Gå til innhold
Hykon

Variabel risting/vibrasjon mellom 75-80 km/t ??


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Noen som vet hva dette kan være?

Jeg har gradevis merket en risting/vibrasjon i bilen ved ca. 75-80 km/t. Trodde dette skyltes  ubalanse ved kjøp av ny sommerfelgpakke, men etter at dette er kontrollert to ganger av dekkverkstedet, er de sikre på at det ikke kan skyldes det. Leser noen mener det kan skyldes foringer til hjuloppheng, svinghjul, slitte bremseskiver eller slitte drivknuter som grunn. Det er ikke risting i  rattet, men oppleves som risting/hopping i karosseri.

Bilen har gått 98.500 km, er fulgt opp med servicer og er en 2013 Skoda Yeti Adventure 2,0 TDI  4x4 110 hk.

Blir takknemlig  for forslag. Bør kanskje få det registrert hos Møller da garantien snart utløper..

 

Skrevet
8 timer siden, Hykon skrev:

Hei! Noen som vet hva dette kan være?

Jeg har gradevis merket en risting/vibrasjon i bilen ved ca. 75-80 km/t. Trodde dette skyltes  ubalanse ved kjøp av ny sommerfelgpakke, men etter at dette er kontrollert to ganger av dekkverkstedet, er de sikre på at det ikke kan skyldes det. Leser noen mener det kan skyldes foringer til hjuloppheng, svinghjul, slitte bremseskiver eller slitte drivknuter som grunn. Det er ikke risting i  rattet, men oppleves som risting/hopping i karosseri.

Bilen har gått 98.500 km, er fulgt opp med servicer og er en 2013 Skoda Yeti Adventure 2,0 TDI  4x4 110 hk.

Blir takknemlig  for forslag. Bør kanskje få det registrert hos Møller da garantien snart utløper..

 

Om du har sjekket balanseringen av dekkene på samme dekkversted som du kjøpe sommerfelgpakken, ville jeg tatt en tur innom et annet sted :) Bare for å få en annen parts vurdering. Opplevd slikt selv. Og viser seg gjerne å være kast i felg osv.

Skrevet

Hei og vel kommen til forumet @Hykon :) 

Om du ikke hadde vibrasjoner fra før du kjøpte en ny felgpakke, så har jeg fremdeles mest tro på at det kan være noe der. Jeg hadde det samme problemet for noen år siden selv, og der forsøkte de å avbalansere 3 ganger uten at det hjalp. Løsningen kom først når de forsøkte å avbalansere på bilen, da fant de problemet. For min del så endte det med at de måtte bytte den ene felgen (kast i felgen) og flytte på noen av vektene på en annen felg.

Enkelte har jeg også lest at har hatt et problem med at de ikke hadde riktige senterringer, men om en har fått inn alle hjulboltene riktig og dratt til med riktig moment, så burde det vel egentlig ikke ha så mye å si. For det skal jo «koningen» på hjulboltene «justere». Men om det ikke har truffet helt riktig og/eller at «koningen» er feil så kan det kanskje, bli slik likevel? 

Selvfølgelig så kan det jo være noe av det andre du nevner også, og at det er en tilfeldighet at du har merket dette etter bytte av hjul. I den forrige arb.bilen jeg hadde så vibrerte det av to årsaker.

  1. Separasjon av dekkmønsteret, dvs at selve mønsteret til dekke t var i ferd med å løsne fra selve dekket. Det var ikke et regumert dekk, men kom av kjøring med mye last og aldrende dekk/gummi.
  2. Dobbeltmasse svinghjul, feilbruk fra forrige kollega som disponerte denne arb.bilen og hadde sluret så mye på clutchen (og slitt den helt ut) og det endte med at svinghjulet var helt blått. Og for at et metall skal være blått, så må det først ha vært rødglødende, så dermed hadde det blitt en skjevhet der som forårsaket dette, og merkelig nok så skjedde dette samtidig.

 

For søk deg en gang til på ditt dekkverksted der du kjøpte felgpakken og få de til å avbalansere mens hjula sitter på bilen, eller evt. forsøk et annet dekkverksted for virkelig sjekke dette ut, men det vil nok måtte betale for der vil jeg tro.

 

En annen ting er jeg også enig med deg i om det viser seg å ikke være avbalanseringen, få det registrert hos merkeforhandler mens bilen fremdeles har nygaranti, men få sjekket avbalanseringen skikkelig først.

 

Fint om du melder tilbake i tråden din hva det er også @Hykon, for det kan jo hjelpe noen andre med samme problem.

