Gå til innhold
aagehh

Superb 190 4x4 L&K 2018 - Hvordan er den på vinterføre


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg vurderer å anskaffe meg en  Superb 190 4x4 L&K 2018 fordi min nåværende bil ikke er den beste på vinterføre.  Er det noen som har erfaring fra krevende vinterveier med lange bakker og knappe svinger som kan fortelle hvordan de opplever Superb i en slik setting?  

 

 

 

Skrevet

Her på Østlandet hsr vi vinterføre så det holder, og Superb 190 DSG 4x4 tar seg frem som bare det! Bratte bakker med mye snø er ingen utfordring :) dette høres ut som reklame, men er kjempefornøyd med min

  • Lik 1
Skrevet

Jeg har kun (foreløpig) begrenset erfaring med dette 4x4 systemet, og klatret opp greit i går. Savner at det kobler seg inn tidligere egentlig.

Er et "bakke" system, ikke skikkelig 4x4, men hvis fremkommelighet er viktigst gjør det susen i de fleste situasjoner. Vet at i dette forumet er mange uenige med meg, men etter 6 vintre med Quattro (ekte) og Symmetrical Drive er Haldex litt vel slapt

Skrevet

Jeg kjører jo 190hk 4x4 som lånebil om dagen, og den var veldig fin på snøete og slapsete veier i Oslo i går. Tok seg fint fram, og tok i gang igjen både her og der. Når man får skrudd av litt elektronikk så slenger den tilogmed litt på rumpa hvis en vil.

Skrevet
6 timer siden, joergenbf skrev:

Jeg kjører jo 190hk 4x4 som lånebil om dagen, og den var veldig fin på snøete og slapsete veier i Oslo i går. Tok seg fint fram, og tok i gang igjen både her og der. Når man får skrudd av litt elektronikk så slenger den tilogmed litt på rumpa hvis en vil.

Slå av diverse elektronikk og sette DSG kassa i sport, så kan man ha det mye gøy... synd man ikke får slått esp 100% av, men det er ikke mye den blander seg inn hvis du skår av så mye du kan (holdes esp Off inne i 4-5 sekunder). Så 4x4 er både ekstremt praktisk og gøy på engang :) 

  • Lik 1
Skrevet

Ja, bare å lese delen om A4 Quattro, hehe

Erter litt nå, den er selvfølgelig altfor liten sammenlignet med Superb

  • 2 måneder senere...
Skrevet

Kjøpte ny Superb L&K 2,0TDI 190hk 4x4 i høst og har kjørt den i snørike Tromsø i vinter. Liker 4WD-systemet svært godt og synes den tar seg meget godt frem, til og med når det er svært glatt i vår bratte oppkjørsel. Akselererer også raskt og effektivt når du tar løs på glatte sideveger og prøver å komme inn i luka i køen på hovedveien :-) 

Den eneste bekymringen min er litt lav bakkeklaring (adaptiv fjæring = 1 cm lavere enn standard), dette tror jeg kan gjøre den litt sårbar for store isklumper, hard snø i oppkjørselen etter at brøytetraktoren har kjørt forbi med sitt skjær, dype spor osv. Men når man er klar over dette og tar sine forholdsregler går det helst godt :-) 

Du kan jo eventuelt vurdere "bad road"-understell, det har +2 cm bakkeklaring i forhold til standard samt noe stivere fjæring og visstnok noe ekstra beskyttelse under. 3 cm ekstra (sammenlignet med adaptivt) kan bety en del når det er mye løs snø, kjøre over kanter eller i dype spor. Naboen din har kanskje lavere bil og har dermed brøyta for deg :-) Dessverre tror jeg ikke du kan ha både adaptivt- og "bad road"-understell samtidig, og L&K leveres kun med adaptivt om jeg ikke husker feil. På den andre siden liker jeg L&K-utgaven sykt godt på alle andre tenkelige vis, så det er ikke lett å gi klare råd.

Skrevet

Ja, jeg er en av få som valgte "bad road", er veldig glad for det

Kan ikke kombineres, men har ikke funnet noe negativt med dette på min Octavia etter  35.000 km

Skrevet

Er meget fornøyd med 4x4 på vinterføre. hvor jeg tidligere ble stående igjen å spinne skyter superben min ifra nærmest litt skremmende :)

  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er veldig godt fornøyd med fremkommeligheten. Har Continental piggfrie dekk. 

