Gå til innhold
Vandreren

Kodiaq levert med dårlige viskere, spylere eller begge deler


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det flere enn meg som er mindre imponert over Kodiaq sitt opplegg for å holde frontruten ren.  Jeg spyler friskt og ofte men likevel blir det liggende møkk igjen etter viskerne på når jeg kjører bak andre biler på våt veg.

Kan det tenkes at bilen er levert med viskerblader av dårlig kvalitet eller er det spylingen som ikke er optimal? Jeg hadde en Tiguan før Kodiaq og den var vesentlig bedre, spesielt når viskerbladene var releativt nye.

Endret av Vandreren
Skrevet

Tja, har stort sett fungert fint for meg. Men i kulden sliter de mer enn ved mildvær.

Er viskerne full av snø og is og dertil stivfrossen vil de sjelden fungere bra.

Skrevet

Du kan jo også prøve å justere dysene så de virkelig treffer frontruta og du får en ordentlig spredning når du spyler ruta. :) 

Skrevet

Å justere spylerdysene på nyere biler tror jeg en skal la være (eller i hvert fall være veldig forsiktig med), de er mer konstruert for å spre spylevæsken mer nå enn hva det var tidligere, hvor det mest var en hardere og direkte stråle. Du må gjerne prøve, men her tror jeg alt er støpt i et stykke og at en ikke oppnår så mye annet enn å ødelegge den. Det er jeg ikke sikker på, men det gikk ikke bra å gjøre det på en VW Caddy 2017/18 modell vi har på jobben, og der måtte vi så kjøpe ny spylerdyse uten at det hjalp noe som helst på hvordan spruten traff frontruta.. Det som derimot hjalp var å legge/feste noe under dysen i bakkant, slik at den traff litt høyere opp på vinduet (var festet i underkant av panseret).

Pussere er jo forbruksvare, og har du hatt bilen stående mye ute i all slags vær, så tærer det mye på pussergummien. Spes. om den ofte har frosset fast til vinduet, dette pluss salting av veiene, pollen og sterk sol på sommeren er ting som ikke akkurat har en god påvirkning på pussergummien.

Enkelte anbefaler jo å bytte disse 2 ganger i året, før og etter vintersesongen. Det kan også være forskjell på hvor gode pusserne er, selv fra samme produsent. På min forrige bil VW Golf 2014 så byttet jeg pussere 4 ganger på de 2 år og 5 mnd jeg hadde bilen, likevel ble jeg aldri helt fornøyd- Det ble jeg ikke før en mekaniker forsiktig bøyde pusserarmen litt slik at den klemte litt hardere mot ruten, da ble det helt bra. Så mest sannsynlig så var alle pusserne på den bilen gode, det var bare at pusserarmen ikke klemte hardt nok mot ruten, og dermed så ble det meste bare dratt/smurt utover ruta uten at det noengang ble skikkelig «tørt» etter at pusserne hadde vært i bruk.

Pusserne jeg har på min Superb blir 2 år om 2 dager, og selv etter nesten 40.000km så er det nesten ikke striper når de benyttes, så dette er desidert de beste pusserne jeg noengang har hatt. Hadde jeg ikke bestilt ny bil nå, så hadde jeg byttet dem etter påske, men det lar jeg nok mest sannsynlig være, om ikke pollenet som er i vente snart gjør de dårligere. Jeg har lest at flere i Skoda gruppa på FB har klaget på sine til Superb, så det kan være at de ikke klemmer hardt nok mot vinduet, gummi av dårlig kvalitet, at det er et «type» belegg på gummien som gjør at de ikke renser vinduet godt, eller en kombinasjon av dette.

Skrevet

Sliter med det samme på vår, vært dårlig siden jeg hentet bilen 12/3-18. Tenker å ta turen innom Møller å høre hva de har å si. Er spesielt dårlig på passasjer siden, den tar dårlig på de øvre 25cm av pusserbladet,

Skrevet

På min nye Octavia virka det som om pusserne var dårlige fra starten av. De gikk seg til etter et par måneder. Jeg heller vel mer til at det var noe belegg på frontruta (dårlig rengjort fra fabrikk?) som måtte slites vekk. 

Skrevet

Må si meg enig i dette. Ruta  blir ikke skikkelig ren selv om jeg spyler og spyler. Det virker som om spesielt viskeren på passasjersiden trykker for dårlig mot ruten. 

Skrevet
On 2.4.2018 at 9:00 PM, Kodiaq6011 said:

Helt enig. Det trengs en justering for at den skal presse litt mere på ruta. Skal dra innom verksted og se om det hjelper. Evnt så byttes viskerne med bosch. ☺

Hva tenker du versktedet kan justere? Viskerarmen (tror ikke det er noe å hente der) eller viskerbladet? Tror ikke det er noen vei utenom å kjøpe noe nytt og bedre, litt irriterende at bilene leveres med så dårligere viskere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...