Gå til innhold
Kengen

Kengens Kodiaq Style 2.0 TDI 190hk 4x4 DSG 2018


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vennligst se bort ifra diverse fingermerker. Det kan være lurt å ha en mikrofiber klut liggende i bilen, hehe. 

Behold the grid menu:

46BE6846-EEC3-4CE6-8251-65DFFFA479A8.jpeg

80AD2333-98C3-40A2-A420-6D2813A44D47.jpeg

  • Lik 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Fikk nettopp gjennomført en gratis kontrollvask hos Kokstad Bilpleie i Bergen, 14 dager etter behandling med Ditec Ceramic Ultra. Må si jeg ble imponert over hvor lett de vasket bilen. Skiten bare rant av med spyling og meget lett berøringsvask. Tørkingen etterpå gikk superfort da det nesten ikke var vann igjen på bilen.  Lover bra for  all møkka som kommer på bilen nå til vinteren ??

Skrevet

Ditec Ceramic Ultra 

- person bil: 8500,-

- SUV: 9000,-

skriftlig garanti på 9 års varighet med kontrollvask 1 gang årlig. 

For meg som liker å vaske bil, men ikke polere (tar for mye tid) så er dette genialt. Mye lettere å vaske og tar kortere tid. 

Behandlingen gir en veldig dyp glans. Spennende å se hvordan det ser ut om 4-5 år da??? 

Skrevet

9 års garanti, såpass! Imponerende!

Den kontrollvasken, er det kun en vask, ikke ytterligere behandling?

Absolutt spennende å se hvordan det er om 4-5 år ja! Kan ikke du legge en mental-note på det, også oppdaterer du her senere :)

 

Skrevet
13 minutter siden, Tor2r skrev:

9 års garanti, såpass! Imponerende!

Den kontrollvasken, er det kun en vask, ikke ytterligere behandling?

Absolutt spennende å se hvordan det er om 4-5 år ja! Kan ikke du legge en mental-note på det, også oppdaterer du her senere :)

 

Vel.. Kontrollvasken er nok påføring av en ny coating vil jeg tro. Men.. om Ceramic Ultra coatingen til Ditec holder med ny topp coating for hvert år.. Så er ingenting bedre en det, men... Det viktigste er jo at dem gjør en ordentlig jobb når bilen blir klargjort for behandlingen første gang.

Skrevet

Vet ikke hvor mye det koster med kontroll vasken med det er nok noen hundrelapper. De sprayer på en spesiell væske og ser hvordan lakkbehandlingen oppfører seg. Om det ikke er tilfredsstillende så fikser de det område som er dårlig. Det er ikke snakk om en ny påføring over hele bilen. De fjerner også alle urenheter i lakken da mtp asfaltflekker, bremsestøv og lignende. 

Jeg behandlet også felgene, frontruta og skinn interiøret. Det har varighet ca 1 år. 

Jeg har hatt tefcar behandling på 2 biler tidligere. Garanti på 5 år med kontroll hvert år og  rebehandling etter 2-3 år (2000,- eller noe sånt). Var veldig fornøyd med det også men ditec sin ceramic ultra virker bedre. Tefcar sin kostet også 6000,-  

Det er lenge å vente 4-5 år på tilbakemelding, hehe, men det jeg har hørt av andre er veldig positivt. Kontrollvask eller andre garanti saker kan også utføres på ethvert Ditecsenter uansett hvor du er. 

Skrevet

Har selv Ditec på bilen min, som jeg fikk levert i slutten av April, Hadde ikke så mye "peil" når jeg valgte å ta det, dette er vanlig standard Ditec forsegling (Viste ikke om Ceramic Ultra på det tidspunktet) Jeg er fornøyd med jobben di gjorde før coatingen ble lagt på, og fortsatt fornøyd med ditecen.

Men, i forbindelse med nybil kjøpet, så fikk jeg en litt sykelig interesse for bilpleie på et generelt grunnlag også. Har ikke kommet så langt som polering og coatinger enda. (Er nok bare et tidsspørsmål) Men, har brukt MANGE timer på å lese meg opp og ned på forumer, erfaringer og ikke minst kikka på veldig mye produkter på youtube, og brukt mange timer på DCN.no også (Der er det mange fanatikere) Og for 8-9000,- får man virkelig gjort mye hos noen virkelig legger sjela si i dette. 

Men, fortsatt ikke noe negativt om ditec :D Etterbehandling som dem kaller kontrollvask er med 90% sikkerhet en toppcoating som blir lagt på. Jeg er 90% sikker på at dem har 2 lag med coating på Ceramic ultra behandlingen. Og når dem har kontrollvasken blir det lagt på ny toppcoating for at hovedcoatingen ikke skal slites ned... Men, jeg kan også ta feil.

