Gå til innhold
TheHaughom

Noen spørsmål før potensielt kjøp av Kodiaq


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,
Har vel nesten lest ut denne delen av forumet, og fått mye informasjon her. Har dog noen spørsmål rundt kjøp av ny bil, som jeg håper noen har vært borti.
Bilen jeg har sett for meg er en Kodiaq Sportline 2.0 TSI (180hk).

1. Er det mulig å få med setene fra Style i Sportline (med tilhørende reduksjon i pris)? Min bedre halvdel, også kjent som godkjenningsorganet, var ikke imponert av de "klumpete" Sportline setene. Kanskje litt far-fetched, men håpte at noen her kanskje har hatt samme problemstilling.

2. Er det noen forskjeller mellom Amundsen og Columbus navigasjon utover større skjerm, bedre oppløsning, Google Maps og mulighet for SIM-kort i hanskerom? Amundsen har ikke SIM-kort i hanskerom, korrekt?

3. Jeg fikk opplyst produksjonsuke 25 i forrige uke, så nå blir det vel gjerne uke 26. Er det noen som vet om det da blir 2019-modellen? Ser at i fjor startet neste års modellproduksjon i uke 22. Er det kommet noe info ut om endringer fra årets modell?

For øvrig ser jeg nå på fargen Business Grey med "alt" av ekstrautstyr.

image.png.c17ebbc474fde1c9066e7442d137e0
image.png.5b02785b9d783bf0dd17c5282a8eef

Endret av TheHaughom
  • Lik 1
Skrevet

Jeg har Prod.uke 21 på min Sportline 190hk tdi.

Sportline er jo bare et tillegg på style, men som så mye annet på Skoda så er det en pakke, og min erfaring er at det får du ikke gjort noe med.  Jeg ville feks ha svarte felger på sportline min,  men det gikk ikke å bytte ut de antrasittfargede, fordi det var en del av pakken.

Er det utseende du er ute etter kan du jo få lakket fangere osv etter at du får bilen, og sportlinerattet kan du bestille. Det du vel ikke får er mørkt tak, og carbonfiber-detaljene.

Men i bunn og grunn, er det eneste sikre svaret på spørsmålet ditt å spørre forhandler. Du kan jo ha flaks :-) 

Det er ingen automatikk i at du bare legger på ei uke på produksjonsuke,  bare fordi du venter ei uke med å bestille. Du kan faktisk ha flaks og få bilen tidligere, eller du kan få utsatt levering med mange mange uker.  Det handler om kabalen fabrikken skal sette sammen for å få maksimal utnyttelse av kapasiteten holdt opp mot de bestillinger de har fått inn.  typisk for sportline/Scout/L&K modellene, som avviker fra standard ytre utseende/understell,  så har jeg forstått det som at de kjøre egen produksjonslinje på disse bilene, med rullering mellom sportline, Scout osv. Byttefrekvensen handler om bestillinger osv.

Jeg fikk først antydet uke 14, ventet en uke med å bestille, og plutselig var det blitt uke 23... Som nå er justert til uke 21.

Du vil ikke få MY19 på denne siden av sommeren. Som jeg har skrevet annet sted på forumet, så er overgangen til MY19 utsatt til en eller annen gang i august pga innføringen av WLTP-direktivet og endringene i utslippsberegningene på alle biler 1/7-2018, og den enorme jobben bilfabrikkene må gjør for å få på plass utslippsberegningene etter WLTP. WLTP krever bla ny beregning og godkjenning av utslippstillatelse for hvert eneste tilleggsutstyr som legges til eller trekkes fra standardutgaven. Jeg spår at vi får en utvikling på europeiske biler i retning av japanske, hvor det er liten eller ingen liste med tilleggsutstyr,  men heller flere ferdige utstyrsmodeller å velge mellom.

 

Lykke til med valg av bil.  Regner med at du blir fornøyd. Det er en veldig fin bil du vurderer. 

