Gå til innhold
TheHaughom

Noen spørsmål før potensielt kjøp av Kodiaq


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hold oss oppdatert på hvordan det funker, og ikke minst holdbarheten.

Det er visstnok det som i praksis fort skiller de forskjellige lakkforseglingene når man ikke skal legge den selv.

 

Skrevet

Det skal jeg gjøre, men er jo lenge til jeg får bilen enda, og holdbarheten er vel angitt til 3-10 år. Blir potensielt ganske lenge til ejg kan si noe om holdbarhet :P

Skrevet

Skjønner det, men grunnen til at jeg spurte er at i detailetkretser er det mange som hevder at holdbarheten på lakkforsegling,  og da spesielt de som skal vare leeenge,  ikke holder hva de lover. Eneste jeg har hørt kun positivt om, og som jeg har sett resultater av, er Royal shine tokomponent med elektrisk binding til lakk/karosseri.  

 

Skrevet

Jeg har også stilt spørsmålet på flere nettsteder/grupper om hva som lønner seg av forskjellige lakkforseglinger/coatinger. Og en ting som er helt sikkert er en omtrent får like mange meninger om hva som er «best» som svar, og det kommer jo helt sikkert av hva de har for erfaringer med de forskjellige produktene og ikke minst hva de benytter selv.

Men det flere har meninger om er at så lang holdbarhet eksisterer ikke i praksis uten at det jevnlig etterkontrolleres og/eller at det blir foretatt noen form for etterbehandling. Jeg vet at garantier sier en ting, men hva som fungerer i praksis er gjerne noe helt annet. Det som er mest utfordrende med en forsegling/coating er jo om noe oppstår, som f.eks. riper eller at en får på noen sterke stoffer som ikke forseglingen/coatingen tåler.

Dette kommer sikkert an på hvilke produkter det er snakk om, men forskjellene på som blir uttalt er i hvert fall veldig store. Og korrigeringer av lang og behandling av riper eller andre små «skader» er mye enklere å gjøre noe med om en holder seg til voks. Dette er definitivt ikke noe jeg vet, det er hva jeg har fått som svar.

Jeg vurderte lenge Ditec Ceramic Ultra til bilen jeg har bestilt, men det har jeg slått fra meg. Nå kommer jeg til å levere fra meg bilen 1-2 ganger i året til en Detailer/Bilpleier, og så ta resten av vedlikeholdet selv. Kan hende jeg angrer på det i ettertid, men det får jeg ta når det evt. kommer. Jeg angrer i hvert fall mye på at jeg har valgt Ditec på den bilen jeg har i dag, så en vanlig Ditec behandling kommer jeg aldri til å ta igjen............

Skrevet
4 minutter siden, Superb lll skrev:

Hva er det du har benyttet til dette da @tronna

Jeg  aner ikke, har betalt folk til å gjøre det mens jeg er på jobb ^_^

Skrevet
43 minutter siden, tronna skrev:

Jeg  aner ikke, har betalt folk til å gjøre det mens jeg er på jobb ^_^

Ok, bilen din ser i hvert fall veldig blank ut da ??

  • Lik 1
Skrevet (endret)

Æsj, må ikke poste slike bilder, @tronna... Her prøver jeg å holde tolmodigheten oppe i ventetida... :D 

Endret av TheHaughom
  • Lik 1
Skrevet
44 minutter siden, TheHaughom skrev:

Æsj, må ikke poste slike bilder, @tronna... Her prøver jeg å holde tolmodigheten oppe i ventetida... :D 

Hehe, beklager så meget!

Skrevet (endret)

Da har jeg vel egentlig bestemt meg for felg, selv om jeg ikke har fått svar fra Vianor ang. pris på dekk.
Prøver meg på 20" med 235 i bredde på både vinter (kan vel legge på 225 dekk) og sommerdekk, så får vi se hvordan det fungerer. Kjører jo 99.9% på bar/saltet vei... Er det helt krise får jeg heller selge felgene igjen og kjøpe noen mindre. Har jo fått ca. 8000 kr i avslag.

Felgen jeg har bestilt fra SuperSkoda er Vega 20" i svart utførelse, og som blir vinterfelgen. I tillegg blir det Vega 20" i antrasitt som følger med bilen og brukes som sommerfelg.

565071490AFL8.jpg

Endret av TheHaughom
  • Lik 1
Skrevet (endret)

På Sportline er det sportsseter med alcantara som følger med. Hvordan det blir i varmen vet jeg ikke, men det føltes bra i demo-bilen vi lånte.

Endret av TheHaughom
Skrevet (endret)

Alcantara skal være mye bedre enn vanlige skinnseter. Tror det skal gå brillefint :)

Prøvde en Tiguan med skinnseter en varm sommerdag i fjor. Det ble en svett opplevelse.

Endret av tronna
  • Lik 1
Skrevet
8 timer siden, TheHaughom skrev:

Da har jeg vel egentlig bestemt meg for felg, selv om jeg ikke har fått svar fra Vianor ang. pris på dekk.
Prøver meg på 20" med 235 i bredde på både vinter (kan vel legge på 225 dekk) og sommerdekk, så får vi se hvordan det fungerer. Kjører jo 99.9% på bar/saltet vei... Er det helt krise får jeg heller selge felgene igjen og kjøpe noen mindre. Har jo fått ca. 8000 kr i avslag.

Felgen jeg har bestilt fra SuperSkoda er Vega 20" i svart utførelse, og som blir vinterfelgen. I tillegg blir det Vega 20" i antrasitt som følger med bilen og brukes som sommerfelg.

