Gå til innhold
vesteraling

Feilkoder


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen her som kan si noe om feilkoder på min Yeti 2012, 2.0 Tdi 140 hk.

Først lyste lampen for forglødeanlegg, deretter avgasskontrollsystem opp i displayet.

Jeg lirket meg hjem med bilen, mens jeg avventer svar fra verksted.

Min umiddelbare reaksjon var at dette sikkert blir dyrt. Men vet noen hva disse feilkodene faktisk betyr?

- Frank

Skrevet (endret)

Hei,

Erfaringsmessig, vil jeg si at dette høres ut som DPF. Men, det kan være så mangt. Men, om det er DPF så kan du krysse fingerene for at di får tvangskjørt rengjøring av filteret. Vil anta du er utenfor garanti perioden?

Har bilen vært inne for software oppgradering iforbindelse med "Diesel skandalen" Siste 6 mnd?

Dette kan også være EGR ventilen som gjør at du får disse feilmeldingene. 

ingen av disse tingene er direkte billig. Men jeg vet om endel mennesker som har opplevd problemer med begge deler etter software oppgradering med tanke på diesel skandalen.

Endret av Marius
Skrevet
1 time siden, Marius skrev:

Hei,

Erfaringsmessig, vil jeg si at dette høres ut som DPF. Men, det kan være så mangt. Men, om det er DPF så kan du krysse fingerene for at di får tvangskjørt rengjøring av filteret. Vil anta du er utenfor garanti perioden?

Har bilen vært inne for software oppgradering iforbindelse med "Diesel skandalen" Siste 6 mnd?

Dette kan også være EGR ventilen som gjør at du får disse feilmeldingene. 

ingen av disse tingene er direkte billig. Men jeg vet om endel mennesker som har opplevd problemer med begge deler etter software oppgradering med tanke på diesel skandalen.

Er ikke inne på disse forkortelsene (DPF), så det lar jeg ligge. Nei, jeg har ikke foretatt oppgradering etter "dieselskandalen", så der ligger det ikke noe. (Hadde faktisk glemt hele greia). Og ja, bilen er over 5 år gammel, og gått knapt 150K. Så garantien kan jeg nok bare glemme. Takk for svar i alle fall.

Skrevet

DPF står for diesel partikkelfilter. Det fanger opp sotpartikler fra eksosen, for å minske utslippene :) om du har endel mindre kjøring, fyller filteret seg fortere opp, og det resulterer i tett filter til slutt. Bilen er avhengig av noen lengere turer for å kunne brenne rent filteret. 

Men, om det er filteret som er problemet her, det vet man jo ikke. Det får man vel bare greie på når verkstedet har lest ut feilkoder :)

Du kan gjerne oppdatere oss med hva resultatet blir, veldig kjekt å vite.

krysse fingerene for at det bare er en liten fillefeil :)

Skrevet (endret)

Hei og velkommen til forumet @vesteraling :) 

Har du mye småkjøring på din bil?

Jeg tror nok @Marius er inne på noe her, DPF (Diesel Partikkel Filter) og det sitter i forbindelse med avgasser, det tetner ved mye småkjøring og vil kunne gjøre at en får varsel og mister motoreffekt. Det står mer utfyllende om dette her

 

EGR ventilen kan du lese mer om her,

og om en EGR ventil kokser/gror igjen så vil det også gjøre at en mister motoreffekt og får feilvarsel.

Om det ser slik ut,

593972787984e_Skjermbilde2017-06-08kl_17_50_34.thumb.png.be9a81210d214dff1a11edc09f023bd4.png

og skal være slik

593972b55290e_Skjermbilde2017-06-08kl_17_51_54.png.b404da2222ed3fa8c515da2e835a3903.png

så sier det seg nok selv at det ikke er helt som det skal være.

 

Men altså dette var jo kun noe det kan være, fasiten får du når et verksted har kjørt diagnose på bilen din. Så får vi håpe at det ikke blir kostbart for deg dette her.

Lykke til :) 

 

EDIT:

Redigerte innlegget for linken ang. DPF fungerte ikke.

Endret av Superb lll
Skrevet

Jeg fikk fiksa dette på min Yeti gratis, men jeg var innafor reklemasjonstida på 5 år. Da feilen oppsto gikk bilen i "nødmodus" hele tida. 

