Gå til innhold
Krissme

Krissmes Kodiaq Ambition 1.4 TSI 150hk 4x4 DSG 2017 Quartz Grey metallic


Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, PaulusA skrev:

Gratulerer! Flott bil!

En ting jeg tenker på, nok en gang, når skal Skoda begynne å levere med skikkelig mørke vinduer bak. Savner litt mørkere i min Octavia sammenlignet med både Merca, Outbacken og Accorden jeg hadde.

Takk @PaulusA ?

Må si meg litt enig, så på det i dagslys i dag at de egentlig ikke er så mørke som andre merker kan se ut. Er dette likt Skoda generelt, tilbake i tid og på alle dagens modeller?

Skrevet
2 timer siden, PaulusA skrev:

Gratulerer! Flott bil!

En ting jeg tenker på, nok en gang, når skal Skoda begynne å levere med skikkelig mørke vinduer bak. Savner litt mørkere i min Octavia sammenlignet med både Merca, Outbacken og Accorden jeg hadde.

Akkurat det er jeg helt enig med deg i når det gjelder utseendet @PaulusA, spesielt i dagslys så er de for lyse. Jeg sotet vinduene på en Vectra jeg hadde, og de var betydelig mørkere og stiligere men den gangen så var det jo ikke hverken ryggesensor eller ryggekamera på bilen, og da var det jammen en stor utfordring å rygge/lukeparkere på kvelden ;) 

Men i dag med alle de elektroniske «krykkene» en har tilgjengelig på bilene, så kunne de med alt hell ha vært mørkere i dag. Jeg har vurdert en runde med ekstra soting på min Superb, men har foreløpig latt det være. Har ekstra solskjerming i sidedørene bak, og dermed så er det ikke så nødvendig at jeg har gjort dette foreløpig som nevnt, men en skal aldri si aldri har jeg lært meg, hehe ;) 

Skrevet

Ja, ser ut som alle Skoda med sotede glass er like "bleike", Dvs litt for lyst. Vet ikke historisk sett, tror ikke de har pleid å gjøre slikt originalt?

Hadde originalt sotede vinduer på Accorden, mye mørkere og aldri noe problem for rygging ?

Skulle gjerne tatt en ekstra runde, men koster 5 laken, kunne gjerne ha hatt 3 ganger så mørke

Gjorde det på Outbacken, da den manglet soting, og endret bilens karakter fullstendig 

Skrevet (endret)

Da tar du frem en hel tønne med tålmodighet og gjør det selv @PaulusA :) 

Sidevinduene er relativt enkle, men bakvinduet er nesten umulig uten det rette verktøyet. Jeg lagde papirmaler til sidevinduene, det holder å lage til den ene siden, for de er det bare å speilvende for den andre siden. Så en god blanding av zalo og vann (stor dose zalo) på begge sider av filmen og på vinduet, da er det enkelt å justere filmen riktig og så er det «bare» å bruke den medfølgende gummiskrapen og skyve ut luftbobler og overskytende væske, påfør gjerne mer av zaloblandingen der en skal bruke gummiskrapen for å unngå riper i filmen.

Dette har jeg gjort selv på flere biler og det blir helt strøkent, t.o.m. de som sotet bakvinduet for meg synes det var bra utført, helt uten luftbobler og riper :D 

Men det krever at en bruker tid og har en stor dose med tålmodighet, da blir det meget bra. Jo bedre kvalitet en har på filmen en kjøper, jo enklere er det å jobbe med den. Det går også fint med de billige, men de har lettere for å få riper der en skraper ut vannet, hemligheten er mye av zaloblandingen for å smøre slik at det ikke blir for tørt, for da kommer ripene.

Om en tar ut sidevinduene i bakdørene så er det enklere å legge på filmen, men de sidevinduene har som regel ikke vært enkle å ta ut på de bilene jeg har hatt, så det har jeg kun gjort på en av bilen jeg har gjort dette på. Hvordan det er på Skoda vet jeg ikke, men med så mye «utstyr» som det er i dørene i dag, så hadde jeg nok ikke forsøkt på det.

Lykke til @PaulusA :)   

 

EDIT:

Vet det er en del som kjøper disse her også, vet flere er meget fornøyde med dem, men de har jeg ingen erfaring med selv. Eneste ulempen jeg har hørt, er at en ikke kan åpne vinduene i sidedørene bak med disse montert.

Endret av Superb lll
Skrevet

Hehe ?

Når det gjelder biler og fixing har jeg tradisjonelt sett likt å skru (ikke nå lenger grunnet tid), men hatet pirke arbeid slikt som polering og lakk jobber ?

Skrevet

Jeg er heller ikke helt begeistret for slike «gnikk og puss» jobber, men liker veldig godt å ha en ren og blank bil. Derfor ble min Superb gitt en full Ditec behandling, så da ble det i hvert fall en litt enklere jobb :D 

Skru på bil derimot har aldri interessert meg, så der er nok erfaringene og kunnskapene heller tynne.

Men akkurat soting av vinduene på bilen synes jeg var veldig artig, og som du skrev i et annet innlegg her @PaulusA, bilene jeg gjorde dette på endret jo karakter totalt. Soting av vinduer og et sett med alufelger gjorde mye for utseendet på selv relativt kjedelige biler ;)  

Skrevet (endret)
2 timer siden, Superb lll skrev:

Jeg er heller ikke helt begeistret for slike «gnikk og puss» jobber, men liker veldig godt å ha en ren og blank bil. Derfor ble min Superb gitt en full Ditec behandling, så da ble det i hvert fall en litt enklere jobb :D 

Skru på bil derimot har aldri interessert meg, så der er nok erfaringene og kunnskapene heller tynne.

