Gå til innhold
TheHaughom

Noen spørsmål før potensielt kjøp av Kodiaq


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hold oss oppdatert på hvordan det funker, og ikke minst holdbarheten.

Det er visstnok det som i praksis fort skiller de forskjellige lakkforseglingene når man ikke skal legge den selv.

 

Skrevet

Det skal jeg gjøre, men er jo lenge til jeg får bilen enda, og holdbarheten er vel angitt til 3-10 år. Blir potensielt ganske lenge til ejg kan si noe om holdbarhet :P

Skrevet

Skjønner det, men grunnen til at jeg spurte er at i detailetkretser er det mange som hevder at holdbarheten på lakkforsegling,  og da spesielt de som skal vare leeenge,  ikke holder hva de lover. Eneste jeg har hørt kun positivt om, og som jeg har sett resultater av, er Royal shine tokomponent med elektrisk binding til lakk/karosseri.  

 

Skrevet

Jeg har også stilt spørsmålet på flere nettsteder/grupper om hva som lønner seg av forskjellige lakkforseglinger/coatinger. Og en ting som er helt sikkert er en omtrent får like mange meninger om hva som er «best» som svar, og det kommer jo helt sikkert av hva de har for erfaringer med de forskjellige produktene og ikke minst hva de benytter selv.

Men det flere har meninger om er at så lang holdbarhet eksisterer ikke i praksis uten at det jevnlig etterkontrolleres og/eller at det blir foretatt noen form for etterbehandling. Jeg vet at garantier sier en ting, men hva som fungerer i praksis er gjerne noe helt annet. Det som er mest utfordrende med en forsegling/coating er jo om noe oppstår, som f.eks. riper eller at en får på noen sterke stoffer som ikke forseglingen/coatingen tåler.

Dette kommer sikkert an på hvilke produkter det er snakk om, men forskjellene på som blir uttalt er i hvert fall veldig store. Og korrigeringer av lang og behandling av riper eller andre små «skader» er mye enklere å gjøre noe med om en holder seg til voks. Dette er definitivt ikke noe jeg vet, det er hva jeg har fått som svar.

Jeg vurderte lenge Ditec Ceramic Ultra til bilen jeg har bestilt, men det har jeg slått fra meg. Nå kommer jeg til å levere fra meg bilen 1-2 ganger i året til en Detailer/Bilpleier, og så ta resten av vedlikeholdet selv. Kan hende jeg angrer på det i ettertid, men det får jeg ta når det evt. kommer. Jeg angrer i hvert fall mye på at jeg har valgt Ditec på den bilen jeg har i dag, så en vanlig Ditec behandling kommer jeg aldri til å ta igjen............

Skrevet
4 minutter siden, Superb lll skrev:

Hva er det du har benyttet til dette da @tronna

Jeg  aner ikke, har betalt folk til å gjøre det mens jeg er på jobb ^_^

Skrevet (endret)

Æsj, må ikke poste slike bilder, @tronna... Her prøver jeg å holde tolmodigheten oppe i ventetida... :D 

Endret av TheHaughom
  • Lik 1
Skrevet
44 minutter siden, TheHaughom skrev:

Æsj, må ikke poste slike bilder, @tronna... Her prøver jeg å holde tolmodigheten oppe i ventetida... :D 

Hehe, beklager så meget!

Skrevet (endret)

Da har jeg vel egentlig bestemt meg for felg, selv om jeg ikke har fått svar fra Vianor ang. pris på dekk.
Prøver meg på 20" med 235 i bredde på både vinter (kan vel legge på 225 dekk) og sommerdekk, så får vi se hvordan det fungerer. Kjører jo 99.9% på bar/saltet vei... Er det helt krise får jeg heller selge felgene igjen og kjøpe noen mindre. Har jo fått ca. 8000 kr i avslag.

Felgen jeg har bestilt fra SuperSkoda er Vega 20" i svart utførelse, og som blir vinterfelgen. I tillegg blir det Vega 20" i antrasitt som følger med bilen og brukes som sommerfelg.

565071490AFL8.jpg

Endret av TheHaughom
  • Lik 1
Skrevet (endret)

På Sportline er det sportsseter med alcantara som følger med. Hvordan det blir i varmen vet jeg ikke, men det føltes bra i demo-bilen vi lånte.

Endret av TheHaughom
Skrevet (endret)

Alcantara skal være mye bedre enn vanlige skinnseter. Tror det skal gå brillefint :)

Prøvde en Tiguan med skinnseter en varm sommerdag i fjor. Det ble en svett opplevelse.

Endret av tronna
  • Lik 1
Skrevet
8 timer siden, TheHaughom skrev:

Da har jeg vel egentlig bestemt meg for felg, selv om jeg ikke har fått svar fra Vianor ang. pris på dekk.
Prøver meg på 20" med 235 i bredde på både vinter (kan vel legge på 225 dekk) og sommerdekk, så får vi se hvordan det fungerer. Kjører jo 99.9% på bar/saltet vei... Er det helt krise får jeg heller selge felgene igjen og kjøpe noen mindre. Har jo fått ca. 8000 kr i avslag.

Felgen jeg har bestilt fra SuperSkoda er Vega 20" i svart utførelse, og som blir vinterfelgen. I tillegg blir det Vega 20" i antrasitt som følger med bilen og brukes som sommerfelg.

