Gå til innhold
Superb lll

Skoda Octavia


Anbefalte innlegg

25 minutter siden, PaulusA skrev:

Ja @Superb lll du er vel litt gammeldags, men det er fine felger du viser der også

Da slipper du ihvertfall å måtte bruke standard Skoda felg

Lykke til!

Takk for det @PaulusA :) 

Hehe, ja det med gammeldags la jeg jo opp til helt på egen hånd. Men jeg har også en annen tanke med det etter 2 vintere på rad med 10 eika felger, de er nesten et «mareritt» å holde rene. Mye salt som møkka setter seg fast i, og jeg kommer ikke skikkelig til for å rengjøre slik jeg ønsker, selv med felgbørste og skikkelig rensemiddel........ 

Så derfor har jeg et ønske om noe mer praktisk som vinterhelg, så får en heller forsøke å være litt «jålete» på sommeren i stedet med tanke på valg av  felger ;) 

22 minutter siden, Scout skrev:

Men det viktige, @Superb lll, er at det blir flere Scouteiere i forumet ?. 

Hehe, joda @Scout , men det gjenstår riktignok en god del i «forhandlingene» før det kan bli en realitet, men at det frister er det ingen tvil om. Spørs jo også hva «sparegrisen» har for oppfatning av dette her, hehe......... ;) 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Superb lllHer kommer ei side med mere info om Skoda-utstyr, som innpress på felger:

http://eshop.skoda-auto.com/cz/Category3_10001_10051_12501_-1_Y_normal_0___

Trykker du på de forskjellige felgene kommer du til nærmere info, med ET og hvilke biler og dekk Skoda anser som standardleveranse. Nå har det skjedd en del på utvalget på felgene på denne siden, mange varianter mangler nå (etter hva jeg kan se). Men du kan jo variere på modell du ser på og se om du finner noe likendes.

Og hvis du liker litt "staute" 5-eiker på felgene MÅ du kikke nærmere på Dorado. Igjen litt Skoda-døll ET 49, men er 7,5 tom brede.

Min Octavia er oppgitt med ET46 i vognkortet, så jeg kan lovlig gå til ET39. Dessverre er veldig mange ettermarkedsfelger enten ET35 eller ET45 (altså utenfor lovlig endring eller omtrent som standard). Men man kan kompensere med bredere felger, 8x17 toms finnes også der ute.

Screenshot_2018-03-07-22-34-41.png

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link og info @Sjåføren :) 

Den siden har jeg faktisk funnet og vært inne på, men jeg har ikke trykket på hver enkelt felg, og dermed kom ikke innpresset frem.

Hentet nå frem kjøretøyopplysningene på en Scout som er tilsalgs på Finn.no,

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=114946478

5aa067af41e78_Skjermbilde2018-03-07kl_23_26_20.thumb.png.001319bd7208d1b2a285932e436033ed.png

 

Må si jeg ble litt forundret når den har oppgitt 225/45-18" som std. hjul, trodde det var utg.pkt i 225/50-17" som den blir levert med som std fra fabrikk og det er også hva som står som std.hjul i Octavia brosjyren.......... 

Så må en jo da velge om en vil oppgradere til 18" eller ikke.........

En kan jo selvfølgelig likevel velge 17", det er jeg klar over, men da må en jo finne riktig kombinasjon av en 17" felg og et annet innpress som stemmer med dette her,

Braga  7,5" x 18" ET 43, er jo på en måte std.felgen i forhold til kjøretøyopplysningen i fra SVV sine sider.

Dorado 7,5" x 17" ET 49 felg vil være godkjent, den bare vil bli værende 6mm lengre inn i skjermbuen (i forhold til Braga)?

Mens f.eks. Golus 7,5" x 18" ET 51 blir 0,5 mm for smal når det gjelder lovlig sporvidde?

Blir det riktig @Sjåføren?

Men bilen det er linket til fra Finn.no har Hawk 7" × 17", ET 49 ikke vil være lovlig ( pga sporvidden), med tanke på at felgen også er smalere? Da tar jeg utg.pkt i en 7,5" felg med ET 43, som er std til Scout?

Bilr mange spørsmål dette @Sjåføren, men er greit å få dette riktig med en gang, slik at det blir slik det skal være etter loven. Må nesten si at jeg er mest fristet til å velge Braga på både sommer og vinter, for da vet jeg at alt er slik det skal være........ ;) 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det du skriver er riktig.