 

  • Lik 1
Skrevet

Hei og velkommen til forumet @TheHaughom :) 

 

Flott bil du ser på :) 

Når det gjelder seter så har jeg forhørt meg litt løslig om dette med min forhandler, men svaret jeg fikk var at da må du kjøpe deg nye seter i tillegg og så bytte de fysisk i etter kant av levering. Det var den gangen jeg spurte ikke mulig, MEN selvfølgelig så kan det være gjort forandringer på det i dag, jeg spurte om dette høsten 2013 på Octavia, det var da for å få RS setene i en Style.......

Du har fått med deg det vesentligste når det gjelder forskjellene på Amundsen og Columbus, det som kommer i tillegg er at oppdateringer til Amundsen må lagres på et originalt SD-kort som må stå i, mens det ikke er nødvendig med et originalt SD-kort til Columbus, og der blir oppdateringer lagret rett i spilleren og en kan så fjerne SD-kortet etter oppdateringen er gjort (det gjør i hvert fall jeg på min Columbus i en Superb 2016).

 

Som også @sletto skriver så kan en liten forandring gjøre at det blir forandringer på mange uker/mnd (i verste fall) om en er riktig uheldig. Det skjer en sjelden gang at en går fremover i køen, men som oftest så havner en nesten bakerst i køen igjen. DVS sist i den køen som produksjonslinjene til Norge er satt opp, og med et så lite marked som det er her i Norge, så kommer vi ikke akkurat først på prioriteringslista deres heller.

WLTP kan skape store problemer for deg om du forandrer på noe nå, biler bestilt etter en viss dato, kan en risikere at ikke blir produsert før etter uke 40-41, og da ikke før Norge får sine produksjonslinjer planlagt etter disse ukene.

 

Jeg venter selv på en Octavia Scout som ble bestilt i uke 11, fikk først uke 21 ved bestilling, så ble det uke 20, så uke 21 igjen, så uke 23 og nå er det helt uvisst. Litt ventetid på oppvarmet frontrute og så var det dette med ledig kapasitet for produksjonslinjene til Norge. Jeg håper inderlig at den blir produsert før WLTP gjør sitt inntog, men her tar jeg ingenting for gitt......

Skal ha en inspeksjonsservice på min Superb i løpet av de nærmeste 14 dagene varsler den om, så da skal jeg høre litt mer med selgeren da, har ikke snakket med ham siden påske (men det er jo ikke så lenge siden det heller da, så håper jeg de har fått en bekreftet produksjonsuke til min bestilte bil)

 

  • Lik 1
Skrevet (endret)

Takk for svar til dere begge.

Som dere sier får jeg bare høre med selger ang. setene, og jeg antar at vi ikke får gjort så mye med det. Vi valgte å ikke gå for Style på grunn at dekoren, jeg synes faktisk den børstede looken i Ambition er flere hakk over den sortmønstrede i Style. Har fått gjennom at vi går for Sportline uansett om vi får setene fra Style eller ei, så for min del håper jeg nesten at de ikke kan byttes. ^_^

Jeg skal be om nytt leveringsestimat i løpet av denne uka, sammen med komplett liste over ekstrautstyret jeg vil ha med. Hver gang jeg ser på lista legger jeg til noe mer som er "kjekt å ha", og før jeg visste ordet av det har jeg lagt på alt som er av ekstrautstyr (som lar seg kombinere)... Ble dyrere enn antatt, gitt! Men regner med at det er verdt det. :D

Ser ut til at jeg fort kan havne uti August/September mtp. produksjon, og at jeg da blir berørt av WLTP-greiene som nevnes her. Hva vil dette si? Vil det måtte betales mer avgifter (engangsavgift)?

Ang. felger så lurer jeg på hvilke vinterfelger dere fikk med? Jeg fikk med noen 17" på Style-modellen jeg priset opp i forrige uke, og satser på å få med noen 18" på Sportlinen nå.

Endret av TheHaughom
Skrevet

Så sant det ikke er et tilbud/kampanje hos din forhandler, så får du ikke med vinterhjul. Det må bestilles i tillegg, men alt kan det jo forhandles om selvfølgelig :) 

Det var en stund jeg også vurderte Kodiaq Style 2.0/180hk TSi 4x4, men når totalen da passerte 700k, så da protesterte «ørvrigheten» her i huset og sparegrisen besvimte ;) Så ble det ikke en slik for å si det ganske konkret..........

