Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

TheHaughom

Noen spørsmål før potensielt kjøp av Kodiaq

Recommended Posts

Hei,
Har vel nesten lest ut denne delen av forumet, og fått mye informasjon her. Har dog noen spørsmål rundt kjøp av ny bil, som jeg håper noen har vært borti.
Bilen jeg har sett for meg er en Kodiaq Sportline 2.0 TSI (180hk).

1. Er det mulig å få med setene fra Style i Sportline (med tilhørende reduksjon i pris)? Min bedre halvdel, også kjent som godkjenningsorganet, var ikke imponert av de "klumpete" Sportline setene. Kanskje litt far-fetched, men håpte at noen her kanskje har hatt samme problemstilling.

2. Er det noen forskjeller mellom Amundsen og Columbus navigasjon utover større skjerm, bedre oppløsning, Google Maps og mulighet for SIM-kort i hanskerom? Amundsen har ikke SIM-kort i hanskerom, korrekt?

3. Jeg fikk opplyst produksjonsuke 25 i forrige uke, så nå blir det vel gjerne uke 26. Er det noen som vet om det da blir 2019-modellen? Ser at i fjor startet neste års modellproduksjon i uke 22. Er det kommet noe info ut om endringer fra årets modell?

For øvrig ser jeg nå på fargen Business Grey med "alt" av ekstrautstyr.

image.png.c17ebbc474fde1c9066e7442d137e0
image.png.5b02785b9d783bf0dd17c5282a8eef

Edited by TheHaughom
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har Prod.uke 21 på min Sportline 190hk tdi.

Sportline er jo bare et tillegg på style, men som så mye annet på Skoda så er det en pakke, og min erfaring er at det får du ikke gjort noe med.  Jeg ville feks ha svarte felger på sportline min,  men det gikk ikke å bytte ut de antrasittfargede, fordi det var en del av pakken.

Er det utseende du er ute etter kan du jo få lakket fangere osv etter at du får bilen, og sportlinerattet kan du bestille. Det du vel ikke får er mørkt tak, og carbonfiber-detaljene.

Men i bunn og grunn, er det eneste sikre svaret på spørsmålet ditt å spørre forhandler. Du kan jo ha flaks :-) 

Det er ingen automatikk i at du bare legger på ei uke på produksjonsuke,  bare fordi du venter ei uke med å bestille. Du kan faktisk ha flaks og få bilen tidligere, eller du kan få utsatt levering med mange mange uker.  Det handler om kabalen fabrikken skal sette sammen for å få maksimal utnyttelse av kapasiteten holdt opp mot de bestillinger de har fått inn.  typisk for sportline/Scout/L&K modellene, som avviker fra standard ytre utseende/understell,  så har jeg forstått det som at de kjøre egen produksjonslinje på disse bilene, med rullering mellom sportline, Scout osv. Byttefrekvensen handler om bestillinger osv.

Jeg fikk først antydet uke 14, ventet en uke med å bestille, og plutselig var det blitt uke 23... Som nå er justert til uke 21.

Du vil ikke få MY19 på denne siden av sommeren. Som jeg har skrevet annet sted på forumet, så er overgangen til MY19 utsatt til en eller annen gang i august pga innføringen av WLTP-direktivet og endringene i utslippsberegningene på alle biler 1/7-2018, og den enorme jobben bilfabrikkene må gjør for å få på plass utslippsberegningene etter WLTP. WLTP krever bla ny beregning og godkjenning av utslippstillatelse for hvert eneste tilleggsutstyr som legges til eller trekkes fra standardutgaven. Jeg spår at vi får en utvikling på europeiske biler i retning av japanske, hvor det er liten eller ingen liste med tilleggsutstyr,  men heller flere ferdige utstyrsmodeller å velge mellom.

 

Lykke til med valg av bil.  Regner med at du blir fornøyd. Det er en veldig fin bil du vurderer. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet @TheHaughom :) 

 

Flott bil du ser på :) 

Når det gjelder seter så har jeg forhørt meg litt løslig om dette med min forhandler, men svaret jeg fikk var at da må du kjøpe deg nye seter i tillegg og så bytte de fysisk i etter kant av levering. Det var den gangen jeg spurte ikke mulig, MEN selvfølgelig så kan det være gjort forandringer på det i dag, jeg spurte om dette høsten 2013 på Octavia, det var da for å få RS setene i en Style.......

Du har fått med deg det vesentligste når det gjelder forskjellene på Amundsen og Columbus, det som kommer i tillegg er at oppdateringer til Amundsen må lagres på et originalt SD-kort som må stå i, mens det ikke er nødvendig med et originalt SD-kort til Columbus, og der blir oppdateringer lagret rett i spilleren og en kan så fjerne SD-kortet etter oppdateringen er gjort (det gjør i hvert fall jeg på min Columbus i en Superb 2016).

