Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.


Superb lll

Fjerning av emblemer

Anbefalte innlegg

Tenker litt på hva jeg gjorde med min Superb når jeg fikk den, da fjernet jeg alt av emblemer på bakluken. Beholdt kun det runde Skoda merket/logoen på panseret og bakluken, og det synes jeg er veldig fint når det er uten bokstaver og evt. tall. Det tilfører jo stort sett ikke annet enn merarbeid fordi det samler seg vann og skitt inne i og imellom alle bokstavene/tallene.

Men når det kommer bilen jeg har bestilt nå, så ble jeg litt usikker på hvor mye av dette som bør fjernes, og grunnen til det er jo også Scout merket som er festet i grillen. Det merket i grillen kan sikkert også fjernes, men om det blir igjen et sort rektangulert felt i grillen, så gjør jeg definitivt ikke det.

Jeg lånte et bilde fra en salgsannonse på Finn, som har den samme fargen som jeg har bestilt og lekte meg litt i et redigeringsprogram. Ingen perfekt redigering, men det er jo bare for å illustrere hva jeg tenker på. Selv synes jeg kanskje at Scout logoen burde være igjen både på bakluken og i grillen, og så fjerne resten (hvilket min kone også egentlig har avgjort at slik det skal være), men litt artig å høre hva dere andre synes om dette. Hva hadde dere andre gjort her?

Sikkert mange forskjellige meninger og synspunkter på dette, men det er bare artig :) 

 

1 : Med alle bokstaver og emblemer.

5ab5f2eedd91e_SkodaOctaviaScout.thumb.jpg.927affd9ab0e5f5b960e05c0f2f3f429.jpg

 

2 : Fjernet Skoda Octavia, kun Scout merket igjen.

5ab5f3183a5aa_SkodaScout.thumb.jpg.3868fa8d064cc6072af9d55c496b3f6d.jpg

 

3 : Fjernet alt (kjenner jeg er litt skeptisk til den, siden jeg ikke vet hvordan merket i grillen er festet).

Skoda.thumb.jpg.e2ca300ac973a28db11c8c9242e7fd58.jpg

Personlig så tror jeg at jeg ender opp med versjon 2, og beholder Scout merket både i grillen og på bakluken. Det er også et enkelt merke og tørke av, og det samler seg heller ikke så mye vann/skitt i og/eller rundt det.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja. Ville latt emblemene være som de er. Ser ikke helt at det å fjerne dem gjør noe spesielt positivt med utseendet. Før i tida fjerna Mercedeseiere typebetegnelse på bakluka, mest de som hadde pysemotor tror jeg, men det het seg at de ikke ville vise hvor dyr bil de hadde. Men på en Skoda..vel, så jeg ser ikke helt poenget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, ja det kan jo hende at det ender slik også ;) 

Jeg valgte å fjerne dem på Superben som sagt fordi jeg ikke synes de tilfører noe, og ikke minst at det fester seg så mye skitt/salt/vann i alle krokene på bokstavene at det er mer jobb enn glede med dem. Synes også at det ble renere og stiligere på bakluken.

Når det gjelder Skoda Octavia bokstavene så er de også plassert helt annerledes på bakluken enn hva de er på Superb, så jeg er ikke helt sikker selv enda heller. Så langt så har jeg likevel mest positiv til bilde nummer 2, men intet er jo avgjort her. For det er enda en del ukker til at bilen skal produseres.........

Takk for innspill @Scout :)  

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes bilen får en ‘’cleanere’’ look. Vurderer det samme selv, men lakken er jo ikke behandlet under bokstavene, så jeg frykter merker... Du har jo fordelen med å melde fra til forhandler, så kan de fjerne det før de behandler bilen før levering.

Spennende å høre hva resultatet blir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fjernet merkene på Superben noen mnd etter at jeg fikk bilen, og da var den også Ditec behandlet. Jeg klarte ikke da, og heller ikke nå og se at det har vært noen bokstaver der. Jeg tilførte forsiktig litt polish akkurat der merkene hadde vært. Nå er jo min Superb hvit, og det er kanskje en litt mer tilgivelig farge for akkurat det.

Min svoger fjernet også merker og emblemer på sin bil rett etter at jeg hadde gjort det, og han har en mørk grå metallic farge og bilen var over 4 år gammel når han gjorde det, men det synes ikke i det hele tatt der heller........ Han fjernet bokstavene forsiktig med en fiskesene, og renset så bort tape/limrester med en citrusrens og så polerte, og som nevnt, det er helt usynlig.

