Gå til innhold
Superb lll

Skoda Octavia


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja @Superb lll du er vel litt gammeldags, men det er fine felger du viser der også

Da slipper du ihvertfall å måtte bruke standard Skoda felg

Lykke til!

Skrevet (endret)
25 minutter siden, PaulusA skrev:

Ja @Superb lll du er vel litt gammeldags, men det er fine felger du viser der også

Da slipper du ihvertfall å måtte bruke standard Skoda felg

Lykke til!

Takk for det @PaulusA :) 

Hehe, ja det med gammeldags la jeg jo opp til helt på egen hånd. Men jeg har også en annen tanke med det etter 2 vintere på rad med 10 eika felger, de er nesten et «mareritt» å holde rene. Mye salt som møkka setter seg fast i, og jeg kommer ikke skikkelig til for å rengjøre slik jeg ønsker, selv med felgbørste og skikkelig rensemiddel........ 

Så derfor har jeg et ønske om noe mer praktisk som vinterhelg, så får en heller forsøke å være litt «jålete» på sommeren i stedet med tanke på valg av  felger ;) 

22 minutter siden, Scout skrev:

Men det viktige, @Superb lll, er at det blir flere Scouteiere i forumet ?. 

Hehe, joda @Scout , men det gjenstår riktignok en god del i «forhandlingene» før det kan bli en realitet, men at det frister er det ingen tvil om. Spørs jo også hva «sparegrisen» har for oppfatning av dette her, hehe......... ;) 

Endret av Superb lll
Skrevet

@Superb lllHer kommer ei side med mere info om Skoda-utstyr, som innpress på felger:

http://eshop.skoda-auto.com/cz/Category3_10001_10051_12501_-1_Y_normal_0___

Trykker du på de forskjellige felgene kommer du til nærmere info, med ET og hvilke biler og dekk Skoda anser som standardleveranse. Nå har det skjedd en del på utvalget på felgene på denne siden, mange varianter mangler nå (etter hva jeg kan se). Men du kan jo variere på modell du ser på og se om du finner noe likendes.

Og hvis du liker litt "staute" 5-eiker på felgene MÅ du kikke nærmere på Dorado. Igjen litt Skoda-døll ET 49, men er 7,5 tom brede.

Min Octavia er oppgitt med ET46 i vognkortet, så jeg kan lovlig gå til ET39. Dessverre er veldig mange ettermarkedsfelger enten ET35 eller ET45 (altså utenfor lovlig endring eller omtrent som standard). Men man kan kompensere med bredere felger, 8x17 toms finnes også der ute.

Screenshot_2018-03-07-22-34-41.png

  • Lik 1
Skrevet (endret)

Takk for link og info @Sjåføren :) 

Den siden har jeg faktisk funnet og vært inne på, men jeg har ikke trykket på hver enkelt felg, og dermed kom ikke innpresset frem.

Hentet nå frem kjøretøyopplysningene på en Scout som er tilsalgs på Finn.no,

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=114946478

5aa067af41e78_Skjermbilde2018-03-07kl_23_26_20.thumb.png.001319bd7208d1b2a285932e436033ed.png

 

Må si jeg ble litt forundret når den har oppgitt 225/45-18" som std. hjul, trodde det var utg.pkt i 225/50-17" som den blir levert med som std fra fabrikk og det er også hva som står som std.hjul i Octavia brosjyren.......... 

Så må en jo da velge om en vil oppgradere til 18" eller ikke.........

En kan jo selvfølgelig likevel velge 17", det er jeg klar over, men da må en jo finne riktig kombinasjon av en 17" felg og et annet innpress som stemmer med dette her,

Braga  7,5" x 18" ET 43, er jo på en måte std.felgen i forhold til kjøretøyopplysningen i fra SVV sine sider.

Dorado 7,5" x 17" ET 49 felg vil være godkjent, den bare vil bli værende 6mm lengre inn i skjermbuen (i forhold til Braga)?

Mens f.eks. Golus 7,5" x 18" ET 51 blir 0,5 mm for smal når det gjelder lovlig sporvidde?

Blir det riktig @Sjåføren?

