Gå til innhold
tobor

Ditec


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter på min Kodiaq som nok blir levert i oktober. Har tenkt å Ditecbehandle den med en gang. DITEC tilbyr nå en superbehandling som blir kalt Ditec Ceramic Ultra. Den koster noe mer, men har et mindre oppfølgingsprogram. Er det nopen som har erfaring med denne? Er det verdt å spytte i ekstra i forhold til ordinær DITEC?

Skrevet

Hei,

Jeg fikk utlevert nye Octavia for litt over 1 mnd siden, jeg valgte vanlig Ditec behandling. (Viste jo ikke at dem hadde kommet med noe nytt, og selger informerte heller ikke om det)
Jeg er forholdsvis fornøyd med ditec behandlingen, har ikke fått håndvasket bilen enda, bilpleie leverandøren tilbydde gratis vask etter 14 dager, så da fikk jeg benyttet meg av det :D
Og etter det så har det vel nesten regnet konstant her i Telemark.

Jeg fikk inntrykket av at bilen skulle inn hver 12mnd med den nye behandlingen, så det vil jo si oftere en vanelig. Men, det kan sikkert gå fortet en det også, kommer jo helt an på hva slags vaskemiddler du bruker.
Jeg vil anta den nye er mer holdbar og langvarig en den gamle. Er vel en grunn til at dem kaller den Ceramic Ultra :D

 

Skrevet

Jeg tok også en Ditec behandling av min Superb i fjor, da var den ca 5 mnd gammel, bilen ble flott den, men tviler likevel sterkt på at jeg gjør dette på en evt ny bil igjen. Grunnen til det er at jeg ønsker mer å kunne gjøre mer med bilen selv, men nå er det en del ting en ikke skal benytte på bilen for ikke å ødelegge Ditec behandlingen. 

Bilen har også blitt litt «flekkete» på fangeren foran i løpet av vinteren, det er noe som ikke går bort i det hele tatt, men hva det kommer av vet hverken jeg eller de som behandlet bilen. Både de og jeg har pusset og gnikket med forskjellige vidundermiddel uten at det hjelper, så det ser ut til at jeg kanskje må lakkere fangeren for å få dette helt bort, kan faktisk se ut til at det er noe i klarlakken, men den er ikke sprukket/løsnet/borte eller noe slikt, det er bare en del grå-aktige små flekker som synes veldig godt i spesielle vinkler, ellers så ser en dem om en vet at de er der.. Det er også en helt haug med steinsprut merker/hakk i fangeren, så den burde likevel fikses på. Så det er ikke noe jeg klandrer de som utførte dette, for jeg tror ikke det kommer av det.

Jeg hadde heller kjøpt meg en del «remedier» for å ordne mer med bilen selv, eller foretatt en «spa-behandling» 1 - 2 ganger i året hos noen som er gode til det. 

MEN jeg skal også legge til at jeg har sett et par biler som har tatt Ditec Ceramic behandlingen, og den synes jeg ser bedre ut, den ene bilen har nå også hatt dette igjennom vinteren, og den har holdt seg vesentlig bedre og penere enn hva min har gjort. Men jeg har også kjørt en del mer på saltede veier enn hva de har gjort, så helt rettferdig sammenligning blir det nok ikke.

Skulle jeg ha gjort dette på en ny bil, så hadde jeg forsøkt Ditec Ceramic om jeg skulle ha gjort dette, men om jeg hadde bestilt ny bil i dag, så er jeg ikke sikker på om jeg hadde gjort dette eller ikke. Det ble som sagt meget bra på min bil når det ble gjort, men det har på ingen måte imponert meg, mulig en Ditec Ceramic hadde imponert meg mer.............

Skrevet

Tok Drop Off behandling på bilen når helt ny, foreløpig fornøyd med det. Behandlingen skal tilsvare en råere enn vanlig Ditec, men rimeligere. Er usikker på hvilken som er best

Skrevet

Her i Telemark, ser jeg at Autostrada bilforhandlerne er godkjente Drop off sentere.
Usikker på om folk her har hørt om Autostrada før, men....
Autostrada er vel di som selger flest ekslusive biler i Norge, dem er blandt annet forhandler av Jaguar, Porche, Land Rover og Jeep (Ny bil)
Så, dem vet nok hva dem driver med :D Har hørt mye bra om Drop Off ETTER jeg valgte Ditec på min bil :D 

Skrevet

Som telemarking er jo Autostrada kjent. Ikke så langt unna Skodaforhandleren heller. men jeg tror jeg skal prøve Ditec ceramic. Drop Off er dyrere, særlig over tid, ser jeg.

Skrevet
41 minutter siden, tobor skrev:

Som telemarking er jo Autostrada kjent. Ikke så langt unna Skodaforhandleren heller. men jeg tror jeg skal prøve Ditec ceramic. Drop Off er dyrere, særlig over tid, ser jeg.

Ok, kan tenkes det. Uansett deilig å slippe vanlig polering hver annen måned for en stakkar som kjører mye

  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...