Har tidligere vært vant til å kjøre tohjulstrekk med pigger. 

Der jeg før var avhengig av pigger og tilløpsfart for å komme opp, kan jeg nå foreta bakkestart og komme meg opp uten problem. Antar dette er tilsvarende for de fleste firehjulstrekte biler, men jeg er altså veldig godt fornøyd med 4x4-løsningen. 

Her om dagen kunne jeg se 3-4 tohjulstrekte biler som måtte snu på veien opp et par bratte bakker som går rett inn i et par hårnålssvinger. Jeg kunne uten problem ta meg opp bakkene og svingene til tross for isete underlag og 10-15 cm med nysnø oppå og til tross for at jeg måtte bakkestarte pga. de andre bilene. Så i dette tilfellet kom en lusen Skoda seg opp der Audi, BMW og Volvo ikke hadde sjans!

Jeg opplever også at kjørekomforten er svært bra på vinterføre. Har et par ganger i lav fart opplevd å få sleng på bilen og et par ganger kraftig understyring men det skyldes nok en kombinasjon av stålis med vann oppå/piggfrie dekk og mangel på førerferdigheter.

Ellers så tar det litt tid å bli vant til stopplengden med kombinasjonen av en stor tung bil og piggfrie dekk når jeg kjører nedover de tidligere nevnte bakkene når det er glatt. Igjen, det tror jeg er mer dekkene enn bilen som gir stopplengden. Jeg prøver å kjøre slik at dekkene ikke slipper i stor hastighet på glatten, for jeg har en mistanke om at dersom det først slipper, vil ikke elektronikken eller jeg ha særlig mulighet til å rette opp bilen - men igjen, der er vel en generell problemstilling ved biler med 4x4. 

  • Lik 1
Skrevet

Med 4x4 merker en ikke at det er glatt før man trår på bremsa ;)  Våt is og piggfritt er vel det ene føret der piggfritt ikke duger. 

Skrevet

En tung bil glir ikke fullt så fort som en lett bil, men når det først glipper

Vi har nå tredje bil med 4x4, tidligere med bedre systemer, men Haldexen funker greit. Det mange ikke er klar over er at fremkommeligheten er 4 ganger så god, ikke dobbelt

  • 1 år senere...
Skrevet
På 23.11.2017 den 6.43, PaulusA skrev:

med Quattro (ekte)

Hva er "ekte" quattro?

 

(Legg merke til liten q😉

Skrevet (endret)
5 timer siden, BGB skrev:

Hva er "ekte" quattro?

 

(Legg merke til liten q😉

Ekte Quattro er i dag samme Haldex som i VW og Skoda 😆

Det skal sies at siden Haldex systemet er elektronisk, kan biler med samme type firehjulstrekk (Haldex) oppføre seg forskjellig pga innstillingene som er gjort. Dvs biler kan virke mer sportslige osv enn andre selv om de bygger på samme system.

 Samme systemer bare forskjellig navn; VW = 4motion men Audi = Quattro

Endret av Tryggvis
Skrevet

@Tryggvis

Jeg har vært Audi autist siden jeg var 10 år og spurte som en spøk.

Poenget mitt er at quattro (ALLTID med liten q) bare er et merkenavn, ikke et system. Det dog herremannen siktet til var nok til den mekaniske diffen som kalles Torsen. 

MLB bruker i dag fortsatt Torsen og MQB bruker Haldex, MLB-EVO (feks Q7) bruker BorgWarner. 

Skrevet

Skjønte det var spøk, men når vi først er i gang med Haldex vs quattro. Er f. eks. quattro-systemet i en ny Audi A6 antatt å være et bedre system enn i en ny Superb , eller er dette i prinsippet samme system med ulike navn?

Skrevet

Igjen, Haldex er et system, quattro er bare et navn.

A6 (og alle Audier med rettstilt motor bortsett fra Q7) bruker Torsen med 40/60 bias. Haldex-5 har elektriske clutcher som er 90/10 under normale omstendigheter men kan distribuere max 50/50. 

Hva som er best er subjektivt, begge systemene har sine positive og negative sider. 

Siste generasjon Haldex synes jeg er knallbra. Men en mekanisk Torsen diff som gir permanent firehjulsdrift vil være hakket bedre på fremkommelighet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...