Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Core2Duo

Skjulte veiperler i Norge?

Anbefalte innlegg

Liker å ta meg kjørerturer i ny og ned, og nå har jeg jo også snart ferie, så da må det jo planlegges litt hva man eventuelt skal gjøre. Jeg har jo kjørt de fleste av nasjonale turistvegene, hvertfall de som ligger nedenfor Trondheim. Jeg har da selvfølgelig lyst til å kjøre de nordover i fra Trondheim også, men det spørs om det blir i år. 

Iallefall, finnes det noen andre fine, skjulte veiperler, eller noe lignende utenom disse nasjonale turistvegene? Tar gjerne en overnatting også, om det trengs. :) Tindevegen blant annet er en vei jeg har funnet, som ser ganske så fin ut!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En tur nordover fra Trondheim anbefales så absolutt!

Jeg har kjørt mye i Nordland/Troms/Finnmark i arbeid og trives veldig godt der, hyggelige og hjelpsomme folk er det overalt og.

Kystveien opp til Bodø, ferje til Moskenes og Lofoten/Vesterålen på kryss og tvers er jo en fin tur uten at det blir altfor lange avstander. 
Ellers er det mange fine plasser lenger nord også uten at jeg klarer og plukke ut noen favoritter her og nå.
Uansett bør du nok legge inn noen overnattinger på en slik tur så du har tid til en del avstikkere fra hovedveiene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du er lysten på en tur til sør-vestlandet, så er suleskarvegen fin. Kan være lurt å kjøre litt tidlig/sent grunnet bobiler og andre som kjører sakte ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, SigurdH skrev:

Kystveien opp til Bodø, ferje til Moskenes og Lofoten/Vesterålen på kryss og tvers er jo en fin tur uten at det blir altfor lange avstander. 
Ellers er det mange fine plasser lenger nord også uten at jeg klarer og plukke ut noen favoritter her og nå.
Uansett bør du nok legge inn noen overnattinger på en slik tur så du har tid til en del avstikkere fra hovedveiene.

Kystriksveien er helt klart en vei jeg har lyst til å kjøre, ja. Men blir nok ikke i år, da man må ta seg god tid oppover, ifølge flere. 6-7 ferger er det vel også. Det må selvfølgelig bli med flere overnattinger oppover. :) 

9 timer siden, Håvard skrev:

Om du er lysten på en tur til sør-vestlandet, så er suleskarvegen fin.

Denne veien så interessant ut! Takk for tips. :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da vi skulle kjøre Trondheim-Bergen nå i sommer, så la jeg like godt inn en tur opp Trollstigen på løypa. Mye artige veier på Vestlandet må jeg si, men Trollstigen var for meg en heftig opplevelse, og definitivt noe jeg vil anbefale for alle. 

Norge er et flott land å kjøre i, og sålenge man klarer å ikke irritere seg over bobiler og andre saktekjørende, går det helt greit. Heldigvis er 1,8 TSien kvikk å komme seg forbi. B|

Det finnes dårlig vei i dette landet, men det finnes definitivt mye flotte veier også. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trollstigen og Geiranger er veldig flotte steder, ja! Er noen turer ved Ålesund, da jeg har familie oppi der. Da kjører jeg alltid Geiranger (sommerstid, når det er åpent iallefall). E6 og E136 blir kjedelig å kjøre til tider. Da er fine, svingete og smale veier med nydelig utsikt førstevalget mitt! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kodiaq mener jeg ble filmet langs Aursjøvegen. Den er flere hakk mer spektakulær enn Trollstigen. Fraråder å kjøre der med større henger. Og det bør være fint vær om du skal få føle på høydeskrekken. 

Der er det også ganske kurant å bo en natt på DNT hytta som ligger langs veien, og ta en liten fjelltur eller to mens du er der.