Skrevet
På 8.6.2017 den 17.56, Marius skrev:

DPF står for diesel partikkelfilter. Det fanger opp sotpartikler fra eksosen, for å minske utslippene :) om du har endel mindre kjøring, fyller filteret seg fortere opp, og det resulterer i tett filter til slutt. Bilen er avhengig av noen lengere turer for å kunne brenne rent filteret. 

Men, om det er filteret som er problemet her, det vet man jo ikke. Det får man vel bare greie på når verkstedet har lest ut feilkoder :)

Du kan gjerne oppdatere oss med hva resultatet blir, veldig kjekt å vite.

krysse fingerene for at det bare er en liten fillefeil :)

Jeg vet sannelig ikke hva jeg skal tro. Etter at bilen har stått et døgn, kjørte jeg 7 mil. Men feilkodene var borte! Så hva dette er slags tull, vet jeg ikke. Avventer derfor, og ser om dette gjentar seg.

På 8.6.2017 den 17.59, Superb lll skrev:

Hei og velkommen til forumet @vesteraling :) 

Har du mye småkjøring på din bil?

Jeg tror nok @Marius er inne på noe her, DPF (Diesel Partikkel Filter) og det sitter i forbindelse med avgasser, det tetner ved mye småkjøring og vil kunne gjøre at en får varsel og mister motoreffekt. Det står mer utfyllende om dette her

 

EGR ventilen kan du lese mer om her,

og om en EGR ventil kokser/gror igjen så vil det også gjøre at en mister motoreffekt og får feilvarsel.

Om det ser slik ut,

593972787984e_Skjermbilde2017-06-08kl_17_50_34.thumb.png.be9a81210d214dff1a11edc09f023bd4.png

og skal være slik

593972b55290e_Skjermbilde2017-06-08kl_17_51_54.png.b404da2222ed3fa8c515da2e835a3903.png

så sier det seg nok selv at det ikke er helt som det skal være.

 

Men altså dette var jo kun noe det kan være, fasiten får du når et verksted har kjørt diagnose på bilen din. Så får vi håpe at det ikke blir kostbart for deg dette her.

Lykke til :) 

 

EDIT:

Redigerte innlegget for linken ang. DPF fungerte ikke.

Nei, jeg har overhode ingen småkjøring. Det er 3 mil til nærmeste butikk, og det er da blant de korteste turene jeg kjører. Og jeg kjører mellom 30 - 40K km i året. Så og si bare langturer, typisk 10 - 20 mil pr tur.

Skrevet

Det er typisk at denne feilmeldinga kommer og går. Men du kan jo ha vært heldig å få blåst han rein(ere). Ser du har en 2012 modell. Dersom du fortsatt er innafor 5 år, vil jeg anbafale deg å dra til forhandleren straks. Jeg fikk retta feilen, mens den ennå var på reklamasjon. Ikke vent dersom du har denne muligheten! Litt verer dersom du er utafor. Det er en kostbar reparasjon, dersom du må dekke den selv.

Skrevet
1 time siden, tobor skrev:

Det er typisk at denne feilmeldinga kommer og går. Men du kan jo ha vært heldig å få blåst han rein(ere). Ser du har en 2012 modell. Dersom du fortsatt er innafor 5 år, vil jeg anbafale deg å dra til forhandleren straks. Jeg fikk retta feilen, mens den ennå var på reklamasjon. Ikke vent dersom du har denne muligheten! Litt verer dersom du er utafor. Det er en kostbar reparasjon, dersom du må dekke den selv.

Så det er naturlig at dette dekkes innenfor reklamasjonstiden? Skal sjekke i vognkortet når den er reg. første gang. Takk for tips!

Skrevet
39 minutter siden, vesteraling skrev:

Så det er naturlig at dette dekkes innenfor reklamasjonstiden? Skal sjekke i vognkortet når den er reg. første gang. Takk for tips!

Innafor 5 år og under 100.000km, og de er begge like vesentlige. Håper du har hellet med deg :) 

Skrevet

Nå er vel reklamasjon som følge av Norsk lovverk, kun tidsbestemt og ikke kilometer bestemt?

Skrevet
1 time siden, Superb lll skrev:

Innafor 5 år og under 100.000km, og de er begge like vesentlige. Håper du har hellet med deg :) 

Er det km som avgjør, er det for sent har 146K på telleren

Skrevet

Husk og skille mellom reklamasjon og garanti. Garantien din har nå gått ut som sagt, det du må gjøre nå i tilfelle er å bruke reklamasjonsretten å se om du kan få noe ut der. 

