Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Vandreren

Kjettinger til Kodiaq

Recommended Posts

Hei

Vi har bratte bakker opp til hytta. Det går fint oppover men nedover, når det av og til er speilblank is, er det bare kjettinger som gjelder (eller vente på strøbilen).

Problemet med Kodiaq og en del andre biler (SUVer spesielt) er at det svært liten klaring mellom fjærben foran og innside dekk. Dermed går det ikke med vanlige hurtigkjetting av type Biltema o.l.  Selv har jeg et par av disse men lurer på om det er noen her som benytter andre varianter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvilke hjuldimensjon har du på bilen din? 

Jeg tenkte å høre med forhandler om dette i morgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei

Autosock er så der har jeg hørt. 

Selger og deleverksted mente det ikke skulle være noe problem med skikkelig stram kjetting, men er jo ikke gitt at de har peiling på hva de prater om. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei

Har liten erfaring med Autosock, men hvis problemet er hålke tror jeg ikke disse biter noe særlig

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei

Har nettopp byttet en Outlander med Kodiaq og har planer om å investere i Thule sin variant med bakgrunn i gode erfaringer. 

Svært enkelt og sette på og ta av.

Effektive nok til både snø og is.

Brukt foran på vei opp til hytta og bak på vei ned ved heftig is.

Husker desverre ikke mod betegnelse, men kjøpt hos bilextra på nett for drøye 2000,-

 

20171029_102745.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg ser du skriver at du bruker dem bak når du skal ned bakker med is.
I instruksjonsboka til Kodiaq står det at kjettinger skal brukes foran.  Vil du allikevel bruke dem bak ved glatt nedoverbakke ? Er det for å unngå at bakenden sklir ut når du bremser?

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timer siden, Vandreren skrev:

Og derfor er det fornuftig med kjettinger bak?

Eh, nei

Kun på traktor, men selv der brukes det ofte foran med hell (har det selv)

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 3.1.2018 den 23.46, Vandreren skrev:

Jeg ser du skriver at du bruker dem bak når du skal ned bakker med is.
I instruksjonsboka til Kodiaq står det at kjettinger skal brukes foran.  Vil du allikevel bruke dem bak ved glatt nedoverbakke ? Er det for å unngå at bakenden sklir ut når du bremser?

Ja det er min personlige erfaring i svært bratte bakker. Har ikke forsøkt i kombinasjon med nedover programmet noen biler. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Logikken bak det er vel å unngå å snurre på glatta. Det er ikke helt bak mål, men det ideelle er vel å ha kjetting på alle 4 hjul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Kjetting på samtlige 4 hjul er selvfølgelig det beste, uten tvil.

Når jeg tok lappen i klassene CEDE (for en del år siden nå riktignok), så skulle det minst være 3 kjettinger. En på hvert bakhjul og en styrekjetting fremme, men da må en jo også legge til at der er drivhjula bak.

Skulle jeg ha hatt kjetting på min fwd Superb, så hadde det blitt en på hvert forhjul, og minimum på det ene bakhjulet for å unngå at bakdelen på bilen sklir ukontrollert ut. For styring skjer med fremhjula, bremsene tar først tak foran og har i tillegg større bremseeffekt der. Om jeg hadde hatt en bil med 4x4 og skulle ha satt på kjetting, så hadde jeg fremdeles gjort det på samme måten, en på hvert hjul fremme og minimum det ene bakhjulet.

Men kjettinger blir vel gjerne solgt i sett på 2 eller 4 kjettinger vil jeg tro.....? Så for min del hadde det vært enkelt, kjetting på samtlige hjul.

Om det er for trangt med kjettinger (hvilket en dekkforhandler sikkert vet det meste om), så kan det muligens løses med spacere (innenfor de lovlige grensene selvfølgelig) for å få litt bedre avstand mellom hjulet og fjørbeinet.......? Men her burde jo både bilforhandler og ikke minst en dekkforhandler kunne komme med en løsning som fungerer optimalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Copy that 

For maskiner på vei er kravet tre kjettinger, som du sier, det morsomme er at det er lite gjennomførbart i praksis.

Hvis man har god kjetting på forhjulene og forhjulstrekk ser jeg ikke for meg at bakenden sklir ut, og da har du i tillegg styring, fordi skal bakenden gli forutsetter det at også forhjulene glir først. På min traktor har jeg nå kjetting foran, savner bak grunnet fres, men for stopp i bakke har det foreløpig ikke innebåret noen problemer. Har kun opplevd mindre problemer med utskliing av bakende ved spinning på bakhjul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Akkurat det med fremhjulstrekk og kjetting eller ikke på bakhjula skal jeg veldig langt på vei være enig med deg i @PaulusA :)  Det må nesten være helt spesielle forhold/underlag og/eller nedoverbakke med relativt skarpe svinger (kanskje også feildoserte svinger) i tillegg om bakparten skulle skli ut, så der kan en langt på vei diskutere behovet for kjetting på bakhjula.