Må tilføye at jeg fraråder å kjøre Aursjøvegen med bil som er senket. Er fordelaktig å ha noe ekstra bakkeklaring. Størsteparten av veien er grusvei. Koster 50kr i bommen mener jeg

Endret av tronna
Tilføye info og video

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 7/26/2017 at 7:38 PM, tronna said:

Kodiaq mener jeg ble filmet langs Aursjøvegen.

Artig, var ikke klar over det. Jeg kjørte til Aursjøen i forrige uke, fra motsatt side (Lesja). Skal helt klart lufte Kodiaq'en på nordvest-siden når den endelig kommer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, euphoria skrev:

Artig, var ikke klar over det. Jeg kjørte til Aursjøen i forrige uke, fra motsatt side (Lesja). Skal helt klart lufte Kodiaq'en på nordvest-siden når den endelig kommer.

Jeg har også kjørt på sydsiden i forbindelse med fjelltur til Dovre. Godt utgangspunkt for denslags, men selve kjøreturen på nordsiden er av et helt annet kaliber.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 26.7.2017 den 19.38, tronna skrev:

Må tilføye at jeg fraråder å kjøre Aursjøvegen med bil som er senket.

Er det veldig dårlig veistandard oppå der, eller er det vedlikeholdt grusvei? Noen fare for min Superb Sportline som er fabrikksenket 15 mm? 

Jeg var oppå Tronfjell her med Superb'en (Norges nest høyeste bilvei), en Superb Sportline var nok ikke helt optimalt oppover fjellet der, men det gikk da. xD 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
32 minutter siden, Core2Duo skrev:

Er det veldig dårlig veistandard oppå der, eller er det vedlikeholdt grusvei? Noen fare for min Superb Sportline som er fabrikksenket 15 mm? 

Jeg var oppå Tronfjell her med Superb'en (Norges nest høyeste bilvei), en Superb Sportline var nok ikke helt optimalt oppover fjellet der, men det gikk da. xD 

Jeg kjørte en BMW 2 serie GT. De er litt høye, og jeg hadde ikke problemer. Men det er mye hull i veien, og kan fort renne vekk mye grus dersom det er kraftig nedbør, noe som kan ta litt tid før det blir reparert. Tipper de er relativt flinke til å vedlikeholde veien, men man bør være forberedt på at det kan være dårlig. Jeg tror du vil klare deg med en senka superb, men du blir nødt til å kjøre veldig rolig hele veien.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Nyeste emner