Jeg tror det ligger an til bilde nummer 2, altså at jeg beholder Scout merket i grillen og på bakluka, og tar bort Skoda Octavia merkene. Det var i hvert fall også fruens mening på dette, og da er det kanskje ikke noe vits å lure så mye lenger hva det ender opp med, hehe ;) 

 

EDIT:

Jeg skal også ha på en lastkantbeskytter i alu/sølv look oppå fangeren bak for beskyttelse av lakken der, om det skulle ha noe å si for hva en burde gjøre da.........?

Endret av Superb lll

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, Superb lll skrev:

Jeg fjernet merkene på Superben noen mnd etter at jeg fikk bilen, og da var den også Ditec behandlet. Jeg klarte ikke da, og heller ikke nå og se at det har vært noen bokstaver der. Jeg tilførte forsiktig litt polish akkurat der merkene hadde vært. Nå er jo min Superb hvit, og det er kanskje en litt mer tilgivelig farge for akkurat det.

Min svoger fjernet også merker og emblemer på sin bil rett etter at jeg hadde gjort det, og han har en mørk grå metallic farge og bilen var over 4 år gammel når han gjorde det, men det synes ikke i det hele tatt der heller........ Han fjernet bokstavene forsiktig med en fiskesene, og renset så bort tape/limrester med en citrusrens og så polerte, og som nevnt, det er helt usynlig.

Jeg tror det ligger an til bilde nummer 2, altså at jeg beholder Scout merket i grillen og på bakluka, og tar bort Skoda Octavia merkene. Det var i hvert fall også fruens mening på dette, og da er det kanskje ikke noe vits å lure så mye lenger hva det ender opp med, hehe ;) 

 

EDIT:

Jeg skal også ha på en lastkantbeskytter i alu/sølv look oppå fangeren bak for beskyttelse av lakken der, om det skulle ha noe å si for hva en burde gjøre da.........?

Altså, @Superb lll. Hvis du absolutt MÅ fikle med de greiene der, syns jeg du skal ta vekk alt bak, og la Scout merket foran stå. Det Scout merket bak blir stående litt alene og forlatt der nede på høyresida. 🤓

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Henger meg litt på @Scout sin mening her. Jeg syntes det så litt snodig ut med kun Scout-merket på bakluka. Så for min del så hadde det da blitt til å fjerne alt eller ingenting. :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke uenig med dere i dette, jeg får tenke litt igjennom dette inntil bilen kommer, så får jeg se hva jeg ender opp med å gjøre. Flott å høre flere personer sine meninger og synspunkter :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også på alle mine biler fjernet all skrift bak.. hadde fjernet alt der også, foruten det runde skoda merket naturligvis :) Synes det blir mye mer ryddig å fjerne, dette er jo også ett tilvalg på preniunmerker (å få levert uten modell betegnelsek)...  Er veldig smakssak, men personlig synes jeg det blir rotete og masse søl med mase merker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok slik det ender til slutt her også @Salcin :) 

Merket i grillen lar jeg nok sitte der, men på bakluka så blir det nok mest sannsynlig fjernet alt av merker/emblemer, men som du skriver, den runde Skoda logoen blir værende både foran og bak . Jeg liker også best rene/bare karosseriflater uten bokstaver/emblemer som ikke tilfører noe som helst etter min mening, men akkurat det er tydeligvis delte meninger om.  Hadde det vært mulig, så hadde den blitt bestilt uten emblemer ja :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ender til slutt.... ^_^ Har du ikke fjerna de enda... gått over en mnd no xD

Frem med snøre rødsprit og polish i mårrå no så bli den like clean og fin som min. B|

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt, jeg tror nok det ender slik til slutt @Ken, men før jeg får gjort dette så mangler jeg bare en liten ting, nemlig selve bilen, hehe ;) 

Bilen er fremdeles ikke produsert, og sist jeg sjekket så var produksjonsuken fremdeles ikke satt, så da er det nok en stund til at jeg får fjernet dem enda gitt......... ;) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er sikker på at det ikke er forhandler her i Norge som påfører de bokstavene?
Kunne jo vært verdt å sjekke i alle fall, da jeg har hørt om andre (bilmerker) hvor man kan få med dette i en pose uten at det er påført.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er sikker på at det ikke er forhandler her i Norge som påfører de bokstavene?
Kunne jo vært verdt å sjekke i alle fall, da jeg har hørt om andre (bilmerker) hvor man kan få med dette i en pose uten at det er påført.

 

De blir montert på fabrikken uten tvil @TheHaughom, se denne videoen her og ca 13.15 ut i filmen. Det er en video på litt over 22 minutter som viser noe av produksjonslinjen til Octavia.

