Gå til innhold
TheHaughom

Noen spørsmål før potensielt kjøp av Kodiaq


Anbefalte innlegg

Da var bil bestilt! Det ble sånn ca. det jeg skrev sist, men vi endret farge da vi fikk sett Quartz Grey i dagslys hos forhandler.
Den ser absolutt mye bedre ut enn det den gjør på bilder. Business Grey, som vi egentlig hadde sett for oss, ble litt for traust i sammenligning.

Antatt produksjonsuke er i September/Oktober, men får bekreftet produksjonsuke i løpet av den neste uken. Jeg vil, etter all sannsynlighet, få 2019 modellen og bli berørt av avgiftsendringene som kommer over sommeren. Hvor mye dette ville påvirke prisen var ikke selger sikker på, men ny 2.0 TSI som det ryktes om skal være mer effektiv og ha partikkelfilter for å minske utslippene (og derfor også avgiftene). Så får vi se hva det blir til ang. ekstrautstyr og slikt... Kan uansett kansellere avtalen om endring i pris overstiger 6% av kjøpesum (35000 kr ca).

Etter å ha hatt den på prøvekjøring i helgen var det en stor nedtur å komme tilbake til hverdagen med Avensisen fra '05. Blir en laaaaang venteperiode fremover.

Full utstyrsliste:

Quote
  • Skoda Kodiaq Sportline
  • 2.0 TSI 180hk (potensielt 190hk)
  • Quartz Grey Metallic lakk
  • Vinterpakke
    • Parkeringsvarmer
    • Setevarme bak
    • Delingsnett
  • 3-sone climatronic
  • Transportpakke
    • Elektrisk tilhengerfeste
    • Elektriske bakluke (sensorstyrt)
    • Isofix foran
  • Parkeringspakke
    • Parkeringsassistent
    • Trailer Assist
    • Area View Ryggekamera
  • Barnepakke
    • Elektrisk barnelås
    • Mekaniske solgardiner bak
  • Elektriske seter foran (minnefunksjon på førerside)
  • Trafikkskiltgjenkjenning
  • Canton Sound System
  • Plassbesparende reservehjul
  • Columbus Navigasjon
  • Handfree premium
  • DMS Personaliseringsmulighet (3 nøkler og lagring av profil)
  • Adaptivt understell
  • Oppvarmet frontrute

Ekstra:

  • Skvettlapper foran/bak
  • Gummimatte bagasjerom

Jeg endte opp med ca. 11% i rabatt på herligheten.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, TheHaughom skrev:

Ja, det stemmer. Bortsett fra dersom man går for 6-girs kassen, som da er DQ250.

Nå får en jo aldri lov til å velge girkasse selv, altså hvilken DSG kasse en får. Det eneste en kan velge er jo manuell eller DSG (på enkelte modeller og utgaver), og så er det ferdig bestemt fra Skoda hvilken DSG det blir, ut i fra hvilken motorisering (og i enkelte tilfeller om bilen har fwd eller 4x4).

Jeg har f.eks. et skrekkens eksempel fra Skoda om hvor feil DSG kasse det går an å plukke ut av hylla og sette inn i en bil. Jeg har opprinnelig en motor som yter 1,8/180hk (TSi) og har 320nm dreiemoment, og det har den med manuell girkasse (hvilket selvfølgelig ikke kan velges her i Norge). Men jeg har derimot fabrikkens «fantastiske» DSG 7 kasse (tørr-clutch) som har en max grense på 250nm, og Skoda sin løsning er da å tune ned min motor til 250nm, i stedet for å gi den en DSG kasse som tåler dreiemomentet motoren opprinnelig har fra fabrikk................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, TheHaughom skrev:

Da var bil bestilt! Det ble sånn ca. det jeg skrev sist, men vi endret farge da vi fikk sett Quartz Grey i dagslys hos forhandler.
Den ser absolutt mye bedre ut enn det den gjør på bilder. Business Grey, som vi egentlig hadde sett for oss, ble litt for traust i sammenligning.

