Gå til innhold
Skodaforum.no

Ross Tech VCDS som gjelder?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Velger du Ross Tech så er det iallefall veldig viktig at du kjøper orginal-kabel, ikke gå på f.eks eBay og kjøpe en billig kabel etter hva jeg har lest. Du har andre muligheter også, blant annet OBDeleven. Her kan man også kode om forskjellig, og har ca samme funksjoner som Ross Tech. Denne er dog kun til android-telefoner. 

Mange nevner også Carista, men den er noe ukjent for meg. 

Kan legge til at jeg aldri har prøvd ut noe form for koding selv, men har lest en del om dette, da jeg har vurdert med tiden, å gå til innkjøp av dette. 

  • 4 uker senere...
Skrevet

Hei.

Kom over denne tråden nå. Jeg kjøpte en octavia facelift med el.bakluke.  Sa til selger at det er synd man ikke kan åpne bakluka med fjernkontrollen. Han viste at noen har kjøpt noe kinagreier og gjort det men de hadde ikke slik tilgang.

Så da googlet jeg litt og handlet en slik vcds kabel på aliexpress.  Billig og uorginal.  Der fulgte det med vcds sw 17.1.3 fra Ross tech.

Den versjonen funket ikke på min bil så lastet ned beta 17.2.4 og med aliexpress kabel og beta versjon fikk jeg kodet så jeg får åpnet bakluka med fjernkontrollen.  Om det er ĺurt osv med billigkabel aner jeg ikke, men det fungerte.

GrirS

Skrevet
36 minutter siden, GeirS skrev:

Hei.

Kom over denne tråden nå. Jeg kjøpte en octavia facelift med el.bakluke.  Sa til selger at det er synd man ikke kan åpne bakluka med fjernkontrollen. Han viste at noen har kjøpt noe kinagreier og gjort det men de hadde ikke slik tilgang.

Så da googlet jeg litt og handlet en slik vcds kabel på aliexpress.  Billig og uorginal.  Der fulgte det med vcds sw 17.1.3 fra Ross tech.

Den versjonen funket ikke på min bil så lastet ned beta 17.2.4 og med aliexpress kabel og beta versjon fikk jeg kodet så jeg får åpnet bakluka med fjernkontrollen.  Om det er ĺurt osv med billigkabel aner jeg ikke, men det fungerte.

GrirS

@GeirS kan du ikke åpne bakluka med fjernkontrollen/nøkkelen rett fra fabrikkinnstillingene til bilen?

Trodde det kun det var lukking med fjernkontroll/nøkkel og knappen inne i bilen som var utfordringene jeg, men det er kanskje helt annerledes på Octavia FL utgaven?

Skrevet

Ja, du kan åpne men ikke lukke

Tror Geir mener åpning fra nøkkel med bilen igang? Uansett har jeg også som mål å kunne lukke med knapp inne i bilen samt slå av start-stopp som standard.

Hvis også mulig ønsker jeg aktivering av baklys på dagtid.

Jobber med å utforske et mobilprogram som heter Carista, den kan brukes til mange enkle modifikasjoner, men ikke kompatibel med alle ODB dongler

Skrevet

@PaulusA og @Superb lll, dere har nok rett om åpning av bakluka. Jeg tror jeg aldri trykket hardt og lenge nok på fjernkontrollen for å åpne bakluka. For inne i vcds så var både knapp i bilen og knapp på fjernkontroll active.  Stusset over det... Så jeg satte closing active på begge og valgte active på fjernkontroll igjen (Så jeg var sikker på at den var active). Uansett, resultatet nå er at bakluka kan åpnes og lukkes både med knapp i bilen og fjernkontrollen.

Jeg mener at selger sa den bare kunne åpnes fra knapp i bilen og at de ikke hadde mulighet å endre noe. Men kanskje jeg hørte feil og var mest klar på å komme meg ut å kjøre ?

GeirS

Skrevet

Ok, ja for det meste av det som stod i det innlegget jeg siterte, har jeg også fått beskjed om når det gjelder min Superb @PaulusA, men det gjaldt da for lukking av bakluken med nøkkel og knappen inne i bilen.

Vet at det fungerer om en står nære bakluken med fjernkontrollen om en har KESSY (mulig en måtte ha sensorstyrt bakluke også, husker ikke helt hva forhandleren sa der). Jeg har ikke KESSY på min bil, forhandler får ikke lov av sikkerhetsmessige årsaker og det er visstnok heller ikke mulig å gjøre dette på Superb. Skoda har lagt inn sperrer for dette visstnok, mens det skal være mye en kan gjøre med Ocatvia via VCDS (i hvert fall modellene før FL, om det ligger sperrer fra Skoda på FL utgaven vet jeg ikke).

Automatisk start/stopp funksjonen kunne jeg også tenkt meg å fjerne, ser noen skriver at en vil få både feilmelding i dashbordet og mangel ved EU-kontroll om den er koblet ut, det er kun hva jeg har lest, ikke noe jeg kan noe om. 

Baklysa kommer jo på når det trengs om lysbryteren står i auto, også når pusserene brukes kan de settes til at de tennes på min bil, og det er jo bra for det er en stor fordel med lys bak når det er nedbør/vått underlag som spruter. Det er egentlig en «uting» at baklysa ikke kommer på automatisk når en kjører, klarer ikke helt å se hvor mye det betyr for miljøet at en kan spare i forbruk så lenge det stort sett er LED-baklys på nye biler, men det er det tydeligvis noen «kloke hoder» som har bestemt. Bedre med mindre forbruk, enn bedre sikkerthet/synlighet, hmm, ikke helt enig jeg.......... 

 

Ja knappen på nøkkelen må holdes inne 1-2 sekunder før det skjer noe fra fabrikkinnstillingene @GeirS, men her har du tydeligvis funnet en vei utenom det, bra du har fått det til :) 

 

Skrevet
1 time siden, Superb lll skrev:

Ja knappen på nøkkelen må holdes inne 1-2 sekunder før det skjer noe fra fabrikkinnstillingene @GeirS, men her har du tydeligvis funnet en vei utenom det, bra du har fått det til :) 

 

Tror ikke jeg har funnet noen vei utenom. Du har nok rett @Superb lll. Jeg tror aldri jeg har holdt knappen på fjernkontrollen lenge nok inne før jeg brukte kabel og vcds. Etter det holdt jeg nok knappen inne lengre.

Så det eneste jeg har fått til er nok å kunne lukke bakluka. Men det var mye rart å endre på der inne. Om noen i nærheten vil låne kabel og få kopi av vcds  (eller laste det ned selv) så er det bare å stikke innom meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...