Gå til innhold
Core2Duo

Skjulte veiperler i Norge?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Liker å ta meg kjørerturer i ny og ned, og nå har jeg jo også snart ferie, så da må det jo planlegges litt hva man eventuelt skal gjøre. Jeg har jo kjørt de fleste av nasjonale turistvegene, hvertfall de som ligger nedenfor Trondheim. Jeg har da selvfølgelig lyst til å kjøre de nordover i fra Trondheim også, men det spørs om det blir i år. 

Iallefall, finnes det noen andre fine, skjulte veiperler, eller noe lignende utenom disse nasjonale turistvegene? Tar gjerne en overnatting også, om det trengs. :) Tindevegen blant annet er en vei jeg har funnet, som ser ganske så fin ut!

Skrevet

En tur nordover fra Trondheim anbefales så absolutt!

Jeg har kjørt mye i Nordland/Troms/Finnmark i arbeid og trives veldig godt der, hyggelige og hjelpsomme folk er det overalt og.

Kystveien opp til Bodø, ferje til Moskenes og Lofoten/Vesterålen på kryss og tvers er jo en fin tur uten at det blir altfor lange avstander. 
Ellers er det mange fine plasser lenger nord også uten at jeg klarer og plukke ut noen favoritter her og nå.
Uansett bør du nok legge inn noen overnattinger på en slik tur så du har tid til en del avstikkere fra hovedveiene.


 

Skrevet
9 timer siden, SigurdH skrev:

Kystveien opp til Bodø, ferje til Moskenes og Lofoten/Vesterålen på kryss og tvers er jo en fin tur uten at det blir altfor lange avstander. 
Ellers er det mange fine plasser lenger nord også uten at jeg klarer og plukke ut noen favoritter her og nå.
Uansett bør du nok legge inn noen overnattinger på en slik tur så du har tid til en del avstikkere fra hovedveiene.
 

Kystriksveien er helt klart en vei jeg har lyst til å kjøre, ja. Men blir nok ikke i år, da man må ta seg god tid oppover, ifølge flere. 6-7 ferger er det vel også. Det må selvfølgelig bli med flere overnattinger oppover. :) 

 

9 timer siden, Håvard skrev:

Om du er lysten på en tur til sør-vestlandet, så er suleskarvegen fin.

Denne veien så interessant ut! Takk for tips. :) 

  • 2 uker senere...
Skrevet

Da vi skulle kjøre Trondheim-Bergen nå i sommer, så la jeg like godt inn en tur opp Trollstigen på løypa. Mye artige veier på Vestlandet må jeg si, men Trollstigen var for meg en heftig opplevelse, og definitivt noe jeg vil anbefale for alle. 

Norge er et flott land å kjøre i, og sålenge man klarer å ikke irritere seg over bobiler og andre saktekjørende, går det helt greit. Heldigvis er 1,8 TSien kvikk å komme seg forbi. B|

Det finnes dårlig vei i dette landet, men det finnes definitivt mye flotte veier også. 

Skrevet

Trollstigen og Geiranger er veldig flotte steder, ja! Er noen turer ved Ålesund, da jeg har familie oppi der. Da kjører jeg alltid Geiranger (sommerstid, når det er åpent iallefall). E6 og E136 blir kjedelig å kjøre til tider. Da er fine, svingete og smale veier med nydelig utsikt førstevalget mitt! 

  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Kodiaq mener jeg ble filmet langs Aursjøvegen. Den er flere hakk mer spektakulær enn Trollstigen. Fraråder å kjøre der med større henger. Og det bør være fint vær om du skal få føle på høydeskrekken. 

Der er det også ganske kurant å bo en natt på DNT hytta som ligger langs veien, og ta en liten fjelltur eller to mens du er der.

 

Må tilføye at jeg fraråder å kjøre Aursjøvegen med bil som er senket. Er fordelaktig å ha noe ekstra bakkeklaring. Størsteparten av veien er grusvei. Koster 50kr i bommen mener jeg

 

Endret av tronna
Tilføye info og video
  • 3 uker senere...
Skrevet
On 7/26/2017 at 7:38 PM, tronna said:

Kodiaq mener jeg ble filmet langs Aursjøvegen.

Artig, var ikke klar over det. Jeg kjørte til Aursjøen i forrige uke, fra motsatt side (Lesja). Skal helt klart lufte Kodiaq'en på nordvest-siden når den endelig kommer.

Skrevet
5 timer siden, euphoria skrev:

Artig, var ikke klar over det. Jeg kjørte til Aursjøen i forrige uke, fra motsatt side (Lesja). Skal helt klart lufte Kodiaq'en på nordvest-siden når den endelig kommer.

Jeg har også kjørt på sydsiden i forbindelse med fjelltur til Dovre. Godt utgangspunkt for denslags, men selve kjøreturen på nordsiden er av et helt annet kaliber.

Skrevet
På 26.7.2017 den 19.38, tronna skrev:

Må tilføye at jeg fraråder å kjøre Aursjøvegen med bil som er senket.

Er det veldig dårlig veistandard oppå der, eller er det vedlikeholdt grusvei? Noen fare for min Superb Sportline som er fabrikksenket 15 mm? 

Jeg var oppå Tronfjell her med Superb'en (Norges nest høyeste bilvei), en Superb Sportline var nok ikke helt optimalt oppover fjellet der, men det gikk da. xD 

Skrevet
32 minutter siden, Core2Duo skrev:

Er det veldig dårlig veistandard oppå der, eller er det vedlikeholdt grusvei? Noen fare for min Superb Sportline som er fabrikksenket 15 mm? 

Jeg var oppå Tronfjell her med Superb'en (Norges nest høyeste bilvei), en Superb Sportline var nok ikke helt optimalt oppover fjellet der, men det gikk da. xD 

Jeg kjørte en BMW 2 serie GT. De er litt høye, og jeg hadde ikke problemer. Men det er mye hull i veien, og kan fort renne vekk mye grus dersom det er kraftig nedbør, noe som kan ta litt tid før det blir reparert. Tipper de er relativt flinke til å vedlikeholde veien, men man bør være forberedt på at det kan være dårlig. Jeg tror du vil klare deg med en senka superb, men du blir nødt til å kjøre veldig rolig hele veien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...