• Siste Innlegg

• Er en bil skikkelig beskyttet før vinteren starter, så skal det jo i utg.pkt. være enklere å ta «vårpussen» selv. MEN mye av dette kommer jo også an på hvor mye slitasje det blir på beskyttelsen i løpet av vinteren. Det være seg mye salt på veiene og bruk av sterke avfettinger for å vaske bilen vinterstid., men det kan jo vare litt lenger om en benytter en QD når en vasker bilen vinterstid. Det gir i hvert fall en viss tilleggsbeskyttelse i en tøff vintersesong, og vil gjøre det lettere å få bilen skikkelig ren når våren kommer. Det beste hadde nok vært både høst og vår hos en detailer/bilpleier, og så tatt vedlikeholdet i mellom der selv, men det er jo ikke akkurat gratis å sende avgårde bilen på noe slikt heller. Mye kommer jo selvfølgelig også an på hva en vil ha gjort med bilen, jeg kommer aldri til å komme dit hvor jeg skal studere lakken med lommelykt og lupe. Jeg vil ha den ren og blank, men jeg har ikke bestilt en show-room-car, det er en bruksgjenstand som skal ta meg fra A - B. At andre tar det mye lengre og har et helt annet syn på det både vet jeg og det forstår jeg godt. En bil koster mange penger, så det er jo ingen tvil om at det er lønnsomt å ta godt vare på bilen.  Så jeg har full forståelse for de som vil ta det helt ut når det gjelder bilpleie/detailing, og har dette som en hobby, lidenskap og i beste fall også tjener penger på dette.   Men dit vil ikke jeg, det tar for mye tid og det har jeg heller ikke den rette kunnskapen eller tålmodigheten til å gjøre. Jeg har allerede vært igjennom detalj -og pixelforstørrelser av bilder på store kalibrerte skjermer for å se etter optiske feil på kostbare objektiver, justert farger, kontraster, skarphet og lys/skyggepartieer i bildene.  I tillegg hatt en egen skriver i A3+ format med 10 fargepatroner for best mulig fargegjengivelse, forskjellige papirprofiler til forskjellige fotopapirer avhengig av hvilken type bilder som skal printes ut, etc. bare for å nevne noe........ Så jeg vet litt om hva det vil si å gå helt og fullt inn for noe, derfor skriver jeg også at jeg har full forståelse for de som ønsker å gjøre veldig mye ut av sitt vedlikehold når det gjelder bil. Men så langt skal jeg ikke gå denne gangen, den saken er helt klar.    
    • Etter helgens Stockholm tur har jeg passert 11000km, det på under 6 måneder. Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg å kjøre det på ett år  Har fått meg noen erfaringer med bilen. Har nå fylt på 10 liter AdBlue i dag. Da stod det 900km igjen på måleren, og bilen begynte å bli ganske så aggressiv i varslinga. Dette er første gang jeg har handlet så mye som en liter AdBlue i mitt liv. Peila olja i sted. Virker som om oljenivået er ganske stabilt. Når jeg hentet ut bilen fikk jeg en liter olje og beskjed om at den antakeligvis ville be om olje etter noen km. Det har jeg sluppet. Dørkantbeskytterne kan være litt irriterende. De gjør til tider dørene, spesielt bak, tunge å lukke igjen. Passasjerer må ofte lukke døra to ganger for å få det til. Dette er noe jeg vil ta opp med forhandler på service. Ellers vil jeg si at det mest irriterende er hvor lang tid det tar for bilen å gå over i revers. Når jeg skal være kul å parkere fort å gæli, så bare bilen å ruser før kløtsjen/girkassa tar tak. Og da rykker det bra til. Jeg vet ikke helt hvem idioten her er  Forbruket har gått litt ned med tiden. Ved lengre turer hvor fartsgrensen er 80-90, er som regel forbruket rundt 0.56-0.58. 
      Ved fartsgrenser opp mot 100-120, er forbruket opp mot 0.66 på det verste. Bykjøring er som regel rundt 0.71.   Men alt i alt, fortsatt fornøyd. Komforten gjør lange turer til en lek. Og størrelsen gjør den praktisk til så mangt.
    • Bør man levere bilen til detailer på vår eller høst?
      Fordelen med vår er jo at man blir kvitt dritt fra vinteren, mens fordelen med høst er at man da er bedre rustet mot det som kommer i løpet av vinteren. Er det noe som er bedre enn annet?
    • Ja det blir fortrinnsvis nummer 2, helt enig, eller nummer 3 som en god «runner up»   
