Gå til innhold
Cpt. GV

Amundsen vs Columbus


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har sett på Kodiaq, men ikke prøvekjørt enda. Jeg pratet litt med selgeren, men føler ikke jeg fikk godt nok svar vedr. valg av navi/infotainment.

Jeg forstår det slik at p.t. leveres bpde Amundsen og Columbus med samne 8" skjerm (Columbus kommer snart med 9,2"). 

Hva er den praktiske forskjellen, og hva bør man velge? C har google streetview og online oppdatering av kart, men ingen av disse funksjonene føler jeg er verdt tilleggsprisen.

Håper noen har satt seg inn i dette og kan dele litt kunnskap!

Skrevet (endret)

Hei og velkommen til forumet @Cpt. GV :)

Forskjellen på Amundsen og Columbus er at på Columbus så har du muligheten til til å spille av CD/DVD plater, det kan du ikke på Amundsen.

På både Amundsen og Columbus er det også en "slot" for minnekort, slik at en kan se bilder, spille av lagret musikk og oppdatere kartverket. På Colombus  Infotainment systemet jeg har på min 2016 Superb så er det 2 slike sloter, hvordan det er på Kodiaq vet jeg ikke.

Som du selv skriver, litt senere dette året så kommer jo Columbus med 9,2" skjerm, og den er det virkelig verdt å vente på etter min mening. Jeg så den på FL 2018 Octavia hos forhandleren i forrige uke, og den skjermen var virkelig grom :D

Endret av Superb lll
Skrevet

Lurte også på det samme og konkluderte med at mulighet for CD/DVD er gammeldags. Begynte å tenke at når har har jeg sist brukt det og måtte faktisk sjekke om jeg faktisk hadde CD/DVD idag, dvs da trenger man det ikke. CD/DVD er gått ut på dato. Så konklusjonen ble at Colombus ikke er verdt prisen.

Skrevet

Hei og velkommen til forumet @Pål V :) 

 

Er forsåvidt helt enig med deg, jeg bruker ikke CD eller DVD spilleren i det hele tatt jeg heller, men jeg valgte Columbus for å få 8" skjerm i min 2016 Superb, bestilte bil før det var m,ulig å få den med 8" skjerm på Amundsen og ikke minst før det var mulig i velge sort interiør i L&K versjonen........

Men slik muligheten er i Octavia nå og i kommende utgaver av Kodiaq, så hadde jeg glatt valgt Columbus igjen for å få 9,2" skjerm, den er bare helt grom, håper den blir tilgjengelig i Superb etterhvert også....... Større skjerm, bedre oppløsning og enda enklere å kunne følge/se kartverket på skjermen. Det beste hadde jo vært om det hadde vært mulig med Virtual Cockpit slik bl.a. Audi har (se skjermbilde), men det er jo dessverre ikke en mulighet for Skoda enda.........

58d944cbeedec_Skjermbilde2017-03-27kl_18_57_44.thumb.png.4e070dc588fd6a8dab5830bba42e5cbc.png

 

Skrevet (endret)

Den største forskjellen på ny og gammel skjerm ( 8" vs 9,2" ) er bortsett fra størrelsen selvfølgelig selve kvaliteten på skjermen. Det er en helt annen skjerm, har en glassoverflate, helt annen oppløsning og opplevelse. Fant noen bilder fra Skoda sin side på Facebook side, om at 9,2" skjerm også er på vei inn i Superb Sportline, sammen med en ny girspak ser det ut til.

 

https://www.facebook.com/pg/skoda/photos/?tab=album&album_id=1268547403237718

 

58d9f74cf03c0_Skjermbilde2017-03-28kl_07_32_29.thumb.png.a2d7c7ed15175d0f9368c44570a44b97.png

58d9f75952539_Skjermbilde2017-03-28kl_07_33_06.thumb.png.7dcdd9db9f78165717bbe6ff8e078248.png

Og som nevnt tidligere, etter at jeg har tatt skjermen i nærmere øyesyn på den «nye» Octavia, så er jeg ikke i tvil, skulle jeg ha kjøpt ny Skoda i disse dager, så hadde jeg ventet til at den kunne bestilles med denne skjermen. For den kommer jo både i Superb ( i hvert fall Sportline ) og Kodiaq om litt, i Octavia så er den allerede på plass. Den må oppleves selv, og da er det veldig enkelt å bli overbevist om at det er en merkbart bedre skjerm. :) 

 

EDIT:

Legger også ved 2 bilder fra Octavia med den nye skjermen, og den har blitt flott intergrert i dashbordet også, ikke slik «påklistret» ettermontert som skjermen oftere og oftere blir i dag ( ser det ut til i hvert fall ).