Skrevet

01.01.2012 fikk alle Skodaer 5 års nybilgaranti i Norge, og den gjelder fra reg. dato og i 5 år eller til 100.000km, så garantien har uansett gått ut her når bilen har kjørt 146.000km.

Når det gjelder reklamasjonsrettighetene så vet jeg ikke hvilke evt. begrensninger det vil ligge der når bilen har kjørt såpass mye som den har gjort, det er uansett kjøps/reg. datoen som gjelder eller setter begrensningene her. Hva en evt. reklamasjonrett vil kunne gjøre utover en 5 års nybilgaranti skal jeg ikke mene så mye om, men det er det jo bare å høre med merkeforhandleren om.

Om det settes krav til at servicer er fulgt opp for at en skal ha reklamasjonsrettigheter er jeg heller ikke sikker på. Jeg vet hva reklamasjonsrettighetene er, men når det gjelder bil, så vil jeg ikke bli forundret om det også er krav til at eier(e) har fulgt opp bilen med servicer til riktig tidspunkt. 

Jeg blir mer enn gjerne korrigert på dette, for dette er både lærerikt og interessant, og dette er jo noe som kan dukke opp i forumet mer enn en gang.

 

Håper uansett at dette vil løse seg for deg @vesteraling :) 

Når (hvilken dato) er forresten bilen din registrert?

Skrevet

Dette er et interessant tema. Reklamasjonsretten skal i utgangspunktet gi deg mer enn en garanti. Mener å ha lest en ordlyd på at du har reklamasjonsrett i 5 år for gjenstander eller kanskje deler av gjenstander beregnet tilby holde lenger enn de har holdt.

Man kan dermed i noen tilfeller få dekket opp deler på en bil, innenfor fem år, selv om garantien er ute grunnet km.

Dette kan være vanskelig å påvise og merkeforhandler vil alltid avvise slike krav så fremt det ikke har vært gjenstand for en utvidet garanti/tilbakekalling. Anbefaler å sjekke med Forbrukerrådet eller NAF først, om man har noen somhelst rettigheter

Skrevet
10 timer siden, Superb lll skrev:

01.01.2012 fikk alle Skodaer 5 års nybilgaranti i Norge, og den gjelder fra reg. dato og i 5 år eller til 100.000km, så garantien har uansett gått ut her når bilen har kjørt 146.000km.

Når det gjelder reklamasjonsrettighetene så vet jeg ikke hvilke evt. begrensninger det vil ligge der når bilen har kjørt såpass mye som den har gjort, det er uansett kjøps/reg. datoen som gjelder eller setter begrensningene her. Hva en evt. reklamasjonrett vil kunne gjøre utover en 5 års nybilgaranti skal jeg ikke mene så mye om, men det er det jo bare å høre med merkeforhandleren om.

Om det settes krav til at servicer er fulgt opp for at en skal ha reklamasjonsrettigheter er jeg heller ikke sikker på. Jeg vet hva reklamasjonsrettighetene er, men når det gjelder bil, så vil jeg ikke bli forundret om det også er krav til at eier(e) har fulgt opp bilen med servicer til riktig tidspunkt. 

Jeg blir mer enn gjerne korrigert på dette, for dette er både lærerikt og interessant, og dette er jo noe som kan dukke opp i forumet mer enn en gang.

 

Håper uansett at dette vil løse seg for deg @vesteraling :) 

Når (hvilken dato) er forresten bilen din registrert?

Første gang registrert i februar 2012, så da er garantien utløpt både for km og dato. Og ja - alle servicer er tatt på merkeverksted. Kunne jo vært aldeles greit om noen fra Skoda-importøren meldte seg inn i dette forumet, slik at de kunne gitt korrekt info og svar på problemstillinger som reises her. Jeg skal snakke med merkeforhandler over helga, og høre hva de anbefaler. Det er jævlig tungvint å dra dit, siden jeg bor i Sortland, og forhandler er i Harstad. Det er 7 mil, pluss en ferge dit. Pussig nok, er Sortland Auto merkeverksted for Volkswagen og Audi. Men ikke godkjent fra/for Skoda. Nå stresser jeg ikke så fryktelig med dette, siden feilkodene er forsvunnet.  Men jeg må uansett følge det opp. Tusen takk for entusiastiske tilbakemeldinger og interesse. @PaulusA @Core2Duo @Marius  @tobor @Superb

Skrevet

Vi svarer så godt vi kan @vesteraling :) Men vi savner noen på forumet som sitter med bedre kjennskap til hva som gjelder innenfor nybilgarantier og reklamasjonsrettigheter, for ellers blir det ofte mye ukvalifisert synsing. Vet det er et medlem som jobber på et Skoda merkeverksted her, men det medlemmet er dessverre ikke så aktivt her på forumet.

