Gå til innhold
Vandreren

Kjettinger til Kodiaq


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jupp, en feit gravemaskin på belter er heller ikke dumt trekkdyr med den utvekslingen de har ?  F.eks en 40 tonner

Tror den lille traktoren min (4.2 tonn netto og 95 hk, 4.5 liter) har litt lite å stille opp med i den divisjonen. Den drar derimot opp store biler fra grøfta, på tomgang, Hehe 

Skrevet

Jeg har prøvd med hurtigkjetting på Kodiaq med 225/60X18 forran og det går ikke. Mellom fjærskåla og dekket er det kun plass til en finger:) ca1,5 cm. Var bra jeg la merke til det før jeg kjørte:)

  • Lik 1
Skrevet

Grunnen til at jeg vurderer kjetting, er fordi jeg sjelden er kjent i område jeg reiser til. Det blir jo i tilfelle rottefelle.

Orker ikke kjøre med piggdekk til vanlig.

Skrevet

Ok, fordi å låse 4WD i første giret har ikke fungert? La bilen styre farta?

Jeg er derimot enig i at på skikkelig is piggfritt dårlig, men kan kompensere litt

Skrevet

For min egen del så har jeg aldri endt opp i en situasjon hvor jeg ikke kom meg fram, men så har jeg heller aldri kommet i en situasjon hvor det er speilholke på veien.

Scenarioet jeg ser forbereder meg på, er at en eller annen tur jeg drar på fort kan ende opp i noe slikt. Jeg drar mye på tur i fjellet på ukjente plasser, enten jeg skal på pulktur å krysse et fjellområde på ski, eller låne/leie hytte enten det dreier seg om Sør-Norge eller Nord-Norge.

Og når man har reist langt og lengre enn langt, så er det kjedelig å ikke komme fram den siste mila fordi jeg ikke har noe grep på glatta.

Har jo kjørt på skikkelig glatt vei her i Oslo område uten de store utfordringene, men så har det gjerne vært litt snø inn i bildet, samtidig som det ikke er veldig mange lange bratte bakker her.

Skrevet
On 3.1.2018 at 12:26 AM, bbottolfs said:

Hei

Har nettopp byttet en Outlander med Kodiaq og har planer om å investere i Thule sin variant med bakgrunn i gode erfaringer. 

Svært enkelt og sette på og ta av.

Effektive nok til både snø og is.

Brukt foran på vei opp til hytta og bak på vei ned ved heftig is.

Husker desverre ikke mod betegnelse, men kjøpt hos bilextra på nett for drøye 2000,-

 

 

Det må ha vært 2.000 per stykk. Ser de koster rundt 4.000 for to på nett.  http://www.mister-auto.no/no/biltilbehoer/2-snekader-konig-easy-fit-suv-247_bg90078_a9922004735247.html?gclid=Cj0KCQiAv_HSBRCkARIsAGaSsrCUPL8Nlah_ZeL0rHreNu_PFUw71SSnGQxuu5NZCM8CEhzT-3qvSgsaAoeVEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Skrevet
On 3.1.2018 at 12:26 AM, bbottolfs said:

Hei

Har nettopp byttet en Outlander med Kodiaq og har planer om å investere i Thule sin variant med bakgrunn i gode erfaringer. 

Svært enkelt og sette på og ta av.

Effektive nok til både snø og is.

Brukt foran på vei opp til hytta og bak på vei ned ved heftig is.

Husker desverre ikke mod betegnelse, men kjøpt hos bilextra på nett for drøye 2000,-

 

20171029_102745.jpg

Disse kan ikke brukes foran på Kodiaq da de har lenke også på innsiden av dekket. Disse derimot burde funke bra men koster 5.000/stk. :o

Skrevet
55 minutter siden, Vandreren skrev:

Disse kan ikke brukes foran på Kodiaq da de har lenke også på innsiden av dekket. Disse derimot burde funke bra men koster 5.000/stk. :o

Mulig jeg misforstår men innsiden av dekket har ikke lenke men en slags bøyle som ligger helt inntil dekksiden.

Skal prøve de på bilen til helga og legge ut noen bilder, hvis de passer.....?

 

  • Lik 1
Skrevet
8 hours ago, bbottolfs said:

Mulig jeg misforstår men innsiden av dekket har ikke lenke men en slags bøyle som ligger helt inntil dekksiden.

Skal prøve de på bilen til helga og legge ut noen bilder, hvis de passer.....?

 

Resten av kjettingen er vel festet til bøylen  antar jeg.  Det er nesten umulig å få en kjetting 100 % stram så når du begynner å kjøre så er jeg redd det vil slenge inni fjærbenet. 
Spennende å høre når du har fått testet.

Skrevet
13 timer siden, PaulusA skrev:

Jeg foreslår å ta med deg litt skikkelig med strøgrus ??

Da tar jeg heller t-banen! ??

Skrevet
2 timer siden, Vandreren skrev:

Resten av kjettingen er vel festet til bøylen  antar jeg.  Det er nesten umulig å få en kjetting 100 % stram så når du begynner å kjøre så er jeg redd det vil slenge inni fjærbenet. 
Spennende å høre når du har fått testet.

Den ble overraskende stram på Outlandern,  så med rett dimensjon så bør det være mulig. Men har ikke målt og sammenlignet ift klaring mot fjærbeinet.

Skal dokumentere godt med bilder.

 

Skrevet
1 time siden, PaulusA skrev:

Haha, på fjellet?  ??

Har jo vært nok avsporinger i denne tråden, så litt avsporing med t-banen i samme slengen gjør vel ikke skade. :-D

 

Skrevet
På 6.1.2018 den 10.48, bbottolfs skrev:

Ja det er min personlige erfaring i svært bratte bakker. Har ikke forsøkt i kombinasjon med nedover programmet noen biler. 

Kjørte opp og ned iset og våt bakke på nyttårsaften (flere ganger da flere hadde måtte sette fra seg bilene nede pga føret) Kjørte i vekselvis offroadmodus og i down hill assist  og begge deler funket som bare det! Kjører piggfritt (gjort det siden slutten av -80 tallet) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...