Gå til innhold
Skodaforum.no

Ross Tech VCDS som gjelder?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Velger du Ross Tech så er det iallefall veldig viktig at du kjøper orginal-kabel, ikke gå på f.eks eBay og kjøpe en billig kabel etter hva jeg har lest. Du har andre muligheter også, blant annet OBDeleven. Her kan man også kode om forskjellig, og har ca samme funksjoner som Ross Tech. Denne er dog kun til android-telefoner. 

Mange nevner også Carista, men den er noe ukjent for meg. 

Kan legge til at jeg aldri har prøvd ut noe form for koding selv, men har lest en del om dette, da jeg har vurdert med tiden, å gå til innkjøp av dette. 

  • 4 uker senere...
Skrevet

Hei.

Kom over denne tråden nå. Jeg kjøpte en octavia facelift med el.bakluke.  Sa til selger at det er synd man ikke kan åpne bakluka med fjernkontrollen. Han viste at noen har kjøpt noe kinagreier og gjort det men de hadde ikke slik tilgang.

Så da googlet jeg litt og handlet en slik vcds kabel på aliexpress.  Billig og uorginal.  Der fulgte det med vcds sw 17.1.3 fra Ross tech.

Den versjonen funket ikke på min bil så lastet ned beta 17.2.4 og med aliexpress kabel og beta versjon fikk jeg kodet så jeg får åpnet bakluka med fjernkontrollen.  Om det er ĺurt osv med billigkabel aner jeg ikke, men det fungerte.

GrirS

Skrevet
36 minutter siden, GeirS skrev:

Hei.

Kom over denne tråden nå. Jeg kjøpte en octavia facelift med el.bakluke.  Sa til selger at det er synd man ikke kan åpne bakluka med fjernkontrollen. Han viste at noen har kjøpt noe kinagreier og gjort det men de hadde ikke slik tilgang.

Så da googlet jeg litt og handlet en slik vcds kabel på aliexpress.  Billig og uorginal.  Der fulgte det med vcds sw 17.1.3 fra Ross tech.

Den versjonen funket ikke på min bil så lastet ned beta 17.2.4 og med aliexpress kabel og beta versjon fikk jeg kodet så jeg får åpnet bakluka med fjernkontrollen.  Om det er ĺurt osv med billigkabel aner jeg ikke, men det fungerte.

GrirS

@GeirS kan du ikke åpne bakluka med fjernkontrollen/nøkkelen rett fra fabrikkinnstillingene til bilen?

Trodde det kun det var lukking med fjernkontroll/nøkkel og knappen inne i bilen som var utfordringene jeg, men det er kanskje helt annerledes på Octavia FL utgaven?

Skrevet

Ja, du kan åpne men ikke lukke

Tror Geir mener åpning fra nøkkel med bilen igang? Uansett har jeg også som mål å kunne lukke med knapp inne i bilen samt slå av start-stopp som standard.

Hvis også mulig ønsker jeg aktivering av baklys på dagtid.

Jobber med å utforske et mobilprogram som heter Carista, den kan brukes til mange enkle modifikasjoner, men ikke kompatibel med alle ODB dongler

Skrevet

@PaulusA og @Superb lll, dere har nok rett om åpning av bakluka. Jeg tror jeg aldri trykket hardt og lenge nok på fjernkontrollen for å åpne bakluka. For inne i vcds så var både knapp i bilen og knapp på fjernkontroll active.  Stusset over det... Så jeg satte closing active på begge og valgte active på fjernkontroll igjen (Så jeg var sikker på at den var active). Uansett, resultatet nå er at bakluka kan åpnes og lukkes både med knapp i bilen og fjernkontrollen.

Jeg mener at selger sa den bare kunne åpnes fra knapp i bilen og at de ikke hadde mulighet å endre noe. Men kanskje jeg hørte feil og var mest klar på å komme meg ut å kjøre ?

GeirS

Skrevet

Ok, ja for det meste av det som stod i det innlegget jeg siterte, har jeg også fått beskjed om når det gjelder min Superb @PaulusA, men det gjaldt da for lukking av bakluken med nøkkel og knappen inne i bilen.

Vet at det fungerer om en står nære bakluken med fjernkontrollen om en har KESSY (mulig en måtte ha sensorstyrt bakluke også, husker ikke helt hva forhandleren sa der). Jeg har ikke KESSY på min bil, forhandler får ikke lov av sikkerhetsmessige årsaker og det er visstnok heller ikke mulig å gjøre dette på Superb. Skoda har lagt inn sperrer for dette visstnok, mens det skal være mye en kan gjøre med Ocatvia via VCDS (i hvert fall modellene før FL, om det ligger sperrer fra Skoda på FL utgaven vet jeg ikke).

Automatisk start/stopp funksjonen kunne jeg også tenkt meg å fjerne, ser noen skriver at en vil få både feilmelding i dashbordet og mangel ved EU-kontroll om den er koblet ut, det er kun hva jeg har lest, ikke noe jeg kan noe om. 

Baklysa kommer jo på når det trengs om lysbryteren står i auto, også når pusserene brukes kan de settes til at de tennes på min bil, og det er jo bra for det er en stor fordel med lys bak når det er nedbør/vått underlag som spruter. Det er egentlig en «uting» at baklysa ikke kommer på automatisk når en kjører, klarer ikke helt å se hvor mye det betyr for miljøet at en kan spare i forbruk så lenge det stort sett er LED-baklys på nye biler, men det er det tydeligvis noen «kloke hoder» som har bestemt. Bedre med mindre forbruk, enn bedre sikkerthet/synlighet, hmm, ikke helt enig jeg.......... 

 

Ja knappen på nøkkelen må holdes inne 1-2 sekunder før det skjer noe fra fabrikkinnstillingene @GeirS, men her har du tydeligvis funnet en vei utenom det, bra du har fått det til :) 

 

Skrevet
1 time siden, Superb lll skrev:

Ja knappen på nøkkelen må holdes inne 1-2 sekunder før det skjer noe fra fabrikkinnstillingene @GeirS, men her har du tydeligvis funnet en vei utenom det, bra du har fått det til :) 

 

Tror ikke jeg har funnet noen vei utenom. Du har nok rett @Superb lll. Jeg tror aldri jeg har holdt knappen på fjernkontrollen lenge nok inne før jeg brukte kabel og vcds. Etter det holdt jeg nok knappen inne lengre.

Så det eneste jeg har fått til er nok å kunne lukke bakluka. Men det var mye rart å endre på der inne. Om noen i nærheten vil låne kabel og få kopi av vcds  (eller laste det ned selv) så er det bare å stikke innom meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • 2018 Kodiaq sportline 190hk tdi, hvor det er tydelig lekkasje av AdBlue rundt fordeleren i motorrommet. Bilen varsler om ingen start etter 1000km, men får AdBlue, og verkstedet sier at det ikke er farlig å kjøre med. Diagnosen fra verksted er at det er lekkasje på påfyllingsslangen og at denne må byttes. Møller skal ha 14000kr for dette (delprisen er ca 3500kr). Noen som har vært borti det samme, og kan si noe om hvor komplisert denne jobben egentlig er, og evt om det er noen vits i å sjekke pris andre steder? Jeg har fått tetta slangen ved nippel i motorrom, og får nå feilmelding mye sjeldnere, men den blir som sagt ikke borte. Er det ikke mulig å få ned prisen på bytte av slange, eller fikse det på annet vis, vurderer jeg å bare kode vekk hele AdBlue systemet. Og da ønsker jeg meg tips på noen i Osloområdet som kan gjøre det, og er trygg å bruke 
    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...