Men akkurat soting av vinduene på bilen synes jeg var veldig artig, og som du skrev i et annet innlegg her @PaulusA, bilene jeg gjorde dette på endret jo karakter totalt. Soting av vinduer og et sett med alufelger gjorde mye for utseendet på selv relativt kjedelige biler ;)  

Helt enig. Min Outback løftet seg fra å være en kjedelig bil til ganske moderne med freshere felger og mørke vinduer.

Jeg tok en Drop Off behandling av min Octavia, hjelper godt.  Har kjørt ca 3700 km allerede og bilen har vokst på meg ?

Endret av PaulusA
Skrevet

Gratulerer med ny bil! Fargen står flott til bilen. Forøvrig er godt å se at Kodiaq'en takler det høye gresset hos svigers ;-).

Du har Bolero-infotainment ser det ut som. Fornøyd med skjermen?

Skrevet
På 2.6.2017 den 13.21, euphoria skrev:

Forøvrig er godt å se at Kodiaq'en takler det høye gresset hos svigers ;-).

hehehe xD

Skrevet (endret)
På 2.6.2017 den 13.21, euphoria skrev:

Gratulerer med ny bil! Fargen står flott til bilen. Forøvrig er godt å se at Kodiaq'en takler det høye gresset hos svigers ;-).

Du har Bolero-infotainment ser det ut som. Fornøyd med skjermen?

Takk for det.

Ja, den har jo god bakkeklaring så dette gikk strålende, @euphoria :P 

Skjermen fungerer til det den skal så sånn sett er jeg fornøyd :)
Var som nevnt tidligere i tråden på vippen til å velge Style og hadde jo da fått med både større skjerm samt navigasjon, men med Android Auto(evt. Apple Carplay) løser jeg det med navigasjon på en utmerket måte.  En fordel jeg ser med å bruke telefonen via Android Auto for navigasjon er kartoppdateringer og proprietære løsninger i en bil. Dersom noe er feil med bilen kan og bør jeg ikke fikse det selv for f.eks. å beholde garantien, det kan jeg med telefonen.
Men kan være at jeg velger annerledes ved neste korsvei.

Endret av Krissme
  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)
På 12.6.2017 den 20.46, Marius skrev:

Gratulerer med ny bil! Fantastisk farge du har valgt :D 

Takk for det @Marius:D

Har møtt på flere Kodiaq-er ute på veien i sommer og ser at det er god spredning i fargevalg, men har møtt på et par i samme farge som min. Er ganske "standard" :) 

Endret av Krissme
Skrevet (endret)

Nå er det visst lenge siden sist jeg har lagt inn noe her, men nå kommer bilder av montering av barneseter.
Legger like godt med bilder hel fra start, med matter for setebeskyttelse til litt forskjellige varianter av setemonteringer.

Setene er av typen 1 stk. fremovervendt Britax Römer Discovery SL beltestol montert bak førersete, 1 stk. bakovervendt Britax Römer Max-way montert i midten. 
I setet bak det fremre passasjersetet brukes et Maxi Cosi Pebble frem til det er for lite til minstemann, deretter må vi anskaffe f.eks. et fremovervendt sete til av samme type som nevnt over. Discovery SL er smalt, så det passer bra ved bruk av flere ved siden av hverandre.

Brukerne av bilstolene er p.t. hhv. 6 mnd., 3 år og 6 år.

Noen som har innspill på montering av stroppene på bakovervendt bilstol?
Føler det ble litt halvveis, men fant ingen bedre løsning og hadde ingen kroker eller annen anordning tilgjengelig på tidspunktet.

Jeg har ifbm. ferietur flyttet 2. seterad 10 cm. fremover for litt ekstra bagasjeplass. Dette fungerte fint og blir nok stående. Skal ta bilde og legge ut dette også.

DSC_2441.JPG

DSC_2442.JPG

DSC_2443.JPG

DSC_2444.JPG

DSC_2445.JPG

DSC_2446.JPG

DSC_2447.JPG

DSC_2448.JPG

DSC_2449.JPG

Endret av Krissme
Skrevet
På 26.5.2017 den 11.50, Krissme skrev:

Men jeg er allikevel spent på om motorvalget er ok, ser frem til å teste det ut når bilen er på plass. Men som @Petnub skriver om sin Active med 125hk håper jeg også at 150hk bensin skal duge som en grei familiebil.
Valget falt på bensin av den årsak at den skal brukes i hovedsak som familiebil til levering i barnehage og annen lokal småkjøring, med en og annen langtur og ferietur.

Etter at bilen har vært i bruk en stund nå kan jeg si meg fornøyd med valg at motoren. 
Den fungerer bra til hverdags og var super på langtur til Kristiansand i sommer. Forbruket ligger rundt 0,7 liter per mil, men på ferieturen var vi et godt stykke nede på 0,6-tallet. Glemte selvfølgelig å ta bilde for å dokumentere dette og husker ikke eksakt tall. :| 

Har ikke testet å trekke henger enda, men forbikjøringer og akselerasjon fungerer som forventet og uten store anstrengelser.
En svært god bil! :):D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...