Gå til innhold
Hykon

Variabel risting/vibrasjon mellom 75-80 km/t ??


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Noen som vet hva dette kan være?

Jeg har gradevis merket en risting/vibrasjon i bilen ved ca. 75-80 km/t. Trodde dette skyltes  ubalanse ved kjøp av ny sommerfelgpakke, men etter at dette er kontrollert to ganger av dekkverkstedet, er de sikre på at det ikke kan skyldes det. Leser noen mener det kan skyldes foringer til hjuloppheng, svinghjul, slitte bremseskiver eller slitte drivknuter som grunn. Det er ikke risting i  rattet, men oppleves som risting/hopping i karosseri.

Bilen har gått 98.500 km, er fulgt opp med servicer og er en 2013 Skoda Yeti Adventure 2,0 TDI  4x4 110 hk.

Blir takknemlig  for forslag. Bør kanskje få det registrert hos Møller da garantien snart utløper..

 

Skrevet
8 timer siden, Hykon skrev:

Hei! Noen som vet hva dette kan være?

Jeg har gradevis merket en risting/vibrasjon i bilen ved ca. 75-80 km/t. Trodde dette skyltes  ubalanse ved kjøp av ny sommerfelgpakke, men etter at dette er kontrollert to ganger av dekkverkstedet, er de sikre på at det ikke kan skyldes det. Leser noen mener det kan skyldes foringer til hjuloppheng, svinghjul, slitte bremseskiver eller slitte drivknuter som grunn. Det er ikke risting i  rattet, men oppleves som risting/hopping i karosseri.

Bilen har gått 98.500 km, er fulgt opp med servicer og er en 2013 Skoda Yeti Adventure 2,0 TDI  4x4 110 hk.

Blir takknemlig  for forslag. Bør kanskje få det registrert hos Møller da garantien snart utløper..

 

Om du har sjekket balanseringen av dekkene på samme dekkversted som du kjøpe sommerfelgpakken, ville jeg tatt en tur innom et annet sted :) Bare for å få en annen parts vurdering. Opplevd slikt selv. Og viser seg gjerne å være kast i felg osv.

Skrevet

Hei og vel kommen til forumet @Hykon :) 

Om du ikke hadde vibrasjoner fra før du kjøpte en ny felgpakke, så har jeg fremdeles mest tro på at det kan være noe der. Jeg hadde det samme problemet for noen år siden selv, og der forsøkte de å avbalansere 3 ganger uten at det hjalp. Løsningen kom først når de forsøkte å avbalansere på bilen, da fant de problemet. For min del så endte det med at de måtte bytte den ene felgen (kast i felgen) og flytte på noen av vektene på en annen felg.

Enkelte har jeg også lest at har hatt et problem med at de ikke hadde riktige senterringer, men om en har fått inn alle hjulboltene riktig og dratt til med riktig moment, så burde det vel egentlig ikke ha så mye å si. For det skal jo «koningen» på hjulboltene «justere». Men om det ikke har truffet helt riktig og/eller at «koningen» er feil så kan det kanskje, bli slik likevel? 

Selvfølgelig så kan det jo være noe av det andre du nevner også, og at det er en tilfeldighet at du har merket dette etter bytte av hjul. I den forrige arb.bilen jeg hadde så vibrerte det av to årsaker.

  1. Separasjon av dekkmønsteret, dvs at selve mønsteret til dekke t var i ferd med å løsne fra selve dekket. Det var ikke et regumert dekk, men kom av kjøring med mye last og aldrende dekk/gummi.
  2. Dobbeltmasse svinghjul, feilbruk fra forrige kollega som disponerte denne arb.bilen og hadde sluret så mye på clutchen (og slitt den helt ut) og det endte med at svinghjulet var helt blått. Og for at et metall skal være blått, så må det først ha vært rødglødende, så dermed hadde det blitt en skjevhet der som forårsaket dette, og merkelig nok så skjedde dette samtidig.

 

For søk deg en gang til på ditt dekkverksted der du kjøpte felgpakken og få de til å avbalansere mens hjula sitter på bilen, eller evt. forsøk et annet dekkverksted for virkelig sjekke dette ut, men det vil nok måtte betale for der vil jeg tro.

 

En annen ting er jeg også enig med deg i om det viser seg å ikke være avbalanseringen, få det registrert hos merkeforhandler mens bilen fremdeles har nygaranti, men få sjekket avbalanseringen skikkelig først.

 

Fint om du melder tilbake i tråden din hva det er også @Hykon, for det kan jo hjelpe noen andre med samme problem.