 

WLTP har med avgifter, vekt og utslipp å gjøre. Kort fortalt; jo større motor, tyngre drivverk (4x4/DSG kasse) og jo mer ekstrautstyr en legger på, jo tyngre blir bilen og dermed så øker også utslipp og avgiftene.

Større felger/dekk, panoramtak, 7 seter og tilhengerfeste er bl.a. det ekstrautstyret som drar opp vekta mest når det gjelder Kodiaq, men alt en velger i tillegg bidrar jo i større eller mindre grad til økt totalvekt. 

 

Når det gjelder felger så er det vel utstyrsavhengig for hvilke felger som følger med, både når det gjelder dimensjoner og hvilke felger en kan velge i blant.

Dette står det jo i prislista til Kodiaq som std. felger avhengig av utstyrsgrad,

5addb3555ad7e_Skjermbilde2018-04-23kl_12_18_52.thumb.png.e7aae475aaaaf3d7d8cc9453528244d4.png

Men en kan velge følgende oppgraderinger til de respektive utstyrsgradene om en ønsker,

5addb38aeb366_Skjermbilde2018-04-23kl_12_19_15.thumb.png.8f4d06fd43c528ed01f05efb285d3689.png

  • Lik 1
Skrevet

Jeg forsto det slik at det fulgte med vinterfelger, men mulig dette er noe selger har gitt meg utenom. Får se hvordan det går, og om jeg klarer å få med 18" vinterfelg i stedet for 17" som han allerede har gitt meg da.

Her er oppsettet jeg har satt opp:
04.23.2018-12.34.png

 

Har heldigvis en storkundeavtale gjennom jobben, så prisen blir en del hyggeligere enn veil.

  • Lik 1
Skrevet

Skjønner mer og mer at jeg har fått en kjempedeal på min Sportline (190hk tdi/4x4/DSG). Har vel tatt med det meste utenom panoramatak (bare teit når det står på skiboks 48 av 52 uker i året) og trådløs lading av tlf.

Uten vinterhjul, men inkl tectylbehandling kom det seg på 615kr.

Synes det ble drøyt dyrt med "orginale" vinterhjul. Sparte nesten 10.000kr på å bestille dekk og felg selv fra Dekkene (med naf-rabatt).

Skrevet (endret)

Med storkundeavtalen og alt utenom panoramatak og phonebox ender jeg ca. samme sted som deg med 190hk TDI motoren.
180hk TSI er rundt 25.000 kr opp.

Fant ut at jeg ikke kan få med vinterhjulene i kombinasjon med storkundeavtale, så da blir det nok som deg at jeg bestiller de utenom. De skulle ha 26.000 kr for 18" Cassiopeia vinterfelg og dekk. De samme felgene får jeg for under 9000 inkl. frakt og moms fra utlandet, sleng på 6000 for dekk, så er vi oppe i 15.000 kr.

Men en ting jeg kom til å tenke på nå er om jeg må ha TPM sensor i disse? Eller har verden kommet lenger enn det?

Endret av TheHaughom
Skrevet

Nei det trenger du ikke, det går på ABS sensoren etter hva jeg har forstått.

 

Jeg har Cassiopeia 18" sort blank som sommerfelg på min Superb, og det er ikke en felg jeg ville ha valgt som vinterfelg, men det skal du selvsagt få gjøre som du vil med :) Grunnen til det er at felgene ikke er hellakkerte, og de blanke aluminiums eikene vil fort bli ødelagte av salt. De er også litt trange i mellom eikene, så en felgbørste er definitivt å anbefale her, i tillegg så «samler» de mye skitt bak eikene som gjør de vanskelig å rengjøre, regner også med at de da vil samle en del snø  (men det er bare en antagelse basert på hva jeg ser med sand/støv i løpet av sommeren).

Skrevet

Takker for innspill. Har ikke tenkt over det du nevner der, synes bare de hadde et bra utseende (og en fornuftig pris).
Får se videre etter felger, kan jo kjøpe noe annet enn de som leveres fra Skoda.