Men bilen det er linket til fra Finn.no har Hawk 7" × 17", ET 49 ikke vil være lovlig ( pga sporvidden), med tanke på at felgen også er smalere? Da tar jeg utg.pkt i en 7,5" felg med ET 43, som er std til Scout?

Bilr mange spørsmål dette @Sjåføren, men er greit å få dette riktig med en gang, slik at det blir slik det skal være etter loven. Må nesten si at jeg er mest fristet til å velge Braga på både sommer og vinter, for da vet jeg at alt er slik det skal være........ ;) 

Endret av Superb lll
Skrevet

Ja, det du skriver er riktig.

Og hvis det er ET43 som er typegodkjent, så er det jo gode nyheter (og bedre enn mine ET46). Da kan du lovlig montere felger med ET mellom 35,5 og 50,5. Nå er det svært sjeldent at du finner halve millimeter på innpress. Jeg ville nok antatt at du kan montere felger mellom 35 og 51 uten risiko, men det er formelt utenom, 36-50 er innenfor.

Skoda har jo flere alternative hjulstørrelser på sine modeller.  Hva som er standard levert fra fabrikken kommer også an på motorstørrelse og utstyrsvariant. Hvilken som kommer i vognkortet er sikkert basert på hva som meldes inn (og står på bilen) i registreringsøyeblikket, men her er jeg usikker på hvorfor. 

En annen rar ting er hastighetsindeksen. På eksempelbilen din er det W (270 km/h). Jeg trodde i min naivitet at dekka skulle tåle bilens maks hastihet, og da er 270 en fordyrende overkill. Men det er mulig at der er store sprang, så nærmeste indeks opp blir W.

 

  • Lik 1
Skrevet (endret)

Man skal alltid velge dekk med hastighetskode som minimum tilsvarer bilens topphastighet Si, ref vognkort. 

Man skal også i samma slengen ta med og velge dekk med rett LI=Load index/lasteindeks, ref vognkort.

Belastningskoden LI er viktig for at dekka skal tåle bilens maks akslelast.

Eks min octavia

Maks akselast foran 930kg 

Maks aksellast bak 940kg

Si: V=240km/t

Li: 91=615kg pr dekk (615x2=1230kg pr aksel, så da får man "tilgode" Foran 150kg, Bak 145kg pr dekk i last som er godt innafor)

Hvis jeg da skal ha 225/50-17 og ser på Continental EcoContact 5
225/50 R17 ***94H*** AO 

Det dekket kan ikke jeg bruke; ***94 = Li  = ok. Si = H = ikke ok, for det er maks 210km/t***

Så her må man da se på dekk som Si er oppover fra V, ZR, W eller Y, som man da ser så er Li er godt i overmål allerede fra H dekket, og slik vil det være på høyere Si også. Man får også XL dekk som har enda høyere Li 

Dvs da må man opp på Continental PremiumContact 6 225/50 R17 ***94V*** med felgkant

Endret av Ken
  • Lik 1
Skrevet

Takk for god hjelp og mye flott informasjon @Sjåføren, dette var lærerikt ? :) 

Nå har jeg sjekket enda flere 2018 Octavia Scout opp mot SVV sine kjøretøyopplysninger, ogjeg har også sjekket alle de 3 motorversjonene som finnes av Scout 2018.

  • 2.0/150hk TDi 4x4
  • 2.0/184hk TDi 4x4
  • 1.8/180hk TSi 4x4

og samtlige av dem har de samme opplysningene/typegodkjenningene.

Altså 225/45-18" ET 43 W (270km/t) 94 Lastindeks (Braga 7,5" x 18" ET 43)

Men flere av Octavia Scout 2018 som ligger tilsalgs på Finn.no, er avbildet med vinterhjul, og da gjerne med felgene som selgeren foreslo for meg, Hawk 7" x 17" ET 49, de er da en 1/2" smalere og har 6mm mindre innpress. Så etter hva jeg tror jeg har lært her nå, så vil de egentlig ikke være godkjent (om en skal være veldig pirkete)?

Skrevet
16 minutter siden, Ken skrev:

Man skal alltid velge dekk med hastighetskode som minimum tilsvarer bilens topphastighet, ref vognkort. 

Man skal også i samma slengen ta med og velge dekk med rett LI=Load index/lasteindeks, ref vognkort.

