Gå til innhold
pertomet

Service og mobilitetsgaranti- føler meg misbrukt


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

praktisk info:

Har en Superb stv TDI 140 DS 2014 model. Egentlig ganske fornøy med bilen, møller derimot...

Bakgrunn:

tur 1: Service mars 2017, første uppercut i form av pris 12k (Er dette vanlig pris for en slik type service?). Tenkte jaja, møller vet å ta seg betalt, heldigvis lenge til neste service. Her skal det og nevnes at jeg egentlig hadde time 1 uke tidligere, men da jeg møtte opp får jeg beskjed om at de ikke hadde mulighet å gjennomføre den likevel den dagen og at jeg må komme tilbake 1 uke senere. (tur 2)

image.png.fac8ed58d6aaf537119d4d1e88c00746.png

 

vår 2017 (tur 3): utbedring av "EA 189- saken", møter opp for å få beskjed at utstyret har sviktet og jeg må komme tilbake senere (tur 4). får et gavekort på 150 kr som jeg kan bruke på verdens dyreste spyleveske og annet overpriset utstyr.

januar 2018 (tur 5: )time da venstre bakdør ikke låses når man lukker grunnet kulde. på avtaledag møter jeg opp, bare for å høre at jeg må komme tilbake en dag graderstokken har er nærmere 10 minus.

2 dager senere jeg møter opp, etter noen timer får jeg beskjed om mine opplevelser er riktige, utbedring må gjøres men at nye deler må bestilles og dette kan ta inntil 1 uke. (tur 6)

6 dager senere får jeg utbedret feil med dør (tur 7)

mars 2018 (tur 8):  bilen ønsker ny service. jeg ringer og forhører meg om dette er riktig, da regninga på 12000,- 12 mnd tidligere sitter ferskt i minne. da får jeg høre at nå er tiden inne for å skifte olje dsg girkasse, da dette ikke ble gjort sist i følge  serviceleder. 5400 kr skal de ha for disse edle dråpene. jeg aksepterer at jeg har tapt i livet, bestiller time å får det unnagjort.

 

nå skal jeg selge bilen, 8 turer til møller på  1 år er alt for mye for en mann som meg som ikke ser på bil som noe annet enn a til b.  da ser jeg i service heftet at det som ble utfør nå mars 2018, sannelig min hatt er det samme som er krysset ja for 12 mnd tidligere (skifte olje og oljefilter på automatgirkasse).

image.thumb.png.0d8af95592683f92c2b2316c23eb3bc4.png

Da kommer omsider mitt spørsmål: har jeg skiftet olje på automatgirkasse 2 ganger på 12 mnd? bilen har nå kjørt 57500km, altså knappe 9000 km siden sist? er jeg blitt lurt? eller er dette riktig? uansett svar er det vel desverre uunngåelig at jeg må selge min kjære superb :(

Skrevet

Det er vel av grunnene til at den forrige servicen din ble så kostbar som den gjorde (altså den i 2017). Oljeskift på DSG med flushing er kostbart, og om det var med bremsevæskeskift i tillegg så ender en fort opp med summer på rundt 12k, enda verre om en har 4x4 og skal ha service/oljeskift på Haldex i tillegg.

Forhør deg litt nærmere med verkstedet her, for det ser ut  til at dette ble utført i 2017, i hvert fall slik som serviceheftet ditt er krysset ut.

Skrevet

Om du mener 12k er "rett" pris for service 2017, da med olje dsg inkludert, er det vel ennå en pekepinne(i tillegg til serviceheftet) på at samme jobb er gjort i en periode på 1 år.

forsøker meg på noen (kanskje) dumme spørsmål:

Hvorfor varslet bilen service? skal man stole blindt på den?

Hvorfor opplyser de meg på telefon at dette ikke ble utført i 2017, når det står motsatt i serviceheftet? 

Om de faktisk har gjort samme jobb 2 ganger på 1 år, kan dette være riktig eller er det unødvendig?

om det er unødvendig, hva er sjansen for at de innrømmer feil og gir meg penger tilbake for en unødvendig operasjon? :)

Skrevet

Nå ordla jeg meg kanskje litt klønete, men det jeg mente var at det ikke er umulig at en sum for en stor-service, inkludert bremsevæskeskift og bytte av olje (og evt. flushing) av DSG kassa kan komme opp i en slik sum. Og når serviceheftet ditt i tillegg faktisk viser at de gjorde dette i 2017, så mener jeg at dette må ha blitt utført i 2017.

