er også med på å gi deg en bedre annenhåndsverdi på bilen. Det er synd ikke er mulig på min bil med den motoren jeg har, for da måtte jeg ha valgt 2,0/280hk versjonen for å få 4x4, og det er ikke aktuelt..........

Skrevet

Fine innspill @Superb lll og @Scout

Vi skal sette oss ned å konfigurere mer nå. Jeg ser at noen av valgene ikke er like gjennomtenkte som andre, så det er greit å stille seg spørsmålene om hva man har behov for og hva man ikke ser verdien av.

Skrevet

Hei og velkommen!

Oppvarmet frontrute er kjekt å ha. 4x4 eller ikke..altså...vell... klarte meg i mange år uten 4x4. I alle fall da jeg bodde i Oslo, samme da jeg bodde i Trondheim..og samme nå når jeg bor i gokk, unntatt den ENE gangen da jeg kom på upløyd vei og 25 cm snø.... :D 

For min del trenger jeg ikke el. seter på begge sider. Er som regel fruen som sitter der og stolen står stort sett i ro pga barnesete bak. Ofte står det i bruksanvisning til bilstol at setet foran skal skyves bak for at bilstolen skal stå stødigere. Og for deg som har unger blir det vel det samme.

Her får du mange forskjellige svar! :)

Skrevet

Som jeg alltid bruke si i spørsmålet angående 4x4 vs tohjulstrekk; du kommer deg godt frem med bare drift framme eller bak, men gud bedre hvor kjekt det er med drift på alle hjula. På vinteren går bilen omtrent som et tog, uansett om det er noen cm med sørpe eller snø på veien. Du har tilnærmet samme aks sommer som vinter, og du merker faktisk at du har drift på alle hjula på sommeren hvis du bruker gassen litt. Så er det den bakken eller kneika som kan være vanskelig på glatt føre....den går lett som bare det .

50.000,- er mye penger, har man ikke de pengene så er valget enkelt, men om du har muligheten til det så bruk de pengene. Stort sett ser det ut til at en får tilbake de ekstra pengene en legger ut ved kjøp av 4x4. Litt høyere forbruk må man riktignok regne med.

Skrevet

Hei igjen folkens! Da er vi hjemme etter å ha brukt 4 timer hos skoda-forhandleren. ?

Jeg hadde med meg noen tips fra dere i bakhodet da vi dro til forhandleren, så takk for det!

Vi prøvekjørte en Octavia Style 150hk TSI DSG med "litt for mye" (finnes det? ?) utstyr. Flott bil! God plass til barnesete bak fruen. Barnevogna skled rett inn i bagasjerommet. 

Fikk kjørt i bytrafikk (kø) og en del motorvei samt litt dårlig vei. En gjennomgående bra opplevelse.

Som sagt så ble jeg sittende en stund å konfigurere bil i går og i dag, og etter å ha snakket med selgeren (meget hyggelig kar) sitter vi nå hjemme med et prisoverslag på en Octavia 1.8 TSI 180 hk 4x4 DSG L&K ?

Vi har ikke skrevet under på kontrakten enda, men meget mulig vi tar kontakt med forhandleren i morgen.

Alt i alt sitter både fruen og jeg med et meget godt inntrykk av både bil og forhandler.

 

Skrevet (endret)

Min personlige oppfatning er at Skoda selgere og oppfølging i etterkant, er veldig bra i forhold til det jeg har opplevd hos f.eks Ford. For min del gjorde selgeren kjøpsopplevelsen veldig bra, jeg måtte rett og slett skryte av mannen. Mens jeg etter å ha kjøpt en ny Ford Kuga ikke hørte noe i etterkant, tok Skodaselgeren kontakt allerede samme kveld(hadde 35 mil å kjøre hjem.) Også etter et år ringte han og spurte hvordan jeg var fornøyd med kjøpet. 

Ved service har jeg også fått god behandling, så jeg synes Skoda-forhandlerne gjør en bra jobb sålangt. 

Forøvrig er har jeg samme drivverk og utstyrsversjon som du har fått tilbud på, og er særdeles fornøyd med det. Det skal sies at jeg synes forbruket var høyt i starten, men det går ned etterhvert. Så bare vær klar over dette.

