Gå til innhold
perhansen

Skifte til sommerhjul sensor


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, sikkert et rart spørsmål, men jeg har alltid satt bilen på Skoda forhandler når jeg bytter om dekk, sommer/vinter, men tenkte å gjøre det selv nå. Det eneste jeg lurer på er den sensor saken, sommer/vinterdekk som er i maxi dot systemet. Etter jeg har byttet, skal jeg bare gå inn der og huke av for sommerdekk, og svusj ferdig? og også registerere dekktrykket på dekktrykk sensoren da selvfølgelig :)

Skrevet

Hei og velkomen til forumet @perhansen :) 

Nå kan jeg kun svare for meg selv og hva jeg gjør på min egen bil (Superb 2016) ved dekkbytte, jeg forandrer ikke på noe som helst i det hele tatt, men så skal jeg legge til at jeg har den samme dekkdimensjonen på både sommer og vinterhjul.

Det har kommet et varsel om lavt lufttrykk når jeg byttet til vinterhjul i høst, men det nullstilte jeg etter å ha kontrollert lufttrykket i alle hjulene, etter det så har jeg kun fått varsel fra v.bakhjul om lite luft (kun en gang), men det var ikke noe luft som manglet i det hele tatt (så det var et feilvarsel).

Så nå skal jeg ut å bytte til sommerhjul jeg også og da gjør jeg kun det, og kjører til nærmeste bensinstasjon og kontrollerer lufttrykket i alle hjula, og resetter kun Infotaimentsystemet for lufttrykk om det kommer et varsel.

Men som sagt, jeg benytter den samme dimensjonen på alle 8 hjula, om en har forskjellig str/dimensjon/bredde på sommer -og vinterhjul så er det kanskje annerledes........

Skrevet

Hei. Det som du kaller sensorsaken er egentlig bare en hastighetsvarsler. Den kan egentlig brukes hele året, men er beregnet for vinterdekk, som kanskje har en lavere hastighetsgrense.. Spesielt hvis man har piggdekk kan det være greit å få et varsel på en gitt fart for å unngå at piggene slites løs, man bør ikke kjøre fortere enn 100.

Når du skifter til sommerhjul er det bare å sjekke at lufttrykkene i dekka er korrekte, eventuelt justere ved behov. Når det er gjort, så Resetter du dekktrykksensoren i Maxidot for å bekrefte at det trykket som er i dekka er riktig.

Skrevet

Bare en liten kommentar

Disse manometerne på bensinstasjoner er ofte på tur, og jeg sjekket flere på samme dag. Ofte 1 bar i forskjell mellom de forskjellige stasjonene.

Vi spør oss selvfølgelig: Er ikke disse kalibrert da?

Jo, men de slenges i veggen og bakken og vil ofte vise feil dagen etter kalibrering.

Min anbefaling og NAF er å skaffe egen digital dekktrykk måler. Ikke kjøp Biltema sin, den kan du ikke stole på, men NAF sin egen er god.

Du kan da fylle luft hvor du vil og sjekke lufttrykket på kalde dekk etterpå.

Dette har spart meg for mye tull.

Skrevet

Akkurat dette er jeg selvfølgelig helt enig med deg i @PaulusA, men når jeg skriver at turen går til nærmeste bensinstasjon så gjør jeg det for å være sikker på at jeg ikke kjører med altfor lite luft. Så tar jeg turen nedom et dekkverksted etter at jeg har kjørt noen km for å kontrollere lufttrykket og ettertrekke hjulboltene med riktig moment. For som regel så bytter jeg hjul når dekkverkstedet ikke har åpent, så da får det bli en dag eller to etter selve dekkbyttet.....

Skrevet
6 timer siden, Superb lll skrev:

Det har kommet et varsel om lavt lufttrykk når jeg byttet til vinterhjul i høst, men det nullstilte jeg etter å ha kontrollert lufttrykket i alle hjulene, etter det så har jeg kun fått varsel fra v.bakhjul om lite luft (kun en gang), men det var ikke noe luft som manglet i det hele tatt (så det var et feilvarsel).

Så nå skal jeg ut å bytte til sommerhjul jeg også og da gjør jeg kun det, og kjører til nærmeste bensinstasjon og kontrollerer lufttrykket i alle hjula, og resetter kun Infotaimentsystemet for lufttrykk om det kommer et varsel.

