Gå til innhold
octavio

Vindavvisere 2013 ->


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dette har vært diskutert før. Jeg har et sett fra Superskoda liggende som ikke er montert enda (litt latskap og litt at bil ikke har vært prioritert i det siste). Men du kan jo se litt på tråden:

 

Endret av Sjåføren
Skrevet

Har kjørt med mine i 3 år nå. Fordelen er at du ikke får vann inn ruta om du har vinduet åpent.., bilen skiller seg litt ut fra de andre. Ulempen er at det blir merkbart mer vindstøy, men allikevel ikke så mye at det var plagsomt for meg. Nå legger jeg ikke merke til det i det hele tatt, men rett etter installering var det helt klart merkbart. Mine har som sagt stått på i 3 år og kommer til å stå på sålenge jeg eier bilen.

Skrevet
22 timer siden, CitizenX skrev:

Har kjørt med mine i 3 år nå. Fordelen er at du ikke får vann inn ruta om du har vinduet åpent.., bilen skiller seg litt ut fra de andre. Ulempen er at det blir merkbart mer vindstøy, men allikevel ikke så mye at det var plagsomt for meg. Nå legger jeg ikke merke til det i det hele tatt, men rett etter installering var det helt klart merkbart. Mine har som sagt stått på i 3 år og kommer til å stå på sålenge jeg eier bilen.

Husker fra den gangen jeg hadde slike selv (Hval), så var de festet på den måten at de var kilt fast i mellom ytrekant på toppen døra og lista rundt vinduene, slik at den siste cm var litt hardere «å sveive» igjen for og få lukket vinduet helt.

Hvordan er vindavviserne på din bil festet da @CitizenX?

Ser de nye i dag skal limes med dobbeltsidig tape på utsiden av dørkarmen, det hadde jeg følt meg litt skeptisk til selv både pga at limet kan sette igjen stygge merker, men også fordi jeg ser for meg at de lettere kan løsne med tanke på vask og såpe på sikt. Mulig en ubegrunnet bekymring fra min side, men føler at den gamle måten å feste de på i mellom list og dørkarm fungerte bedre i praksis (ingen fasit, bare hva jeg selv har en følelse av.....).

Skrevet

De er festet på samme måte som du beskrev, kilt mellom døra og vinduet. Følger med et enkelt "verktøy" for å presse ut pakningen slik at det skal gå greit å få igjen ruta, viktig å gjøre litt grundig arbeid med å presse ut pakningene slik at vinduet enkelt går igjen. Ellers blir det for trangt de siste cm når man lukker vinduet. Allikevel en installasjon som tar max 45 min til en time.

Skrevet (endret)

Det er slik jeg ville hatt de festet også @CitizenX, men de som selges i dag skal jo festes på en annen måte i følge den siden er linket til i første innlegg i denne tråden, legger ved et skjermbilde av det som står på nettsiden.

5ae388aed3480_Skjermbilde2018-04-27kl_22_27_20.thumb.png.6af2e4ddf6251ff3bf9408b1399dce8c.png

 

Endret av Superb lll
Skrevet

Jeg kjøpte ikke hos gytis men hos en annen leverandør og de ble innstallert som jeg beskrev.  Enda enklere om de limes på yttersiden, det er iallefall null risiko for å evt ødelegge noe da.

Skrevet

Det er nok sant med tanke på at lista rundt vinduet ikke blir utsatt for et støre press og det samme med at el.vinduheis ikke bør «presse» hardere (enn normalt for å kunne lukke vinduet helt igjen, fordi det er fysisk trangere om vindavviseren også er i mellom dørkarm og list.

Men selve festingen med bare dobbeltsidig tape på en såpass smal kontaktflate føles i utg.pkt. ikke helt bra for min del. For såpe og salt/skitt vil jo også legge seg der og muligens da «tære» på limet til den dobbeltsidige tapen. Mulig det er en helt ubegrunnet tanke fra min side, men jeg sitter med noen erfaringer med noe som er forsøkt tapet fast på våre arb.biler tidligere, og det var ikke akkurat noe jeg vil kalle vellykket........

Men jeg har bomma før også jeg ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...