 

Lykke til :) 

Skrevet
På 31.5.2018 den 8.34, Marius skrev:

Om du har sjekket balanseringen av dekkene på samme dekkversted som du kjøpe sommerfelgpakken, ville jeg tatt en tur innom et annet sted :) Bare for å få en annen parts vurdering. Opplevd slikt selv. Og viser seg gjerne å være kast i felg osv.

 

På 31.5.2018 den 8.41, Superb lll skrev:

Hei og vel kommen til forumet @Hykon :) 

Om du ikke hadde vibrasjoner fra før du kjøpte en ny felgpakke, så har jeg fremdeles mest tro på at det kan være noe der. Jeg hadde det samme problemet for noen år siden selv, og der forsøkte de å avbalansere 3 ganger uten at det hjalp. Løsningen kom først når de forsøkte å avbalansere på bilen, da fant de problemet. For min del så endte det med at de måtte bytte den ene felgen (kast i felgen) og flytte på noen av vektene på en annen felg.

Enkelte har jeg også lest at har hatt et problem med at de ikke hadde riktige senterringer, men om en har fått inn alle hjulboltene riktig og dratt til med riktig moment, så burde det vel egentlig ikke ha så mye å si. For det skal jo «koningen» på hjulboltene «justere». Men om det ikke har truffet helt riktig og/eller at «koningen» er feil så kan det kanskje, bli slik likevel? 

Selvfølgelig så kan det jo være noe av det andre du nevner også, og at det er en tilfeldighet at du har merket dette etter bytte av hjul. I den forrige arb.bilen jeg hadde så vibrerte det av to årsaker.

  1. Separasjon av dekkmønsteret, dvs at selve mønsteret til dekke t var i ferd med å løsne fra selve dekket. Det var ikke et regumert dekk, men kom av kjøring med mye last og aldrende dekk/gummi.
  2. Dobbeltmasse svinghjul, feilbruk fra forrige kollega som disponerte denne arb.bilen og hadde sluret så mye på clutchen (og slitt den helt ut) og det endte med at svinghjulet var helt blått. Og for at et metall skal være blått, så må det først ha vært rødglødende, så dermed hadde det blitt en skjevhet der som forårsaket dette, og merkelig nok så skjedde dette samtidig.

 

For søk deg en gang til på ditt dekkverksted der du kjøpte felgpakken og få de til å avbalansere mens hjula sitter på bilen, eller evt. forsøk et annet dekkverksted for virkelig sjekke dette ut, men det vil nok måtte betale for der vil jeg tro.

 

En annen ting er jeg også enig med deg i om det viser seg å ikke være avbalanseringen, få det registrert hos merkeforhandler mens bilen fremdeles har nygaranti, men få sjekket avbalanseringen skikkelig først.

 

Fint om du melder tilbake i tråden din hva det er også @Hykon, for det kan jo hjelpe noen andre med samme problem.

 

Lykke til :) 

Hei og takk for svar! Har bestilt time for en diagnose hos Møller, så får vi se hva de finner ut. ?

Mvh Bjørn

Skrevet

Billigste løsning er å prøve med vinterdekkene. Rumperisting er som oftest et tegn på noe galt bak, og i de fleste tilfeller med dekk/felg.

En del dekkverksteder leverer ofte ferdig balanserte hjul, som slår ut med ubalanse på annen maskin. 

  • Lik 1
Skrevet
På 1.6.2018 den 18.29, PaulusA skrev:

Billigste løsning er å prøve med vinterdekkene. Rumperisting er som oftest et tegn på noe galt bak, og i de fleste tilfeller med dekk/felg.

En del dekkverksteder leverer ofte ferdig balanserte hjul, som slår ut med ubalanse på annen maskin. 

Støtter deg der @PaulusA. Jeg hadde en nesten umerkelig risting i ræva ved retardasjon, motorbremsing,  fra 110-100, videre ned forsvant det. Møller kunne ikke merke noen vibrasjoner. Jeg fikk balansert opp de nye dekka/felgene de leverte med bilen da jeg skifta til sommerhjul nå i vår, og vibrasjonene var borte.

Skrevet

Ja, det er dette min erfaring, med mange nye dekk tilsier, gjennom mange år @Scout

Jeg fikk en dekkflerr på et vinterdekk (høyre frem), rett før nyttår. Ble heldigvis reddet av Nokia garantien - flotte saker forresten.

Etter nytt dekk ristet det umiddelbart i rattet, ved 80-90+. Fikk avbalansert dekkene foran på et annet verksted og problemet løst. Burde vært unødvendig, men mye slurv hos dekkfirmaer. Det var ikke et dekk som roterte på felgen etter litt bruk, selv om jeg har opplevd det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...