Antatt produksjonsuke er i September/Oktober, men får bekreftet produksjonsuke i løpet av den neste uken. Jeg vil, etter all sannsynlighet, få 2019 modellen og bli berørt av avgiftsendringene som kommer over sommeren. Hvor mye dette ville påvirke prisen var ikke selger sikker på, men ny 2.0 TSI som det ryktes om skal være mer effektiv og ha partikkelfilter for å minske utslippene (og derfor også avgiftene). Så får vi se hva det blir til ang. ekstrautstyr og slikt... Kan uansett kansellere avtalen om endring i pris overstiger 6% av kjøpesum (35000 kr ca).

Etter å ha hatt den på prøvekjøring i helgen var det en stor nedtur å komme tilbake til hverdagen med Avensisen fra '05. Blir en laaaaang venteperiode fremover.

Full utstyrsliste:

Gratulerer så mye @TheHaughom, her har du satt sammen en veldig flott Kodiaq, som jeg mer enn gjerne skulle hatt selv også :) 

Ja så sant det ikke blir noen feilkoder så kan nok produksjonsuken snart bekreftes, det er litt forskjeller her for hva som kan gjøres.

Utstyrslista di er både omfattende og omtrentlig helt identisk med hvordan jeg selv ville satt den opp. :) 

Det eneste jeg muligens ville ha tatt med av ekstra tilleggsutstyr (montert av forhandler), er en eller annen form for beskyttelse oppå støtfangeren bak. Selv om det er sort plastikk oppå fangeren bak på Kodiaq, så blir også sort plastikk ripete, og når de ripene fylles med støv, så blir det veldig tydelige riper. 

Jeg skrev det siste her i kursiv, for jeg vet ikke helt hvor enkelt det er å få en folie til å sette seg fast på den plastikken, regner med at den ikke er helt slett, men er litt ruglete.............

Forstår godt hva du mener med å sette seg inn i en eldre bil igjen, når en har vært å prøvet en så flott bil som Kodiaq, en merker de åra der for å si det veldig forsiktig. Og ikke minst også det å sitte høyt og med god oversikt, kontra det å sitte i en relativt lav bil med lav sittehøyde i tillegg.

Da er det vel bare å ønske deg/dere lykke til ventingen, og så håper jeg for din del at du har lengre tålmodighet enn hva jeg har når det gjelder venting, for der er jeg utrolig dårlig............... 

Bilen ser i hvert fall meget bra ut @TheHaughom :)  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tronna skrev:

Grattis @TheHaughom!

Ventetiden er beinhard! Dagene går tregt, men ukene går fort. Det er min erfaring. Vet det ikke henger på greip, men det var nå sånn det føles :D

Det kommer vel i aller høyeste grad an på hvilken tålmodighet en er oppsatt med @tronna ;) 

For meg føles nesten; 

  • minutter ut som timer
  • timer ut som dager
  • dager ut som uker
  • uker ut som måneder
  • måneder ut som år
  • etc

Så da kan du kanskje tenke deg hva jeg synes om 3 - 4 mnd ventetid @tronna som det dessverre ser ut til å minst bli på den bilen vi har bestilt. Jeg er jo nesten ikke flink til å sette ting på spissen og/eller overdrive heller, men det er i hvert fall slik det føles for min del. Så «stakkars» meg, selv om jeg sikkert er den eneste i verden som synes akkurat det, hehe ;)   

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Superb lll said:

Nå får en jo aldri lov til å velge girkasse selv, altså hvilken DSG kasse en får. Det eneste en kan velge er jo manuell eller DSG (på enkelte modeller og utgaver), og så er det ferdig bestemt fra Skoda hvilken DSG det blir, ut i fra hvilken motorisering (og i enkelte tilfeller om bilen har fwd eller 4x4).

Jeg har f.eks. et skrekkens eksempel fra Skoda om hvor feil DSG kasse det går an å plukke ut av hylla og sette inn i en bil. Jeg har opprinnelig en motor som yter 1,8/180hk (TSi) og har 320nm dreiemoment, og det har den med manuell girkasse (hvilket selvfølgelig ikke kan velges her i Norge). Men jeg har derimot fabrikkens «fantastiske» DSG 7 kasse (tørr-clutch) som har en max grense på 250nm, og Skoda sin løsning er da å tune ned min motor til 250nm, i stedet for å gi den en DSG kasse som tåler dreiemomentet motoren opprinnelig har fra fabrikk................