Dette høres veldig flott ut @TheHaughom :) 

Du behøver ikke være bekymret for hverken bredde eller profil når det gjelder dekk, det gjelder både sommer -og vinterhjul. Som jeg har nevnt tidligere så har jeg nå kjørt 2 vintersesonger 235/45 dekk, og jeg har bare fwd på min Superb. Jeg bor og kjører for det meste på det sentrale Østlandet, og her er det forskjellige underlag nesten hver dag vinterstid, tørr/bar asfalt, våt asfalt, salt, snø, slaps, underkjølt regn (IS) og skikkelige vinterveier som det regner på så det blir bare blåis av det tilslutt. Om jeg skulle ha kjøpt nye vinterdekk til den Superben en gang til, så hadde jeg fremdeles valgt den samme bredden og profilen på dekkene, men jeg hadde ikke økt bredden til noe mer enn dette når det gjelder vinterdekk.

Så dette tror jeg kommer til å gå helt problemfritt for din del, overgangen fra 19" - 20" vil nesten kun merkes om du kjører mye på dårlig underlag (hull, jernbaneoverganger, etc) ved at det kan bli ørlite grann hardere, men det er helt ubetydelig.

7 timer siden, TheHaughom skrev:

På Sportline er det sportsseter med alcantara som følger med. Hvordan det blir i varmen vet jeg ikke, men det føltes bra i demo-bilen vi lånte.

Når det gjelder Alcantara så er vel det de fineste setene jeg har sittet i noen gang, jeg har det på min Superb og nå er den 2 år og 2 mnd gammel, så det har blitt prøvet og kjørt i alle slags temperaturer. Det er ikke kaldt vinterstid (som skinn kan være med en gang en setter seg ned), og det er heller ikke klamt/brennhett sommerstid selv om bilen har stått i solsteken, men det er definitivt delskinnet på siden av setet, så en kjenner godt forskjell på delskinn og Alcantara når en setter seg ned med shorts der kan du si ;) 

Her får du en virkelig flott og stilig bil @TheHaughom, og den må jeg si jeg ser frem til å se noen bilder av. :)

Så lykke til med ventingen, for det er vel den største utfordringen du har igjen nå vil jeg tro :) For det vet jeg er helt pyton, selv nærmer jeg meg 3 mnd med venting nå.............. :S

  • Lik 1
Skrevet

Takk for det, @Superb lll. Det høres veldig bra ut, og jeg gleder meg bare mer og mer til å få bilen kjenner jeg.
Men tålmodigheten må bare smøres, antatt rundt 4 måneder igjen av ventetiden... Følelsen av å sette seg inn i Avensisen fra 05 blir kjipere og kjipere for hver dag merker jeg :P

  • Lik 2
Skrevet

Bare hyggelig :) 

Forstår veldig godt at du venter med «lengsel og smerte»,  og at ventetiden føles lang og lengre enn lang @TheHaughom, men så var det med den som venter på noe godt osv........ ;) 

Ja når en både har prøvet og ikke minst bestemt seg for en så flott bil som Kodiaq er, så er det jo veldig forståelig at det ikke er like artig å kjøre en 13 år gammel Avensis lenger........ Men du kommer jo litt nærmere for hver eneste dag som går @TheHaughom, og det er det eneste jeg trøster meg med også. Jeg har jo ventet i ca 2,5 mnd nå, men har jo enda en laaaaang mnd igjen (minst). Forhåpentligvis så kommer den i siste uka av Juni, men ellers så ser jeg litt mørkt på det, for da begynner jo også ferietiden, og da frykter jeg at det vil ta enda lenger tid om det er ferieavvikling å ta hensyn til i tillegg, men som jeg skrev til deg, den som venter på noe godt osv.......... ;) 

Så om du finner en god dose med tålmodighet i en eller annen butikk, så si til meg også da, for det er noe jeg trenger påfyll av i store mengder, hehe ;) 

  • Lik 1
Skrevet

Da har jeg fått bekreftet produksjonsuke 30, som er ca. 2-3 måneder tidligere enn antatt. Da har jeg vel bilen i løpet av uke 34.

Ulempen er at jeg ikke var kjapp nok til å få lagt på Vega felgene, men forhandler skulle se om de klarte å få det til uansett.
I tillegg blir det jo en 2018 modell, menmen... Overlever vel det også :)

  • Lik 1
Skrevet
På 29.5.2018 den 14.39, sletto skrev:

Min er på toget til Bremerhaven, med levering om ca 2uker. 

den som venter på noe godt venter sjelden forgjeves :-)

Dette var jo gode nyheter da @sletto :) Håper du viser oss noen bilder når bilen kommer :) 

På 29.5.2018 den 14.36, TheHaughom skrev:

Da har jeg fått bekreftet produksjonsuke 30, som er ca. 2-3 måneder tidligere enn antatt. Da har jeg vel bilen i løpet av uke 34.

Ulempen er at jeg ikke var kjapp nok til å få lagt på Vega felgene, men forhandler skulle se om de klarte å få det til uansett.
I tillegg blir det jo en 2018 modell, menmen... Overlever vel det også :)

Oj den var vel litt positivt overraskende vel @TheHaughom? :) 

Eller hadde du mer håpet på at det nå ville blitt en 2019 modell i stedet?

Det positive er jo i hvert fall at ventetiden nå blir betydelig kortere og det er jo gode nyheter, for da blir det færre turer enn «fryktet» i en bil du tydeligvis ikke synes så veldig mye om for tiden, og det forstår jeg jo godt med tanke på hva du har bestilt deg :) 

Hvordan går det da med omgjøring av bestillingen slik at du kan ende opp med 20" sommerhjul fra fabrikk, er det en mulighet nå som produksjonen er bekreftet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...