Belastningskoden LI er viktig for at dekka skal tåle bilens maks akslelast.

Eks min octavia

Maks akselast foran 930kg 

Maks aksellast bak 940kg

Si: V=240km/t

Li: 91=615kg pr dekk (615x2=1230kg pr aksel, så da får man "tilgode" Foran 150kg, Bak 145kg pr dekk i last som er godt innafor)

Hvis jeg da skal ha 225/50-17 og ser på Continental EcoContact 5
225/50 R17 ***94H*** AO 

Det dekket kan ikke jeg bruke; ***94 = Li  = ok. Si = H = ikke ok, for det er maks 210km/t***

Så her må man da se på dekk som Si er oppover fra V, ZR, W eller Y, som man da ser så er Li er godt i overmål allerede fra H dekket, og slik vil det være på høyere Si også. Man får også XL dekk som har enda høyere Li 

Dvs da må man opp på Continental PremiumContact 6 225/50 R17 ***94V*** med felgkant

Takk for nyttige og gode tips ang. dekk og merkingen av dem @Ken ? :)  

  • Lik 1
Skrevet (endret)
15 minutter siden, Ken skrev:

Du kan jo leke litt med denne her http://www.dekkalkulator.com/?page=rim

Takk for link @Ken :) 

 

Og den bekreftet jo egentlig bare det jeg mistenkte, Hawk 7" x 17" ET 51 forandrer sporvidden med 16mm (8mm pr hjul) og er dermed ikke godkjent (uten en ny typegodkjenning). Hvor mye en skal henge seg opp i 0,5mm pr.hjul er jo en helt annen sak, men regler er regler om en skal være helt etter boka..........

 

5aa0ea1ebd158_Skjermbilde2018-03-08kl_08_40_52.thumb.png.c0aa92b1a59faaf20624cdc9307ccd11.png

Endret av Superb lll
Skrevet (endret)
3 timer siden, Superb lll skrev:

Men flere av Octavia Scout 2018 som ligger tilsalgs på Finn.no, er avbildet med vinterhjul, og da gjerne med felgene som selgeren foreslo for meg, Hawk 7" x 17" ET 49, de er da en 1/2" smalere og har 6mm mindre innpress. Så etter hva jeg tror jeg har lært her nå, så vil de egentlig ikke være godkjent (om en skal være veldig pirkete)?

Nei, det er senter av felg som er sporvidden på bilen, ikke ytterkant. Så de er nok innenfor lovverket ja.

Bredden på felgen har bare betydning med hensyn til plass, her spiller dekkstørrelsen også inn. Det skal være plass til felg og dekk i alle situasjoner med full fjæringsvei, og foran med fullt rattutslag i tillegg.

Og det med hastighetsindex W som er skrevet i vognkort: Det er dette som må oppfylles når dekk skal monteres. Det er da ikke lov å bruke V, selv om V merkede dekk overgår maks. topphastighet til bilen (såvidt jeg kan se er max. 219 km/t på Scoutene). Det var det jeg reagerte på.

Endret av Sjåføren
Skrevet

Angående hastighetsindex finnes det noen dekk merket M+S og de klassifiseres som "vinterdekk" og kan brukes uten krav til W

Skrevet
10 minutter siden, PaulusA skrev:

Angående hastighetsindex finnes det noen dekk merket M+S og de klassifiseres som "vinterdekk" og kan brukes uten krav til W

Ja, jeg vet at det er "løsere" krav til hastighetsindeksen på vinterdekk. Men man kan jo ikke drive å lete opp de få dekkene som er M+S. Det er jo litt på kanten det også, for da brukes et såkalt vinterdekk på sommeren. For disse dekkene er jo ubrukelige som vinterdekk.

Det er jo ikke slik det skal være! Det er jo tullete å ha W i vognkortet når V (240 km/t) er mer enn tilstrekkelig!

 

Skrevet (endret)
1 time siden, Sjåføren skrev:

Nei, det er senter av felg som er sporvidden på bilen, ikke ytterkant. Så de er nok innenfor lovverket ja.

Bredden på felgen har bare betydning med hensyn til plass, her spiller dekkstørrelsen også inn. Det skal være plass til felg og dekk i alle situasjoner med full fjæringsvei, og foran med fullt rattutslag i tillegg.

