Gå til innhold
OmegaPO

Trimming


Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tunet sin Octavia bensin? Vurderer å gjøre det, men litt usikker...

Kan øke fra 180hk til 230hk, og fra 280nm til 350nm.

Regner med dette blir merkbart, og til en grei pris.

Synspunkter mottas

Skrevet

Jeg tror du må ut med ganske mye penger (men alt er relativt) for å trimme en bensinmotor opp til det nivået. Først må du sjekke om gearboksen tåler momentet.

Skrevet

Dette vil jo garantert være merkbart, og det blir jo mer eller mindre en VRS med 4x4, men sjekk om DSG kassa di tåler den effekt -og dreiemomentøkningen dette vil gi.  

De ulempene jeg kan tenke meg er vel egentlig at det er lettere å få en bot/prikker, men det som hadde forhindret meg fra å gjøre dette hadde vært nybilgarantien. Den forsvinner tvert ved trimming.

Enkelte firmaer gir en garanti, men undersøk først med Møller hva de godtar (om nybilgarantien betyr noe for deg da selvfølgelig) når det gjelder trimming.

Skrevet (endret)

Hva med manuell kassa? 

Har tenkt på samme selv,  men ikke gjort noe me det. Synes det holder greit.

Samt at jeg har vegret meg pga nybilgarantien. 

Samt at de ser det vel i diagnose om hjernen er tukla med...

En kompis sa at i sverige opprettholdes nybilgarantien om man tuner på skikkelig vis.. 

Endret av Ken
Skrevet

Autopower og BSR har tuningsprogram du selv kan legge inn/ sette tilbake i original programvare til rundt 6k.

Synes autopower henter litt vel mye dreiemoment i forhold til BSR.

2ABD59D6-8190-4AEB-A394-BDB69E9740D9.thumb.png.40a645d7a0bbbb9ebde8ca28a4577fd7.png

16E865A4-F273-4D54-A977-9CD6BB08B0EB.png

Skrevet
7 timer siden, PaulusA skrev:

En ting er girkasse, hva med drivaksler?

De som jobber med det, mener jo at alt skal tåle den ekstra påkjenningen.

Har heller aldri hørt at noen har fått problem etter tuning...

Skrevet

Alt som får et høyere dreiemoment og økt antall hester får flere «krefter å ta jobbe» med. Det setter større krav til alt fra understell, bremser, drivakslinger, girkasse, diff, etc., og dermed så er det på noen bilmodeller/bilmerker større bremser, et annet understell, andre drivlinjer, etc. når de setter inn «større» motorer med høyere ytelser, hvordan det er for Skoda (bortsett fra enkelte DSG kasser) vet jeg ikke.

Har lest at bl.a. Skoda Octavia VRS 2,0/230hk (i tidligere utgave) og nå 245hk utgaven blir levert med en helt annen aktiv diff for å kunne ha kontroll på kreftene som kommer ut på forhjula, ellers så vil det bare bli hjulspinn av det ved gasspådrag. Men om det  er andre forskjeller som skiller en VRS fra en std Octavia ang det jeg har nevnt her vet jeg ikke.  At Sportsunderstell er std på en VRS vet jeg, men om det understellet skiller seg i fra et Sportsunderstell en kan bestille til en std. Octavia vet jeg rett og slett ikke (tror ikke det, men vet ikke). Ei heller om det er forskjeller på str. på bremseskivene, calipperne, drivlinje, etc. (jeg tror vel ikke det er det, men det vet jeg ikke).

Potensielt så kan en trimming belaste alt mer, men som oftest så gjør det jo bare at en faktisk får ut det som bilen egentlig har å by på, mange opplever jo at bilen faktisk går billigere og jobber lettere etter en tuning/trimming, så det kan så absolutt ha positive innvirkninger også. 

 

Det er vel sjeldent at en bil blir levert med noe som er maks belastet fra fabrikk, så en effektøkning er nok noe de fleste av bilene tåler. Det eneste som stort sett ikke tåler dette når det gjelder Skoda/VW er vel rett og slett DSG 7 (tørr) og nybilgarantien. 

Bruker en hodet når en kjører så vil det i de aller fleste tilfeller ikke være et problem i det hele tatt, den største utfordringen vil etter min mening være garantiene. Det enkleste vil nok bestandig være å velge en bil som har den effekten og dreiemomentet en ønsker levert fra fabrikk (selv om de ikke bestandig eksisterer, det er jeg klar over), men at noen kan ønske noen justeringer av ymse slag likevel har jeg definitivt ingen problemer med å forstå...........

Hva SVV/Politiet sier om bilen havner i en ulykke som gjør at de undersøker bilen nøye og finner ut at den ikke er original eller godkjent med det som er gjort med den kan kanskje også være noe å tenke på, for da kan en også få utfordringer med forsikringen(e)? Dette er ikke noe jeg vet, det var ment som et spørsmål og kanskje noe en bør tenke igjennom før en evt. gjør dette..........?

Skrevet (endret)

Står nå litt info her hvertfall. https://www.bsr-tuning.no/kontakt

Fordelen med bsr er nå moment redusering til passet hvert enkelt gearskifte.

Står ikke om nybilgarantien forsvinner, men det gjør det nok her i norge, men man får jo motor og drivverk garanti inkl i bsr sitt program. 

Står også at verksted kan finne ut om den er trimmet, men bare ved å lete..

Hadde vært intr å vist om også "bilen" legger igjen spor om eks antall ganger tuningprogram er lagt inn/fjernet. For hvis man er veldig paranoid på nybilgaranti osv... så tuner og så før man skal på service legge inn original, for å så legge inn tuning når men har fått bilen tilbake fra service.. 

Men bsr sier jo at 

Sitat

 Vi anbefaler derimot ikke at en holder skjult at bilen er tunet.

og det er jo ikke det samme som å fortelle dem at bilen er tunet litt ;-) 

 

Jeg lurte  også på dette at det er tilpasset hvert enkelt drivverk osv..

Sitat

Det er derfor BSRs tuningkit have tilpasset grenser på hvert enkelt gir. Vårt software er skreddersydd til hvert enkelt drivverk, 2WD, 4WD, manuell, automat, DSG, etc.

Så jeg puttet produkt for min octavia i handlevogn og svaret kom selv, for man legger inn registreringsnr på bilen i bestillingen så da henter dem nok bildata til din respektive bil antageligvis.

Man skal jo, når man tuner besøke biltilsynet og levere papirer og få dette godkjent, og betale en slump penger. Antar her at siden det er anerkjente tuningspeialister/firma så går godkjenning helt greit.

Og er dette utført så får man nok heller ikke problem med hverken politi, biltilsyn, eller forsikringselskap. Så frem man ikke har kjørt som en åndsamøbe da selvfølgelig .

For min del er det som skulle vært interessant er å fått effekt optimal og ikke safe-strupet. Og ikke fordi jeg skal herje villmann og kjøre som en tulling.

Jeg sjekket biltilsynet angående endret effektøkning, og fant en litt trivelig info:

Sitat

Her kan du beregne hvor mye du må betale i engangsavgift ved ombygging av kjøretøy. Tillegget i engangsavgift beregnes etter de regler og avgiftssatser som gjelder på det tidspunkt avgiften blir betalt.

 

Du har valgt

AB XXXXX, registrert 01.01.2016 ombygges til Personbil

Skjul alle valgene

Før ombygging

Tabellen oppsummerer valgene du gjorde i forrige steg
Type kjøretøy: Personbil
Første gang registrert i Norge: 01.01.2016
Kjøretøy som ikke som ikke er EU-godkjent. Nei
Er CO2 kjent: Ja
Drivstofftype: Bensin
CO2-utslipp: 136 g/km
NOx-utslipp: 33,5 mg/km
Totalvekt: Opptil 2500 kg
Egenvekt: 1 267 kg
Motoreffekt: 132 Kilowatt (Kw)

Etter ombygging

Tabellen oppsummerer valgene du gjorde i forrige steg
Type kjøretøy: Personbil
Motoreffekt: 225 Hestekrefter (Hk)

Endre

Resultat (i norske kroner)

Avgift0,00 kroner

Skjul

Avgifter betalt for det opprinnelige kjøretøyet

Tabellen viser detaljer i utregningen av avgiftene
Engangsavgift 
Vis utregning
+ 108 618,14
Vrakpantavgift + 2 400,00
Totalt avgifter for kjøretøyet før ombygging = 111 018,14

Avgifter for kjøretøytypen du endrer til

Tabellen viser detaljer i utregningen av avgiftene
Engangsavgift 
Vis utregning
+ 108 618,14
Vrakpantavgift + 2 400,00
Totalt avgifter for kjøretøytypen du endrer til = 111 018,14

Avgifter ved ombygging

Tabellen viser detaljer i utregningen av avgiftene
Differanse mellom avgifter for oprinnelig kjøretøy og nytt kjøretøy 0,00
Bruksfradrag 0% 0,00
Tilleggsavgift ved ombygging = 0,00

Så da kan man bestille time hos lokal biltilsyn, ta med TUV fra evt BSR, vognkort, og betale noe over 500 kroner for kontrolltime og nytt vognkort så skal det være i boks. 

Så her er vel da reglene på "chip-tuning" blitt endret på ett eller annet tidspunkt, så det kanskje blitt mere stuerent......

Endret av Ken
Skrevet

Har sendt en mail til bsr og biltilsynet, aventet med å høre hva skoda/vag sier. 

Bsr

Sitat

Hei

Har vurdert tuning på min bil. Men har ett par spørsmål, for ønsker ikke komme i trøbbel med mydigheter osv.

-Hvis jeg tar med ta med papirene fra BSR tuningen til biltilsynet.

Er det da null problemer å få bilen godkjent og nytt vognkort med Deres tuning hos biltilsynet?

-Hvis ja, hvor mye kan man anta dette koster hos biltilsynet?

-Forsvinner nybilgaratien min fra skoda/vag?

-Antar man også må oppdatere forsikringen/forsikringselskapet?

Sitat
BSR <kundeservice@bsr-tuning.no>
on. 14.03.2018, 13:12
 
Hei,

Det er dessverre ingen papirer fra BSR å ta med til biltilsynet.
Dersom tuningen blir oppdaget så er sjansen stor for at du mister garanti ja. De fleste pleier å tilbakestille bilen til original før du drar til merkeverksted for å minimere denne sjansen.
Ang forsikringselskap, så er ikke en enkel liten chiptuning noe de etterforsker eller kan bruke resurser på å sjekke opp i. Det er mer åpenbare former for tuning en skal være bekymret for.. F.eks en Nissan 200sx mer x-antall hundre hestekrefter som åpenbart ikke er original.

Alt i alt, vi opplever ikke disse bekymringene som noe spesielt aktuelt og vi har heller aldri opplevd av noen er blitt "tatt" for dette. 
 
BSR
 

 

Skrevet

Spor blir lagt igjen hver eneste gang det gjøres noe, og det er nettopp der problemet ligger.

Som vi har hatt en litt større og tyngre diskusjon om tidligere her på forumet så har jeg ringt og snakket med Møller selv om hva de sier når en bil er tunet og/eller kodet om. Svaret var helt entydig, og det var rett og slett at all nybilgaranti forsvant på absolutt alle punkter. Selv på ting det ikke er gjort noe med, og svaret på det var at de ikke kan gå god for hva en fremmed programvare kan gjøre med bilen, og de kan heller ikke godkjenne/godta at noen tilfører en bil funksjoner den ikke er typegodkjent med fra fabrikken. Skjer det da en ulykke, så kan en ende opp med store økonomiske erstatningsansvar om en er riktig uheldig, for en bil som ikke er typegodkjent vil heller ikke forsikringen dekke, var svaret jeg fikk. Om det er så sort/hvitt, eller om det dreier seg om skremselspropaganda her (eller begge deler) vet jeg ikke. Men Møller sentralt uttalte dette til meg, og kundemottakeren, verksmesteren, mekanikeren og selgeren sa også det samme...........

Det er den kalde fasiten som Møller forholder seg til, men om en får en driftsstans og en f.eks. kun har kodet om bakluken så kan det jo hende at det lokale verkstedet bruker skjønn og løser dette for en kunde, men en har null rettigheter om en har gjort noe slikt. Dette står også i garantivilkårene.

 

Jeg vil på ingen måte forsøke å legge føringer for hva andre bør/skal gjøre med sin bil, ønsket kun å opplyse om hva jeg fikk til svar når vi diskuterte noe av dette for en stund tilbake. Jeg forstår veldig godt at dette blir tatt negativt opp av de som enten vurderer å gjøre noe eller allerede har gjort noe med sin bil, jeg gjengir og informerer kun det jeg ble fortalt, så får det være opptil enhver hva de vil gjøre med denne informasjonen. Eller for all del, forhør dere selv med lokal forhandler og Møller, for det kan jo hende at dere vil få andre svar eller at den lokale forhandleren/verkstedet deres kanskje kan bruke skjønn i visse tilfeller, det bør/må en jo forhøre seg om selv om en har tenkt til å forandre noe på egen bil...........

Så får det heller være opptil enhver hva som betyr mest, flere programmerte funksjoner og/eller økt effekt og ikke nybilgaranti, eller beholde nybilgarantien og ha en bil en da ikke er 100% fornøyd med etter eget ønske.........

Skrevet

God info dette @Superb lll.

Jeg ville aldri tatt denne risken. Og "skjønn" operer man ikke med når det er snakk om typegodkjenning og forsikring. Da er det "enten eller". Hvis man krasjer er det gjerne full teknisk gjennomgang, og potensiell personlig ruin som venter. :-)

Skrevet
20 timer siden, Ken skrev:

Har sendt en mail til bsr og biltilsynet, aventet med å høre hva skoda/vag sier. 

Bsr

Sitat

Hei

Har vurdert tuning på min bil. Men har ett par spørsmål, for ønsker ikke komme i trøbbel med mydigheter osv.

-Hvis jeg tar med ta med papirene fra BSR tuningen til biltilsynet.

Er det da null problemer å få bilen godkjent og nytt vognkort med Deres tuning hos biltilsynet?

-Hvis ja, hvor mye kan man anta dette koster hos biltilsynet?

-Forsvinner nybilgaratien min fra skoda/vag?

-Antar man også må oppdatere forsikringen/forsikringselskapet?

Sitat
BSR <kundeservice@bsr-tuning.no>
on. 14.03.2018, 13:12
 
Hei,

Det er dessverre ingen papirer fra BSR å ta med til biltilsynet.
Dersom tuningen blir oppdaget så er sjansen stor for at du mister garanti ja. De fleste pleier å tilbakestille bilen til original før du drar til merkeverksted for å minimere denne sjansen.
Ang forsikringselskap, så er ikke en enkel liten chiptuning noe de etterforsker eller kan bruke resurser på å sjekke opp i. Det er mer åpenbare former for tuning en skal være bekymret for.. F.eks en Nissan 200sx mer x-antall hundre hestekrefter som åpenbart ikke er original.

Alt i alt, vi opplever ikke disse bekymringene som noe spesielt aktuelt og vi har heller aldri opplevd av noen er blitt "tatt" for dette. 
 
BSR

Fått svar med teknisk svartjeneste fra biltilsynet også:

Vedlegget vedlagt var fra kalkulator/utregninga 

Sitat

 

Spørsmål:
Hei. 
Jeg har noen spørsmål angående "chip-tuning" av bil.
Dette gjelder da tuning av programvare fra BSR-tuning.no 
Hvis man skulle ønske å gjøre dette er da null problemer å få dette godkjent etter en kontroll time og med de rette papirene fra BSR-tuning?

Hva vil dette evt koste hos Dere?
Økt effekt vil bli fra 180hk til 225hk

Jeg fant vi deres sider en kalkulator, jeg lurer her på om det stemmer at avgifter for evt denne ombyggingen blir tilleggsavgiften kroner null ?
Legger ved dokument fra kalkulatoren.

Vil bare nevne at det ikke er noe jeg skal utføre, men har lurt på. 

Vedlegg:
Nytt Microsoft Word Document (2).docx

 

Sitat

 

Fra: Firmapost-Midt 
Sendt: 15. mars 2018 07:59
Til: Rm Svartjeneste Teknisk <rmsvartjteknisk@vegvesen.no>
Emne: VS: Kontakt oss: 

Fra: Rm Svartjeneste Teknisk 
Sendt: 15. mars 2018 08:19
Til: Firmapost-Midt <Firmapost-midt@vegvesen.no>
Emne: SV: Kontakt oss: 

 

Hei

Det er riktig at det ikke skal betales avgift ved effekt-økning lenger.

At du får dokumentasjon fra BSR som gjør at effekt-økningen kan godkjennes er mindre trolig.

Det skal dokumenteres fra kjøretøyprodusent eller EU-akkreditert laboratorium at kjøretøyet tilfredsstiller de opprinnelige krav den ble godkjent etter.

Kontrolltime hos oss koster kr 590,-

 

Gundersen Helge

Statens vegvesens svartjeneste

Telefon: 02030

www.vegvesen.no

 

 

  • 1 år senere...
Skrevet

Jeg brukte bluefin fra Superchips.co.uk, noe som er lik det BSR kjører med programmering via OBD-kontakten. Jeg tviler ikke ett sekund på at effekten er som beskrevet, for Octaviaen gikk som et olja lyn. 

Fordeler:

  • Sykt mye effekt
  • Mer moment
  • Kan bytte mellom org og trimmet programvare

Ulemper:

  • Høyere forbruk
  • Høyere motortemp - max 10 grader så sikkert ikke vesentlig
  • EPC motorfeil - løste seg med omstart, men skjedde flere ganger, også etter at Superchips endret programvaren. Skjedde alltid i kombinasjon med ACC som jeg bruker ofte.
  • Med bakkestart kjentes det som DSG gikk i lås, dvs gikk 20 cm fram så var det bom stopp. Måtte ta gir i nøytral og sette i drive igjen for å få bilen til å kjøre normalt.
  • Endte opp med å fjerne programvaren og kjøre orginalt.

 

Effekten var som sagt hysterisk, men for meg var ulempene større enn nytteverdien. Er jeg fristet til å øke effekten på min Superb 280 TSi? Ja det er jeg, men om jeg gjør det vil jeg sjekke at leverandøren har erfaring med en lignende speccet Superb som jeg har. I UK var det ikke så vanlig med adaptiv cruise, så de hadde ikke erfaringer med tuning og programmering mot den. 

 

Mvh

CitizenX

 

 

image.png

Skrevet
4 timer siden, CitizenX skrev:

Jeg brukte bluefin fra Superchips.co.uk, noe som er lik det BSR kjører med programmering via OBD-kontakten. Jeg tviler ikke ett sekund på at effekten er som beskrevet, for Octaviaen gikk som et olja lyn. 

Fordeler:

  • Sykt mye effekt
  • Mer moment
  • Kan bytte mellom org og trimmet programvare

Ulemper:

  • Høyere forbruk
  • Høyere motortemp - max 10 grader så sikkert ikke vesentlig
  • EPC motorfeil - løste seg med omstart, men skjedde flere ganger, også etter at Superchips endret programvaren. Skjedde alltid i kombinasjon med ACC som jeg bruker ofte.
  • Med bakkestart kjentes det som DSG gikk i lås, dvs gikk 20 cm fram så var det bom stopp. Måtte ta gir i nøytral og sette i drive igjen for å få bilen til å kjøre normalt.
  • Endte opp med å fjerne programvaren og kjøre orginalt.

 

Effekten var som sagt hysterisk, men for meg var ulempene større enn nytteverdien. Er jeg fristet til å øke effekten på min Superb 280 TSi? Ja det er jeg, men om jeg gjør det vil jeg sjekke at leverandøren har erfaring med en lignende speccet Superb som jeg har. I UK var det ikke så vanlig med adaptiv cruise, så de hadde ikke erfaringer med tuning og programmering mot den. 

 

Mvh

CitizenX

 

 

image.png

Takk, tror jeg legger planene på is... Fortsatt ca. 3,5 år igjen av nybilgarantien

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...