Gå til innhold
Kengen

Kengens Kodiaq Style 2.0 TDI 190hk 4x4 DSG 2018


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vennligst se bort ifra diverse fingermerker. Det kan være lurt å ha en mikrofiber klut liggende i bilen, hehe. 

Behold the grid menu:

46BE6846-EEC3-4CE6-8251-65DFFFA479A8.jpeg

80AD2333-98C3-40A2-A420-6D2813A44D47.jpeg

  • Lik 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Fikk nettopp gjennomført en gratis kontrollvask hos Kokstad Bilpleie i Bergen, 14 dager etter behandling med Ditec Ceramic Ultra. Må si jeg ble imponert over hvor lett de vasket bilen. Skiten bare rant av med spyling og meget lett berøringsvask. Tørkingen etterpå gikk superfort da det nesten ikke var vann igjen på bilen.  Lover bra for  all møkka som kommer på bilen nå til vinteren ??

Skrevet

Ditec Ceramic Ultra 

- person bil: 8500,-

- SUV: 9000,-

skriftlig garanti på 9 års varighet med kontrollvask 1 gang årlig. 

For meg som liker å vaske bil, men ikke polere (tar for mye tid) så er dette genialt. Mye lettere å vaske og tar kortere tid. 

Behandlingen gir en veldig dyp glans. Spennende å se hvordan det ser ut om 4-5 år da??? 

Skrevet

9 års garanti, såpass! Imponerende!

Den kontrollvasken, er det kun en vask, ikke ytterligere behandling?

Absolutt spennende å se hvordan det er om 4-5 år ja! Kan ikke du legge en mental-note på det, også oppdaterer du her senere :)

 

Skrevet
13 minutter siden, Tor2r skrev:

9 års garanti, såpass! Imponerende!

Den kontrollvasken, er det kun en vask, ikke ytterligere behandling?

Absolutt spennende å se hvordan det er om 4-5 år ja! Kan ikke du legge en mental-note på det, også oppdaterer du her senere :)

 

Vel.. Kontrollvasken er nok påføring av en ny coating vil jeg tro. Men.. om Ceramic Ultra coatingen til Ditec holder med ny topp coating for hvert år.. Så er ingenting bedre en det, men... Det viktigste er jo at dem gjør en ordentlig jobb når bilen blir klargjort for behandlingen første gang.

Skrevet

Vet ikke hvor mye det koster med kontroll vasken med det er nok noen hundrelapper. De sprayer på en spesiell væske og ser hvordan lakkbehandlingen oppfører seg. Om det ikke er tilfredsstillende så fikser de det område som er dårlig. Det er ikke snakk om en ny påføring over hele bilen. De fjerner også alle urenheter i lakken da mtp asfaltflekker, bremsestøv og lignende. 

Jeg behandlet også felgene, frontruta og skinn interiøret. Det har varighet ca 1 år. 

Jeg har hatt tefcar behandling på 2 biler tidligere. Garanti på 5 år med kontroll hvert år og  rebehandling etter 2-3 år (2000,- eller noe sånt). Var veldig fornøyd med det også men ditec sin ceramic ultra virker bedre. Tefcar sin kostet også 6000,-  

Det er lenge å vente 4-5 år på tilbakemelding, hehe, men det jeg har hørt av andre er veldig positivt. Kontrollvask eller andre garanti saker kan også utføres på ethvert Ditecsenter uansett hvor du er. 

Skrevet

Har selv Ditec på bilen min, som jeg fikk levert i slutten av April, Hadde ikke så mye "peil" når jeg valgte å ta det, dette er vanlig standard Ditec forsegling (Viste ikke om Ceramic Ultra på det tidspunktet) Jeg er fornøyd med jobben di gjorde før coatingen ble lagt på, og fortsatt fornøyd med ditecen.

Men, i forbindelse med nybil kjøpet, så fikk jeg en litt sykelig interesse for bilpleie på et generelt grunnlag også. Har ikke kommet så langt som polering og coatinger enda. (Er nok bare et tidsspørsmål) Men, har brukt MANGE timer på å lese meg opp og ned på forumer, erfaringer og ikke minst kikka på veldig mye produkter på youtube, og brukt mange timer på DCN.no også (Der er det mange fanatikere) Og for 8-9000,- får man virkelig gjort mye hos noen virkelig legger sjela si i dette. 

Men, fortsatt ikke noe negativt om ditec :D Etterbehandling som dem kaller kontrollvask er med 90% sikkerhet en toppcoating som blir lagt på. Jeg er 90% sikker på at dem har 2 lag med coating på Ceramic ultra behandlingen. Og når dem har kontrollvasken blir det lagt på ny toppcoating for at hovedcoatingen ikke skal slites ned... Men, jeg kan også ta feil.

Jeg ser at dem tar 2500,- for etterbehandling.. Usikker på om det er kontrollvasken. Hørte når jeg fikk lagt på ditecen min at dem skulle ha ca 1500,- ved kontrollvask 12-18mnd intervall.

Skrevet

Ja det er litt forskjell på Ditec standard og Ditec Ceramic Ultra og hvordan de utfører kontrollvask. Ceramic har ingen etterbehandling men kun kontrollvask hvert år. Mens standard har etterbehandling som du sier, og i likhet med Tefcar. 

