Gå til innhold
Core2Duo

Skjulte veiperler i Norge?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Liker å ta meg kjørerturer i ny og ned, og nå har jeg jo også snart ferie, så da må det jo planlegges litt hva man eventuelt skal gjøre. Jeg har jo kjørt de fleste av nasjonale turistvegene, hvertfall de som ligger nedenfor Trondheim. Jeg har da selvfølgelig lyst til å kjøre de nordover i fra Trondheim også, men det spørs om det blir i år. 

Iallefall, finnes det noen andre fine, skjulte veiperler, eller noe lignende utenom disse nasjonale turistvegene? Tar gjerne en overnatting også, om det trengs. :) Tindevegen blant annet er en vei jeg har funnet, som ser ganske så fin ut!

Skrevet

En tur nordover fra Trondheim anbefales så absolutt!

Jeg har kjørt mye i Nordland/Troms/Finnmark i arbeid og trives veldig godt der, hyggelige og hjelpsomme folk er det overalt og.

Kystveien opp til Bodø, ferje til Moskenes og Lofoten/Vesterålen på kryss og tvers er jo en fin tur uten at det blir altfor lange avstander. 
Ellers er det mange fine plasser lenger nord også uten at jeg klarer og plukke ut noen favoritter her og nå.
Uansett bør du nok legge inn noen overnattinger på en slik tur så du har tid til en del avstikkere fra hovedveiene.


 

Skrevet
9 timer siden, SigurdH skrev:

Kystveien opp til Bodø, ferje til Moskenes og Lofoten/Vesterålen på kryss og tvers er jo en fin tur uten at det blir altfor lange avstander. 
Ellers er det mange fine plasser lenger nord også uten at jeg klarer og plukke ut noen favoritter her og nå.
Uansett bør du nok legge inn noen overnattinger på en slik tur så du har tid til en del avstikkere fra hovedveiene.
 

Kystriksveien er helt klart en vei jeg har lyst til å kjøre, ja. Men blir nok ikke i år, da man må ta seg god tid oppover, ifølge flere. 6-7 ferger er det vel også. Det må selvfølgelig bli med flere overnattinger oppover. :) 

 

9 timer siden, Håvard skrev:

Om du er lysten på en tur til sør-vestlandet, så er suleskarvegen fin.

Denne veien så interessant ut! Takk for tips. :) 

  • 2 uker senere...
Skrevet

Da vi skulle kjøre Trondheim-Bergen nå i sommer, så la jeg like godt inn en tur opp Trollstigen på løypa. Mye artige veier på Vestlandet må jeg si, men Trollstigen var for meg en heftig opplevelse, og definitivt noe jeg vil anbefale for alle. 

Norge er et flott land å kjøre i, og sålenge man klarer å ikke irritere seg over bobiler og andre saktekjørende, går det helt greit. Heldigvis er 1,8 TSien kvikk å komme seg forbi. B|

Det finnes dårlig vei i dette landet, men det finnes definitivt mye flotte veier også. 

Skrevet

Trollstigen og Geiranger er veldig flotte steder, ja! Er noen turer ved Ålesund, da jeg har familie oppi der. Da kjører jeg alltid Geiranger (sommerstid, når det er åpent iallefall). E6 og E136 blir kjedelig å kjøre til tider. Da er fine, svingete og smale veier med nydelig utsikt førstevalget mitt! 

  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Kodiaq mener jeg ble filmet langs Aursjøvegen. Den er flere hakk mer spektakulær enn Trollstigen. Fraråder å kjøre der med større henger. Og det bør være fint vær om du skal få føle på høydeskrekken. 

Der er det også ganske kurant å bo en natt på DNT hytta som ligger langs veien, og ta en liten fjelltur eller to mens du er der.

 

Må tilføye at jeg fraråder å kjøre Aursjøvegen med bil som er senket. Er fordelaktig å ha noe ekstra bakkeklaring. Størsteparten av veien er grusvei. Koster 50kr i bommen mener jeg

 

Endret av tronna
Tilføye info og video
  • 3 uker senere...
Skrevet
On 7/26/2017 at 7:38 PM, tronna said:

Kodiaq mener jeg ble filmet langs Aursjøvegen.

Artig, var ikke klar over det. Jeg kjørte til Aursjøen i forrige uke, fra motsatt side (Lesja). Skal helt klart lufte Kodiaq'en på nordvest-siden når den endelig kommer.

Skrevet
5 timer siden, euphoria skrev:

Artig, var ikke klar over det. Jeg kjørte til Aursjøen i forrige uke, fra motsatt side (Lesja). Skal helt klart lufte Kodiaq'en på nordvest-siden når den endelig kommer.

Jeg har også kjørt på sydsiden i forbindelse med fjelltur til Dovre. Godt utgangspunkt for denslags, men selve kjøreturen på nordsiden er av et helt annet kaliber.

Skrevet
På 26.7.2017 den 19.38, tronna skrev:

Må tilføye at jeg fraråder å kjøre Aursjøvegen med bil som er senket.

Er det veldig dårlig veistandard oppå der, eller er det vedlikeholdt grusvei? Noen fare for min Superb Sportline som er fabrikksenket 15 mm? 

Jeg var oppå Tronfjell her med Superb'en (Norges nest høyeste bilvei), en Superb Sportline var nok ikke helt optimalt oppover fjellet der, men det gikk da. xD 

Skrevet
32 minutter siden, Core2Duo skrev:

Er det veldig dårlig veistandard oppå der, eller er det vedlikeholdt grusvei? Noen fare for min Superb Sportline som er fabrikksenket 15 mm? 

Jeg var oppå Tronfjell her med Superb'en (Norges nest høyeste bilvei), en Superb Sportline var nok ikke helt optimalt oppover fjellet der, men det gikk da. xD 

Jeg kjørte en BMW 2 serie GT. De er litt høye, og jeg hadde ikke problemer. Men det er mye hull i veien, og kan fort renne vekk mye grus dersom det er kraftig nedbør, noe som kan ta litt tid før det blir reparert. Tipper de er relativt flinke til å vedlikeholde veien, men man bør være forberedt på at det kan være dårlig. Jeg tror du vil klare deg med en senka superb, men du blir nødt til å kjøre veldig rolig hele veien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • 2018 Kodiaq sportline 190hk tdi, hvor det er tydelig lekkasje av AdBlue rundt fordeleren i motorrommet. Bilen varsler om ingen start etter 1000km, men får AdBlue, og verkstedet sier at det ikke er farlig å kjøre med. Diagnosen fra verksted er at det er lekkasje på påfyllingsslangen og at denne må byttes. Møller skal ha 14000kr for dette (delprisen er ca 3500kr). Noen som har vært borti det samme, og kan si noe om hvor komplisert denne jobben egentlig er, og evt om det er noen vits i å sjekke pris andre steder? Jeg har fått tetta slangen ved nippel i motorrom, og får nå feilmelding mye sjeldnere, men den blir som sagt ikke borte. Er det ikke mulig å få ned prisen på bytte av slange, eller fikse det på annet vis, vurderer jeg å bare kode vekk hele AdBlue systemet. Og da ønsker jeg meg tips på noen i Osloområdet som kan gjøre det, og er trygg å bruke 
    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...