 

Som også @sletto skriver så kan en liten forandring gjøre at det blir forandringer på mange uker/mnd (i verste fall) om en er riktig uheldig. Det skjer en sjelden gang at en går fremover i køen, men som oftest så havner en nesten bakerst i køen igjen. DVS sist i den køen som produksjonslinjene til Norge er satt opp, og med et så lite marked som det er her i Norge, så kommer vi ikke akkurat først på prioriteringslista deres heller.

WLTP kan skape store problemer for deg om du forandrer på noe nå, biler bestilt etter en viss dato, kan en risikere at ikke blir produsert før etter uke 40-41, og da ikke før Norge får sine produksjonslinjer planlagt etter disse ukene.

 

Jeg venter selv på en Octavia Scout som ble bestilt i uke 11, fikk først uke 21 ved bestilling, så ble det uke 20, så uke 21 igjen, så uke 23 og nå er det helt uvisst. Litt ventetid på oppvarmet frontrute og så var det dette med ledig kapasitet for produksjonslinjene til Norge. Jeg håper inderlig at den blir produsert før WLTP gjør sitt inntog, men her tar jeg ingenting for gitt......

Skal ha en inspeksjonsservice på min Superb i løpet av de nærmeste 14 dagene varsler den om, så da skal jeg høre litt mer med selgeren da, har ikke snakket med ham siden påske (men det er jo ikke så lenge siden det heller da, så håper jeg de har fått en bekreftet produksjonsuke til min bestilte bil)

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for svar til dere begge.

Som dere sier får jeg bare høre med selger ang. setene, og jeg antar at vi ikke får gjort så mye med det. Vi valgte å ikke gå for Style på grunn at dekoren, jeg synes faktisk den børstede looken i Ambition er flere hakk over den sortmønstrede i Style. Har fått gjennom at vi går for Sportline uansett om vi får setene fra Style eller ei, så for min del håper jeg nesten at de ikke kan byttes. ^_^

Jeg skal be om nytt leveringsestimat i løpet av denne uka, sammen med komplett liste over ekstrautstyret jeg vil ha med. Hver gang jeg ser på lista legger jeg til noe mer som er "kjekt å ha", og før jeg visste ordet av det har jeg lagt på alt som er av ekstrautstyr (som lar seg kombinere)... Ble dyrere enn antatt, gitt! Men regner med at det er verdt det. :D

Ser ut til at jeg fort kan havne uti August/September mtp. produksjon, og at jeg da blir berørt av WLTP-greiene som nevnes her. Hva vil dette si? Vil det måtte betales mer avgifter (engangsavgift)?

Ang. felger så lurer jeg på hvilke vinterfelger dere fikk med? Jeg fikk med noen 17" på Style-modellen jeg priset opp i forrige uke, og satser på å få med noen 18" på Sportlinen nå.

Edited by TheHaughom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så sant det ikke er et tilbud/kampanje hos din forhandler, så får du ikke med vinterhjul. Det må bestilles i tillegg, men alt kan det jo forhandles om selvfølgelig :) 

Det var en stund jeg også vurderte Kodiaq Style 2.0/180hk TSi 4x4, men når totalen da passerte 700k, så da protesterte «ørvrigheten» her i huset og sparegrisen besvimte ;) Så ble det ikke en slik for å si det ganske konkret..........

 

WLTP har med avgifter, vekt og utslipp å gjøre. Kort fortalt; jo større motor, tyngre drivverk (4x4/DSG kasse) og jo mer ekstrautstyr en legger på, jo tyngre blir bilen og dermed så øker også utslipp og avgiftene.

Større felger/dekk, panoramtak, 7 seter og tilhengerfeste er bl.a. det ekstrautstyret som drar opp vekta mest når det gjelder Kodiaq, men alt en velger i tillegg bidrar jo i større eller mindre grad til økt totalvekt. 

 

Når det gjelder felger så er det vel utstyrsavhengig for hvilke felger som følger med, både når det gjelder dimensjoner og hvilke felger en kan velge i blant.