Legger ved et skjermbilde også :) 

5af9c2a492ad9_Skjermbilde2018-05-14kl_19_05_34.thumb.png.eddb082168c8e981ba57e7950ee93f13.png

 

Endret av Superb lll

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er grei. Tenkte bare det var verdt å sjekke ut, om du ikke allerede hadde gjort det. ^_^

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, TheHaughom skrev:

Den er grei. Tenkte bare det var verdt å sjekke ut, om du ikke allerede hadde gjort det. ^_^

Hehe, dette er sjekka nøye opp @TheHaughom, for en må jo ha noe å gjøre mens en venter på bil, hehe ;) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er sant det. Selv har jeg heldigvis vært relativt opptatt med jobb og reiser siden bestilling, så har ikke hatt så mye tid til å sikle så mye på tilbehør/gadgets/whatever enda ^_^

Endret av TheHaughom

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, ja det er greit å ha noe å fylle ventetiden med, slik at en ikke tenker så mye på dette. ;)  

For venting er absolutt ikke noe artig, jeg har bevisst ikke spurt selgeren noe mer etter at jeg var innom forhandleren med min Superb for en inspeksjonsservice for snart 3 uker siden. Da hadde min bestilte bil visstnok det nærmeste en kom en bekreftet produksjonsuke (en kode som innehar noen ørsmå forbehold), men etter det så har jeg som nevnt bevisst ikke spurt mer, for å ikke ha det så mye i tankene. Det lå da an til produksjon i uke 23, men det var som nevnt ikke helt bekreftet enda..........

