Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

aagehh

Superb 190 4x4 L&K 2018 - Hvordan er den på vinterføre

Recommended Posts

Hei

Jeg vurderer å anskaffe meg en  Superb 190 4x4 L&K 2018 fordi min nåværende bil ikke er den beste på vinterføre.  Er det noen som har erfaring fra krevende vinterveier med lange bakker og knappe svinger som kan fortelle hvordan de opplever Superb i en slik setting?  

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Her på Østlandet hsr vi vinterføre så det holder, og Superb 190 DSG 4x4 tar seg frem som bare det! Bratte bakker med mye snø er ingen utfordring :) dette høres ut som reklame, men er kjempefornøyd med min

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har kun (foreløpig) begrenset erfaring med dette 4x4 systemet, og klatret opp greit i går. Savner at det kobler seg inn tidligere egentlig.

Er et "bakke" system, ikke skikkelig 4x4, men hvis fremkommelighet er viktigst gjør det susen i de fleste situasjoner. Vet at i dette forumet er mange uenige med meg, men etter 6 vintre med Quattro (ekte) og Symmetrical Drive er Haldex litt vel slapt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kjører jo 190hk 4x4 som lånebil om dagen, og den var veldig fin på snøete og slapsete veier i Oslo i går. Tok seg fint fram, og tok i gang igjen både her og der. Når man får skrudd av litt elektronikk så slenger den tilogmed litt på rumpa hvis en vil.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timer siden, joergenbf skrev:

Jeg kjører jo 190hk 4x4 som lånebil om dagen, og den var veldig fin på snøete og slapsete veier i Oslo i går. Tok seg fint fram, og tok i gang igjen både her og der. Når man får skrudd av litt elektronikk så slenger den tilogmed litt på rumpa hvis en vil.

Slå av diverse elektronikk og sette DSG kassa i sport, så kan man ha det mye gøy... synd man ikke får slått esp 100% av, men det er ikke mye den blander seg inn hvis du skår av så mye du kan (holdes esp Off inne i 4-5 sekunder). Så 4x4 er både ekstremt praktisk og gøy på engang :) 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, bare å lese delen om A4 Quattro, hehe

Erter litt nå, den er selvfølgelig altfor liten sammenlignet med Superb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjøpte ny Superb L&K 2,0TDI 190hk 4x4 i høst og har kjørt den i snørike Tromsø i vinter. Liker 4WD-systemet svært godt og synes den tar seg meget godt frem, til og med når det er svært glatt i vår bratte oppkjørsel. Akselererer også raskt og effektivt når du tar løs på glatte sideveger og prøver å komme inn i luka i køen på hovedveien :-) 

Den eneste bekymringen min er litt lav bakkeklaring (adaptiv fjæring = 1 cm lavere enn standard), dette tror jeg kan gjøre den litt sårbar for store isklumper, hard snø i oppkjørselen etter at brøytetraktoren har kjørt forbi med sitt skjær, dype spor osv. Men når man er klar over dette og tar sine forholdsregler går det helst godt :-) 

Du kan jo eventuelt vurdere "bad road"-understell, det har +2 cm bakkeklaring i forhold til standard samt noe stivere fjæring og visstnok noe ekstra beskyttelse under. 3 cm ekstra (sammenlignet med adaptivt) kan bety en del når det er mye løs snø, kjøre over kanter eller i dype spor. Naboen din har kanskje lavere bil og har dermed brøyta for deg :-) Dessverre tror jeg ikke du kan ha både adaptivt- og "bad road"-understell samtidig, og L&K leveres kun med adaptivt om jeg ikke husker feil. På den andre siden liker jeg L&K-utgaven sykt godt på alle andre tenkelige vis, så det er ikke lett å gi klare råd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, jeg er en av få som valgte "bad road", er veldig glad for det

Kan ikke kombineres, men har ikke funnet noe negativt med dette på min Octavia etter  35.000 km

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er meget fornøyd med 4x4 på vinterføre. hvor jeg tidligere ble stående igjen å spinne skyter superben min ifra nærmest litt skremmende :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig godt fornøyd med fremkommeligheten. Har Continental piggfrie dekk. 

Har tidligere vært vant til å kjøre tohjulstrekk med pigger. 

Der jeg før var avhengig av pigger og tilløpsfart for å komme opp, kan jeg nå foreta bakkestart og komme meg opp uten problem. Antar dette er tilsvarende for de fleste firehjulstrekte biler, men jeg er altså veldig godt fornøyd med 4x4-løsningen. 