DCN er en god side og melder du deg inn som medlem får man rabatter og av og til gratis frakt ved kjøp av bilpleieprodukter fra forhandlere på nettet. Jeg bruker scandicshine.no mye og handler på de ukentlige tilbudene de har. Rabatten trekkes fra oppå uketilbudet og de har fri frakt når man legger inn egen rabattkode :) 

det er ingen tvil om at detailer gutta på DCN har peiling på det de gjør, og at total resultatet gjerne kan bli bedre enn med Ditec (har sett en del behandlinger som er lagt ut på siden deres og sluttresultatet ser jo sykt bra ut), men hvor lang varighet er det på slike behandlinger? Og hvor ofte må man ta det for at bilen skal være godt beskyttet. Det blir fort veldig kostbart. 

Kostbart er det uansett å ta vare på bil, og for min del så ønsket jeg et godt produkt med lang garantitid slik at jeg slipper å stresse altfor mye med polering og lakkforseiling flere ganger i året :) 

  • Lik 1
Skrevet

Kikka litt på Ditec sin hjemmeside... 

"Ditec Ceramic Ultra en to-komponent keramisk lakkbehandling som betår av en hard undercoating og en hydrofobisk topcoating som binder seg til hverandre og lakken."

Så.. Det er 1 hoved coating, så har du slitelaget på toppen :)
Sådet er nok toppcoatingen som blir fornyet ved kontrollvasken 1 gang i året. 
For, pr.dags dato så tror jeg ikke det eksisterer noen coatinger som holder i 9 år, ved kun vask, vask og vask :D

Skrevet

Jeg er usikker på hvordan de faktisk gjør det, men jeg er blitt fortalt at de kun fjerner urenheter og kontrollerer lakken hvert år. Dette er sakset fra siden deres: 

«Bindingen til lakken er meget sterk og kan ikke tas bort med tradisjonelle vaskemiddel. Det kreves i tilfelle en mekanisk prosess, som for eksempel en maskinpolering.
Ditec Ceramic Ultra en to-komponent keramisk lakkbehandling som betår av en hard undercoating og en hydrofobisk topcoating som binder seg til hverandre og lakken.

Beskyttelsen er en langtidsvirkende keramisk lakkbehandling og har ekstremt lang holdbarhet.
Etter behandlingen bli lakken vannavvisende og lar vanndråpene gli av lakken når bilen er i bevegelse.

Ditec Norge gir 9 års garanti på behandlingens beskyttende effekt. En gang i året kommer du innom for en kontrollvask der vi rengjør lakken for eventuelle belegninger og tar en kontroll av lakken.»

Skrevet (endret)

Her er en film av kontrollvask etter 30 000 km Det er omfattende greier så det må nok koste litt. Ser ut til å inneholde et nytt lag med top-coat.

 

 

 

Endret av tobor
Skrevet

Fin video. Ser ut som en vanlig vask egentlig med avfetting og iron-x og berøringsvask etterpå. Hva de Sprayer på på slutten er vanskelig å si. Ser ut som noe for å få ekstra shine. Usikker på om det er ekstra top coat, men jeg er jo ikke ekspert på dette heller :) 

Skrevet
On 7.9.2017 at 7:02 PM, Core2Duo said:

Lov å spørre hvor mye en slik behandling koster, og hvor lenge det eventuelt skal holde? :) 

Betaler 6000,- for komplett behandling av bilen hos Scandicshine.

Dette er da med Cosmic lakkforsegling, skinnpleie og behandling av felger og vinduer.

"Alltid fersk med en unik glans og hardhet beskytter den bilens lakk med garanti på 8 år, der service intervall hver 18 måned."

Rebehandlingen koster 3000,-

Skrevet (endret)

Dette blir kanskje litt langvarig avsporing i forhold til opprinnelig tråd-tema, men jeg vurderer også lakkbeskyttelse på min Kodiaq. Møller bilklargjøring kan tilby Autoglym carbon shield lakk- og glassforsegling. Er det noen som vet hvordan dette er sammenlignet med f.eks. Ditec Ceramic Ultra?

Endret av euphoria
Skrevet

Siden jeg selv har bidratt til avsporing har jeg ingenting imot om moderator rydder en del innlegg over i en DITEC/lakkbehandlingstråd.

  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • 2018 Kodiaq sportline 190hk tdi, hvor det er tydelig lekkasje av AdBlue rundt fordeleren i motorrommet. Bilen varsler om ingen start etter 1000km, men får AdBlue, og verkstedet sier at det ikke er farlig å kjøre med. Diagnosen fra verksted er at det er lekkasje på påfyllingsslangen og at denne må byttes. Møller skal ha 14000kr for dette (delprisen er ca 3500kr). Noen som har vært borti det samme, og kan si noe om hvor komplisert denne jobben egentlig er, og evt om det er noen vits i å sjekke pris andre steder? Jeg har fått tetta slangen ved nippel i motorrom, og får nå feilmelding mye sjeldnere, men den blir som sagt ikke borte. Er det ikke mulig å få ned prisen på bytte av slange, eller fikse det på annet vis, vurderer jeg å bare kode vekk hele AdBlue systemet. Og da ønsker jeg meg tips på noen i Osloområdet som kan gjøre det, og er trygg å bruke 
    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...