Endret av CitizenX
Skrevet
10 timer siden, CitizenX skrev:

Min personlige oppfatning er at Skoda selgere og oppfølging i etterkant, er veldig bra i forhold til det jeg har opplevd hos f.eks Ford. For min del gjorde selgeren kjøpsopplevelsen veldig bra, jeg måtte rett og slett skryte av mannen. Mens jeg etter å ha kjøpt en ny Ford Kuga ikke hørte noe i etterkant, tok Skodaselgeren kontakt allerede samme kveld(hadde 35 mil å kjøre hjem.) Også etter et år ringte han og spurte hvordan jeg var fornøyd med kjøpet. 

Ved service har jeg også fått god behandling, så jeg synes Skoda-forhandlerne gjør en bra jobb sålangt. 

Forøvrig er har jeg samme drivverk og utstyrsversjon som du har fått tilbud på, og er særdeles fornøyd med det. Det skal sies at jeg synes forbruket var høyt i starten, men det går ned etterhvert. Så bare vær klar over dette.

Opplevde veldig bra oppfølging av selger da jeg kjøpte min Scout 180hk automat  bensin. Nå har jeg bare hatt den halvannen måned, men ser at den bruker 0,85 på blandet kjøring. Det synes jeg ikke er så ille. Har ikke kjørt 100 mil ennå. ECO mode med litt manuell sjalting på aksellerasjon funker veldig bra.

Skrevet
15 timer siden, MartinK skrev:

"litt for mye" (finnes det? ?)

Hmmmm...nei...høres ikke kjent ut. Er det et pattedyr?o.O

Skrevet

Svært sjelden det finnes for mye utstyr, helt enig med deg @Tor2r :D 

Men om alt utstyr er like nyttig eller at en har behov for alt sammen er kanskje noe helt annet, men det behøver vi jo ikke snakke så høyt om.......... ;) 

Skrevet

Da signerte vi kontrakten på bilen i går! Juhuu!!

Hvis alt går etter planen er bilen vår om ca 8 uker. Krysser fingrene for det! 

Fargen er forresten black magic perl :)

Skrevet
28 minutter siden, MartinK skrev:

Da signerte vi kontrakten på bilen i går! Juhuu!!

Hvis alt går etter planen er bilen vår om ca 8 uker. Krysser fingrene for det! 

Fargen er forresten black magic perl :)

Gratulerer! Jeg synes personlig at Octavia'en har vokst mye den korte tida jeg har hatt den. Et "fornuftskjøp" som ble veldig mye bedre enn forventa. ?

Skrevet

Gratulerer så mye med bestillingen @MartinK ? :D 

Hva ble tilslutt oppsettet (motor, drivverk og understell), valg av utstyrsversjon og annet tilleggsutstyr på bilen da, for det var vel ikke helt avklart sist du oppdaterte oss etter din prøvetur?

Får håpe du slipper å vente for lenge, ser jo bra ut med tanke på levering i hvert fall da :) 

Skrevet

Takk @Superb lll! Vi endte opp med L&K TSI 180 hk 4x4 DSG 2018. Black magic perle ?

Ekstrautstyr utover det som følger L&K:

   • Avtagbart hengerfeste

   • Isofix foran

   • Driving mode selection

   • Simply clever pakke.

   • Reservehjul

   • Vinterpakke

   • Ryggekamera

   • Care connect 3 år/ Infotainment 1 år.

   • Lastekantbeskyttelse

   • 16" Pirelli piggfri premia sort

   • Takboks skiguard 860

Åja. Glemte det viktigste:

Skoda Fabia sparkebil til ungen ? 

Skrevet

Se her ja, det ble jo en meget bra utstyrt utgave dette her @MartinK :)

Hehe, ja tipper høydepunktet definitivt er det nederste på lista her, får håpe det ikke er for lang ventetid på den da, for i den alderen så er ikke tålmodighet det som gjerne står øverst på lista. Men barn må kanskje vente like lenge som far, slik at det ikke skal være forskjellsbehandling her, hehe? ;) 

Skrevet

Adaptivt understell står øverst på lista hvis vi skal legge til noe før det er for sent, men tror nok ikke vi velger dette. Prøvde en Octavia uten og en med og kom fram til at normalmodus holder. (Et must å ha?)

 

Ungen får bare smøre seg med like mye tålmodighet som far ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...