Og hvis det er ET43 som er typegodkjent, så er det jo gode nyheter (og bedre enn mine ET46). Da kan du lovlig montere felger med ET mellom 35,5 og 50,5. Nå er det svært sjeldent at du finner halve millimeter på innpress. Jeg ville nok antatt at du kan montere felger mellom 35 og 51 uten risiko, men det er formelt utenom, 36-50 er innenfor.

Skoda har jo flere alternative hjulstørrelser på sine modeller.  Hva som er standard levert fra fabrikken kommer også an på motorstørrelse og utstyrsvariant. Hvilken som kommer i vognkortet er sikkert basert på hva som meldes inn (og står på bilen) i registreringsøyeblikket, men her er jeg usikker på hvorfor. 

En annen rar ting er hastighetsindeksen. På eksempelbilen din er det W (270 km/h). Jeg trodde i min naivitet at dekka skulle tåle bilens maks hastihet, og da er 270 en fordyrende overkill. Men det er mulig at der er store sprang, så nærmeste indeks opp blir W.

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal alltid velge dekk med hastighetskode som minimum tilsvarer bilens topphastighet Si, ref vognkort. 

Man skal også i samma slengen ta med og velge dekk med rett LI=Load index/lasteindeks, ref vognkort.

Belastningskoden LI er viktig for at dekka skal tåle bilens maks akslelast.

Eks min octavia

Maks akselast foran 930kg 

Maks aksellast bak 940kg

Si: V=240km/t

Li: 91=615kg pr dekk (615x2=1230kg pr aksel, så da får man "tilgode" Foran 150kg, Bak 145kg pr dekk i last som er godt innafor)

Hvis jeg da skal ha 225/50-17 og ser på Continental EcoContact 5
225/50 R17 ***94H*** AO 

Det dekket kan ikke jeg bruke; ***94 = Li  = ok. Si = H = ikke ok, for det er maks 210km/t***

Så her må man da se på dekk som Si er oppover fra V, ZR, W eller Y, som man da ser så er Li er godt i overmål allerede fra H dekket, og slik vil det være på høyere Si også. Man får også XL dekk som har enda høyere Li 

Dvs da må man opp på Continental PremiumContact 6 225/50 R17 ***94V*** med felgkant

Endret av Ken
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god hjelp og mye flott informasjon @Sjåføren, dette var lærerikt ? :) 

Nå har jeg sjekket enda flere 2018 Octavia Scout opp mot SVV sine kjøretøyopplysninger, ogjeg har også sjekket alle de 3 motorversjonene som finnes av Scout 2018.

  • 2.0/150hk TDi 4x4
  • 2.0/184hk TDi 4x4
  • 1.8/180hk TSi 4x4

og samtlige av dem har de samme opplysningene/typegodkjenningene.

Altså 225/45-18" ET 43 W (270km/t) 94 Lastindeks (Braga 7,5" x 18" ET 43)

Men flere av Octavia Scout 2018 som ligger tilsalgs på Finn.no, er avbildet med vinterhjul, og da gjerne med felgene som selgeren foreslo for meg, Hawk 7" x 17" ET 49, de er da en 1/2" smalere og har 6mm mindre innpress. Så etter hva jeg tror jeg har lært her nå, så vil de egentlig ikke være godkjent (om en skal være veldig pirkete)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Ken skrev:

Man skal alltid velge dekk med hastighetskode som minimum tilsvarer bilens topphastighet, ref vognkort. 

Man skal også i samma slengen ta med og velge dekk med rett LI=Load index/lasteindeks, ref vognkort.

Belastningskoden LI er viktig for at dekka skal tåle bilens maks akslelast.

Eks min octavia

Maks akselast foran 930kg 

Maks aksellast bak 940kg

Si: V=240km/t

Li: 91=615kg pr dekk (615x2=1230kg pr aksel, så da får man "tilgode" Foran 150kg, Bak 145kg pr dekk i last som er godt innafor)

Hvis jeg da skal ha 225/50-17 og ser på Continental EcoContact 5
225/50 R17 ***94H*** AO 

Det dekket kan ikke jeg bruke; ***94 = Li  = ok. Si = H = ikke ok, for det er maks 210km/t***

Så her må man da se på dekk som Si er oppover fra V, ZR, W eller Y, som man da ser så er Li er godt i overmål allerede fra H dekket, og slik vil det være på høyere Si også. Man får også XL dekk som har enda høyere Li 

Dvs da må man opp på Continental PremiumContact 6 225/50 R17 ***94V*** med felgkant

Takk for nyttige og gode tips ang. dekk og merkingen av dem @Ken ? :)  

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Ken skrev:

Du kan jo leke litt med denne her http://www.dekkalkulator.com/?page=rim

Takk for link @Ken :) 

 

Og den bekreftet jo egentlig bare det jeg mistenkte, Hawk 7" x 17" ET 51 forandrer sporvidden med 16mm (8mm pr hjul) og er dermed ikke godkjent (uten en ny typegodkjenning). Hvor mye en skal henge seg opp i 0,5mm pr.hjul er jo en helt annen sak, men regler er regler om en skal være helt etter boka..........