Men jeg sier på ingen måte at den summen burde være riktig eller så høy, for det er en grusom sum for en service.

Så jeg er helt enig med deg i at her burde du snakke med dem, for her mener jeg at du enten i fjor (eller i år) har hatt et oljeskift på DSG kassa du ikke burde hatt. Etter hva jeg tror så skal DSG kassa ha service ved 3år/60.000km, og da ser det jo ut til at de tok den i fjor fordi bilen din var 3 år gammel, så har de tatt den i år fordi den nærmer seg 60.000km. Men dette er som sagt hva jeg tror, jeg kan ikke bekrefte at det er serviceintervallene for en DSG kasse.

Bilen varsler vel om service 1 gang i året eller ved 15.000km avhengig av hva som kommer først, såfremt du ikke har Long-life serviceintervaller på 2 år/30.000km. Det er litt forskjellig hva bilene kan være satt opp med, avhengig av både kjørelengde og hva eieren ønsker. Nye biler har i dag 2 år/30.000km serviceintervaller som std. fra fabrikk, men det kan det gjøres om på om eieren ønsker det, dette må evt. verkstedet programmere om slik at bilen varsler ved riktig tidspunkt.  

Skrevet

Er ofte til hjelp å spørre litt for mye enn litt for lite. Hyggelig at de ordnet opp i rene urettferdigheter. Men er jo fortsatt kjedelig at du har måttet kjøre innom verkstedet så mange ganger i løpet av et år.

Skrevet

Ja, dette er skummelt

Men, tror ikke dette er en vanlig svindel

Tror jeg hadde vurdert en eller annen form for anmeldelse i et slikt tilfelle, har heldigvis aldri opplevd dette

Skrevet

Er nok mange som meg som bare stoler på det som blir sagt, grei bi-inntekt det :)

 

fint at de orndet opp med å tilbakebetale selve beløpet de tok for skifte av olje girkasse (4400,-), den siste tusenlappen jeg betalte fikk jeg ikke refundert da de mente at inspeksjon skulle vært utført uansett. fikk desverre ikke noe særlig følelse av ydmykhet rundt det jeg omtalte som svindel og lureri.. xD

Skrevet
1 time siden, pertomet skrev:

fikk desverre ikke noe særlig følelse av ydmykhet rundt det jeg omtalte som svindel og lureri.. xD

Dersom jeg opplever manglende ydmykhet eller arroganse fra verksted/butikk/hvadetnåskullevære, vil det ofte endre min holdning med tanke på hvor fleksibel og kravstor jeg er. Stort sett ender slikt i at jeg blir kunde en annen plass, men man har ikke alltid like mange valg dersom man har kjøpt bil og ønsker å holde seg til merkeverksted.

 

  • Lik 1
Skrevet
1 time siden, tronna skrev:

Dersom jeg opplever manglende ydmykhet eller arroganse fra verksted/butikk/hvadetnåskullevære, vil det ofte endre min holdning med tanke på hvor fleksibel og kravstor jeg er. Stort sett ender slikt i at jeg blir kunde en annen plass, men man har ikke alltid like mange valg dersom man har kjøpt bil og ønsker å holde seg til merkeverksted.

 

Helt enig med deg @tronna

Total arroganse og/eller liten samarbeidsvilje har ført til både bytte av verksteder og faktisk også bytte av bil for min del, men det er en del år siden alt dette her skjedde for min del. Men som du også skriver, det kan jo være vanskelig å være like standhaftig og krass på alt om en ønsker å benytte et lokalt merkeverksted, for det kan være (fysisk) langt til det neste.

 

Dette er jo både trist lesing og helt utrolig at noe slikt kan forekomme selv i dag hvor alt ligger på data, og de i tillegg har et fysisk servicehefte å forholde seg til, med tanke på hva som ble utført ved siste service. Håper virkelig at dette er et engangstilfelle (som likevel er en gang for mye).....

 

Skrevet

Jeg betalte 11-12000kr for 60.000km service inkl oljeskift på DSG samt bytte av olje på Haldexen. Om du betalte 12k for en bil uten 4x4 var det en rimelig drøy pris.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...