@Superb lll, det var ikke en feilvarsel du fikk. Du må ALLTID nullstille computer når du gjør endringer, som å sette på andre hjul (uansett dimensjon), eller hvis du korrigerer lufttrykket. Du MÅ fortelle computeren at nå er det korrigert og korrekt, ellers kan du få slike meldinger som tilsynelatende er feil. Hvis du ikke resetter, så tror computeren at alt er i skjønneste orden i forhold til den gamle settingen med det som gjaldt da. Den kan ikke vite at du har vært ute med luftpåfyller eller hjulnøkkel. Et lite avvik fra gammel til ny tilstand vil det alltid være, og da skal det lite til før rulleomkretsen forandrer seg og computeren oppfatter det som feil. Da kan det er nok at bilen står i sola med ett hjul i ei kald sølepytt, og så får du avviksmeldingen når du begynner å kjøre.

Og ja, bruk digital måler. Jeg har brukt NAF sin i alle år og luft fyller jeg fra min egen Biltema kompressor. Da er jeg selvhjulpen hjemme i alle fall. De på bensinstasjonene bruker jeg bare i nødstilfelle, og sjekker alltid trykket med egen måler......

Skrevet
47 minutter siden, Superb lll skrev:

Akkurat dette er jeg selvfølgelig helt enig med deg i @PaulusA, men når jeg skriver at turen går til nærmeste bensinstasjon så gjør jeg det for å være sikker på at jeg ikke kjører med altfor lite luft. Så tar jeg turen nedom et dekkverksted etter at jeg har kjørt noen km for å kontrollere lufttrykket og ettertrekke hjulboltene med riktig moment. For som regel så bytter jeg hjul når dekkverkstedet ikke har åpent, så da får det bli en dag eller to etter selve dekkbyttet.....

Jepp, det er bra! ?

Bare så fryktelig mange som stoler på de målerne på bensinstasjonene.

Jeg har selv aldri brukt momentnøkkel og heller aldri hatt problem med ødelagte eller felger som løsner, men man bør ha litt "feeling" i armen (den late), Hehe ?

Men klar fordel med egen måler er at man kan følge med selv og også justere etter temperatur.

Skrevet
3 timer siden, Sjåføren skrev:

Superb lll, det var ikke en feilvarsel du fikk. Du må ALLTID nullstille computer når du gjør endringer, som å sette på andre hjul (uansett dimensjon), eller hvis du korrigerer lufttrykket. Du MÅ fortelle computeren at nå er det korrigert og korrekt, ellers kan du få slike meldinger som tilsynelatende er feil. Hvis du ikke resetter, så tror computeren at alt er i skjønneste orden i forhold til den gamle settingen med det som gjaldt da. Den kan ikke vite at du har vært ute med luftpåfyller eller hjulnøkkel. Et lite avvik fra gammel til ny tilstand vil det alltid være, og da skal det lite til før rulleomkretsen forandrer seg og computeren oppfatter det som feil. Da kan det er nok at bilen står i sola med ett hjul i ei kald sølepytt, og så får du avviksmeldingen når du begynner å kjøre.

Og ja, bruk digital måler. Jeg har brukt NAF sin i alle år og luft fyller jeg fra min egen Biltema kompressor. Da er jeg selvhjulpen hjemme i alle fall. De på bensinstasjonene bruker jeg bare i nødstilfelle, og sjekker alltid trykket med egen måler......

Jeg er fullstendig klar over dette @Sjåføren, men som jeg skrev, så lenge jeg benytter den samme dimensjonen og det samme lufttrykket så gjør jeg ikke noe med dette i det hele tatt. Jeg kjører som oftest med en god del ting og minst 3 personer i bilen, så derfor gjør jeg som dekkverkstedet jeg benytter anbefaler og kjører med maks lufttrykk etter tabellen (for min bil og med riktig dekkdimensjon). Så jeg har 2,5 foran og 2,8 bak, og dette er på 235/45-18" for både sommer -og vinterdekk, jeg vet at det også er anbefalt å ha litt høyere lufttrykk på vinteren, men det ba de meg å se bort i fra så lenge jeg allerede er på maks. Dekkene tåler jo selvsagt mer/høyere lufttrykk, men da er ikke lengre dekket flatt på kontaktflaten og det er jo ikke så lurt med piggfrie dekk så lenge det kun er friksjonen av gummien mot underlaget som danner kontaktflaten.