Jeg ser at dem tar 2500,- for etterbehandling.. Usikker på om det er kontrollvasken. Hørte når jeg fikk lagt på ditecen min at dem skulle ha ca 1500,- ved kontrollvask 12-18mnd intervall.

Skrevet

Ja det er litt forskjell på Ditec standard og Ditec Ceramic Ultra og hvordan de utfører kontrollvask. Ceramic har ingen etterbehandling men kun kontrollvask hvert år. Mens standard har etterbehandling som du sier, og i likhet med Tefcar. 

DCN er en god side og melder du deg inn som medlem får man rabatter og av og til gratis frakt ved kjøp av bilpleieprodukter fra forhandlere på nettet. Jeg bruker scandicshine.no mye og handler på de ukentlige tilbudene de har. Rabatten trekkes fra oppå uketilbudet og de har fri frakt når man legger inn egen rabattkode :) 

det er ingen tvil om at detailer gutta på DCN har peiling på det de gjør, og at total resultatet gjerne kan bli bedre enn med Ditec (har sett en del behandlinger som er lagt ut på siden deres og sluttresultatet ser jo sykt bra ut), men hvor lang varighet er det på slike behandlinger? Og hvor ofte må man ta det for at bilen skal være godt beskyttet. Det blir fort veldig kostbart. 

Kostbart er det uansett å ta vare på bil, og for min del så ønsket jeg et godt produkt med lang garantitid slik at jeg slipper å stresse altfor mye med polering og lakkforseiling flere ganger i året :) 

  • Lik 1
Skrevet

Kikka litt på Ditec sin hjemmeside... 

"Ditec Ceramic Ultra en to-komponent keramisk lakkbehandling som betår av en hard undercoating og en hydrofobisk topcoating som binder seg til hverandre og lakken."

Så.. Det er 1 hoved coating, så har du slitelaget på toppen :)
Sådet er nok toppcoatingen som blir fornyet ved kontrollvasken 1 gang i året. 
For, pr.dags dato så tror jeg ikke det eksisterer noen coatinger som holder i 9 år, ved kun vask, vask og vask :D

Skrevet

Jeg er usikker på hvordan de faktisk gjør det, men jeg er blitt fortalt at de kun fjerner urenheter og kontrollerer lakken hvert år. Dette er sakset fra siden deres: 

«Bindingen til lakken er meget sterk og kan ikke tas bort med tradisjonelle vaskemiddel. Det kreves i tilfelle en mekanisk prosess, som for eksempel en maskinpolering.
Ditec Ceramic Ultra en to-komponent keramisk lakkbehandling som betår av en hard undercoating og en hydrofobisk topcoating som binder seg til hverandre og lakken.

Beskyttelsen er en langtidsvirkende keramisk lakkbehandling og har ekstremt lang holdbarhet.
Etter behandlingen bli lakken vannavvisende og lar vanndråpene gli av lakken når bilen er i bevegelse.

Ditec Norge gir 9 års garanti på behandlingens beskyttende effekt. En gang i året kommer du innom for en kontrollvask der vi rengjør lakken for eventuelle belegninger og tar en kontroll av lakken.»

Skrevet (endret)

Her er en film av kontrollvask etter 30 000 km Det er omfattende greier så det må nok koste litt. Ser ut til å inneholde et nytt lag med top-coat.

 

 

 

Endret av tobor
Skrevet

Fin video. Ser ut som en vanlig vask egentlig med avfetting og iron-x og berøringsvask etterpå. Hva de Sprayer på på slutten er vanskelig å si. Ser ut som noe for å få ekstra shine. Usikker på om det er ekstra top coat, men jeg er jo ikke ekspert på dette heller :) 

Skrevet
On 7.9.2017 at 7:02 PM, Core2Duo said:

Lov å spørre hvor mye en slik behandling koster, og hvor lenge det eventuelt skal holde? :) 

Betaler 6000,- for komplett behandling av bilen hos Scandicshine.

Dette er da med Cosmic lakkforsegling, skinnpleie og behandling av felger og vinduer.

"Alltid fersk med en unik glans og hardhet beskytter den bilens lakk med garanti på 8 år, der service intervall hver 18 måned."

Rebehandlingen koster 3000,-

Skrevet (endret)

Dette blir kanskje litt langvarig avsporing i forhold til opprinnelig tråd-tema, men jeg vurderer også lakkbeskyttelse på min Kodiaq. Møller bilklargjøring kan tilby Autoglym carbon shield lakk- og glassforsegling. Er det noen som vet hvordan dette er sammenlignet med f.eks. Ditec Ceramic Ultra?

Endret av euphoria
Skrevet

Siden jeg selv har bidratt til avsporing har jeg ingenting imot om moderator rydder en del innlegg over i en DITEC/lakkbehandlingstråd.

  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...