Og det med hastighetsindex W som er skrevet i vognkort: Det er dette som må oppfylles når dekk skal monteres. Det er da ikke lov å bruke V, selv om V merkede dekk overgår maks. topphastighet til bilen (såvidt jeg kan se er max. 219 km/t på Scoutene). Det var det jeg reagerte på.

Nå brukte jeg Braga felgens spesifikasjoner som utg.pkt og når en ser på den «kalkulatoren» i linken som @Ken la ved (litt høyere opp på denne siden her), og jeg legger inn dataene for Hawk felgen, så blir det jo en sporviddeforandriøg på 16mm, det står jo sort på hvitt under tabellene. Det er 1 mm (totalt) mer enn hva max sporviddeforandring tillater (se skjermbildet i mitt forrige innlegg).........

Så da kan vel strengt tatt ikke bilen være tillat med Hawk felgens innpress?

Scout med 1,8/180hk TSi har en toppfart på 216km/t, og Scout 2,0/184hk TSi har en toppfart på 219km/t.

 

Jeg har W merking på mine sommerdekk til Superben, men det er det ikke på vinterdekka, og det kommer vel av M+S merkingen som @PaulusA nevner i sitt innlegg?

 

Dekka jeg har til Superben er merket på følgende måte:

  • Vinterdekk: Nokian Hakkapeliitta R2  M+S  235/45-18"  98R  XL
  • Sommerdekk: Pirelli Cinturato P7  235/45-18"  94W

SVV sine kjøretøyopplysninger sier dette om min Superb

  • Dekk: 215/55-17"
  • Hastighetindeks: W (270 km/t)
  • Lastindeks: 94
  • Innpress: 40mm

Topphastigheten er forøvrig 232 km/t for min Superb 1,8/180hkTSi  (i følge brosjyren).

Endret av Superb lll
Skrevet
13 minutter siden, Superb lll skrev:

Nå brukte jeg Braga felgens spesifikasjoner som utg.pkt og når en ser på den «kalkulatoren» i linken som @Ken la ved (litt høyere opp på denne siden her), og jeg legger inn dataene for Hawk felgen, så blir det jo en sporviddeforandriøg på 16mm, det står jo sort på hvitt under tabellene. Det er 1 mm (totalt) mer enn hva max sporviddeforandring tillater (se skjermbildet i mitt forrige innlegg).........

Så da kan vel strengt tatt ikke bilen være tillat med Hawk felgens innpress?

Scout med 1,8/180hk TSi har en toppfart på 216km/t, og Scout 2,0/184hk TSi har en toppfart på 219km/t.

 

Jeg har W merking på mine sommerdekk til Superben, men det er det ikke på vinterdekka, og det kommer vel av M+S merkingen som @PaulusA nevner i sitt innlegg?

 

Dekka jeg har til Superben er merket på følgende måte:

  • Vinterdekk: Nokian Hakkapeliitta R2  M+S  235/45-18"  98R  XL
  • Sommerdekk: Pirelli Cinturato P7  235/45-18"  94W

SVV sine kjøretøyopplysninger sier dette om min Superb

  • Dekk: 215/55-17"
  • Hastighetindeks: W (270 km/t)
  • Lastindeks: 94
  • Innpress: 40mm

Topphastigheten er forøvrig 232 km/t for min Superb 1,8/180hkTSi  (i følge brosjyren).

Hawk har ET49, det er 6 mm forskjell i forhold til det som står oppgitt i de dataene du har referert til (49-43=6). Da er de lovlig.

Hastighetstall til M+S merkede dekk er et spesialtilfelle for at vinteregenskapene til dekk går foran hastighetskravet. Det er vanskelig å kombinere myk vintergummi og stor fart, dekkmønsteret rives i stykker og eventuelle pigger slynges ut. Varmgang i dekk er også litt mindre kritisk ved vinterkjøring. M+S dekk trenger vel bare tilfredsstille hastighetsindeks T? Litt usikker på akkurat det.

Superben din er også "offer" for en slik overkill hastighetsmerking, du kunne også klart deg med V, altså dekk som klarer 240 km/t. Det hadde vært interessant å visst hvorfor det er slik. Er det noen som faktisk vet det eller som kjenner noen som vet?