Og meldinger om lite luft kommer, og selvsagt så nuller jeg ut dette etter at jeg har kontrollert lufttrykket. Når jeg snakker om feilmelding, så mener jeg det, av den enkle grunnen at det ikke er noe feil i det hele tatt. I vinter så fikk jeg et varsel om Det er registrert lavt lufttrykk i v.bakhjul, og det kom i den lille skjermen mellom speedometeret og turtelleren med tekst, og et symbol/ikon om lite luft i turtelleren. Og når jeg så gikk inn på bilinnstillingene på Infotainment systemet, så var det bilde av hele bilen, og et orange varsel på venstre bakhjul, men der var det 2,8 akkurat som det var på høyrebakhjul når jeg kontrollerte dette. Så det var en feilmelding ikke burde kommet.

Senest i dag, rett før jeg skulle bytte til sommerhjul, så fikk jeg varsel om manglende dekktrykk i samtlige fire hjul, kjører inn til nærmeste dekkverksted (som tilfeldigvis hadde åpent i dag) og kontrollerer lufttrykket, der har jeg 2,5 i begge forhjula og 2,8 i begge bakhjula, så heller ikke her burde dette varselet ha kommet opp, og det er en feilmelding etter min mening. Altså jeg mener at det er feil at varselet kommer, når det ikke er noe galt i det hele tatt. Hadde jeg måttet fylle på luft eller evt. tatt ut noe luft, så skulle det jo selvfølgelig ha blitt varslet, og selvfølgelig så nullstilte jeg dette etter at det var kontrollert.

Etter bytte til sommerhjul, så kjørte jeg rett til dekkverkstedet og kontrollerte lufttrykket, fylte på luften som manglet slik at det igjen er 2,5 foran og 2,8 bak, men dette ser jeg ingen grunn til å registrere i Infotainment systemet, så lenge det er samme rulleomkrets, dekkdimensjon og lufttrykk som på de dekka jeg hadde på bilen fra før av.

 

Skrevet

Du har ikke vært på litt dårlige og humpete og hullete veier når du får disse varslene? Fikk et par varsler med Octavia'n jeg hadde, ingen feil med lufttrykket, gjerne kun på vinteren, etter å ha kjørt på litt heftig vaskebrettveier og sånn. Ellers så fikk jeg alltid varsel etter å ha byttet fra sommer- til vinterdekk (og omvendt), men jeg hadde jo forskjellig dimensjoner på disse dekkene da. :) 

Skrevet
43 minutter siden, Core2Duo skrev:

Du har ikke vært på litt dårlige og humpete og hullete veier når du får disse varslene? Fikk et par varsler med Octavia'n jeg hadde, ingen feil med lufttrykket, gjerne kun på vinteren, etter å ha kjørt på litt heftig vaskebrettveier og sånn. Ellers så fikk jeg alltid varsel etter å ha byttet fra sommer- til vinterdekk (og omvendt), men jeg hadde jo forskjellig dimensjoner på disse dekkene da. :) 

Nei det har jeg ikke, varslene har kommet ved kjøring på E18 gjennom Akershus/Østfold og E6 Akershus/Oslo/Østfold, nå er jo ikke dette helt slette stuegulvet å kjøre på dette heller, men hullete og dårlige veier vil jeg likevel ikke kalle det.

På min forrige bil så var det slik du beskriver her, varsel ved hvert dekkbytte, men da var det forskjellige dimensjoner på både dekk og felger. Rulleomkretsen skulle jo være tilnærmet lik, men her måtte jeg registrere når jeg bytte hjul for å unngå varsel etter utført dekkbytte. Men slik er det altså ikke nå, og de 3 varslene jeg har fått sålangt har komme flere mnd etter utført dekkbytte, men likevel så har alle dekka riktig lufttrykk...........