Dette står det jo i prislista til Kodiaq som std. felger avhengig av utstyrsgrad,

5addb3555ad7e_Skjermbilde2018-04-23kl_12_18_52.thumb.png.e7aae475aaaaf3d7d8cc9453528244d4.png

Men en kan velge følgende oppgraderinger til de respektive utstyrsgradene om en ønsker,

5addb38aeb366_Skjermbilde2018-04-23kl_12_19_15.thumb.png.8f4d06fd43c528ed01f05efb285d3689.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg forsto det slik at det fulgte med vinterfelger, men mulig dette er noe selger har gitt meg utenom. Får se hvordan det går, og om jeg klarer å få med 18" vinterfelg i stedet for 17" som han allerede har gitt meg da.

Her er oppsettet jeg har satt opp:
04.23.2018-12.34.png

 

Har heldigvis en storkundeavtale gjennom jobben, så prisen blir en del hyggeligere enn veil.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skjønner mer og mer at jeg har fått en kjempedeal på min Sportline (190hk tdi/4x4/DSG). Har vel tatt med det meste utenom panoramatak (bare teit når det står på skiboks 48 av 52 uker i året) og trådløs lading av tlf.

Uten vinterhjul, men inkl tectylbehandling kom det seg på 615kr.

Synes det ble drøyt dyrt med "orginale" vinterhjul. Sparte nesten 10.000kr på å bestille dekk og felg selv fra Dekkene (med naf-rabatt).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med storkundeavtalen og alt utenom panoramatak og phonebox ender jeg ca. samme sted som deg med 190hk TDI motoren.
180hk TSI er rundt 25.000 kr opp.

Fant ut at jeg ikke kan få med vinterhjulene i kombinasjon med storkundeavtale, så da blir det nok som deg at jeg bestiller de utenom. De skulle ha 26.000 kr for 18" Cassiopeia vinterfelg og dekk. De samme felgene får jeg for under 9000 inkl. frakt og moms fra utlandet, sleng på 6000 for dekk, så er vi oppe i 15.000 kr.

Men en ting jeg kom til å tenke på nå er om jeg må ha TPM sensor i disse? Eller har verden kommet lenger enn det?

Edited by TheHaughom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nei det trenger du ikke, det går på ABS sensoren etter hva jeg har forstått.

 

Jeg har Cassiopeia 18" sort blank som sommerfelg på min Superb, og det er ikke en felg jeg ville ha valgt som vinterfelg, men det skal du selvsagt få gjøre som du vil med :) Grunnen til det er at felgene ikke er hellakkerte, og de blanke aluminiums eikene vil fort bli ødelagte av salt. De er også litt trange i mellom eikene, så en felgbørste er definitivt å anbefale her, i tillegg så «samler» de mye skitt bak eikene som gjør de vanskelig å rengjøre, regner også med at de da vil samle en del snø  (men det er bare en antagelse basert på hva jeg ser med sand/støv i løpet av sommeren).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker for innspill. Har ikke tenkt over det du nevner der, synes bare de hadde et bra utseende (og en fornuftig pris).
Får se videre etter felger, kan jo kjøpe noe annet enn de som leveres fra Skoda.

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minutter siden, TheHaughom skrev:

Takker for innspill. Har ikke tenkt over det du nevner der, synes bare de hadde et bra utseende (og en fornuftig pris).
Får se videre etter felger, kan jo kjøpe noe annet enn de som leveres fra Skoda.

Mener ikke å skremme deg @TheHaughom fra å velge de felgene, bare nevnte min egen erfaring med Cassiopeia felgene så langt  :) 

De felgene er meget stilige, og er en fin kontrast mot f.eks. en hvit bil, her er forøvrig min egen Superb med disse felgene på.

5ade145e8da74_2016-05-18113820.thumb.jpg.ebcb179e2a327e0f8631a2814789a3f6.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det skjønner jeg, og jeg setter pris på at du deler egne erfaringer og tanker. Det får meg jo til å undersøke dette nærmere, og gjør meg (potensielt) mer fornøyd med bilkjøpet i årene som kommer!
Leser for øvrig at kvalitetsfelger ikke er bart metall, men det nevnes en form for plastcoating. Har du merket deg noe slikt på dine felger?

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timer siden, TheHaughom skrev:

 

Fant ut at jeg ikke kan få med vinterhjulene i kombinasjon med storkundeavtale, så da blir det nok som deg at jeg bestiller de utenom. De skulle ha 26.000 kr for 18" Cassiopeia vinterfelg og dekk. De samme felgene får jeg for under 9000 inkl. frakt og moms fra utlandet, sleng på 6000 for dekk, så er vi oppe i 15.000 kr.

Men en ting jeg kom til å tenke på nå er om jeg må ha TPM sensor i disse? Eller har verden kommet lenger enn det?