Her om dagen kunne jeg se 3-4 tohjulstrekte biler som måtte snu på veien opp et par bratte bakker som går rett inn i et par hårnålssvinger. Jeg kunne uten problem ta meg opp bakkene og svingene til tross for isete underlag og 10-15 cm med nysnø oppå og til tross for at jeg måtte bakkestarte pga. de andre bilene. Så i dette tilfellet kom en lusen Skoda seg opp der Audi, BMW og Volvo ikke hadde sjans!

Jeg opplever også at kjørekomforten er svært bra på vinterføre. Har et par ganger i lav fart opplevd å få sleng på bilen og et par ganger kraftig understyring men det skyldes nok en kombinasjon av stålis med vann oppå/piggfrie dekk og mangel på førerferdigheter.

Ellers så tar det litt tid å bli vant til stopplengden med kombinasjonen av en stor tung bil og piggfrie dekk når jeg kjører nedover de tidligere nevnte bakkene når det er glatt. Igjen, det tror jeg er mer dekkene enn bilen som gir stopplengden. Jeg prøver å kjøre slik at dekkene ikke slipper i stor hastighet på glatten, for jeg har en mistanke om at dersom det først slipper, vil ikke elektronikken eller jeg ha særlig mulighet til å rette opp bilen - men igjen, der er vel en generell problemstilling ved biler med 4x4. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med 4x4 merker en ikke at det er glatt før man trår på bremsa ;)  Våt is og piggfritt er vel det ene føret der piggfritt ikke duger. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tung bil glir ikke fullt så fort som en lett bil, men når det først glipper

Vi har nå tredje bil med 4x4, tidligere med bedre systemer, men Haldexen funker greit. Det mange ikke er klar over er at fremkommeligheten er 4 ganger så god, ikke dobbelt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
På 23.11.2017 den 6.43, PaulusA skrev:

med Quattro (ekte)

Hva er "ekte" quattro?

 

(Legg merke til liten q😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timer siden, BGB skrev:

Hva er "ekte" quattro?

 

(Legg merke til liten q😉

Ekte Quattro er i dag samme Haldex som i VW og Skoda 😆

Det skal sies at siden Haldex systemet er elektronisk, kan biler med samme type firehjulstrekk (Haldex) oppføre seg forskjellig pga innstillingene som er gjort. Dvs biler kan virke mer sportslige osv enn andre selv om de bygger på samme system.

 Samme systemer bare forskjellig navn; VW = 4motion men Audi = Quattro

Edited by Tryggvis

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

@Tryggvis

Jeg har vært Audi autist siden jeg var 10 år og spurte som en spøk.

Poenget mitt er at quattro (ALLTID med liten q) bare er et merkenavn, ikke et system. Det dog herremannen siktet til var nok til den mekaniske diffen som kalles Torsen. 

MLB bruker i dag fortsatt Torsen og MQB bruker Haldex, MLB-EVO (feks Q7) bruker BorgWarner. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skjønte det var spøk, men når vi først er i gang med Haldex vs quattro. Er f. eks. quattro-systemet i en ny Audi A6 antatt å være et bedre system enn i en ny Superb , eller er dette i prinsippet samme system med ulike navn?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Igjen, Haldex er et system, quattro er bare et navn.

A6 (og alle Audier med rettstilt motor bortsett fra Q7) bruker Torsen med 40/60 bias. Haldex-5 har elektriske clutcher som er 90/10 under normale omstendigheter men kan distribuere max 50/50. 

Hva som er best er subjektivt, begge systemene har sine positive og negative sider. 