  • Lik 1
Skrevet

Du har helt rett selvfølgelig @Sjåføren, jeg har jo klart kunststykket å legge inn feil tall i denne «kalkulatoren»,

Hawk har ET 49, men jeg la inn ET 51 i stedet..........

 

Når det gjelder dekkmerkingen og hastighetskrav for min Superb (og ikke minst Scouten jeg vurderer) så virker det jo som helt overkill med et W dekk, et V dekk holder lenge. Det eneste jeg kan tenke meg er at de kun tar hensyn til toppfarten på de bilene som har høyest topphastighet i den aktuelle modellserien, og tar så «alle over en kam». Dette er kun noe jeg tror, jeg vet det ikke.........

Skrevet

Heisan

Vinterdekk trenger ikke mere enn Q, og derfor var Hakka Q

Nå er Hakka R, som er R merket

Piggdekk er stort sett T

Men, et M+S dekk (Mud & Snow) er ikke nødvendigvis et vinterdekk. Dette er en Nord-Amerikansk standard som brukes mye for sommerdekk "over the pond".

Slike dekk er ofte veldig gode sommerdekk for nordisk klima.

En annen ting er at de ofte støyer mindre enn et W merket dekk. Mange er nok reelt sett H dekk.

Der dere derimot har et poeng er hvor lett det er å finne slike dekk, spesielt i "lavprofil dimensjoner". I tillegg går vel selv amerikanere mer og mer bort fra disse.

Skrevet

Dette bilkjøpet blir det rett og slett ikke noe av ser det ut til. Jeg fikk et greit tilbud på bilen jeg vurderte, men et «horribelt» mellomlegg (i mine øyne da vel-og-merke), gjør det meget vanskelig å forsvare et bilbytte/kjøp økonomisk sett. Superben min var tydeligvis verdt en god del mindre enn hva jeg hadde forestilt meg, og et så stort tap er jeg rett og slett ikke klar for å ta nå.