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå





  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Etter helgens Stockholm tur har jeg passert 11000km, det på under 6 måneder. Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg å kjøre det på ett år  Har fått meg noen erfaringer med bilen. Har nå fylt på 10 liter AdBlue i dag. Da stod det 900km igjen på måleren, og bilen begynte å bli ganske så aggressiv i varslinga. Dette er første gang jeg har handlet så mye som en liter AdBlue i mitt liv. Peila olja i sted. Virker som om oljenivået er ganske stabilt. Når jeg hentet ut bilen fikk jeg en liter olje og beskjed om at den antakeligvis ville be om olje etter noen km. Det har jeg sluppet. Dørkantbeskytterne kan være litt irriterende. De gjør til tider dørene, spesielt bak, tunge å lukke igjen. Passasjerer må ofte lukke døra to ganger for å få det til. Dette er noe jeg vil ta opp med forhandler på service. Ellers vil jeg si at det mest irriterende er hvor lang tid det tar for bilen å gå over i revers. Når jeg skal være kul å parkere fort å gæli, så bare bilen å ruser før kløtsjen/girkassa tar tak. Og da rykker det bra til. Jeg vet ikke helt hvem idioten her er  Forbruket har gått litt ned med tiden. Ved lengre turer hvor fartsgrensen er 80-90, er som regel forbruket rundt 0.56-0.58. 
      Ved fartsgrenser opp mot 100-120, er forbruket opp mot 0.66 på det verste. Bykjøring er som regel rundt 0.71.   Men alt i alt, fortsatt fornøyd. Komforten gjør lange turer til en lek. Og størrelsen gjør den praktisk til så mangt.
    • Bør man levere bilen til detailer på vår eller høst?
      Fordelen med vår er jo at man blir kvitt dritt fra vinteren, mens fordelen med høst er at man da er bedre rustet mot det som kommer i løpet av vinteren. Er det noe som er bedre enn annet?
    • Ja det blir fortrinnsvis nummer 2, helt enig, eller nummer 3 som en god «runner up»   
    • Jeg har lest at det finnes 3 service muligheter her, men jeg klarer ikke å finne det igjen nå selvfølgelig........ Longlife service 30.000km/2år Longlife service 30.000km/2år, med et frivillig olje -og filterskift etter 15.000km, men dette må legges inn i bilens programvare at er utført, slik at bilen «vet» hva som har blitt gjort ved hvilken kjørelengde/tidspunkt, slik at sensorene ikke blir «lurt». Service etter 15.000km/1år, dette må også legges inn i bilens programvare etter hva jeg husker, slik at bilen varsler om riktig ting til rett tid. Men dette skal jeg forhøre meg litt nærmere om hos forhandler når det nærmer seg tiden å hente ny bil, om den tiden kommer en gang da...........    
    • Jepp Om dette må legges inn i serviceprogrammet eller ikke vet jeg ikke, har vært utenfor VW verdenen i mange år nå
    • Bare hyggelig @TheHaughom   Men som sagt, forhør deg med forhandleren slik at det ikke går utover produksjonen for deg med tanke på økte avgifter pga WLTP! For da blir noen ekstra kroner til dekk og felg bare «blåbær» i forhold. Det som er en fordel med din løsning er at du selv bestemmer hvilket dekkmerke og modell du kjøper som sommerdekk om du kjøper 20" felger utenom, for ellers så får du jo kun de dekka som VAG har kjøpt inn i store kvanta til best mulig pris. Ulempen er ekstra kostnader og at du vil ende opp med 4 sommerdekk til overs og i tillegg måtte betale for en dekkomlegging på felg ekstra, fordi du må ta av sommerdekka på de medfølgende 19" Triglav felgene og så få satt på vinterdekk på dem. I tillegg så er det også en mulighet for at felger kan bli oppripet ved fjerning av balansevektene de limer på felgene. Det gjorde det på de felgene min bil ble levert med pga hastverksarbeid fra verkstedet, men selger tok tak i dette selv og ga meg 4 helt nye felger. I stedet for å varme opp limet og så fjerne disse vektene slik de burde ha gjort det, så brukte de en-eller-annen skarp metall gjenstand og lagde synlige riper i alle 4 felgene (de ble synlige i mellom eikene). Nå var jo ikke det verdens undergang, men så lenge de felgene skulle benyttes på vinteren i alt saltet som er her, så er ikke lakkskadede alufelger og salt en god kombinasjon. Det vil korrodere før eller siden, og når ripene var helt ned på aluminiumen, så hadde det fort blitt før..........
    • Damn, jeg hadde jo selvfølgelig helt glemt at Vega felgene kan velges som et tilleggsprodukt for 6.500 kr (får 10% rabatt i tillegg).
      Da blir det nok billigere å få dem med, ja, og kjøpe 19" vinterhjul utenom! Jammen godt jeg slengte det ut her. Takk @Superb lll! Tanken var om jeg kunne fått lagt på vinterdekk på de medfølgende Triglav felgene, men det du nevner her er jo en bedre løsning.
    • Det firmaet som evt. skulle ha lagt Ditec Ceramic Ultra på min nye bil har veldig gode referanser, og gjør meget gode grunnarbeider og ender med en flott finish. Så akkurat den biten bekymrer med absolutt ikke, men jeg er litt lei av å ikke kunne gjøre så mye med bilen selv. Ikke kunne benytte de produktene til vask, avfetting, fjerning av flyverust, etc jeg selv ønsker, fordi en må ta hensyn til coatingen på bilen for ikke å ødelegge den. I tillegg så kommer for min del også at jeg da ikke har noen muligheter til å korrigere noen ting i lakken uten at jeg må levere bilen til Bilpleieren. Nå skal jeg ikke si at jeg kan dette med dedikert bilpleie selv, men det er noe jeg har lyst til å lære og gjøre mest mulig av selv fremover. Det betyr selvfølgelig at en må lese seg opp og kjøpe gode produkter, og ikke minst lære seg å bruke dem. Slike ting får en jo heller ikke gjort om en har lagt en «varig» beskyttelse/coating på bilen. Jeg kommer også til å levere bilen til en bilpleier på våren slik at bilen blir gjort skikkelig ren etter alt det saltet jeg kjører i her jeg bor, da er det spesielt under bilen jeg tenker på, for lakken kommer jeg jo til selv. For jeg har ikke løftebukk slik at jeg får gjort det skikkelig under bilen, dette er det som frister mest, men 100% avgjort er det ikke. For igjennom DCN.no så ser jeg jo også at det finnes Detailere med et meget godt rykte og renomé som holder til ikke så langt unna der jeg bor, og det er jo fristende å se hva de faktisk utfører  
    • Det var slik jeg gjorde med den bilen jeg har i dag også, benyttet de medfølgende felgene som vinterfelger og kjøpte nye sommerfelger.   Men for å svare på ditt spørsmål om noen tanker på dette: For din del så ville det vel vært mye billigere og enklere å bestille bilen med 20" hjul fra fabrikk og heller kjøpt 19" felgene + vinterdekk utenom? For om du ikke har fått bekreftet produksjonsuke til din bil enda, så burde det jo ikke være noe problem å forandre på det i bestillingen av bilen. Men det må en jo selvfølgelig  spørre selger om slik at det ikke oppstår noen problemer eller utfordringer med bestilling/levering, med tanke på WLTP. For nå ender du jo i tillegg opp med 4 sommerdekk i 19" du ikke kan benytte, og det å selge dekk (og for enkelte også felger) ser jeg jo fra grupper på Facebook og på Finn.no at det ikke akkurat veldig etterspørsel på, såfremt du ikke har andre planer med de medfølgende sommerdekka da. Virker jo ikke akkurat som en god deal å kjøpe 8 ekstra dekk og bli sittende igjen med 4 dekk en ikke kan benytte, men det skal du selvfølgelig få bestemme selv     Forskjellen på 45 og 50 profil er ikke så merkbar,  jeg kjører også på dekk med 235 bredde og 45 profil både sommer og vinter på min Superb og det fungerer veldig bra.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori:

×