 

5aa0ea1ebd158_Skjermbilde2018-03-08kl_08_40_52.thumb.png.c0aa92b1a59faaf20624cdc9307ccd11.png

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Superb lll skrev:

Men flere av Octavia Scout 2018 som ligger tilsalgs på Finn.no, er avbildet med vinterhjul, og da gjerne med felgene som selgeren foreslo for meg, Hawk 7" x 17" ET 49, de er da en 1/2" smalere og har 6mm mindre innpress. Så etter hva jeg tror jeg har lært her nå, så vil de egentlig ikke være godkjent (om en skal være veldig pirkete)?

Nei, det er senter av felg som er sporvidden på bilen, ikke ytterkant. Så de er nok innenfor lovverket ja.

Bredden på felgen har bare betydning med hensyn til plass, her spiller dekkstørrelsen også inn. Det skal være plass til felg og dekk i alle situasjoner med full fjæringsvei, og foran med fullt rattutslag i tillegg.

Og det med hastighetsindex W som er skrevet i vognkort: Det er dette som må oppfylles når dekk skal monteres. Det er da ikke lov å bruke V, selv om V merkede dekk overgår maks. topphastighet til bilen (såvidt jeg kan se er max. 219 km/t på Scoutene). Det var det jeg reagerte på.

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, PaulusA skrev:

Angående hastighetsindex finnes det noen dekk merket M+S og de klassifiseres som "vinterdekk" og kan brukes uten krav til W

Ja, jeg vet at det er "løsere" krav til hastighetsindeksen på vinterdekk. Men man kan jo ikke drive å lete opp de få dekkene som er M+S. Det er jo litt på kanten det også, for da brukes et såkalt vinterdekk på sommeren. For disse dekkene er jo ubrukelige som vinterdekk.

Det er jo ikke slik det skal være! Det er jo tullete å ha W i vognkortet når V (240 km/t) er mer enn tilstrekkelig!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sjåføren skrev:

Nei, det er senter av felg som er sporvidden på bilen, ikke ytterkant. Så de er nok innenfor lovverket ja.

Bredden på felgen har bare betydning med hensyn til plass, her spiller dekkstørrelsen også inn. Det skal være plass til felg og dekk i alle situasjoner med full fjæringsvei, og foran med fullt rattutslag i tillegg.

Og det med hastighetsindex W som er skrevet i vognkort: Det er dette som må oppfylles når dekk skal monteres. Det er da ikke lov å bruke V, selv om V merkede dekk overgår maks. topphastighet til bilen (såvidt jeg kan se er max. 219 km/t på Scoutene). Det var det jeg reagerte på.

Nå brukte jeg Braga felgens spesifikasjoner som utg.pkt og når en ser på den «kalkulatoren» i linken som @Ken la ved (litt høyere opp på denne siden her), og jeg legger inn dataene for Hawk felgen, så blir det jo en sporviddeforandriøg på 16mm, det står jo sort på hvitt under tabellene. Det er 1 mm (totalt) mer enn hva max sporviddeforandring tillater (se skjermbildet i mitt forrige innlegg).........

Så da kan vel strengt tatt ikke bilen være tillat med Hawk felgens innpress?

Scout med 1,8/180hk TSi har en toppfart på 216km/t, og Scout 2,0/184hk TSi har en toppfart på 219km/t.

 

Jeg har W merking på mine sommerdekk til Superben, men det er det ikke på vinterdekka, og det kommer vel av M+S merkingen som @PaulusA nevner i sitt innlegg?

 

Dekka jeg har til Superben er merket på følgende måte:

  • Vinterdekk: Nokian Hakkapeliitta R2  M+S  235/45-18"  98R  XL
  • Sommerdekk: Pirelli Cinturato P7  235/45-18"  94W

SVV sine kjøretøyopplysninger sier dette om min Superb

  • Dekk: 215/55-17"
  • Hastighetindeks: W (270 km/t)
  • Lastindeks: 94
  • Innpress: 40mm

Topphastigheten er forøvrig 232 km/t for min Superb 1,8/180hkTSi  (i følge brosjyren).