Dette høres veldig flott ut @TheHaughom :) 

Du behøver ikke være bekymret for hverken bredde eller profil når det gjelder dekk, det gjelder både sommer -og vinterhjul. Som jeg har nevnt tidligere så har jeg nå kjørt 2 vintersesonger 235/45 dekk, og jeg har bare fwd på min Superb. Jeg bor og kjører for det meste på det sentrale Østlandet, og her er det forskjellige underlag nesten hver dag vinterstid, tørr/bar asfalt, våt asfalt, salt, snø, slaps, underkjølt regn (IS) og skikkelige vinterveier som det regner på så det blir bare blåis av det tilslutt. Om jeg skulle ha kjøpt nye vinterdekk til den Superben en gang til, så hadde jeg fremdeles valgt den samme bredden og profilen på dekkene, men jeg hadde ikke økt bredden til noe mer enn dette når det gjelder vinterdekk.

Så dette tror jeg kommer til å gå helt problemfritt for din del, overgangen fra 19" - 20" vil nesten kun merkes om du kjører mye på dårlig underlag (hull, jernbaneoverganger, etc) ved at det kan bli ørlite grann hardere, men det er helt ubetydelig.

7 timer siden, TheHaughom skrev:

På Sportline er det sportsseter med alcantara som følger med. Hvordan det blir i varmen vet jeg ikke, men det føltes bra i demo-bilen vi lånte.

Når det gjelder Alcantara så er vel det de fineste setene jeg har sittet i noen gang, jeg har det på min Superb og nå er den 2 år og 2 mnd gammel, så det har blitt prøvet og kjørt i alle slags temperaturer. Det er ikke kaldt vinterstid (som skinn kan være med en gang en setter seg ned), og det er heller ikke klamt/brennhett sommerstid selv om bilen har stått i solsteken, men det er definitivt delskinnet på siden av setet, så en kjenner godt forskjell på delskinn og Alcantara når en setter seg ned med shorts der kan du si ;) 

Her får du en virkelig flott og stilig bil @TheHaughom, og den må jeg si jeg ser frem til å se noen bilder av. :)

Så lykke til med ventingen, for det er vel den største utfordringen du har igjen nå vil jeg tro :) For det vet jeg er helt pyton, selv nærmer jeg meg 3 mnd med venting nå.............. :S

  • Lik 1
Skrevet

Takk for det, @Superb lll. Det høres veldig bra ut, og jeg gleder meg bare mer og mer til å få bilen kjenner jeg.
Men tålmodigheten må bare smøres, antatt rundt 4 måneder igjen av ventetiden... Følelsen av å sette seg inn i Avensisen fra 05 blir kjipere og kjipere for hver dag merker jeg :P

  • Lik 2
Skrevet

Bare hyggelig :) 

Forstår veldig godt at du venter med «lengsel og smerte»,  og at ventetiden føles lang og lengre enn lang @TheHaughom, men så var det med den som venter på noe godt osv........ ;) 

Ja når en både har prøvet og ikke minst bestemt seg for en så flott bil som Kodiaq er, så er det jo veldig forståelig at det ikke er like artig å kjøre en 13 år gammel Avensis lenger........ Men du kommer jo litt nærmere for hver eneste dag som går @TheHaughom, og det er det eneste jeg trøster meg med også. Jeg har jo ventet i ca 2,5 mnd nå, men har jo enda en laaaaang mnd igjen (minst). Forhåpentligvis så kommer den i siste uka av Juni, men ellers så ser jeg litt mørkt på det, for da begynner jo også ferietiden, og da frykter jeg at det vil ta enda lenger tid om det er ferieavvikling å ta hensyn til i tillegg, men som jeg skrev til deg, den som venter på noe godt osv.......... ;) 

Så om du finner en god dose med tålmodighet i en eller annen butikk, så si til meg også da, for det er noe jeg trenger påfyll av i store mengder, hehe ;) 

  • Lik 1
Skrevet

Da har jeg fått bekreftet produksjonsuke 30, som er ca. 2-3 måneder tidligere enn antatt. Da har jeg vel bilen i løpet av uke 34.

Ulempen er at jeg ikke var kjapp nok til å få lagt på Vega felgene, men forhandler skulle se om de klarte å få det til uansett.
I tillegg blir det jo en 2018 modell, menmen... Overlever vel det også :)

  • Lik 1
Skrevet
På 29.5.2018 den 14.39, sletto skrev:

Min er på toget til Bremerhaven, med levering om ca 2uker. 

den som venter på noe godt venter sjelden forgjeves :-)

Dette var jo gode nyheter da @sletto :) Håper du viser oss noen bilder når bilen kommer :) 

På 29.5.2018 den 14.36, TheHaughom skrev:

Da har jeg fått bekreftet produksjonsuke 30, som er ca. 2-3 måneder tidligere enn antatt. Da har jeg vel bilen i løpet av uke 34.

Ulempen er at jeg ikke var kjapp nok til å få lagt på Vega felgene, men forhandler skulle se om de klarte å få det til uansett.
I tillegg blir det jo en 2018 modell, menmen... Overlever vel det også :)

Oj den var vel litt positivt overraskende vel @TheHaughom? :) 

Eller hadde du mer håpet på at det nå ville blitt en 2019 modell i stedet?

Det positive er jo i hvert fall at ventetiden nå blir betydelig kortere og det er jo gode nyheter, for da blir det færre turer enn «fryktet» i en bil du tydeligvis ikke synes så veldig mye om for tiden, og det forstår jeg jo godt med tanke på hva du har bestilt deg :) 

Hvordan går det da med omgjøring av bestillingen slik at du kan ende opp med 20" sommerhjul fra fabrikk, er det en mulighet nå som produksjonen er bekreftet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...