Skrevet
35 minutter siden, TheHaughom skrev:

Takker for innspill. Har ikke tenkt over det du nevner der, synes bare de hadde et bra utseende (og en fornuftig pris).
Får se videre etter felger, kan jo kjøpe noe annet enn de som leveres fra Skoda.

Mener ikke å skremme deg @TheHaughom fra å velge de felgene, bare nevnte min egen erfaring med Cassiopeia felgene så langt  :) 

De felgene er meget stilige, og er en fin kontrast mot f.eks. en hvit bil, her er forøvrig min egen Superb med disse felgene på.

5ade145e8da74_2016-05-18113820.thumb.jpg.ebcb179e2a327e0f8631a2814789a3f6.jpg

Skrevet

Det skjønner jeg, og jeg setter pris på at du deler egne erfaringer og tanker. Det får meg jo til å undersøke dette nærmere, og gjør meg (potensielt) mer fornøyd med bilkjøpet i årene som kommer!
Leser for øvrig at kvalitetsfelger ikke er bart metall, men det nevnes en form for plastcoating. Har du merket deg noe slikt på dine felger?

Skrevet
5 timer siden, TheHaughom skrev:

 

Fant ut at jeg ikke kan få med vinterhjulene i kombinasjon med storkundeavtale, så da blir det nok som deg at jeg bestiller de utenom. De skulle ha 26.000 kr for 18" Cassiopeia vinterfelg og dekk. De samme felgene får jeg for under 9000 inkl. frakt og moms fra utlandet, sleng på 6000 for dekk, så er vi oppe i 15.000 kr.

Men en ting jeg kom til å tenke på nå er om jeg må ha TPM sensor i disse? Eller har verden kommet lenger enn det?

Tror du skal sjekke dekkpriser en gang til.
Jeg har sjekka de lfeste forhandlere både på nett og i osloområdet på piggfritt vinterdekk i 17" til Kodiaq (Nokian, Hakka R2, Continental, Sava, Michelin,), og de ligger på  fra 2000kr pr stk, og oppover avhengig av om du har rabatter eller ikke.
Hvis du skal spare penger på vinterhjul, så bør du nok se på felger uten orginale senterkopper fra skoda.

  • Lik 1
Skrevet

Får 50% på alt av Nokian dekk, så tror nesten 7000 for 4 dekk er litt i overkant.
Finner også Skoda-felgen Trinity 18" til under 9.000 kr ferdig importert (frakt og moms), så er visst mye å spare på å bestille disse også fra utlandet.

Skrevet

Det er mange flotte felger en kan velge, både originale og fra andre produsenter. Bare husk at selv om det er 18" så er det ikke dermed sagt at de er «lovlige», for det har også med innpresset å gjøre, og det kan max forandres inntil 7,5mm pr. hjul på hver aksel. Dvs total forandring av sporvidden er max 15mm pr. aksel. Det kan det være fort gjort å glemme/overse når en blir ivrig letingen etter de rette felgene. :) 

For å velge de rette felgene til Kodiaq så kan det kanskje være en liten tanke å se litt å tilbehørs katalogen til Kodiaq, så får en de felgene som har det rette innpresset. Jeg har ikke sett i den katalogen til Kodiaq i det hele tatt, så hvilke felger som passer (eller er godkjente) vet jeg ikke. Mulig både Trinity og Cassiopeia felgene har et lovlig innpress til Kodiaq, det var kun ment som en opplysning (om du ikke allerede er klar over det) :) 

 

Ang. bart metall så er det ikke felger jeg ville ha valgt som nevnt for bruk på vinteren, det er klart at en kan beskytte felgene med gode felgvokser og andre ting for å bevare aluminiumen best mulig. Men jeg føler likevel at det er enklere og mer beskyttende med en lakkert overflate som en i tillegg kan beskytte med gode og holdbare felgvokser.

Fruen har bestemt bestemt hvilke vinterfelger vi skal ha på vår bestilte Scout, og hun plukket også ut Trinity (antrasitt) felgene, men i tilbehørs katalogen til Octavia så er jo også de felgene merket med at de passer til Scout.