Siste generasjon Haldex synes jeg er knallbra. Men en mekanisk Torsen diff som gir permanent firehjulsdrift vil være hakket bedre på fremkommelighet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Mine vinduslister har fått "flekktyfus". Krommen rundt grillen er fin og blank når jeg gjør den ren, mens vinduslistene er av en helt annen type. Mye mattere i utgangspunktet, og nå har de blitt skikkelig skjoldete i tillegg. Jeg får de ikke "rene"
    • Hei. Jeg skrev et innlegg på siden om Kodiaq, men der var det ikke så mange som hadde problemer med CarPlay, så jeg tenkte å høre på generelt nivå. Verdt å nevne at jeg har Amundsen og ikke Colombus, kanskje. CarPlay kan av og til ikke starte. CarPlay kan av og til slå seg av for deretter å koble seg på igjen. CarPlay kan skru seg av og ikke skru seg på igjen. Dersom jeg trekker ut ledningen fra USB etter at noe av dette har skjedd, så vil den nesten alltid starte. På de 10 md jeg har hatt bilen har jeg hatt to forskjellige iPhoner og fire forskjellige ledninger. Det kan også være litt problemer med å koble telefonen med Bluetooth. Ryggekamera skrur seg ikke på. Noen ganger skjer det ikke noe, andre ganger viser den konturen av hele bilen med slike merker for sensorer rundt om. Radioen står på, men når jeg skal regulere lyden så indikerer den at det er telefonlyden som skal reguleres. Noen ganger tar det veldig lang tid før radioen skrur seg av. Jeg skrur av tenningen/bilen, åpner døra, det virituelle dashbordet indikerer at bilen er skrudd av, men radioen står på fremdeles en stund. noen ganger med mørk Amundsenskjerm andre ganger med radioskjermen på. Av og til kan jeg ikke skifte kanal, selv om jeg trykker på de forskjellige kanalknappene. Klokka kan plutselig vise 1 time feil. Verkstedet har allerede byttet infotainmentskjerm. For bak denne skjermen så sitter det en «hjerne» som styrer. Men jeg synes ikke det har blitt så mye bedre.    Dette er jo en ny bil, og slikt skal jo ikke forekomme, synes jeg.
    • Oppdaget etter 1,5 års bruk at dei kromma vinduslistene på Kodiaqen har begynt å få eit kvitt belegg på seg.  Har nokon erfaring med dette og kva som eventuelt kan fjerne da utan å gjere ytterlegare skade? Er dette vanleg å få på den type lister? Da ser ikkje ut som om grillen eller listene på siderutene bak har fått dette, berre listene på dørene.   
    • Dette har jeg ikke tenkt på å sjekke... Verkstedet har heller ikke spurt     Verkstedet har allerede byttet infotainmentskjerm. For bak denne skjermen så sitter det en «hjerne» som styrer. Det hjalp litt, det ble bedre, men feilene uteblir ikke
    • Uten at jeg har fasiten så virker det jo nesten som det er flere feil her @Espen. Feil på bilens infotainmentsytem, og da en feil som (dessverre) ikke er permanent og gjør feilsøking vanskelig for verkstedet. Mulig feil på f.eks. ryggelysbryteren som skal gi signaler til infotainmentsystemet og aktivere ryggekameraet. Virker forresten bilens ryggelys når ryggekameraet/skjermen ikke fungerer? Skulle jo trodde at en SW update skulle løst dette, men når det ikke hjelper så er det vel kanskje bytte av deler/skjerm som er neste steg på to-do-listen for verkstedet.......? Det er synd at du har slike feil som dette @Espen, håper at verkstedet finner ut av dette for deg, lykke til  
    • Det burde jo være unødvendig, for dette kunne fint vært unngått med f.eks. en gummilist i toppen av døråpningen som ledet bort vannet når en åpner dørene, har som tidligere nevnt også det samme problemet på min Superb. Jeg har med meg en tørkerull i bilen som jeg bare tørker av vannet som er på oversiden av bakdørene før jeg åpner dem, da unngår jeg i hvert fall at baksetene blir våte når dørene åpnes. Ikke den beste løsningen det heller og burde vært unødvendig, men i mangel på andre løsninger, så gjør jeg det så enkelt som mulig.
    • Etter forbrukerkjøpsloven har forhandlar/verkstad 3 forsøk på utbetring/reparasjon av samme feil, so stå på ditt.
    • Ja, jeg har fått beskjed om jeg kan få dette på film. Og det har jeg fått til, unntatt baklukelåsen. Jeg er baki der 7-8 ganger i løpet av en arbeidsdag. Det blir 16 åpninger i løpet av én dag. I begynnelsen filmet jeg hver åpning..... men det blir tungvindt etterhvert og så glemmer jeg det en gang.... og selvsagt skjer det da.... Jeg har fått time til å bytte denne låsen da. Det er bra. Verkstedet sier at de har hørt om noen tilfeller som jeg har opplevd, men de sier også at det ordner seg etter en oppdatering av Amundsen. Det gjelder ikke min bil, for det har vi allerede prøvd. Dette er en pågående sak med verkstedet.
