Gå til innhold
Vandreren

Kjettinger til Kodiaq


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jupp, en feit gravemaskin på belter er heller ikke dumt trekkdyr med den utvekslingen de har ?  F.eks en 40 tonner

Tror den lille traktoren min (4.2 tonn netto og 95 hk, 4.5 liter) har litt lite å stille opp med i den divisjonen. Den drar derimot opp store biler fra grøfta, på tomgang, Hehe 

Skrevet

Jeg har prøvd med hurtigkjetting på Kodiaq med 225/60X18 forran og det går ikke. Mellom fjærskåla og dekket er det kun plass til en finger:) ca1,5 cm. Var bra jeg la merke til det før jeg kjørte:)

  • Lik 1
Skrevet

Grunnen til at jeg vurderer kjetting, er fordi jeg sjelden er kjent i område jeg reiser til. Det blir jo i tilfelle rottefelle.

Orker ikke kjøre med piggdekk til vanlig.

Skrevet

Ok, fordi å låse 4WD i første giret har ikke fungert? La bilen styre farta?

Jeg er derimot enig i at på skikkelig is piggfritt dårlig, men kan kompensere litt

Skrevet

For min egen del så har jeg aldri endt opp i en situasjon hvor jeg ikke kom meg fram, men så har jeg heller aldri kommet i en situasjon hvor det er speilholke på veien.

Scenarioet jeg ser forbereder meg på, er at en eller annen tur jeg drar på fort kan ende opp i noe slikt. Jeg drar mye på tur i fjellet på ukjente plasser, enten jeg skal på pulktur å krysse et fjellområde på ski, eller låne/leie hytte enten det dreier seg om Sør-Norge eller Nord-Norge.

Og når man har reist langt og lengre enn langt, så er det kjedelig å ikke komme fram den siste mila fordi jeg ikke har noe grep på glatta.

Har jo kjørt på skikkelig glatt vei her i Oslo område uten de store utfordringene, men så har det gjerne vært litt snø inn i bildet, samtidig som det ikke er veldig mange lange bratte bakker her.

Skrevet
On 3.1.2018 at 12:26 AM, bbottolfs said:

Hei

Har nettopp byttet en Outlander med Kodiaq og har planer om å investere i Thule sin variant med bakgrunn i gode erfaringer. 

Svært enkelt og sette på og ta av.

Effektive nok til både snø og is.

Brukt foran på vei opp til hytta og bak på vei ned ved heftig is.

Husker desverre ikke mod betegnelse, men kjøpt hos bilextra på nett for drøye 2000,-

 

 

Det må ha vært 2.000 per stykk. Ser de koster rundt 4.000 for to på nett.  http://www.mister-auto.no/no/biltilbehoer/2-snekader-konig-easy-fit-suv-247_bg90078_a9922004735247.html?gclid=Cj0KCQiAv_HSBRCkARIsAGaSsrCUPL8Nlah_ZeL0rHreNu_PFUw71SSnGQxuu5NZCM8CEhzT-3qvSgsaAoeVEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Skrevet
On 3.1.2018 at 12:26 AM, bbottolfs said:

Hei

Har nettopp byttet en Outlander med Kodiaq og har planer om å investere i Thule sin variant med bakgrunn i gode erfaringer. 

Svært enkelt og sette på og ta av.

Effektive nok til både snø og is.

Brukt foran på vei opp til hytta og bak på vei ned ved heftig is.

Husker desverre ikke mod betegnelse, men kjøpt hos bilextra på nett for drøye 2000,-

 

20171029_102745.jpg

Disse kan ikke brukes foran på Kodiaq da de har lenke også på innsiden av dekket. Disse derimot burde funke bra men koster 5.000/stk. :o

Skrevet
55 minutter siden, Vandreren skrev:

Disse kan ikke brukes foran på Kodiaq da de har lenke også på innsiden av dekket. Disse derimot burde funke bra men koster 5.000/stk. :o

Mulig jeg misforstår men innsiden av dekket har ikke lenke men en slags bøyle som ligger helt inntil dekksiden.

Skal prøve de på bilen til helga og legge ut noen bilder, hvis de passer.....?

 

  • Lik 1
Skrevet
8 hours ago, bbottolfs said:

Mulig jeg misforstår men innsiden av dekket har ikke lenke men en slags bøyle som ligger helt inntil dekksiden.

Skal prøve de på bilen til helga og legge ut noen bilder, hvis de passer.....?

 

Resten av kjettingen er vel festet til bøylen  antar jeg.  Det er nesten umulig å få en kjetting 100 % stram så når du begynner å kjøre så er jeg redd det vil slenge inni fjærbenet. 
Spennende å høre når du har fått testet.

Skrevet
13 timer siden, PaulusA skrev:

Jeg foreslår å ta med deg litt skikkelig med strøgrus ??

Da tar jeg heller t-banen! ??

Skrevet
2 timer siden, Vandreren skrev:

Resten av kjettingen er vel festet til bøylen  antar jeg.  Det er nesten umulig å få en kjetting 100 % stram så når du begynner å kjøre så er jeg redd det vil slenge inni fjærbenet. 
Spennende å høre når du har fått testet.

Den ble overraskende stram på Outlandern,  så med rett dimensjon så bør det være mulig. Men har ikke målt og sammenlignet ift klaring mot fjærbeinet.

Skal dokumentere godt med bilder.

 

Skrevet
1 time siden, PaulusA skrev:

Haha, på fjellet?  ??

Har jo vært nok avsporinger i denne tråden, så litt avsporing med t-banen i samme slengen gjør vel ikke skade. :-D

 

Skrevet
På 6.1.2018 den 10.48, bbottolfs skrev:

Ja det er min personlige erfaring i svært bratte bakker. Har ikke forsøkt i kombinasjon med nedover programmet noen biler. 

Kjørte opp og ned iset og våt bakke på nyttårsaften (flere ganger da flere hadde måtte sette fra seg bilene nede pga føret) Kjørte i vekselvis offroadmodus og i down hill assist  og begge deler funket som bare det! Kjører piggfritt (gjort det siden slutten av -80 tallet) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...