Nei, det får man ikke. Det var mer en opplysning om at 1.4 TSI motoren leveres med DQ250, som er 6-trinns DSG kassa som benyttes i Kodiaq. I tilfelle noen lurer på slikt :)

15 hours ago, Superb lll said:

Gratulerer så mye @TheHaughom, her har du satt sammen en veldig flott Kodiaq, som jeg mer enn gjerne skulle hatt selv også :) 

Ja så sant det ikke blir noen feilkoder så kan nok produksjonsuken snart bekreftes, det er litt forskjeller her for hva som kan gjøres.

Utstyrslista di er både omfattende og omtrentlig helt identisk med hvordan jeg selv ville satt den opp. :) 

Det eneste jeg muligens ville ha tatt med av ekstra tilleggsutstyr (montert av forhandler), er en eller annen form for beskyttelse oppå støtfangeren bak. Selv om det er sort plastikk oppå fangeren bak på Kodiaq, så blir også sort plastikk ripete, og når de ripene fylles med støv, så blir det veldig tydelige riper. 

Jeg skrev det siste her i kursiv, for jeg vet ikke helt hvor enkelt det er å få en folie til å sette seg fast på den plastikken, regner med at den ikke er helt slett, men er litt ruglete.............

Forstår godt hva du mener med å sette seg inn i en eldre bil igjen, når en har vært å prøvet en så flott bil som Kodiaq, en merker de åra der for å si det veldig forsiktig. Og ikke minst også det å sitte høyt og med god oversikt, kontra det å sitte i en relativt lav bil med lav sittehøyde i tillegg.

Da er det vel bare å ønske deg/dere lykke til ventingen, og så håper jeg for din del at du har lengre tålmodighet enn hva jeg har når det gjelder venting, for der er jeg utrolig dårlig............... 

Bilen ser i hvert fall meget bra ut @TheHaughom :)  

 

 

Takk for gratulasjon og informasjon. Er det dette området du tenker på mtp. beskyttelsesfolie?

05.01.2018-09.36.png

14 hours ago, tronna said:

Grattis @TheHaughom!

Ventetiden er beinhard! Dagene går tregt, men ukene går fort. Det er min erfaring. Vet det ikke henger på greip, men det var nå sånn det føles :D

 

11 hours ago, Superb lll said:

Det kommer vel i aller høyeste grad an på hvilken tålmodighet en er oppsatt med @tronna ;) 

For meg føles nesten; 

  • minutter ut som timer
  • timer ut som dager
  • dager ut som uker
  • uker ut som måneder
  • måneder ut som år
  • etc

Så da kan du kanskje tenke deg hva jeg synes om 3 - 4 mnd ventetid @tronna som det dessverre ser ut til å minst bli på den bilen vi har bestilt. Jeg er jo nesten ikke flink til å sette ting på spissen og/eller overdrive heller, men det er i hvert fall slik det føles for min del. Så «stakkars» meg, selv om jeg sikkert er den eneste i verden som synes akkurat det, hehe ;)   

Takk for gratulasjonen @tronna!

Jeg tror faktisk at det enda er såppass lenge til levering at jeg ikke kommer til å tenke så mye på det akkurat nå i starten. Jeg har nå valgt ekstrautstyret, farge og motor, som er det jeg har brukt mye tid og energi på å finne utav de siste to ukene. Jeg tipper tiden kommer til å gå treigere og treigere etter hvert som vi nærmer oss levering. :/

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig @TheHaughom :) Jeg forstår virkelig at du ser frem til å få denne bilen, og du har nok ganske så rett i at det er lettere å forholde seg til en lang eller litt uviss ventetid når det «estimert» er såpass langt frem i tid som det ser ut til å være. Det tærer nok litt mer på tålmodigheten etter hvert som tiden går og det begynner å nærme seg litt.

Selv både venter og gleder jeg meg, men klarer ikke helt å slippe gleden løs så lenge ikke ting er helt spikret enda med tanke på produksjonen, men det gjør jeg virkelig når produksjonsuka blir fastsatt :) 

 

Ja det var den delen av støtfangeren jeg siktet til som du har merket med piler på bildet @TheHaughom, men den plastikken er kanskje såpass «røff» at det ikke vil bli riper i den heller.....?