Tror du skal sjekke dekkpriser en gang til.
Jeg har sjekka de lfeste forhandlere både på nett og i osloområdet på piggfritt vinterdekk i 17" til Kodiaq (Nokian, Hakka R2, Continental, Sava, Michelin,), og de ligger på  fra 2000kr pr stk, og oppover avhengig av om du har rabatter eller ikke.
Hvis du skal spare penger på vinterhjul, så bør du nok se på felger uten orginale senterkopper fra skoda.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Får 50% på alt av Nokian dekk, så tror nesten 7000 for 4 dekk er litt i overkant.
Finner også Skoda-felgen Trinity 18" til under 9.000 kr ferdig importert (frakt og moms), så er visst mye å spare på å bestille disse også fra utlandet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er mange flotte felger en kan velge, både originale og fra andre produsenter. Bare husk at selv om det er 18" så er det ikke dermed sagt at de er «lovlige», for det har også med innpresset å gjøre, og det kan max forandres inntil 7,5mm pr. hjul på hver aksel. Dvs total forandring av sporvidden er max 15mm pr. aksel. Det kan det være fort gjort å glemme/overse når en blir ivrig letingen etter de rette felgene. :) 

For å velge de rette felgene til Kodiaq så kan det kanskje være en liten tanke å se litt å tilbehørs katalogen til Kodiaq, så får en de felgene som har det rette innpresset. Jeg har ikke sett i den katalogen til Kodiaq i det hele tatt, så hvilke felger som passer (eller er godkjente) vet jeg ikke. Mulig både Trinity og Cassiopeia felgene har et lovlig innpress til Kodiaq, det var kun ment som en opplysning (om du ikke allerede er klar over det) :) 

 

Ang. bart metall så er det ikke felger jeg ville ha valgt som nevnt for bruk på vinteren, det er klart at en kan beskytte felgene med gode felgvokser og andre ting for å bevare aluminiumen best mulig. Men jeg føler likevel at det er enklere og mer beskyttende med en lakkert overflate som en i tillegg kan beskytte med gode og holdbare felgvokser.

Fruen har bestemt bestemt hvilke vinterfelger vi skal ha på vår bestilte Scout, og hun plukket også ut Trinity (antrasitt) felgene, men i tilbehørs katalogen til Octavia så er jo også de felgene merket med at de passer til Scout.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, det er mye fint å se på. Når det kommer til uoriginale felger føler jeg på at det er en "jungel" av billig drit og skikkelig vare, men jeg har ingen oversikt over hvilke felgprodusenter som er ansett som bra. Tar gjerne imot forslag!

Grunnen til at jeg i det hele tatt så på Cassiopeia var at det ligger en Finn-annonse (Kodiaq Style 180hk bensin) som har disse med som vinterfelger.

Jeg skal kikke i katalogen til Kodiaq, men kan ikke si jeg har sett noe "skikkelig sexy" der før. Har for øvrig prøvd å få med Trinity-felgene som vinterfelger i hele "pakken", alternativt er jeg åpen for å kjøpe brukt bil. Vi har nådd smertegrensen for lenge siden med tanke på pris, og dette forumet hjalp ikke akkurat mtp. valg av ekstrautstyr :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, TheHaughom skrev:

Ja, det er mye fint å se på. Når det kommer til uoriginale felger føler jeg på at det er en "jungel" av billig drit og skikkelig vare, men jeg har ingen oversikt over hvilke felgprodusenter som er ansett som bra. Tar gjerne imot forslag!

Grunnen til at jeg i det hele tatt så på Cassiopeia var at det ligger en Finn-annonse (Kodiaq Style 180hk bensin) som har disse med som vinterfelger.

Jeg skal kikke i katalogen til Kodiaq, men kan ikke si jeg har sett noe "skikkelig sexy" der før. Har for øvrig prøvd å få med Trinity-felgene som vinterfelger i hele "pakken", alternativt er jeg åpen for å kjøpe brukt bil. Vi har nådd smertegrensen for lenge siden med tanke på pris, og dette forumet hjalp ikke akkurat mtp. valg av ekstrautstyr :P

De fleste felger en kan kjøpe hos f.eks. Dekkmann eller andre kjente dekkjeder leverer varer av god kvalitet, men det er klart at en ofte også får det en betaler for.

Om du ikke velger originale felger, så pass i hvert fall på at du får felger som ikke krever løse senterringer og/eller andre hjulbolter, da blir det mye ekstra å passe på. Så lenge du også har bestilt reservehjul, så må du jo da huske på å ha med deg 5 andre hjulbolter for at de skal passe om du punkterer vinterstid. Dette er satt litt på spissen, men jeg har selv opplevd å ha en bruktbil med 3 forskjellige sett hjulbolter og 2 forskjellige sett med senterringer, og det blir ikke en gang til for å si det slik......

  • et sett hjulbolter og løse senterringer til sommerhjul
  • et sett hjulbolter og løse senterringer til vinterhjul
  • et sett hjulbolter til et plassbesparende reservehjul (originalt)

Ingen hjulbolter passet overens, og str. på senterringene var også forskjellige og kunne da heller ikke benyttes om hverandre.

Enkelte bryr seg kanskje ikke om dette i det hele tatt, men for meg så var det bare et irritasjonsmoment og mer å passe på.

Så da bestemte jeg meg for at når jeg kjøper helt ny bil, så tar jeg alt originalt. det koster litt mer, men sparer meg for en del bryderi og da er det verdt det for min del. Som sagt så finnes det felger som gjør at en slipper både senterringer og andre hjulbolter/muttere fra andre produsenter/levrandører, og det hadde i hvert fall jeg passet på om jeg skulle kjøpt noe som ikke var originalt.

Kun ment som et tips, ikke en fasit :) 

 

Jeg har også sett en Kodiaq på Finn.no med Cassiopeia felgene, men bare for at det er korrekt boltavstand og dimensjon (18"), så er det ikke dermed sagt at innpresset er korrekt (innenfor grensene), mulig de er det, men det hadde jeg i hvert fall undersøkt nærmere før jeg evt. bestiller dem :) 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tusen takk for videre utdypning og informasjon, det setter jeg stor pris på!
Nå tar jeg en runde og ser om jeg klarer å få med Trinity Antrasitt i pakken uten vederlag, hvis ikke må jeg en runde innom tenkeboksen. Mulig vi har kommet så langt utenfor opprinnelig budsjett at det blir bruktbil i stedet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
    • Er det noen som vet om Kodiaq og Superb har den samme funksjonen på bremsene bak, altså at de legger seg litt på ved kjøring regn (da må pusseren være aktiv i noen minutter før de gjør det), det hjelper veldig mye for å ha tempererte/tørre bremser bak.. Selv etter at jeg bare har vasket bilen så tar jeg en liten kjøretur med noen harde oppbremsninger, slik at jeg ikke parkerer bilen med våte bremseklosser som vil kunne gi rust på bremseskivene. Jeg gir på litt ved nesten hver anledning jeg har (opp mot 80 -100 km/t når det er mulig med tanke på lovlig hastighet)) og bremser hardt for at bremsene bak skal være i bruk/bevegelse og ikke sette seg, men da er det som det blir nevnt her meget viktig å se i speilet bakover og ikke gjøre dette på glatt underlag slik at en ikke forårsaker en ulykke!  Hardere og mer aktiv bruk av bremsepedalen er nok den enkleste veien å gå for å fjerne og fortsette å holde rusten borte fra bremseskivene bak, for det meste av bremsekraften ligger jo foran inntil en trykker hardere på bremsepedalen. Regner med at det ikke er den store forskjellen på kvaliteten på bremseskivene for Kodiaq og Superb, men det er ikke noe jeg har kunnskap om.. De to foregående bilene jeg har hatt fra Skoda (Superb 2016 og Octavia 2018) var det heller ikke rust på bremseskivene bak pga det jeg har beskrevet her. Jeg kjører nesten hele vinteren på våte/saltede veier, og har heller ikke rust på bremseskivene bak på min Superb 2019, så det virker som det jeg gjør har har en misjon for å unngå rust på bremseskivene bak. Det er selvfølgelig heller ingen fasit, men fungerer i hvert fall i mitt tilfelle.
    • Som nevnt, er det  nok lurt å ha litt varme (og dermed tørre bremser..) når du parkerar.  Eg tar og "nødbremser" litt med det elektriske håndbrekket av og til for å slite vekk evnt.rust; og varme opp skivene. ( OBS!! pass på biler bak deg og fare for sladd ved våt veg.)  Brekket er jo kun av, eller fullt på, så det gjelder å vera varsom ved denne manøveren. Som du ser på bildet, so er det rusta akkurat der klossen har lagt inntil. Ganske vanlig om det er fuktig imellom skive  og kloss ved parkering. Ellers er min erfaring  at Skoda sine bremseskiver ikkje er spesielt bra. Både eg og ein arb.kollega har fått kast i skiver både framme og bak tidlig. (før bilane var passert 60000-km.)  Eg har no EBC skiver på bilen, og det vil vise seg om dei er bedre eller verre..  (Har bra erfaring med dei frå andre bilar.)   Er uansett ikkje dyrare, heller billigare enn originalskiver. Uansett er det største problemet salting/fuktig klima/regn.    
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...