Gå til innhold
aagehh

Superb 190 4x4 L&K 2018 - Hvordan er den på vinterføre


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg vurderer å anskaffe meg en  Superb 190 4x4 L&K 2018 fordi min nåværende bil ikke er den beste på vinterføre.  Er det noen som har erfaring fra krevende vinterveier med lange bakker og knappe svinger som kan fortelle hvordan de opplever Superb i en slik setting?  

 

 

 

Skrevet

Her på Østlandet hsr vi vinterføre så det holder, og Superb 190 DSG 4x4 tar seg frem som bare det! Bratte bakker med mye snø er ingen utfordring :) dette høres ut som reklame, men er kjempefornøyd med min

  • Lik 1
Skrevet

Jeg har kun (foreløpig) begrenset erfaring med dette 4x4 systemet, og klatret opp greit i går. Savner at det kobler seg inn tidligere egentlig.

Er et "bakke" system, ikke skikkelig 4x4, men hvis fremkommelighet er viktigst gjør det susen i de fleste situasjoner. Vet at i dette forumet er mange uenige med meg, men etter 6 vintre med Quattro (ekte) og Symmetrical Drive er Haldex litt vel slapt

Skrevet

Jeg kjører jo 190hk 4x4 som lånebil om dagen, og den var veldig fin på snøete og slapsete veier i Oslo i går. Tok seg fint fram, og tok i gang igjen både her og der. Når man får skrudd av litt elektronikk så slenger den tilogmed litt på rumpa hvis en vil.

Skrevet
6 timer siden, joergenbf skrev:

Jeg kjører jo 190hk 4x4 som lånebil om dagen, og den var veldig fin på snøete og slapsete veier i Oslo i går. Tok seg fint fram, og tok i gang igjen både her og der. Når man får skrudd av litt elektronikk så slenger den tilogmed litt på rumpa hvis en vil.

Slå av diverse elektronikk og sette DSG kassa i sport, så kan man ha det mye gøy... synd man ikke får slått esp 100% av, men det er ikke mye den blander seg inn hvis du skår av så mye du kan (holdes esp Off inne i 4-5 sekunder). Så 4x4 er både ekstremt praktisk og gøy på engang :) 

  • Lik 1
Skrevet

Ja, bare å lese delen om A4 Quattro, hehe

Erter litt nå, den er selvfølgelig altfor liten sammenlignet med Superb

  • 2 måneder senere...
Skrevet

Kjøpte ny Superb L&K 2,0TDI 190hk 4x4 i høst og har kjørt den i snørike Tromsø i vinter. Liker 4WD-systemet svært godt og synes den tar seg meget godt frem, til og med når det er svært glatt i vår bratte oppkjørsel. Akselererer også raskt og effektivt når du tar løs på glatte sideveger og prøver å komme inn i luka i køen på hovedveien :-) 

Den eneste bekymringen min er litt lav bakkeklaring (adaptiv fjæring = 1 cm lavere enn standard), dette tror jeg kan gjøre den litt sårbar for store isklumper, hard snø i oppkjørselen etter at brøytetraktoren har kjørt forbi med sitt skjær, dype spor osv. Men når man er klar over dette og tar sine forholdsregler går det helst godt :-) 

Du kan jo eventuelt vurdere "bad road"-understell, det har +2 cm bakkeklaring i forhold til standard samt noe stivere fjæring og visstnok noe ekstra beskyttelse under. 3 cm ekstra (sammenlignet med adaptivt) kan bety en del når det er mye løs snø, kjøre over kanter eller i dype spor. Naboen din har kanskje lavere bil og har dermed brøyta for deg :-) Dessverre tror jeg ikke du kan ha både adaptivt- og "bad road"-understell samtidig, og L&K leveres kun med adaptivt om jeg ikke husker feil. På den andre siden liker jeg L&K-utgaven sykt godt på alle andre tenkelige vis, så det er ikke lett å gi klare råd.

Skrevet

Ja, jeg er en av få som valgte "bad road", er veldig glad for det

Kan ikke kombineres, men har ikke funnet noe negativt med dette på min Octavia etter  35.000 km

Skrevet

Er meget fornøyd med 4x4 på vinterføre. hvor jeg tidligere ble stående igjen å spinne skyter superben min ifra nærmest litt skremmende :)

  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er veldig godt fornøyd med fremkommeligheten. Har Continental piggfrie dekk. 