    • Jeg har lest at det finnes 3 service muligheter her, men jeg klarer ikke å finne det igjen nå selvfølgelig........ Longlife service 30.000km/2år Longlife service 30.000km/2år, med et frivillig olje -og filterskift etter 15.000km, men dette må legges inn i bilens programvare at er utført, slik at bilen «vet» hva som har blitt gjort ved hvilken kjørelengde/tidspunkt, slik at sensorene ikke blir «lurt». Service etter 15.000km/1år, dette må også legges inn i bilens programvare etter hva jeg husker, slik at bilen varsler om riktig ting til rett tid. Men dette skal jeg forhøre meg litt nærmere om hos forhandler når det nærmer seg tiden å hente ny bil, om den tiden kommer en gang da...........    
    • Jepp Om dette må legges inn i serviceprogrammet eller ikke vet jeg ikke, har vært utenfor VW verdenen i mange år nå
    • Bare hyggelig @TheHaughom   Men som sagt, forhør deg med forhandleren slik at det ikke går utover produksjonen for deg med tanke på økte avgifter pga WLTP! For da blir noen ekstra kroner til dekk og felg bare «blåbær» i forhold. Det som er en fordel med din løsning er at du selv bestemmer hvilket dekkmerke og modell du kjøper som sommerdekk om du kjøper 20" felger utenom, for ellers så får du jo kun de dekka som VAG har kjøpt inn i store kvanta til best mulig pris. Ulempen er ekstra kostnader og at du vil ende opp med 4 sommerdekk til overs og i tillegg måtte betale for en dekkomlegging på felg ekstra, fordi du må ta av sommerdekka på de medfølgende 19" Triglav felgene og så få satt på vinterdekk på dem. I tillegg så er det også en mulighet for at felger kan bli oppripet ved fjerning av balansevektene de limer på felgene. Det gjorde det på de felgene min bil ble levert med pga hastverksarbeid fra verkstedet, men selger tok tak i dette selv og ga meg 4 helt nye felger. I stedet for å varme opp limet og så fjerne disse vektene slik de burde ha gjort det, så brukte de en-eller-annen skarp metall gjenstand og lagde synlige riper i alle 4 felgene (de ble synlige i mellom eikene). Nå var jo ikke det verdens undergang, men så lenge de felgene skulle benyttes på vinteren i alt saltet som er her, så er ikke lakkskadede alufelger og salt en god kombinasjon. Det vil korrodere før eller siden, og når ripene var helt ned på aluminiumen, så hadde det fort blitt før..........
    • Damn, jeg hadde jo selvfølgelig helt glemt at Vega felgene kan velges som et tilleggsprodukt for 6.500 kr (får 10% rabatt i tillegg).
      Da blir det nok billigere å få dem med, ja, og kjøpe 19" vinterhjul utenom! Jammen godt jeg slengte det ut her. Takk @Superb lll! Tanken var om jeg kunne fått lagt på vinterdekk på de medfølgende Triglav felgene, men det du nevner her er jo en bedre løsning.
    • Det firmaet som evt. skulle ha lagt Ditec Ceramic Ultra på min nye bil har veldig gode referanser, og gjør meget gode grunnarbeider og ender med en flott finish. Så akkurat den biten bekymrer med absolutt ikke, men jeg er litt lei av å ikke kunne gjøre så mye med bilen selv. Ikke kunne benytte de produktene til vask, avfetting, fjerning av flyverust, etc jeg selv ønsker, fordi en må ta hensyn til coatingen på bilen for ikke å ødelegge den. I tillegg så kommer for min del også at jeg da ikke har noen muligheter til å korrigere noen ting i lakken uten at jeg må levere bilen til Bilpleieren. Nå skal jeg ikke si at jeg kan dette med dedikert bilpleie selv, men det er noe jeg har lyst til å lære og gjøre mest mulig av selv fremover. Det betyr selvfølgelig at en må lese seg opp og kjøpe gode produkter, og ikke minst lære seg å bruke dem. Slike ting får en jo heller ikke gjort om en har lagt en «varig» beskyttelse/coating på bilen. Jeg kommer også til å levere bilen til en bilpleier på våren slik at bilen blir gjort skikkelig ren etter alt det saltet jeg kjører i her jeg bor, da er det spesielt under bilen jeg tenker på, for lakken kommer jeg jo til selv. For jeg har ikke løftebukk slik at jeg får gjort det skikkelig under bilen, dette er det som frister mest, men 100% avgjort er det ikke. For igjennom DCN.no så ser jeg jo også at det finnes Detailere med et meget godt rykte og renomé som holder til ikke så langt unna der jeg bor, og det er jo fristende å se hva de faktisk utfører  
  • Andre nye emner

• Andre nye innlegg

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori: