Gå til innhold
Vandreren

Kodiaq levert med dårlige viskere, spylere eller begge deler


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det flere enn meg som er mindre imponert over Kodiaq sitt opplegg for å holde frontruten ren.  Jeg spyler friskt og ofte men likevel blir det liggende møkk igjen etter viskerne på når jeg kjører bak andre biler på våt veg.

Kan det tenkes at bilen er levert med viskerblader av dårlig kvalitet eller er det spylingen som ikke er optimal? Jeg hadde en Tiguan før Kodiaq og den var vesentlig bedre, spesielt når viskerbladene var releativt nye.

Endret av Vandreren
Skrevet

Tja, har stort sett fungert fint for meg. Men i kulden sliter de mer enn ved mildvær.

Er viskerne full av snø og is og dertil stivfrossen vil de sjelden fungere bra.

Skrevet

Du kan jo også prøve å justere dysene så de virkelig treffer frontruta og du får en ordentlig spredning når du spyler ruta. :) 

Skrevet

Å justere spylerdysene på nyere biler tror jeg en skal la være (eller i hvert fall være veldig forsiktig med), de er mer konstruert for å spre spylevæsken mer nå enn hva det var tidligere, hvor det mest var en hardere og direkte stråle. Du må gjerne prøve, men her tror jeg alt er støpt i et stykke og at en ikke oppnår så mye annet enn å ødelegge den. Det er jeg ikke sikker på, men det gikk ikke bra å gjøre det på en VW Caddy 2017/18 modell vi har på jobben, og der måtte vi så kjøpe ny spylerdyse uten at det hjalp noe som helst på hvordan spruten traff frontruta.. Det som derimot hjalp var å legge/feste noe under dysen i bakkant, slik at den traff litt høyere opp på vinduet (var festet i underkant av panseret).

Pussere er jo forbruksvare, og har du hatt bilen stående mye ute i all slags vær, så tærer det mye på pussergummien. Spes. om den ofte har frosset fast til vinduet, dette pluss salting av veiene, pollen og sterk sol på sommeren er ting som ikke akkurat har en god påvirkning på pussergummien.

Enkelte anbefaler jo å bytte disse 2 ganger i året, før og etter vintersesongen. Det kan også være forskjell på hvor gode pusserne er, selv fra samme produsent. På min forrige bil VW Golf 2014 så byttet jeg pussere 4 ganger på de 2 år og 5 mnd jeg hadde bilen, likevel ble jeg aldri helt fornøyd- Det ble jeg ikke før en mekaniker forsiktig bøyde pusserarmen litt slik at den klemte litt hardere mot ruten, da ble det helt bra. Så mest sannsynlig så var alle pusserne på den bilen gode, det var bare at pusserarmen ikke klemte hardt nok mot ruten, og dermed så ble det meste bare dratt/smurt utover ruta uten at det noengang ble skikkelig «tørt» etter at pusserne hadde vært i bruk.

Pusserne jeg har på min Superb blir 2 år om 2 dager, og selv etter nesten 40.000km så er det nesten ikke striper når de benyttes, så dette er desidert de beste pusserne jeg noengang har hatt. Hadde jeg ikke bestilt ny bil nå, så hadde jeg byttet dem etter påske, men det lar jeg nok mest sannsynlig være, om ikke pollenet som er i vente snart gjør de dårligere. Jeg har lest at flere i Skoda gruppa på FB har klaget på sine til Superb, så det kan være at de ikke klemmer hardt nok mot vinduet, gummi av dårlig kvalitet, at det er et «type» belegg på gummien som gjør at de ikke renser vinduet godt, eller en kombinasjon av dette.

Skrevet

Sliter med det samme på vår, vært dårlig siden jeg hentet bilen 12/3-18. Tenker å ta turen innom Møller å høre hva de har å si. Er spesielt dårlig på passasjer siden, den tar dårlig på de øvre 25cm av pusserbladet,

Skrevet

På min nye Octavia virka det som om pusserne var dårlige fra starten av. De gikk seg til etter et par måneder. Jeg heller vel mer til at det var noe belegg på frontruta (dårlig rengjort fra fabrikk?) som måtte slites vekk. 

Skrevet

Må si meg enig i dette. Ruta  blir ikke skikkelig ren selv om jeg spyler og spyler. Det virker som om spesielt viskeren på passasjersiden trykker for dårlig mot ruten. 

Skrevet
On 2.4.2018 at 9:00 PM, Kodiaq6011 said:

Helt enig. Det trengs en justering for at den skal presse litt mere på ruta. Skal dra innom verksted og se om det hjelper. Evnt så byttes viskerne med bosch. ☺

Hva tenker du versktedet kan justere? Viskerarmen (tror ikke det er noe å hente der) eller viskerbladet? Tror ikke det er noen vei utenom å kjøpe noe nytt og bedre, litt irriterende at bilene leveres med så dårligere viskere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...