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Superb lll skrev:

Nå brukte jeg Braga felgens spesifikasjoner som utg.pkt og når en ser på den «kalkulatoren» i linken som @Ken la ved (litt høyere opp på denne siden her), og jeg legger inn dataene for Hawk felgen, så blir det jo en sporviddeforandriøg på 16mm, det står jo sort på hvitt under tabellene. Det er 1 mm (totalt) mer enn hva max sporviddeforandring tillater (se skjermbildet i mitt forrige innlegg).........

Så da kan vel strengt tatt ikke bilen være tillat med Hawk felgens innpress?

Scout med 1,8/180hk TSi har en toppfart på 216km/t, og Scout 2,0/184hk TSi har en toppfart på 219km/t.

 

Jeg har W merking på mine sommerdekk til Superben, men det er det ikke på vinterdekka, og det kommer vel av M+S merkingen som @PaulusA nevner i sitt innlegg?

 

Dekka jeg har til Superben er merket på følgende måte:

  • Vinterdekk: Nokian Hakkapeliitta R2  M+S  235/45-18"  98R  XL
  • Sommerdekk: Pirelli Cinturato P7  235/45-18"  94W

SVV sine kjøretøyopplysninger sier dette om min Superb

  • Dekk: 215/55-17"
  • Hastighetindeks: W (270 km/t)
  • Lastindeks: 94
  • Innpress: 40mm

Topphastigheten er forøvrig 232 km/t for min Superb 1,8/180hkTSi  (i følge brosjyren).

Hawk har ET49, det er 6 mm forskjell i forhold til det som står oppgitt i de dataene du har referert til (49-43=6). Da er de lovlig.

Hastighetstall til M+S merkede dekk er et spesialtilfelle for at vinteregenskapene til dekk går foran hastighetskravet. Det er vanskelig å kombinere myk vintergummi og stor fart, dekkmønsteret rives i stykker og eventuelle pigger slynges ut. Varmgang i dekk er også litt mindre kritisk ved vinterkjøring. M+S dekk trenger vel bare tilfredsstille hastighetsindeks T? Litt usikker på akkurat det.

Superben din er også "offer" for en slik overkill hastighetsmerking, du kunne også klart deg med V, altså dekk som klarer 240 km/t. Det hadde vært interessant å visst hvorfor det er slik. Er det noen som faktisk vet det eller som kjenner noen som vet?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett selvfølgelig @Sjåføren, jeg har jo klart kunststykket å legge inn feil tall i denne «kalkulatoren»,

Hawk har ET 49, men jeg la inn ET 51 i stedet..........

 

Når det gjelder dekkmerkingen og hastighetskrav for min Superb (og ikke minst Scouten jeg vurderer) så virker det jo som helt overkill med et W dekk, et V dekk holder lenge. Det eneste jeg kan tenke meg er at de kun tar hensyn til toppfarten på de bilene som har høyest topphastighet i den aktuelle modellserien, og tar så «alle over en kam». Dette er kun noe jeg tror, jeg vet det ikke.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan

Vinterdekk trenger ikke mere enn Q, og derfor var Hakka Q

Nå er Hakka R, som er R merket

Piggdekk er stort sett T

Men, et M+S dekk (Mud & Snow) er ikke nødvendigvis et vinterdekk. Dette er en Nord-Amerikansk standard som brukes mye for sommerdekk "over the pond".

Slike dekk er ofte veldig gode sommerdekk for nordisk klima.

En annen ting er at de ofte støyer mindre enn et W merket dekk. Mange er nok reelt sett H dekk.

Der dere derimot har et poeng er hvor lett det er å finne slike dekk, spesielt i "lavprofil dimensjoner". I tillegg går vel selv amerikanere mer og mer bort fra disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bilkjøpet blir det rett og slett ikke noe av ser det ut til. Jeg fikk et greit tilbud på bilen jeg vurderte, men et «horribelt» mellomlegg (i mine øyne da vel-og-merke), gjør det meget vanskelig å forsvare et bilbytte/kjøp økonomisk sett. Superben min var tydeligvis verdt en god del mindre enn hva jeg hadde forestilt meg, og et så stort tap er jeg rett og slett ikke klar for å ta nå.

Det hele gir meg en veldig dårlig smak i munnen, så da lar jeg det rett og slett være inntil videre. Det må i hvert fall fordøyes og tenkes litt igjennom først, og muligens se litt hva et mellomlegg kan være andre steder på andre modeller/merker.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...