Gå til innhold
Skodaforum.no

Ross Tech VCDS som gjelder?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Velger du Ross Tech så er det iallefall veldig viktig at du kjøper orginal-kabel, ikke gå på f.eks eBay og kjøpe en billig kabel etter hva jeg har lest. Du har andre muligheter også, blant annet OBDeleven. Her kan man også kode om forskjellig, og har ca samme funksjoner som Ross Tech. Denne er dog kun til android-telefoner. 

Mange nevner også Carista, men den er noe ukjent for meg. 

Kan legge til at jeg aldri har prøvd ut noe form for koding selv, men har lest en del om dette, da jeg har vurdert med tiden, å gå til innkjøp av dette. 

  • 4 uker senere...
Skrevet

Hei.

Kom over denne tråden nå. Jeg kjøpte en octavia facelift med el.bakluke.  Sa til selger at det er synd man ikke kan åpne bakluka med fjernkontrollen. Han viste at noen har kjøpt noe kinagreier og gjort det men de hadde ikke slik tilgang.

Så da googlet jeg litt og handlet en slik vcds kabel på aliexpress.  Billig og uorginal.  Der fulgte det med vcds sw 17.1.3 fra Ross tech.

Den versjonen funket ikke på min bil så lastet ned beta 17.2.4 og med aliexpress kabel og beta versjon fikk jeg kodet så jeg får åpnet bakluka med fjernkontrollen.  Om det er ĺurt osv med billigkabel aner jeg ikke, men det fungerte.

GrirS

Skrevet
36 minutter siden, GeirS skrev:

Hei.

Kom over denne tråden nå. Jeg kjøpte en octavia facelift med el.bakluke.  Sa til selger at det er synd man ikke kan åpne bakluka med fjernkontrollen. Han viste at noen har kjøpt noe kinagreier og gjort det men de hadde ikke slik tilgang.

Så da googlet jeg litt og handlet en slik vcds kabel på aliexpress.  Billig og uorginal.  Der fulgte det med vcds sw 17.1.3 fra Ross tech.

Den versjonen funket ikke på min bil så lastet ned beta 17.2.4 og med aliexpress kabel og beta versjon fikk jeg kodet så jeg får åpnet bakluka med fjernkontrollen.  Om det er ĺurt osv med billigkabel aner jeg ikke, men det fungerte.

GrirS

@GeirS kan du ikke åpne bakluka med fjernkontrollen/nøkkelen rett fra fabrikkinnstillingene til bilen?

Trodde det kun det var lukking med fjernkontroll/nøkkel og knappen inne i bilen som var utfordringene jeg, men det er kanskje helt annerledes på Octavia FL utgaven?

Skrevet

Ja, du kan åpne men ikke lukke

Tror Geir mener åpning fra nøkkel med bilen igang? Uansett har jeg også som mål å kunne lukke med knapp inne i bilen samt slå av start-stopp som standard.

Hvis også mulig ønsker jeg aktivering av baklys på dagtid.

Jobber med å utforske et mobilprogram som heter Carista, den kan brukes til mange enkle modifikasjoner, men ikke kompatibel med alle ODB dongler

Skrevet

@PaulusA og @Superb lll, dere har nok rett om åpning av bakluka. Jeg tror jeg aldri trykket hardt og lenge nok på fjernkontrollen for å åpne bakluka. For inne i vcds så var både knapp i bilen og knapp på fjernkontroll active.  Stusset over det... Så jeg satte closing active på begge og valgte active på fjernkontroll igjen (Så jeg var sikker på at den var active). Uansett, resultatet nå er at bakluka kan åpnes og lukkes både med knapp i bilen og fjernkontrollen.

Jeg mener at selger sa den bare kunne åpnes fra knapp i bilen og at de ikke hadde mulighet å endre noe. Men kanskje jeg hørte feil og var mest klar på å komme meg ut å kjøre ?

GeirS

Skrevet

Ok, ja for det meste av det som stod i det innlegget jeg siterte, har jeg også fått beskjed om når det gjelder min Superb @PaulusA, men det gjaldt da for lukking av bakluken med nøkkel og knappen inne i bilen.

Vet at det fungerer om en står nære bakluken med fjernkontrollen om en har KESSY (mulig en måtte ha sensorstyrt bakluke også, husker ikke helt hva forhandleren sa der). Jeg har ikke KESSY på min bil, forhandler får ikke lov av sikkerhetsmessige årsaker og det er visstnok heller ikke mulig å gjøre dette på Superb. Skoda har lagt inn sperrer for dette visstnok, mens det skal være mye en kan gjøre med Ocatvia via VCDS (i hvert fall modellene før FL, om det ligger sperrer fra Skoda på FL utgaven vet jeg ikke).

Automatisk start/stopp funksjonen kunne jeg også tenkt meg å fjerne, ser noen skriver at en vil få både feilmelding i dashbordet og mangel ved EU-kontroll om den er koblet ut, det er kun hva jeg har lest, ikke noe jeg kan noe om. 

Baklysa kommer jo på når det trengs om lysbryteren står i auto, også når pusserene brukes kan de settes til at de tennes på min bil, og det er jo bra for det er en stor fordel med lys bak når det er nedbør/vått underlag som spruter. Det er egentlig en «uting» at baklysa ikke kommer på automatisk når en kjører, klarer ikke helt å se hvor mye det betyr for miljøet at en kan spare i forbruk så lenge det stort sett er LED-baklys på nye biler, men det er det tydeligvis noen «kloke hoder» som har bestemt. Bedre med mindre forbruk, enn bedre sikkerthet/synlighet, hmm, ikke helt enig jeg.......... 

 

Ja knappen på nøkkelen må holdes inne 1-2 sekunder før det skjer noe fra fabrikkinnstillingene @GeirS, men her har du tydeligvis funnet en vei utenom det, bra du har fått det til :) 

 

Skrevet
1 time siden, Superb lll skrev:

Ja knappen på nøkkelen må holdes inne 1-2 sekunder før det skjer noe fra fabrikkinnstillingene @GeirS, men her har du tydeligvis funnet en vei utenom det, bra du har fått det til :) 

 

Tror ikke jeg har funnet noen vei utenom. Du har nok rett @Superb lll. Jeg tror aldri jeg har holdt knappen på fjernkontrollen lenge nok inne før jeg brukte kabel og vcds. Etter det holdt jeg nok knappen inne lengre.

Så det eneste jeg har fått til er nok å kunne lukke bakluka. Men det var mye rart å endre på der inne. Om noen i nærheten vil låne kabel og få kopi av vcds  (eller laste det ned selv) så er det bare å stikke innom meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...