    • Veldig kjedelig med sånne periodiske feil.  Og  typisk at alt virkar når den er på verkstad..  Eg foreslått at du filmar det som skjer/ikkje fungerer.  Hadde trøbbel med rattbetjening på min bil.  Etter 3 ganger på verkstad uten feil funnet, filma eg når problemet oppstod, og leverte opptaket på minnepenn. Då skifta dei rattbetjeninga og alt er ok etterpå.  
    • Jeg har snakket med noen få andre som har Kodiaq 2020 med Amundsen som opplever det samme som meg, men det er ikke så mange. Derfor legger jeg det ut her for å høre om det er noen her inne som også har merket dette.   CarPlay kan av og til ikke starte. CarPlay kan av og til slå seg av for deretter å koble seg på igjen. CarPlay kan skru seg av og ikke skru seg på igjen. Dersom jeg trekker ut ledningen fra USB etter at noe av dette har skjedd, så vil den nesten alltid starte. På de 10 md jeg har hatt bilen har jeg hatt to forskjellige iPhoner og fire forskjellige ledninger. Det kan også være litt problemer med å koble telefonen med Bluetooth. Ryggekamera skrur seg ikke på. Noen ganger skjer det ikke noe, andre ganger viser den konturen av hele bilen med slike merker for sensorer rundt om. Radioen står på, men når jeg skal regulere lyden så indikerer den at det er telefonlyden som skal reguleres. Noen ganger tar det veldig lang tid før radioen skrur seg av. Jeg skrur av tenningen/bilen, åpner døra, det virituelle dashbordet indikerer at bilen er skrudd av, men radioen står på fremdeles en stund. noen ganger med mørk Amundsenskjerm andre ganger med radioskjermen på. I forhold til min Superb så er det utrolig dårlig DAB-dekning. Selv min etterpåmonterte DAB-Radio i Fabia`n har bedre forhold.  Midt i byen er det store områder uten dekning. Store områder rett utenfor byen også. På samme områder jeg har kjørt med Superb og fabia med radio. Svært ofte høres det ut som om høyttalerne er innpakket i bomull for deretter at lyden forsvinner helt og indikasjonen for manglende DAB-dekning vises.  Av og til kan jeg ikke skifte kanal, selv om jeg trykker på de forskjellige kanalknappene. Klokka kan plutselig vise 1 time feil. Av og til når jeg starter opp bilen etter at den har stått ca 45 min, så kommer det en litt merkelig lyd fra dashbordet. Lyden høres ut som om det suser i vannrør. Den varer alt fra 1 sek til 5 sek Baklukelåsen kan av og til bare låse seg opp, men ikke åpne seg automatisk når jeg låser den opp med håndtaket bak. Da "åpner" den seg noen mm og jeg kan dytte den opp manuelt, eller åpne den med bakluke åpneren ved å trykke én gang til. Denne bakluke åpneren  har jeg fått time for å byttes, Det er også en irriterende knirkelyd i B-stolpen på førerdøra når jeg åpner og lukker den. Ikke under kjøring, heldigvis. Det er fremdeles en ny bil, og slik skal ikke en ny bil være. Jeg har sagt fra til forhandler fra dag én. Er det noen her som kan relatere seg til dette?  
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • Ligger an for overgang til Audi, nærmere bestemt e-tron🙄 Har ikke bestilt enda, men nært forestående... Er vel litt leveringstid, så Octavian må nok holde ut med meg noen måneder til!
    • Den var både artig og stilig @Tommy Thon  
    • I dag fikk jeg en t-shirt med en kombinasjon av favoritt bil merke, og favoritt rockeband. Litt barnslig for en gubbe i 50åra, men det får stå til...😎😉
    • Det  tror jeg nok kan være et godt valg @Helge (selv om det ikke er Skoda ), bilen ser flott ut    Så er det som du sier at det er lov å håpe at oppfølgeing og serviceinnstillingen til BOS er bedre enn hva den kan være hos Møller på litt for mange verksteder etter hva en leser. Det er jo snart på tide at de forstår at de er avhengig av sine kunder for å overleve, synd at det er merkeverksteder/forhandlere som ødelegger slik at flere bileiere velger andre bilmerker fordi de har fått for dårlig oppfølging, da har det sviktet i flere grunnleggende ledd etter min mening............

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...