 

Lykke til :) 

Skrevet
På 31.5.2018 den 8.34, Marius skrev:

Om du har sjekket balanseringen av dekkene på samme dekkversted som du kjøpe sommerfelgpakken, ville jeg tatt en tur innom et annet sted :) Bare for å få en annen parts vurdering. Opplevd slikt selv. Og viser seg gjerne å være kast i felg osv.

 

På 31.5.2018 den 8.41, Superb lll skrev:

Hei og vel kommen til forumet @Hykon :) 

Om du ikke hadde vibrasjoner fra før du kjøpte en ny felgpakke, så har jeg fremdeles mest tro på at det kan være noe der. Jeg hadde det samme problemet for noen år siden selv, og der forsøkte de å avbalansere 3 ganger uten at det hjalp. Løsningen kom først når de forsøkte å avbalansere på bilen, da fant de problemet. For min del så endte det med at de måtte bytte den ene felgen (kast i felgen) og flytte på noen av vektene på en annen felg.

Enkelte har jeg også lest at har hatt et problem med at de ikke hadde riktige senterringer, men om en har fått inn alle hjulboltene riktig og dratt til med riktig moment, så burde det vel egentlig ikke ha så mye å si. For det skal jo «koningen» på hjulboltene «justere». Men om det ikke har truffet helt riktig og/eller at «koningen» er feil så kan det kanskje, bli slik likevel? 

Selvfølgelig så kan det jo være noe av det andre du nevner også, og at det er en tilfeldighet at du har merket dette etter bytte av hjul. I den forrige arb.bilen jeg hadde så vibrerte det av to årsaker.

  1. Separasjon av dekkmønsteret, dvs at selve mønsteret til dekke t var i ferd med å løsne fra selve dekket. Det var ikke et regumert dekk, men kom av kjøring med mye last og aldrende dekk/gummi.
  2. Dobbeltmasse svinghjul, feilbruk fra forrige kollega som disponerte denne arb.bilen og hadde sluret så mye på clutchen (og slitt den helt ut) og det endte med at svinghjulet var helt blått. Og for at et metall skal være blått, så må det først ha vært rødglødende, så dermed hadde det blitt en skjevhet der som forårsaket dette, og merkelig nok så skjedde dette samtidig.

 

For søk deg en gang til på ditt dekkverksted der du kjøpte felgpakken og få de til å avbalansere mens hjula sitter på bilen, eller evt. forsøk et annet dekkverksted for virkelig sjekke dette ut, men det vil nok måtte betale for der vil jeg tro.

 

En annen ting er jeg også enig med deg i om det viser seg å ikke være avbalanseringen, få det registrert hos merkeforhandler mens bilen fremdeles har nygaranti, men få sjekket avbalanseringen skikkelig først.

 

Fint om du melder tilbake i tråden din hva det er også @Hykon, for det kan jo hjelpe noen andre med samme problem.

 

Lykke til :) 

Hei og takk for svar! Har bestilt time for en diagnose hos Møller, så får vi se hva de finner ut. ?

Mvh Bjørn

Skrevet

Billigste løsning er å prøve med vinterdekkene. Rumperisting er som oftest et tegn på noe galt bak, og i de fleste tilfeller med dekk/felg.

En del dekkverksteder leverer ofte ferdig balanserte hjul, som slår ut med ubalanse på annen maskin. 

  • Lik 1
Skrevet
På 1.6.2018 den 18.29, PaulusA skrev:

Billigste løsning er å prøve med vinterdekkene. Rumperisting er som oftest et tegn på noe galt bak, og i de fleste tilfeller med dekk/felg.

En del dekkverksteder leverer ofte ferdig balanserte hjul, som slår ut med ubalanse på annen maskin. 

Støtter deg der @PaulusA. Jeg hadde en nesten umerkelig risting i ræva ved retardasjon, motorbremsing,  fra 110-100, videre ned forsvant det. Møller kunne ikke merke noen vibrasjoner. Jeg fikk balansert opp de nye dekka/felgene de leverte med bilen da jeg skifta til sommerhjul nå i vår, og vibrasjonene var borte.

Skrevet

Ja, det er dette min erfaring, med mange nye dekk tilsier, gjennom mange år @Scout

Jeg fikk en dekkflerr på et vinterdekk (høyre frem), rett før nyttår. Ble heldigvis reddet av Nokia garantien - flotte saker forresten.

Etter nytt dekk ristet det umiddelbart i rattet, ved 80-90+. Fikk avbalansert dekkene foran på et annet verksted og problemet løst. Burde vært unødvendig, men mye slurv hos dekkfirmaer. Det var ikke et dekk som roterte på felgen etter litt bruk, selv om jeg har opplevd det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...