 

Ja dette synes jeg er et meget interessant tema, og for mange så kan det jo også bety at en kan få hjelp selv om en har kjørt lenger enn hva nybilgarantien setter som begrensninger.

Det er mest om en reklamasjon også inneholder noen begrensninger jeg synes er veldig vanskelig å tyde utifra reklamasjonsrettighetene.

Altså om bilen har fulgt servicer, kan reklamasjonsrettighetene bli fravikt om en bil har kjørt utover en viss kilometerlengde?

For det er jo ingen tvil om at jo lengre en bil har kjørt, jo flere belastninger og slitasjer har den vært utsatt for.

OM det skulle gjelde gjengrodd DPF filter eller feil på en EGR-ventil som har kokset igjen, så er jeg litt usikker på at det vil kunne gå på en reklamasjon, for slike ting er jo slitedeler og her er det mange forskjellige kjørestiler og andre forhold som kan påvirke levetiden, det samme med slike ting som f.eks, girkasse/motor. 

Jeg har lest og googlet side opp og side ned om veldig mange forskjellige ting her, og en ting kan en jo bare helt klart si med en gang, det finnes ingen entydige svar. Det er likevel opptil importøren om hva de godtar som reklamasjoner. Har lest enkelte har fått byttet både girkasser og andre ting utover 5 år også (pga kort kjørelengde), fordi det er ment at det skal holde lenger enn 2/5 år også, men da har det selvsagt vært en importør som viser stor godvilje.

At en kan reklamere på tidligere utførte reparasjoner og deler utover 5 år fra registreringsdatoen, er jeg klar over, for der gjelder tiden i fra utført reparasjon.

 

Ser at @vesteraling har kommet med opplysning om når bilen hans er registrert og da blir det nok vanskelig å kunne reklamere på noe som helst, men det er selvfølgelig verdt et forsøk likevel, at bilen også har blitt fulgt opp med servicer er jo muligens noe som vil kunne telle i positiv retning. Men når feilene har blitt borte og det er såpass vanskelig å komme seg til et merkeverksted som det er her, så spørs det hvor mye arbeid jeg ville ha lagt i det utover en telefonsamtale............

 

Skrevet

Jeg skal ikke generalisere, men her er det som skjedde meg i 2015 med min Yeti fra 2011. Vi var på tur til venner i Kristiansand, en fredag, da oransje lampe (først en så to) kom.  Håndboka kom fram og jeg prøvde å "blåse" litt med lavt turtall slik det ble anbefalt, men det hjalp ikke. Etter noen mil gikk bilen i nødmodus som jeg har opplevd før som følge av feil med med en DSG-kasse.  Heldigvis var vi ikke langt fra Skodaverkstedet, og det var et par timer igjen før stengetid.  De så på den med en gang og konstaterte at EGR-ventilen måtte byttes. Det var et kjent problem på "Møller-diesler" . Jeg ble forespeilet at dette var en feil som ikke var stabil ettersom de kunne avlese at det bare var en gang at feilvarslet var vist.  Det kunne bli lenge til neste gang, men det var det umuig å si noe generelt om. De anbefalte derfor at den ble byttet slik at bilen var innen 5-årsfristen ved bytte.   Da ville det skje uten kostnad for meg, etterpå en kostbar affære. Ved å "daue" bilen, dvs skru tenning av og på, ville nødmodus deaktiveres til neste gang det skjer.  De tilbød seg å skifte EGR-ventilen på mandag, men vi var enige om at det beste var å gjøre det hos "min egen forhandler", dvs Skien.  Jeg sendte derfor en melding til Skien og fikk time for skifte. Litt fram i tid fordi det var sommerferie. Nå viste det seg at det for meg bare gikk noen kilometer før feilen meldte seg på ny og på ny og på ny. Det ble derfor en strabasiøs hjemtur og seinere tur til verksted, som for meg er ca 10 mil. Jeg fikk bytta uten noe spørsmål om annet enn at importør/fabrikk tok regninga.  At jeg nok småkjører en del, og at dette kan medvirke til koksing, ble ikke brukt mot meg i det hele tatt. 

