Gå til innhold
TEH

TEH Superb STV L&K 2.0l 190hk TDI 4x4 AUT


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har akkurat bestilt meg ny bil (26.07) og valget falt på en Superb Stasjonsvogn Quartz Grey 2018 mod med sort skinn interiør. Har lenge sett på Superben fordi den har stor bakseteplass, noe jeg trenger da jeg er 196cm og har tvillinger som fortsatt sitter i bakovervente seter.  Fikk låne en Superb ett døgn av forhandler noe som resulterte i ny bil. :). Barnesetene vi har bygger ca 72 cm og med førersetet helt bak har jeg ca 8-10 cm før seteryggen treffer barnesete (avhenger av hvor rett seteryggen er).  Har fra før en Octavia fra 2011 som jeg har vært ganske fornøyd med, men denne sitter jeg ikke godt i når ungene er med.
Tilvalg ut over L&K pakken ble hengerfeste, varme i ratt og paddles samt netting i bagasjerom. 
Fikk ca dato på 3mnd, men jeg håper at den kommer før. Tror ventetiden kan bli lang..

Skrevet

Hei og velkommen til forumet @TEH :) 

Gratulerer med bestilling av en flott bil, med denne utstyrsutgaven så er det jo heller ikke så mye annet enn hva du har lagt til en bør ha heller, så dette ser bra ut synes jeg :) Det eneste jeg hadde lagt på i tillegg er den oppvarmede frontruta, den er meget effektiv og praktisk, spes om bilen har stått ute når en er på et besøk e.l. og har bare en kort kjøretur hjem, da bør en helst ikke bruke Webastoen (siden den bør kjøres i min. 15 min når den blir benyttet, og så bør bilen helst kjøres like lenge for å lade opp bilbatteriet igjen) og den varmefolien som ligger i frontruta er helt usynlig og som nevnt meget effektiv.

Jeg har selv en Superb 2016 og er kjempefornøyd med den, har hatt den siden Mars 2016 og nå har den kjørt ca 32.500km og har kun vært på service (ved 28.300km). Ingen problemer og heller ikke etterfylling av olje. Så det går nok mot at min neste bil også blir en Skoda gitt ;) 

Plassen er gedigen både i lasterom og baksetet, men det er ikke verdens bredeste baksete, så 3 barneseter er en stor utfordring. Men ellers så er det jo rene ballsalen i baksetet :) 

Lykke til med både venting og bil når den kommer :) 

Skrevet

Hei og velkommen hit @TEH!

Grattis med bestilling av bil! Ventetiden blir lang ja, sånn er det vel uansett hvor "lang" den faktisk er :) Heldigvis har du jo en sommer å slå den ihjel med, om det hjelper da... :|

 

Skrevet

Takk for det @Superb lll For øyeblikket har vi ikke tenkt at vi trenger plass til et barnesete til. Vi har nok med de to vi har på 15 mnd :o. Det slo meg faktisk ikke ang varme i ruta, men det får jeg vurdere på neste Skoda evt. Det å gå fra en helt enkel 1.6l 105hk Octavia II til denne blir nok himmelsk uansett. 


@Tor2r det er sommer akkurat nå, men får nok ikke bilen før oktober/november antar jeg. Det er lenge til, men fikk med en liten lekebil som jeg kan kose meg med i mellomtiden.

Er det noen av dere som vet sånn ca hva forbruket ligger på reelt? Noe annet som jeg bør vite om ang bilen?

 

20170726_211433.jpg

Skrevet
1 time siden, TEH skrev:

Takk for det @Superb lll For øyeblikket har vi ikke tenkt at vi trenger plass til et barnesete til. Vi har nok med de to vi har på 15 mnd :o. Det slo meg faktisk ikke ang varme i ruta, men det får jeg vurdere på neste Skoda evt. Det å gå fra en helt enkel 1.6l 105hk Octavia II til denne blir nok himmelsk uansett. 


@Tor2r det er sommer akkurat nå, men får nok ikke bilen før oktober/november antar jeg. Det er lenge til, men fikk med en liten lekebil som jeg kan kose meg med i mellomtiden.

Er det noen av dere som vet sånn ca hva forbruket ligger på reelt? Noe annet som jeg bør vite om ang bilen?

