Gå til innhold
Skodaforum.no

Ross Tech VCDS som gjelder?


Anbefalte innlegg

Velger du Ross Tech så er det iallefall veldig viktig at du kjøper orginal-kabel, ikke gå på f.eks eBay og kjøpe en billig kabel etter hva jeg har lest. Du har andre muligheter også, blant annet OBDeleven. Her kan man også kode om forskjellig, og har ca samme funksjoner som Ross Tech. Denne er dog kun til android-telefoner. 

Mange nevner også Carista, men den er noe ukjent for meg. 

Kan legge til at jeg aldri har prøvd ut noe form for koding selv, men har lest en del om dette, da jeg har vurdert med tiden, å gå til innkjøp av dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei.

Kom over denne tråden nå. Jeg kjøpte en octavia facelift med el.bakluke.  Sa til selger at det er synd man ikke kan åpne bakluka med fjernkontrollen. Han viste at noen har kjøpt noe kinagreier og gjort det men de hadde ikke slik tilgang.

Så da googlet jeg litt og handlet en slik vcds kabel på aliexpress.  Billig og uorginal.  Der fulgte det med vcds sw 17.1.3 fra Ross tech.

Den versjonen funket ikke på min bil så lastet ned beta 17.2.4 og med aliexpress kabel og beta versjon fikk jeg kodet så jeg får åpnet bakluka med fjernkontrollen.  Om det er ĺurt osv med billigkabel aner jeg ikke, men det fungerte.

GrirS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, GeirS skrev:

Hei.

Kom over denne tråden nå. Jeg kjøpte en octavia facelift med el.bakluke.  Sa til selger at det er synd man ikke kan åpne bakluka med fjernkontrollen. Han viste at noen har kjøpt noe kinagreier og gjort det men de hadde ikke slik tilgang.

Så da googlet jeg litt og handlet en slik vcds kabel på aliexpress.  Billig og uorginal.  Der fulgte det med vcds sw 17.1.3 fra Ross tech.

Den versjonen funket ikke på min bil så lastet ned beta 17.2.4 og med aliexpress kabel og beta versjon fikk jeg kodet så jeg får åpnet bakluka med fjernkontrollen.  Om det er ĺurt osv med billigkabel aner jeg ikke, men det fungerte.

GrirS

@GeirS kan du ikke åpne bakluka med fjernkontrollen/nøkkelen rett fra fabrikkinnstillingene til bilen?

Trodde det kun det var lukking med fjernkontroll/nøkkel og knappen inne i bilen som var utfordringene jeg, men det er kanskje helt annerledes på Octavia FL utgaven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan åpne men ikke lukke

Tror Geir mener åpning fra nøkkel med bilen igang? Uansett har jeg også som mål å kunne lukke med knapp inne i bilen samt slå av start-stopp som standard.

Hvis også mulig ønsker jeg aktivering av baklys på dagtid.

Jobber med å utforske et mobilprogram som heter Carista, den kan brukes til mange enkle modifikasjoner, men ikke kompatibel med alle ODB dongler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@PaulusA og @Superb lll, dere har nok rett om åpning av bakluka. Jeg tror jeg aldri trykket hardt og lenge nok på fjernkontrollen for å åpne bakluka. For inne i vcds så var både knapp i bilen og knapp på fjernkontroll active.  Stusset over det... Så jeg satte closing active på begge og valgte active på fjernkontroll igjen (Så jeg var sikker på at den var active). Uansett, resultatet nå er at bakluka kan åpnes og lukkes både med knapp i bilen og fjernkontrollen.

Jeg mener at selger sa den bare kunne åpnes fra knapp i bilen og at de ikke hadde mulighet å endre noe. Men kanskje jeg hørte feil og var mest klar på å komme meg ut å kjøre ?

GeirS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ja for det meste av det som stod i det innlegget jeg siterte, har jeg også fått beskjed om når det gjelder min Superb @PaulusA, men det gjaldt da for lukking av bakluken med nøkkel og knappen inne i bilen.

Vet at det fungerer om en står nære bakluken med fjernkontrollen om en har KESSY (mulig en måtte ha sensorstyrt bakluke også, husker ikke helt hva forhandleren sa der). Jeg har ikke KESSY på min bil, forhandler får ikke lov av sikkerhetsmessige årsaker og det er visstnok heller ikke mulig å gjøre dette på Superb. Skoda har lagt inn sperrer for dette visstnok, mens det skal være mye en kan gjøre med Ocatvia via VCDS (i hvert fall modellene før FL, om det ligger sperrer fra Skoda på FL utgaven vet jeg ikke).

Automatisk start/stopp funksjonen kunne jeg også tenkt meg å fjerne, ser noen skriver at en vil få både feilmelding i dashbordet og mangel ved EU-kontroll om den er koblet ut, det er kun hva jeg har lest, ikke noe jeg kan noe om. 

Baklysa kommer jo på når det trengs om lysbryteren står i auto, også når pusserene brukes kan de settes til at de tennes på min bil, og det er jo bra for det er en stor fordel med lys bak når det er nedbør/vått underlag som spruter. Det er egentlig en «uting» at baklysa ikke kommer på automatisk når en kjører, klarer ikke helt å se hvor mye det betyr for miljøet at en kan spare i forbruk så lenge det stort sett er LED-baklys på nye biler, men det er det tydeligvis noen «kloke hoder» som har bestemt. Bedre med mindre forbruk, enn bedre sikkerthet/synlighet, hmm, ikke helt enig jeg.......... 

 

Ja knappen på nøkkelen må holdes inne 1-2 sekunder før det skjer noe fra fabrikkinnstillingene @GeirS, men her har du tydeligvis funnet en vei utenom det, bra du har fått det til :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superb lll skrev:

Ja knappen på nøkkelen må holdes inne 1-2 sekunder før det skjer noe fra fabrikkinnstillingene @GeirS, men her har du tydeligvis funnet en vei utenom det, bra du har fått det til :) 

 

Tror ikke jeg har funnet noen vei utenom. Du har nok rett @Superb lll. Jeg tror aldri jeg har holdt knappen på fjernkontrollen lenge nok inne før jeg brukte kabel og vcds. Etter det holdt jeg nok knappen inne lengre.

Så det eneste jeg har fått til er nok å kunne lukke bakluka. Men det var mye rart å endre på der inne. Om noen i nærheten vil låne kabel og få kopi av vcds  (eller laste det ned selv) så er det bare å stikke innom meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...