Nå blir jo dette av akademisk interesse for @Vesteraling ettersom garantitida på 5 år/100 000 km i alle fall er gått ut.

Det er en viktig faktor for at jeg holder meg til Skoda at jeg (på flere biler) har fått feilrettet, og byttet deler, gratis innen 5-årsfristen, som for meg da har vært reklamasjon, men som etter 2012 nok er garanti.  Verkstedet har gjort meg oppmerksom på småfeil i lakk, som jeg selv ikke har sett, som har blitt rettet kostnadsfritt. Jeg har også opplevd at smårust på Yetien min nå blir rettet på "goodwill"  fordi bilen er mindre enn 7 år. (Nå blir det ikke aktuelt for meg ettersom jeg bytter den inn i en Kodiaq, men til glede for avtakeren.)  Derfor prøver jeg også å bytte bil ca hvert femte år. Det ble likevel litt over nå fordi jeg har ventet først på Kodiaq, så litt i tvil da den først kom, så lang leveringstid. Så jeg håper at Yetien opfører seg vel fram til oktober.  

Du kan jo ha vært heldig @Vesteraling at du har fått "blåst" ventilen rein(ere), men du kan jo ikke være sikker på at feilen ikke kommer igjen. En ting er at varsellamper lyser, men det er kjedelig når nødmodus blir koplet inn og du må "rusle" hjem i 30 km/t. Særlig hvis du da må kjøre langt til verksted.  Hadde jeg visst at dette ville skje nesten kontinuerlig, hadde jeg nok tatt imot tilbudet om å bytte ventil over helga i Kristiansand, selv om det ville medført litt kompikasjoner. Så jeg vil - på bakgrunn av min erfaring - i alle fall anbefale deg å ta en telefon til verkstedet ditt for i det minste å få gjort en sjekk/avlesning av feilregisteret. . Du har fått samme feilmelding som jeg, men det kan sikkert være mange forskjellige ting. Jeg er ikke særlig teknisk kyndig.  Jeg ser jo over at kyndige sier at Diesel-partikkel-filteret er minst like sannsynlig. Jeg hadde ikke hørt om EGR-ventil før dette skjedde, men når jeg først hadde opplevd det, kjente jeg jo flere som hadde hatt samme problem på ulike dieselbiler. Og begge Skoda-verkstedene jeg besøkte bekreftet at dette skjedde ikke så sjelden. Lykke til!

 

Skrevet (endret)

Jeg tok det tekniske i eget svar. Litt jus, uten at jeg er jurist. Det er riktig som flere har påpekt at det er forskjell på garanti og reklamasjon. Garanti er en mer omfattende rettighet for forbrukeren - ellers hadde den jo ikke hatt noen verdi fordi kjøpslovens bestemmelser om reklamasjonsfrist gjelder i alle fall.  Kortversjonen er at bevisbyrden for garanti ligger hos selgeren, og hos kjøperen ved reklamasjon. Det er derfor en fordel for kunden at Skoda utvidet garantitida til å sammenfalle med den vanlige reklamasjonstida. Iflg Superb III skjedde det i 2012.

Skoda kan fritt avskjære garantitida på fem år ved å sette et kilometertak, som nå altså er 100 000 km. Jf diskusjonen i annen tråd om at en når en kjøper en VW kan kjøperen utvide dette til 150 000 km ved å betale litt.

 Reklamsjonstida er ikke formelt avgrensa av en kilometerstand, men tidsbestemt - normalt til fem år. Det ser ut som at @vesteraling i aller fall er utafor der vi snakker om rettigheter.  Men en telefon kan jo avklare om Skodaforhandleren strekker seg lenger pga "goodwill." Men normalt tror jeg forhandleren vil ha en å sende regninga til, i alle fall for omfattende arbeid. Om ikke kunden så importøren/fabrikken.  Jeg vil derfor ikke skape forventninger om at du har noe å hente, økonomisk, ettersom bilen er mer enn fem år nå.   

Endret av tobor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...