Har tenkt at det kunne vært feil på en sensor e.l., men da hadde jo feilen kommet tilbake, men det gjør den altså ikke. To varsler på vinterhjul et for alle 4 dekka (i går lørdag) og et i Januar for v.bakhjul, et varsel for alle 4 med sommer hjul i September og det var ca 5 mnd etter at jeg satt på sommerhjula for første gang. Jeg kontrollerer lufttrykket jevnlig, men det har sålangt aldri vært behov for å etterfylle luft i noen av hjulene, kun ved selve dekkbyttet, men da har det aldri kommet noe varsel. Så det virker som det lever litt sitt eget liv dette her, men det er jo greit å kontrollere lufttrykket uansett da, men hvorfor jeg får varsel om lite luft når det ikke er det forstår jeg ikke helt må jeg si.........

Skrevet (endret)
På 8.4.2017 den 21.18, Superb lll skrev:

Senest i dag, rett før jeg skulle bytte til sommerhjul, så fikk jeg varsel om manglende dekktrykk i samtlige fire hjul, kjører inn til nærmeste dekkverksted (som tilfeldigvis hadde åpent i dag) og kontrollerer lufttrykket, der har jeg 2,5 i begge forhjula og 2,8 i begge bakhjula, så heller ikke her burde dette varselet ha kommet opp, og det er en feilmelding etter min mening. Altså jeg mener at det er feil at varselet kommer, når det ikke er noe galt i det hele tatt. Hadde jeg måttet fylle på luft eller evt. tatt ut noe luft, så skulle det jo selvfølgelig ha blitt varslet, og selvfølgelig så nullstilte jeg dette etter at det var kontrollert.

Etter bytte til sommerhjul, så kjørte jeg rett til dekkverkstedet og kontrollerte lufttrykket, fylte på luften som manglet slik at det igjen er 2,5 foran og 2,8 bak, men dette ser jeg ingen grunn til å registrere i Infotainment systemet, så lenge det er samme rulleomkrets, dekkdimensjon og lufttrykk som på de dekka jeg hadde på bilen fra før av.

Hei igjen @Superb lll. Det er litt rart med sånne meldinger om lavt lufttrykk. Men det må komme av at bilen registrerer endring i rullehastigeten (eller rulleomkretsen) i ett eller flere hjul. Jeg mener fremdeles at det ikke er feil på sensorene, men at det er registrert at det eller de hjulene har fått en forandring. Og forandring blir det når du skifter hjul, samme om det er samme dimensjoner og tilsynelatende likt lufttrykk i de som settes på som de som tas av. Der vil alltid være marginer selv om du fyller samme trykk. Og det er forskjell på vinter- og sommerdekk. De er bygd opp forskjellig, har forskjellig stivhet i dekksider og reagerer forskjellig på temperaturforandringer.

Derfor må man, etter at lufttrykket er kontrollert og event. justrert nullstille komputeren for å fortelle at dette er det riktige nå. Hvis ikke vil  computeren samenligne med tidligere parametre. Da skal det veldig lite variasjon eller avvik til før det gir melding i displayet. Når du sjekker et trykk i et dekk, så kan det fremdels være 0,05 bar forskjell både opp og ned. Da kan du i utgangspunktet ha mellom 2,85 til 2,75 bar. Hvis du ligger i øvre del på vinterdekket og nedre del på sommerdekket, så er utgangspunktet allerede 0,1 bar forskjell. Hvis alt går i feil retning og det siver bittelitt luft, så kan du få feilmelding og likevel måle 2,8 bar.

Huff, ble litt petimeter og teknisk dette, men jeg mener fast og bestemt at endrer man noe på, trykk eller til andre hjul, så skal man resette, slik at man er sikker på at computeren har nøyaktig informasjon om hva som er gjeldende innstillinger.

Endret av Sjåføren
Skrevet

Hei @Sjåføren :) 

Er bare en fordel at det blir på petimeternivå dette her @Sjåføren, for det kan vi helt sikkert lære en del av alle sammen :)  Men om det er helt riktig å ta det i tråden til @perhansen er jo en helt annen sak......