Når det gjelder de tyngre kjøretøyene så er det faktisk ikke alltid at kjettinger hjelper heller om de ikke blir montert riktig, med det så mener jeg at om de blir montert på de ytterste hjulene bak (tenker da på tvillinghjul) og en kjører på veier med dype hjulspor og/eller en topp i midten, så får faktisk ikke kjettingen kontakt med veibanen. Der snakker jeg om veier det ikke er så mye trafikk på, slik som gårdsveier og/eller i hyttestrøk. Vi kjører en del på slike veier i mitt yrke, og vi har flere ganger måttet flytte kjettingene til det innerste hjulparet (og det er lettere sagt enn gjort). Men vi har heldigvis både støttebein og en kran som gjør at vi klarer å heve hjula fra bakken/veibanen (såfremt det er relativt flatt selvfølgelig, ellers så er det jo å be om en «katastrofe»).

Akkurat traktor har jeg ikke noen spesiell erfaring med, det nærmeste jeg kommer der er Unimog. Men der monterer vi konsekvent kjetting på alle 4 hjula uansett når vi skal utenfor veien, om det er i terrenget sommer som vinter så er det alltid enklere å være godt forberedt med denne typen kjøretøy, for om Unimogen setter seg fast, så har vi litt å slite med for å si det litt forsiktig.......... ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe, har 2 ganger fått hjelp av skogsmaskin/lastbærer til å dra løs Unimogen vår ute i terrenget/bushen, men t.o.m. den fikk litt å «bryne» seg på da ;)  
Men tanks er jo bra til flere ting da, for blir det for ille så har de jo en blink og vi blir kvitt et stort problem, hehe ;):D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
    • Er det noen som vet om Kodiaq og Superb har den samme funksjonen på bremsene bak, altså at de legger seg litt på ved kjøring regn (da må pusseren være aktiv i noen minutter før de gjør det), det hjelper veldig mye for å ha tempererte/tørre bremser bak.. Selv etter at jeg bare har vasket bilen så tar jeg en liten kjøretur med noen harde oppbremsninger, slik at jeg ikke parkerer bilen med våte bremseklosser som vil kunne gi rust på bremseskivene. Jeg gir på litt ved nesten hver anledning jeg har (opp mot 80 -100 km/t når det er mulig med tanke på lovlig hastighet)) og bremser hardt for at bremsene bak skal være i bruk/bevegelse og ikke sette seg, men da er det som det blir nevnt her meget viktig å se i speilet bakover og ikke gjøre dette på glatt underlag slik at en ikke forårsaker en ulykke!  Hardere og mer aktiv bruk av bremsepedalen er nok den enkleste veien å gå for å fjerne og fortsette å holde rusten borte fra bremseskivene bak, for det meste av bremsekraften ligger jo foran inntil en trykker hardere på bremsepedalen. Regner med at det ikke er den store forskjellen på kvaliteten på bremseskivene for Kodiaq og Superb, men det er ikke noe jeg har kunnskap om.. De to foregående bilene jeg har hatt fra Skoda (Superb 2016 og Octavia 2018) var det heller ikke rust på bremseskivene bak pga det jeg har beskrevet her. Jeg kjører nesten hele vinteren på våte/saltede veier, og har heller ikke rust på bremseskivene bak på min Superb 2019, så det virker som det jeg gjør har har en misjon for å unngå rust på bremseskivene bak. Det er selvfølgelig heller ingen fasit, men fungerer i hvert fall i mitt tilfelle.
    • Som nevnt, er det  nok lurt å ha litt varme (og dermed tørre bremser..) når du parkerar.  Eg tar og "nødbremser" litt med det elektriske håndbrekket av og til for å slite vekk evnt.rust; og varme opp skivene. ( OBS!! pass på biler bak deg og fare for sladd ved våt veg.)  Brekket er jo kun av, eller fullt på, så det gjelder å vera varsom ved denne manøveren. Som du ser på bildet, so er det rusta akkurat der klossen har lagt inntil. Ganske vanlig om det er fuktig imellom skive  og kloss ved parkering. Ellers er min erfaring  at Skoda sine bremseskiver ikkje er spesielt bra. Både eg og ein arb.kollega har fått kast i skiver både framme og bak tidlig. (før bilane var passert 60000-km.)  Eg har no EBC skiver på bilen, og det vil vise seg om dei er bedre eller verre..  (Har bra erfaring med dei frå andre bilar.)   Er uansett ikkje dyrare, heller billigare enn originalskiver. Uansett er det største problemet salting/fuktig klima/regn.    
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...