  • Lik 1
Skrevet

Ja, det er mye fint å se på. Når det kommer til uoriginale felger føler jeg på at det er en "jungel" av billig drit og skikkelig vare, men jeg har ingen oversikt over hvilke felgprodusenter som er ansett som bra. Tar gjerne imot forslag!

Grunnen til at jeg i det hele tatt så på Cassiopeia var at det ligger en Finn-annonse (Kodiaq Style 180hk bensin) som har disse med som vinterfelger.

Jeg skal kikke i katalogen til Kodiaq, men kan ikke si jeg har sett noe "skikkelig sexy" der før. Har for øvrig prøvd å få med Trinity-felgene som vinterfelger i hele "pakken", alternativt er jeg åpen for å kjøpe brukt bil. Vi har nådd smertegrensen for lenge siden med tanke på pris, og dette forumet hjalp ikke akkurat mtp. valg av ekstrautstyr :P

Skrevet
1 time siden, TheHaughom skrev:

Ja, det er mye fint å se på. Når det kommer til uoriginale felger føler jeg på at det er en "jungel" av billig drit og skikkelig vare, men jeg har ingen oversikt over hvilke felgprodusenter som er ansett som bra. Tar gjerne imot forslag!

Grunnen til at jeg i det hele tatt så på Cassiopeia var at det ligger en Finn-annonse (Kodiaq Style 180hk bensin) som har disse med som vinterfelger.

Jeg skal kikke i katalogen til Kodiaq, men kan ikke si jeg har sett noe "skikkelig sexy" der før. Har for øvrig prøvd å få med Trinity-felgene som vinterfelger i hele "pakken", alternativt er jeg åpen for å kjøpe brukt bil. Vi har nådd smertegrensen for lenge siden med tanke på pris, og dette forumet hjalp ikke akkurat mtp. valg av ekstrautstyr :P

De fleste felger en kan kjøpe hos f.eks. Dekkmann eller andre kjente dekkjeder leverer varer av god kvalitet, men det er klart at en ofte også får det en betaler for.

Om du ikke velger originale felger, så pass i hvert fall på at du får felger som ikke krever løse senterringer og/eller andre hjulbolter, da blir det mye ekstra å passe på. Så lenge du også har bestilt reservehjul, så må du jo da huske på å ha med deg 5 andre hjulbolter for at de skal passe om du punkterer vinterstid. Dette er satt litt på spissen, men jeg har selv opplevd å ha en bruktbil med 3 forskjellige sett hjulbolter og 2 forskjellige sett med senterringer, og det blir ikke en gang til for å si det slik......

  • et sett hjulbolter og løse senterringer til sommerhjul
  • et sett hjulbolter og løse senterringer til vinterhjul
  • et sett hjulbolter til et plassbesparende reservehjul (originalt)

Ingen hjulbolter passet overens, og str. på senterringene var også forskjellige og kunne da heller ikke benyttes om hverandre.

Enkelte bryr seg kanskje ikke om dette i det hele tatt, men for meg så var det bare et irritasjonsmoment og mer å passe på.

Så da bestemte jeg meg for at når jeg kjøper helt ny bil, så tar jeg alt originalt. det koster litt mer, men sparer meg for en del bryderi og da er det verdt det for min del. Som sagt så finnes det felger som gjør at en slipper både senterringer og andre hjulbolter/muttere fra andre produsenter/levrandører, og det hadde i hvert fall jeg passet på om jeg skulle kjøpt noe som ikke var originalt.

Kun ment som et tips, ikke en fasit :) 

 

Jeg har også sett en Kodiaq på Finn.no med Cassiopeia felgene, men bare for at det er korrekt boltavstand og dimensjon (18"), så er det ikke dermed sagt at innpresset er korrekt (innenfor grensene), mulig de er det, men det hadde jeg i hvert fall undersøkt nærmere før jeg evt. bestiller dem :) 

  • Lik 1
Skrevet

Tusen takk for videre utdypning og informasjon, det setter jeg stor pris på!
Nå tar jeg en runde og ser om jeg klarer å få med Trinity Antrasitt i pakken uten vederlag, hvis ikke må jeg en runde innom tenkeboksen. Mulig vi har kommet så langt utenfor opprinnelig budsjett at det blir bruktbil i stedet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...