At det er noen små forskjeller på sommer -og vinterdekk er jeg enig med deg i, men som jeg tidligere har skrevet, så har jeg ikke gjort det på Superben min fordi alt tilsynelatende er likt, lufttrykk, rulleomkrets, dekkdimensjon, etc. Og jeg får heller ingen melding om registrerte forandringer etter at jeg har byttet dekk, og dette burde jo blitt registrert ganske fort om det skulle ha vært merkbare forskjeller på noe av det jeg har nevnt her. Men varslene jeg har fått så langt (som jeg har nevnt tidligere i tråden) kommer jo mange mnd etter at jeg har byttet hjul (og jeg har jevnlig kontrollert lufttrykket også), så jeg kjøper ikke helt den at det er så store forskjeller på mine sommer -og vinterhjul på min Superb.

På min forrige bil (VW Golf 2014 mk Vll), så fikk jeg varsel om lavt dekktrykk allerede på vei til bensinstasjonen etter å ha byttet hjul, men da var det helt forskjellig str på sommer -og vinterhjul (225/45-17" sommerdekk og 205/55-16" vinterdekk), på min nåværende bil så er det som nevnt helt den samme dimensjonen på både sommer -og vinterhjul.

Og når varslet om at det er registrert lavt lufttrykk i det ene bakhjulet (i vinter), eller i alle 4 hjula!!! som i går, uten at det må fylles på luft, så er det noe som skurrer litt for meg. Har ikke fått et eneste varsel etter at jeg kontrollerte lufttrykket i går (med vinterhjula på) og resatte kjørecomputeren, byttet så til sommerhjul og kontrollerte så lufttrykket i dem (men har ikke gjort noe i kjørecomputeren enda) og har nå kjørt noen turer både i går og i dag uten noen varsel. Hadde det vært noen forskjeller fra vinterdekk til sommerdekk, så burde jo dette ha gitt et varsel nå, men det har som nevnt ikke skjedd og i fjor så kom det heller ikke før i September uten at det måtte fylles luft da heller........ Jeg kan forstå hva du mener med at det kan varsle om små forskjeller i dekktrykk, men da burde det jo i hvert fall ha kommet et varsel ved bytte av dekk, men mulig sensorene ikke merker det siden en bytter på alle 4 hjula? Men det merket jo den forrige bilen umiddelbart, selv om jeg der også byttet alle 4 hjula.

Så det beste og mest riktige er jo å registere at en har byttet hjul det er jeg klar over, men som nevnt med tilsynelatende 8 helt like hjul, så ser jeg ikke umiddelbart noen hensikt med det, og det gjør tydeligvis ikke sensorene heller, siden de ikke varsler om noe som helst i forb. med dette. At jeg sjekker lufttrykket jevnlig gjør jeg heller ikke noe med i computeren, så lenge jeg ikke fyller luft, kun sjekker og alt er i orden.

 

Hva er det dere andre gjør når dere sjekker lufttrykk og bytter dekk da, registrer dere dette hver gang?

Da tenker jeg både på dere med lik str. på sommer -og vinterhjul, men også dere med forskjellig str. på sommer -og vinterhjul?

 

Skrevet (endret)
1 time siden, Superb lll skrev:

Hva er det dere andre gjør når dere sjekker lufttrykk og bytter dekk da, registrer dere dette hver gang?

Da tenker jeg både på dere med lik str. på sommer -og vinterhjul, men også dere med forskjellig str. på sommer -og vinterhjul?

Som du nevner så fikk jeg også varsel på Octavian (forrige bilen min med forskjellig dimensjon på dekkene) rett etter jeg hadde byttet dekk, gjerne innen en 5 minutters tid, og måtte da inn og registrere. På Octavian så registerte jeg også etter hver eneste gang jeg etterfylte luft i dekkene. 

Angående Superben så byttet jeg til sommerdekk for 13 dager siden. Jeg har faktisk ikke vært inne og registrert dette, og jeg har enda ikke fått noe varsel. Og akkurat som deg, har jeg helt like dimensjoner på både sommer- og vinterdekk. 

Jeg registrerte vel aldri bytte av dekk på Octavian heller med en gang, men det er vel fordi at jeg visste at jeg ved neste kjøretur allikevel ville få varsel med en gang og da måtte registrere, og dette er nok også grunnen til at jeg nå ikke registrerte med en gang på Superben jeg har nå. Men igjen, det har gått 13 dager uten noe som helt varsel. 