Den plastikken er vel også såpass ruglete at det vil være vanskelig å feste en folie der også vil jeg tro, mulig www.superskoda.com kan ha noen bedre løsninger til Kodiaq der om det skulle være av interesse for deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser jo veldig flott ut, kanskje den også kan folieres, slik at en etterhvert kan velge litt om den skal være sort eller tilnærmet polert stål/chrome. Det var absolutt noe slikt jeg tenkte på ja :) 

Jeg har også en liten liste for hva jeg bestille til min kommende bil etter hvert, men jeg vil komme litt nærmere produksjonsbekreftelsen før jeg gjør det, ellers så utsetter jeg meg selv bare for mer «venteterror», hehe ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foliering var kanskje ikke så dumt. De har list til øvre del også, men vet ikke om det er noe poeng i det da det sikkert ikke koster ekstremt mye å kjøpe beskyttelseslista ny fra Skoda.

kdq-incargo2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig greit å beskytte litt mot riper/skraper, så det er nok en lur løsning og ha til begge deler. Til min Superb så er den øverste/innvendige lista std, men hvordan det er for Kodiaq og Octavia som jeg selv har bestilt vet jeg ikke, da fikk jeg jammen noe å tenke litt mer på jeg også...... ;) 

 

Den lista oppå støtfangeren bak, har de til Octavia som originalt tilleggsutstyr, men den så jeg ikke til Kodiaq i tilbehørskatalogen på nettet (såfremt jeg ikke har oversett den da....), men det er jo ikke dermed sagt at Skoda ikke har av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, sletto skrev:

Her har du litt flere alternative løsninger på beskyttelse, gulvmatter,  osv.

Langt under halv pris for skålmatte til bagasjerommet sammenliknet med orginale Skoda feks.

Det kunne nok vært interessant for flere @sletto, men det mangler kanskje en link her..........? 

Eller var det rett og slett på www.superskoda.com du mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2018 den 8.57, TheHaughom skrev:

——-

Skal sies at jeg ikke kan huske at jeg har hatt behov for oppvarmet frontrute, da bilen står i garasje om vinteren. I tillegg er jo ikke prisen veldig høy (3150 kr) for dette tillegget, så det kan jo rett og slett være verdt å ta det med.

————

Oppvarma frontrute ER bra. Ta det med. Personlig mener jeg dette, webasto, elektrisk førersete, hengerfeste, Canton og delskinn er viktig å ta med. Panoramatak, Kessy, Columbus og parkeringsassistent droppa jeg lett. Det sparte jeg en del på. Har ikke savna det et sekund.

Men så jo nå at du allerede har bestilt hehe

Endret av Scout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Belsby skrev:

Leste også at Kodiaq kommer med 190 tsi som har partikkel filter. Dette vil da bety lavere utslipp, og med dagens avgifter burde vel prisen på bilen gå ned, viss en bestiller denne nå? 

Det er jo lov og håpe, men jeg blir ikke overrasket om dette vil bli «spist opp» av ekstra vekt på valgt ekstrautstyr og vel så det. Det er vel ingen som skyr noen midler når det handler om å kunne få inn noen flere/høyere avgifter...........?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagene går voldsomt sakte her, men klarer for det meste å unngå å tenke på nybilen.
Ble ringt av selger på mandag, som lovet, men dessverre var ingen produksjonsuke satt. Han skulle ringe på igjen i slutten av Juni, og da skulle produksjonsuke være klar.

For øvrig opplyste han om at det kom til å bli en 2019 modell etter all sannsynlighet, men hadde ikke noe informasjon om eventuelle endringer i forhold til 2018 modellen.
Det jeg selv tror er følgende to nyheter:

  • 190hk 2.0 TSI motor
  • Digitalt display over hele (speedo/rpm)

Grunnen til at jeg tror den får heldigitalt display er at L&K modellen som kommer mot slutten av året er blitt vist frem med det. Håper det kommer på i alle fall Scout/Sportline også, med oppgraderingsmulighet for Active, Ambition og Style.

Så får vi se om dette stemmer....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...