Det hele gir meg en veldig dårlig smak i munnen, så da lar jeg det rett og slett være inntil videre. Det må i hvert fall fordøyes og tenkes litt igjennom først, og muligens se litt hva et mellomlegg kan være andre steder på andre modeller/merker.........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Er det noen som har vært borti å måtte bytte toppdekselpakning på en octavia mk3 eller tilsvarende? Etter å ha hatt den inne på service og tennpluggskift, så bemerket verkstedet at det var svetting og tegn til liten lekkasje fra toppdekselet. Og mente at pakningen burde skiftes. Og de skulle ha 15 000 for det, syntes det hørtes voldsomt ut.. motoren er en 1.8 TSI
    • Xenon ja! Er nok en heftig timepris ja, og et saftig påslag på deler. Har sett video på hvordan det gjøres og det såg ganske komplisert ut. Iallefall for en som ikke er over snittet dreven på å skru på biler. Bor i byen, så har ikke noe garasje eller noe å gjøre det i heller. Måtte av med hele fangeren ja, hadde det bare vært lykten så hadde det vært litt enklere.
    • Dsg er jo å be om problemer om du ikke er særdeles nødt til å ha det.  Men er mange som ikke har tull med disse også. Du skriver at du ikke ønsker å få store utgifter.... Da hadde iallfall ikkje eg kjøpt noe som helst med dsg. 3stykker eg kjenner har brukt over 30-40000 på vag gearkassene sine, ikke spesifikt din model men tja 🙈  Men om du må ha dsg, husk iallfall å flushe den på absolutt minimum intervaller som Skoda sier... Men Vag har jo dritt seg loddrett ut på noen service intervaller noen ganger. Slik som  AI viser her ....At en bilfabrikant kan være så dust av dei innbiller kundene at dei har ein magiskolje som på dei tørre dsg kassene som ikke blir forurenset er jo bare fantastisk. Den blir sikret ikke påvirket av kondens eller noe i vårt fantastiske klima... Og vi for jo ikke opp oljetemtra tur slik som man for på Autobahn...  Så msn trenger ikke noe fagbrev i petrokjemi for å forstå at det er fullstendig molbo. Hadde det vært min bil så hadde eg byttet ut det du for tappet ut av kassa ved ett olje skift på motoren, så hadde eg bytte 1-2liter hver gang som eg byttet motorolje. Men regner med at du bruker verksted og ikke gjør dette selv.     Våte DSG-girkasser (f.eks. 6-trinns DQ250, 7-trinns DQ500/DL501): Disse har et eksternt utskiftbart filter (ofte et element i et plasthus på toppen av girkassen). Olje og filter skal vanligvis byttes hver 60 000 km. Tørre DSG-girkasser (f.eks. 7-trinns DQ200): Disse bruker en annen konstruksjon med lukket oljesystem for mekanikken. De har ikke et servicevennlig filter som byttes regelmessig, og er i utgangspunktet fylt med "livstidsolje" fra fabrikk (selv om mange velger å flushe/bytte olje likevel ved høg kilometerstand).
    • Også Google litt og AI.... Jeg er 100%diklrr på at du finner  drøssevis av filmer på YouTube som viser  deg step by step.
    • Du snakker om ballast til Xenon? Regner jeg med , orginal ballast koster mer enn1500.  Mye mer , synest faktisk 10000 var billig på merkeverksted😂 Dei tar vel 1800 og oppover pr time.  Men tja dette klarer dei fleste selv...  Ett tips google eller AI how to change...... Og da finner du step by step. Fangeren demonter du lett selv når du ser på videoen. Men tja holder.det ikke å ut med lykte        
    • Hadde dette på ein Audi eingang og da var det bare "klipsene" bak på slange som var hoppet av. Men på ein oktavia måtte eg bytte selve spyleren. Få noen til å spyle så ser du lettere hvor det lekker.    
    • Hei er det noen som kan tipse meg hvordan jeg skifter ny lyktespyler venstre side ,da min ikke spyler,bare lekker spylerveske.Fungerer på høyre side
    • På Skoda Scout 2017 skiftes vanligvis spjeldmotoren ved å fjerne handskerommet: man skruer det av, kobler fra kontaktene og får tilgang til aktuatoren bak det. Deretter kobles strømkontakten fra, festeskruene skrus ut og motoren fjernes fra spjeldakselen. Den nye settes på plass med nøyaktig innretting av drivverket, hvoretter alt settes sammen igjen. Til slutt må klaffene tilpasses via diagnostikk eller klimakontroll, ellers kan systemet fungere feil eller avgi klikkelyder.
    • Hei, vurderer kjøp av Skoda Octavia scout 2.0tdi 2018mod som familiebil. Detta er ein bil som er tenkt å ha ei stund, korleis er påliteligheiten på dessa? Og kva må ein sjekke/sjå opp for. He jo sjølvsagt lest litt opp på det typiske korleis dei er men greitt å høyre erfaringar og. Hadde ein Audi A6 som kosta meg skjorta og litt til på 2 lusne år, så er noke eg helst vil sleppe det ei gong til😅 Er dessa å anbefale? Legger ved link til bil, på førehand takk for svar🙂 https://www.finn.no/450859246
    • Hei   Håper at noen bilkyndige kunne hjelpe meg her. Jeg har en Skoda Octavia 1.8 TSI fra 2018. Bilen er 8 år og jeg prøvde å sjekke litt rundt ang levetiden på kjølevæsken som er i disse bilene. Fikk aldri noe sikkerlig svar annet enn kjølevæsken byttes når vannpumpen ryker engang. Vannpumpen er visst et kjent problem på disse motorene. Flere nevnte at mange av disse bilene fra VAG inneholder en silikatpose i kjølevæskebeholderen i motorrommet. Denne skal visstnok gjøre at kjølevæsken blir ''evigvarende'' men advarer med at denne silikatposen kan sprekke og lage krøll i hele kjølesystemet som forverrer problemet. Noen mener den lille ekspansjonstanken bør byttes helt ut da det er for risikabelt å dra ut posen som fort kan ødelegges eller ikke mulig siden det er 2 ''vegger'' inni beholderen. Det beste er å bytte ut hele tanken med en ny uten silikatpose inni. Vag har senere gått bort fra silikatpose. Er dette noe jeg bør bekymre meg for å gjøre nå snart?  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...