 

Det blir en stor overgang på alle mulige måter, det er det ingen tvil om. Om ikke bilen har fått produksjonsdato enda, så er det kanskje noe du kan få forandret på? Du har bestilt deg en meget flott bil her @TEH :) 

Men for å svare mer konkret på dine 2 siste spørsmål, så håper vi at @Salcin også er på nettet i disse ferietider. Han har den samme bilen som du har bestilt og har hatt den i noen mnd, så han kan fortelle deg en del mer detaljert om forbruk og selve bilen du har valgt deg. Såfremt han er tilgjengelig i ferien da.............

Skrevet

Tror jeg i snitt bruker 0,75... Det er mest småkjøring,, men har vel fått den nedi 0,58 elle noe på langkjøring..

Hsr selv bakovervendt barnesete, og må være ærlig å si att det er hovedgrunnen til valg av bil! Sinnsyk plass! Bagasjerom er greit nok på papiret, men føles ikke større enn mange da man skal putte ting inni... Det føles noe trangere pga att det er litt smaker enn mange såpass store biler.

kjøremessig er bilen en svært bra til ikke å være en premiumbil,  og du har absolutt nok med krefter kombinert med 4x4. I 80km/t kjører du kjapt forbi en bil og kommer til å trives godt bak rattet her :) 

Skrevet

Jeg bruker reelt ca 0,6 med min Octavia med tilsvarende drivlinje så tror Superb kan klare seg med 0,65 ved blandet ?

Skrevet
På 28.7.2017 den 9.18, TEH skrev:

Det er lenge til, men fikk med en liten lekebil som jeg kan kose meg med i mellomtiden.

Oh, sweet :) da er det bare å lage motorlyder og la det stå til :)

Skrevet
På 31.7.2017 den 5.56, PaulusA skrev:

Jeg bruker reelt ca 0,6 med min Octavia med tilsvarende drivlinje så tror Superb kan klare seg med 0,65 ved blandet ?

Det er mulig :) Men mitt mål er ikke kjøre så økonomisk som mulig, men naturlig.. Få hastigheten opp i normal tid i ett kryss, bruker stort sett cruice controll da jeg kjører eller, da dette er enormt behagelig, og for god flyt i trafikken :)

Kan kan jo legge til att jeg kjører med 20" 245/35-20, noe som ikke gir positivt utslag for forbruk :) 

Skrevet

Ok, så jeg kan forvente ett snitt på rundt 0.75. Det er jo ikke så ille egentlig. Noen som vet hvor lang tid de bruker på å produsere bilen etter at produksjonsdato er satt?

 

 

Skrevet

Du kan glede deg til ny bil. Fikk maken 2. mai og har kjørt 18' km.  Etter at mekanikken løsnet litt etter 10'- 12' km spiller motor og kasse godt sammen.

Jeg har heller ikke stort fokus på forbruk (firmabil) men litt testing er gjort. Kjørte i normaltrafikk Lillehammer - Trondheim på 0,48 (ecomodus) og det er veldig bra med så stor bil og 4x4.

Plass og utstyr er jo helt i ypperste klasse .

Skrevet
5 timer siden, Stratle And skrev:

 

Jeg har heller ikke stort fokus på forbruk (firmabil) men litt testing er gjort. Kjørte i normaltrafikk Lillehammer - Trondheim på 0,48 (ecomodus) og det er veldig bra med så stor bil og 4x4.

Hvordan synes du bilen er å kjøre så langt i eco modus? Synes personlig det er forferdelig å kjøre med...  Det att bilen "clutcher" inn å bilen triller hver gang mann slipper gassen, og bilen "hogger" seg litt på igjen hver gang jeg trykker inn gassen, har hvert slik på alle 3 Superbene jeg har kjørt 

Skrevet

Bilen min står aldri i eco ellers, men på langkjøring med cruise aktivt brukt er det helt ok.

Hvis du drar henger eller vogn kan du glede deg til å kjenne 400 nm. Litt tungt lass og sportsmodus er morro.

Skrevet

Jeg kjører selv mest øko modus men med min 7 trinns våt DSG er det ikke nøkking

Ellers liker jeg den myke og tidlige skifting av gir i Eco

Gir ofte mer gass slik at den drar på noen hakk til og ikke mye Eco da

Skrevet

Jeg gleder meg veldig til å få den. De to/tre timene jeg brukte i bilen når jeg fikk prøve kjøre var en drøm. Prøvde meg med litt forskjellige innstillinger og likte eco godt på motorvei med cruise. En ting jeg merket var når jeg kjørte i byen med fartsdumper så kjentes bilen veldig båtaktig ut, veldig myk fjæring som gynget. 
 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...