Jeg har ikke fått fylt på noe luft på dekkene på Superben enda, men som nevnt så registrerer jeg alltid etter jeg har etterfylt luft, for å få ting riktig registrert i systemet, og at bilen oppfatter at jeg faktisk har endret noe. 

Endret av Core2Duo
Skrevet

Som jeg fikk beskjed om på et fotoforum jeg var medlem av tidligere når jeg kom med et spørsmål, så gjorde jeg nettopp det selv her også, svaret fra det forumet var forresten RTFM (Read The Fu...... Manual), hehe ;) 

Som @Sjåføren hele tiden har skrevet så skal jo alle forandringer registreres, og det er jeg også klar over, men av tidligere nevnte årsaker så har jeg latt det være på min Superb.

Men nå har jeg i hvert fall funnet ut hvorfor jeg har fått varsel 2 ganger om Registrert lavt lufttrykk på alle 4 hjulene, og det kommer etter 10.000 kjørte km siden sist registrerte kontroll i Car menyen for lufttrykk. Dette skal gjøres minst 1 gang i året eller ved hver 10.000km, men bør/skal/må gjøres ved hver forandring, bytte av hjul eller kontroll av lufttrykk. Og det stemmer jo helt etter hva @Sjåføren hele tiden har skrevet, og som nevnt så er jeg også klar over det, men har ikke lest at det må registreres minst 1 gang i året, eller for hver 10.000km, ellers så kommer det et varsel, og det er det varselet jeg har fått 2 ganger.

Da er det bare varselet i vinter på v.bakhjul som ikke gir helt mening, men det skal jeg klare å leve med likevel, hehe ;)  

Skrevet

Nå er jeg litt novice når det gjelder Skoda, men vil kanskje tro at dekkslitasje også spiller inn her ?

Skrevet

Det er selvfølgelig også et poeng @PaulusA :) 

Er nok ikke så gjeldende foreløpig for min del enda etter hva jeg ser på mønsterdybden, men når dekka får noen flere km på seg så vil det jo merkes på rulleomkretsen etterhvert som dekka blir slitt. :) 

Skrevet
11 timer siden, Superb lll skrev:

Men om det er helt riktig å ta det i tråden til @perhansen er jo en helt annen sak......

Vi tåler det! Til sommeren kommer det en stor oppdatering på forumet med nye funksjoner. Blant annet hvor man kan markere visse svar/poster som uthevet/rett løsning. Da blir det lettere for lesere å se rett svar/løsning. Mens andre nerder kan flisespikke videre :D

Ps! Ja dette var jo enda mer OT 

Skrevet
55 minutter siden, Tor2r skrev:

Vi tåler det! Til sommeren kommer det en stor oppdatering på forumet med nye funksjoner. Blant annet hvor man kan markere visse svar/poster som uthevet/rett løsning. Da blir det lettere for lesere å se rett svar/løsning. Mens andre nerder kan flisespikke videre :D

Ps! Ja dette var jo enda mer OT 

OT? Vi er vel strengt tatt på trådstartes emne, så helt off topic er det vel ikke. Fordypning kanskje?

@Superb lll. Joda, står mye i den store klokeboka..... visste ikke at det var et forhåndsintervall selv jeg. Og det med at du fikk varsel på alle fire var det som jeg ikke fikk til å stemme. Har aldri vært borti det iom at jeg resetter ved hvert hjulbytte (kjører 5-6000 mellom) og trykkkorrigering gjennom sesongen. Og de andre varslene du har fått hadde jeg skrevet på kontoen for tilfeldigheter og/eller marginer som går i samme retning, uten at du har kunnet måle det med måleren.

@PaulusA. Dekkslitasje spiller nok også inn, men det skal vel litt at ett hjul slites mye mer enn de andre slik at det varsles på ett hjul? Men det kan være en faktor hvis det skiftes mellom foran og bak og computeren ikke resettes. Slitasjen er størst på fremhjulene og settes de bak så bidrar det kanskje på de marginene jeg snakker om.

Skrevet
14 minutter siden, Sjåføren skrev:

OT? Vi er vel strengt tatt på trådstartes emne, så helt off topic er det vel ikke. Fordypning kanskje?

Nei det jeg skriver om forumet og oppdatering som kommer er OT :)

Fordypninger er jeg for :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...