Gå til innhold
Sjåføren

Merkelig klukkelyd


Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at bilen har stått stille i 2 uker i carporten så skulle den brukes til/fra jobben i dag i varmt sommervær. Når jeg parkerte hjemme i ettermiddag hørte jeg en merkelig klukke-lyd i sona på sida bak på blen. Det var klukk-klukk-klukk-klukk, og det gav seg ikke heller. Tilslutt kom jeg til at det måtte komme bra bensinlokket. Når jeg åpnet det, var det skikkelig overtrykk og det luktet skikkelig bensin (selv i halvåpen carport).

Jeg tok altså bilen fra beskyttet område og nattetemperaturen har vel vært ned mot 12 grader. Idag har det vært 26 grader og steikende sol.

MEN: Skal det ikke være tanklufting som utligner trykkforskjell på grunn av forbruk og temperaturforskjell? Noen som har erfart det samme? Octavia 2015 1,8 TSI.

Skrevet

Har vært overrasket noen ganger når jeg skal fylle bensin på bilen, hvor mye det freser i det jeg lukker opp tanklokket på bensinstasjonen. Men har ikke akkurat tenkt over det sånn som deg - og heller ikke merket noe slikt klukke-lyder som du beskriver. 

Har ikke samme bil som deg, men det er vel noe av det samme systemet når man kommer til drivstoff og slikt. 

Skrevet (endret)
1 time siden, Core2Duo skrev:

Har vært overrasket noen ganger når jeg skal fylle bensin på bilen, hvor mye det freser i det jeg lukker opp tanklokket på bensinstasjonen. Men har ikke akkurat tenkt over det sånn som deg - og heller ikke merket noe slikt klukke-lyder som du beskriver. 

Litt fresing når jeg åpner bensinlokket er ikke uvanlig, men jeg har aldri opplevd slik klukking. Ganske lett å høre både inni bilen og utenfor. Jeg trodde først det var bensinen som skvalpet frem og tilbake i tanken, men det sluttet ikke av seg selv. Tanken er omtrent 3/4 full. Kanskje det kan høres i den lille snutten. 

MOV_3845.mp4

Endret av Sjåføren
Skrevet

Jeg mener å huske tilsvarende lyder i en gammel bil, men for mange år siden. Er nok et typisk bensin bil, full tank, varme, problem. Vil tro at det forsvinner ved å bruke opp bensinen og fylle tanken igjen

  • 2 måneder senere...
Skrevet

Det er slike ting som gjør at en liker måten en blir behandlet og tatt vare på ja, helt enig med deg @Sjåføren :) 

Selv har jeg hatt et par tilsvarende opplevelser, når jeg kjøpte bilen så ble de felgene jeg skulle ha som sommerfelger levert på vinterhjula, og når de byttet over dekka til riktige felger, så ble det noen små merker i lakken på felgene der de fjernet de avbalanseringsvektene de hadde limet fast, så spurte jeg om jeg kunne få en lakkstift e.l. slik at jeg kunne ta vare på felgene å ikke få salt ned i de ripene, for det ville jo bare korrudere på sikt. Løsningen her, selgeren sa til meg, kom ned med felgene og vinterdekka dine til høsten, så får du nye felger og vinterdekk av oss, så fikser vi de felgene og benytter de på vår dem.vogn.

Tildekningsgardina for lasterommet begynte å bli veldig treg og ville nesten ikke rulle seg tilbake i det hele tatt, de bestilte en ny til meg og den fungerte jo meget bra,  bortsett fra en liten skranglelyd som hørtes i ny og ne, løsningen på det var at jeg fikk enda en ny men denne gangen fra en utstillingsbil, slik at de bare kunne bestille en ny til den, i stedet for at jeg måtte kjøre frem og tilbake igjen.

Slike ting gjør jo at en føler seg godt tatt vare på som kunde og at en slik service blir lagt merke til av meg som kunde. Løsningene kom hele tiden fra selger og kundemottaker, så jeg burde ikke spørre etter eller be om noe som helst. Slik har det ikke bestandig vært på andre steder jeg har handlet biler tidligere, og det er jo bl.a. en av årsakene til at jeg ikke bare har holdt meg til et merke heller...........

Men her frister det så absolutt å bli Skodaeier ved neste bilbytte også, spørs bare om de har den rette bilen for meg, mitt behov/ønske og ikke minst min lommebok, men det tror jeg ikke det blir lett å få andre steder heller. Så Skoda har nok gode odds her ;) 

Skrevet

Absolutt enig her, sånne fikse, lette, kjappe løsninger på ting hjelper. Gjerne at man slipper å mase om det!

På min tidligere nye Hyundai, som det var masse sånne irriterende småfeil med så opplevde jeg veeeldig god service. Det var aldri noe spørsmål om å ikke ta det på garantien. De demonterte nesten hele innsiden av bilen på jakt etter en skranglelyd, fikk selv sett bilen helt uten dash :) Til slutt fant de en revnet "gummipakning" som var årsaken.

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...