58d9f9edda2cb_Skjermbilde2017-03-28kl_07_48_10.png.64786d99e9f52711f7754e9192703b5c.png

58d9f9f942048_Skjermbilde2017-03-28kl_07_49_04.thumb.png.68abcd724604a49533085cb7e083c870.png

 

 

Endret av Superb lll
Skrevet (endret)

Forskjellene fra den nye 9,2" og 8"  som du får i kodiaq er vel utelukkende størrelsen, samt at de har fjernet begge "hjulene" på sidene og tatt bort den ene knapperaden. Ellers er den nye 8" skjermen i samme materiale som 9,2". Da jeg var på roadshowet og så på Kodiaq fikk jeg i allefall inntrykk av at det var et voldsomt kvalitetsløft ift amundsen som jeg har i Octaviaen min, den er på 6,5". En annen forskjell på Amundsen og Columbus er at sim kort mulighet er integrert, såvidt jeg har hørt fra forhandler.

Endret av Ooinaru
Skrevet

At det er slik for Kodiaq stemmer nok bra ja, men for for Superb ( Sportline ) og FL Octavia så er det store kvalitetsforskjeller når det gjelder den nye skjermen på 9,2" i forhold til de gamle på 6,5" og 8". Mulig det er et design/finish de også kommer til å benytte på 8" skjermene etterhvert, det vet jeg ikke noe om........

Skrevet

Var ute og prøvekjørte en Kodiaq Style 4x4 190 forrige uke, da jeg allerede har bestilt en slik for levering i Juni. I forkant av bestillingen hadde jeg en diskusjon med selger vedrørende forskjell på Amundsen og Columbus. De forskjellene som er nevnt tidligere er korrekte. I tilleg er grafikken vesentlig bedre på Columbus enn på Amundsen. Amundsen mangler eksempelvis 3D visningen Columbus har i følge selgeren. Jeg har Super lll nå med Columbus, og hadde Amundsen i den forrige Superb ll. Hvis det er like stor forskjell på Amundsen og Columbus som det var her, er Columbus verdt hver eneste krone. Spiller ingen rolle for meg egentlig - jeg har innledet ventetiden:)

Skrevet
10 minutter siden, Kuppern' skrev:

Var ute og prøvekjørte en Kodiaq Style 4x4 190 forrige uke, da jeg allerede har bestilt en slik for levering i Juni. I forkant av bestillingen hadde jeg en diskusjon med selger vedrørende forskjell på Amundsen og Columbus. De forskjellene som er nevnt tidligere er korrekte. I tilleg er grafikken vesentlig bedre på Columbus enn på Amundsen. Amundsen mangler eksempelvis 3D visningen Columbus har i følge selgeren. Jeg har Super lll nå med Columbus, og hadde Amundsen i den forrige Superb ll. Hvis det er like stor forskjell på Amundsen og Columbus som det var her, er Columbus verdt hver eneste krone. Spiller ingen rolle for meg egentlig - jeg har innledet ventetiden:)

3d visningen gjelder vel hovedsaklig navigasjonen? De nye infotainment systemene har jo Android, ios og Mirrorlink integrering så ser for meg at de som er interessert i slikt heller vil ta i bruk feks Google maps o.l. Som nevnt tidligere har jeg 6,5" Amundsen i min 2014 octavia men det skal være ganske stor forskjell på den jeg har og den nye som feks er tilgjengelig på Kodiaq :) personlig kommer jeg til å benytte meg av mulighetene en smarttelefon gir meg :)

Skrevet

Nedenstående sakset fra bilkonfigurator;

Les dette før du fortsetter konfigurasjonen:

ŠKODA Connect –  Infotainment Online

Infotainment Online* for navigasjonssystemet Amundsen:
Online trafikkinformasjon
Mine interessepunkter
Online destinasjonsimport
Online POI-søk (tekst)
Vær
Nyheter
Parkeringsplasser
Bensinstasjoner
Online kjøreruteimport

Infotainment Online* for navigasjonssystemet Columbus omfatter også: 
Google Earth™ 
Online POI-søk
Online kartoppdatering

  • 3 uker senere...
Skrevet
På 27.3.2017 den 18.30, Pål V skrev:

Lurte også på det samme og konkluderte med at mulighet for CD/DVD er gammeldags. Begynte å tenke at når har har jeg sist brukt det og måtte faktisk sjekke om jeg faktisk hadde CD/DVD idag, dvs da trenger man det ikke. CD/DVD er gått ut på dato. Så konklusjonen ble at Colombus ikke er verdt prisen.

Samme her. Tusenvis av CD'er samla på et minnekort betyr adskillig mindre skrammel i hanskerom. Dessuten: CD samlinga bør jo uansett rippes og lagres :-)

Skrevet

Jeg liker selv lydkvaliteten på CD, men har rippet alle i Apple lossless og lagt alle i iTunes og synkronisert til iPod. Kobler iPod med USB kabel til bilen og streamer tapsfri lyd samt Spotify premium i bilen.

Bruker derfor aldri CD lenger i bilen og Amundsen er plenty.

En fordel med 8" skjerm er at man får volumkontroll ?

  • 3 uker senere...
Skrevet
På 17.4.2017 den 19.32, PaulusA skrev:

Jeg liker selv lydkvaliteten på CD, men har rippet alle i Apple lossless og lagt alle i iTunes og synkronisert til iPod. Kobler iPod med USB kabel til bilen og streamer tapsfri lyd samt Spotify premium i bilen.

Bruker derfor aldri CD lenger i bilen og Amundsen er plenty.

En fordel med 8" skjerm er at man får volumkontroll ?

Tja, fordel og fordel med volumkontroll hjulet/knappen, nå har jeg den 8. bilen på rad med volumkontroll på rattet, så jeg tror jeg kan telle på to hender hvor mange ganger jeg har benyttet meg av muligheten for å justere volumet når jeg kjører. (Men om en spiller av musikk eller radio uten at tenningen er på, så fungerer jo ikke betjeningen på rattet selvfølgelig, i hvert fall ikke på de to siste bilene VW Golf 2014 og Skoda Superb 2016, de andre husker jeg ikke hvordan fungerte med rattkontroll uten tenning, men tviler på at det fungerte der heller..........) 

Men for opplevelsen av -og størrelsen på den nye 9,2" skjermen så hadde jeg uansett valgt den, kart og alt annet blir jo større (uansett om en velger fra kartverket i bilen eller kart fra mobilen via Google maps el) og det er mer trafikksikkert når det er enklere å se hva som vises der. Virituell cockpit hvor en har det rett foran seg hadde jo vært å foretrekke, men det ser ut til at er en stund frem i tid for Skoda dessverre...........

 

Litt of topic:

Selv er jeg litt mer gammeldags og liker lyden fra LP-platene enda bedre, men det er under visse forutsetninger da. Ripefrie plater, gode lydopptak, og ikke minst en god platespiller som har stift av meget god kvalitet, resten av anlegget må selvsagt også kunne gjengi denne lyden. Men kvalteten på CD-spillere er jo også viktig for en god lyd da, her er det også hørbare forskjeller, men om det er selve laseren og/eller kvaliteten resten av elektronikken, skal jeg ikke si så mye om. Med LP-platene så synes jeg lyden er mer naturlig og ikke så «digital» som den kan være på enkelte CD-plater, spesielt de som kom på førsten av 80' tallet når CD-platene gjorde sin ankomst. Så derfor ender en jo opp med CD-plater likevel, for LP-platene holder definitivt ikke for alltid, i hvert fall ikke om en har (eller har hatt) små barn som synes det er morsomt å undersøke hvordan platespilleren fungerer i praksis......... ;) Har dessverre ikke muligheten til å «rippe/digitalisere» mine gml LP-plater selv, så de får heller «nytes» en gang i fremtiden........ ;) 

Jeg rippet over mange av CD-platene til iTunes jeg også, men har foreløpig ikke orket å ta jobben med alle sammen enda, men skal en utvide/variere musikken i bilen litt fra SD-kortet så en jo tilslutt gjøre det.......... :)

Skrevet

I mitt tilfelle en engangsjobb for drøye 330 CD, ripper forholdsvis jevnlig lydbøker også

Jeg var også fan av LP tidligere, men tilbake på 80 tallet var CD veldig umusikalsk.... Synes dette har endret seg

Tror det blir crazy off topic å gå inn på tekniske detaljer rundt gode CD spillere her, men jeg offret dette til fordel for godt rippede filer.

Ang skjerm så hadde jeg nok tatt større skjerm hvis kun 1500 ekstra, men ikke for denne prisforskjellen.

 

Skrevet
1 time siden, Pål V skrev:

Columbus 9.2"

Se der ja, da er den store skjermen tilgjengelig i Kodiaq også ser det ut til. Jeg likte den skjermen veldig godt i Octavia'en jeg tittet på hos forhandleren sist jeg var der :) 

På 3.5.2017 den 18.09, PaulusA skrev:

I mitt tilfelle en engangsjobb for drøye 330 CD, ripper forholdsvis jevnlig lydbøker også

Jeg var også fan av LP tidligere, men tilbake på 80 tallet var CD veldig umusikalsk.... Synes dette har endret seg

Tror det blir crazy off topic å gå inn på tekniske detaljer rundt gode CD spillere her, men jeg offret dette til fordel for godt rippede filer.

Ang skjerm så hadde jeg nok tatt større skjerm hvis kun 1500 ekstra, men ikke for denne prisforskjellen.

 

Ja det er vel litt under 1/5 av den jobben jeg evt har om jeg skulle ha rippet alt sammen, så det er grunn til at jeg ikke helt finner hverken lyst, tålmodighet eller «ork» til å sette i gang.......

Jeg hadde definitivt valgt 9,2" skjermen pga kvaliteten og str, da hadde jeg heller kuttet på noe annet (om det hadde vært mulig), eller så får det bare bli alt sammen, hehe ;) 

Skrevet

Definitivt verdt tiden

Jeg rippet to store lydbok serier her for litt siden, ca 125 CD tilsammen, ikke håpløst

Er fornøyd med 8" skjermen så langt ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...