Har tidligere vært vant til å kjøre tohjulstrekk med pigger. 

Der jeg før var avhengig av pigger og tilløpsfart for å komme opp, kan jeg nå foreta bakkestart og komme meg opp uten problem. Antar dette er tilsvarende for de fleste firehjulstrekte biler, men jeg er altså veldig godt fornøyd med 4x4-løsningen. 

Her om dagen kunne jeg se 3-4 tohjulstrekte biler som måtte snu på veien opp et par bratte bakker som går rett inn i et par hårnålssvinger. Jeg kunne uten problem ta meg opp bakkene og svingene til tross for isete underlag og 10-15 cm med nysnø oppå og til tross for at jeg måtte bakkestarte pga. de andre bilene. Så i dette tilfellet kom en lusen Skoda seg opp der Audi, BMW og Volvo ikke hadde sjans!

Jeg opplever også at kjørekomforten er svært bra på vinterføre. Har et par ganger i lav fart opplevd å få sleng på bilen og et par ganger kraftig understyring men det skyldes nok en kombinasjon av stålis med vann oppå/piggfrie dekk og mangel på førerferdigheter.

Ellers så tar det litt tid å bli vant til stopplengden med kombinasjonen av en stor tung bil og piggfrie dekk når jeg kjører nedover de tidligere nevnte bakkene når det er glatt. Igjen, det tror jeg er mer dekkene enn bilen som gir stopplengden. Jeg prøver å kjøre slik at dekkene ikke slipper i stor hastighet på glatten, for jeg har en mistanke om at dersom det først slipper, vil ikke elektronikken eller jeg ha særlig mulighet til å rette opp bilen - men igjen, der er vel en generell problemstilling ved biler med 4x4. 

  • Lik 1
Skrevet

Med 4x4 merker en ikke at det er glatt før man trår på bremsa ;)  Våt is og piggfritt er vel det ene føret der piggfritt ikke duger. 

Skrevet

En tung bil glir ikke fullt så fort som en lett bil, men når det først glipper

Vi har nå tredje bil med 4x4, tidligere med bedre systemer, men Haldexen funker greit. Det mange ikke er klar over er at fremkommeligheten er 4 ganger så god, ikke dobbelt

  • 1 år senere...
Skrevet
På 23.11.2017 den 6.43, PaulusA skrev:

med Quattro (ekte)

Hva er "ekte" quattro?

 

(Legg merke til liten q😉

Skrevet (endret)
5 timer siden, BGB skrev:

Hva er "ekte" quattro?

 

(Legg merke til liten q😉

Ekte Quattro er i dag samme Haldex som i VW og Skoda 😆

Det skal sies at siden Haldex systemet er elektronisk, kan biler med samme type firehjulstrekk (Haldex) oppføre seg forskjellig pga innstillingene som er gjort. Dvs biler kan virke mer sportslige osv enn andre selv om de bygger på samme system.

 Samme systemer bare forskjellig navn; VW = 4motion men Audi = Quattro

Endret av Tryggvis
Skrevet

@Tryggvis

Jeg har vært Audi autist siden jeg var 10 år og spurte som en spøk.

Poenget mitt er at quattro (ALLTID med liten q) bare er et merkenavn, ikke et system. Det dog herremannen siktet til var nok til den mekaniske diffen som kalles Torsen. 

MLB bruker i dag fortsatt Torsen og MQB bruker Haldex, MLB-EVO (feks Q7) bruker BorgWarner. 

Skrevet

Skjønte det var spøk, men når vi først er i gang med Haldex vs quattro. Er f. eks. quattro-systemet i en ny Audi A6 antatt å være et bedre system enn i en ny Superb , eller er dette i prinsippet samme system med ulike navn?

Skrevet

Igjen, Haldex er et system, quattro er bare et navn.

A6 (og alle Audier med rettstilt motor bortsett fra Q7) bruker Torsen med 40/60 bias. Haldex-5 har elektriske clutcher som er 90/10 under normale omstendigheter men kan distribuere max 50/50. 

Hva som er best er subjektivt, begge systemene har sine positive og negative sider. 

Siste generasjon Haldex synes jeg er knallbra. Men en mekanisk Torsen diff som gir permanent firehjulsdrift vil være hakket bedre på fremkommelighet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...