Gå til innhold
Scout

Snittforbruk Octavia 1.8 TSI?


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Kona har akkurat kjøpt seg 2013 Octavia 4x4 dsg 1.8t, og er sålangt ( 2 uker) svært så fornøyd. Nå er jeg litt over snittet opptatt av bil, og har byttet ut den tynne suppa av "olje" med en skikkelig 5w40 olje, og kommer ikke til å kjøre mer enn maks 10000km på skiftene uansett.

Har noen av dere med samme motor opplevd noe lavere forbruk med 98 oktan vs. 95 oktan? Selv kjører jeg en scirocco 1.4 twincharger, og der er det merkbar forskjell i både ytelse og forbruk mellom 95 og 98, men denne motoren har en høyere trimgrad enn 1.8 motoren i Skoda'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2015 Octavia 1,8 TSI 4x4, og har testet flere tanker med 98 oktan og jeg har aldri vært i nærheten av å merke forskjell på ytelsen.

Personlig tror jeg ikke sånt hjelper overhodet på noen motor, men det er kanskje bare meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, PaulusA skrev:

@Tom Mikalsen hvilken fordel mener du å ha ved å bytte til en 5W-40 olje da?

Oppfyller den kravspesifikasjonene til motoren?

Hei

Olje oppfyller kravspecs ja, ingen fare med det. Fordelen er at en olje med høyere viskositet evner å smøre bedre ved driftstemperatur, og frakter bort mer varme. Ser at på kona's Skoda at oljetempen droppet med 10grader. Og joda, den får smake skikkelige temperaturer slik at fukt får dampet bort.

Bakdelen er hyppigere skifter, men når jeg ser prisen på longlife vs, "vanlig" olje, så er det fremdeles rimeligere å bytte 5w40 oftere enn Longlifeolja.

Når det gjelder oktannivå, så har det lite eller ingenting å si på en N/A motor, og de fleste turbomotorer er i dag laget og tunet til 95oktan. Eneste jeg vet er at på min egen Scirocco så er det vesentlig forskjell på m jeg kjører 95 eller 98oktan.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Håvard skrev:

Det er vell 95 oktan som står i tanklokket, så jeg tviler på det vil være merkbar forskjell på mellom 95 og 98 oktan på 1,8t. Den skal jo i prinsippe justere tenning automatisk, men ikke sikkert den er tunet for å utnytte høyere oktan.

På min 280 Superb er det tydelig merkbar forskjell, så kjører konsekvent 98 oktan (står også i tanklokket at det er 98 oktan den skal ha) 

Men det er jo bare å fylle noen tanker og se om du merker noen forkjell? ;) 

Sant det, men det er hun jeg deler utgiftene med som står for 98% av kjøringen, så det spørs om jeg klarer å registrere noen forskjell.

Din Superb har vesentlig høyere trimgrad, så der merkes nok forskjellen bedre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tom Mikalsen skrev:

Hei

Olje oppfyller kravspecs ja, ingen fare med det. Fordelen er at en olje med høyere viskositet evner å smøre bedre ved driftstemperatur, og frakter bort mer varme. Ser at på kona's Skoda at oljetempen droppet med 10grader. Og joda, den får smake skikkelige temperaturer slik at fukt får dampet bort.

Bakdelen er hyppigere skifter, men når jeg ser prisen på longlife vs, "vanlig" olje, så er det fremdeles rimeligere å bytte 5w40 oftere enn Longlifeolja.

Når det gjelder oktannivå, så har det lite eller ingenting å si på en N/A motor, og de fleste turbomotorer er i dag laget og tunet til 95oktan. Eneste jeg vet er at på min egen Scirocco så er det vesentlig forskjell på m jeg kjører 95 eller 98oktan.

 

Hvilken spec krever motoren din da? C2, C3, C4?

Har denne oljen dette? Hvilken olje er det isåfall? Merke og navn please ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha

Neida, ikke FORDI du er nykommer

Har bare ikke sett noe særlig C3 olje i 5W-40

En ulempe med 40 grade er vel teoretisk høyere forbruk, men dette er vel primært for diesel 

Kortere intervaller er jeg veldig for ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om forbruket påvirkes nevneverdig av 40 vekt på olja, men ofte brukes 30 vekt fordi den er lettere å pumpe rundt. 

Nok om det, bilen imponerer stort, lettkjørt, komfortabel, pigg og skikkelig frisk familieflytter. Så får vi se om ikke der blir en såkalt "chiptuning" etterhvert. Men det er strengt tatt ikke nødvendig, jammen rask nok som den er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, bilen er mer enn sprek nok som den er. Den går jo som en kule og er den sprekeste bilen jeg noensinne har eid ?

Når det gjelder chiptuning så styrer jeg glatt unna. Har lite lyst til å ende opp i en endeløs diskusjon om garanti med Møller dersom det viser seg at de ekstra kreftene jeg tok ut skadet motor eller drivverk, for så å måtte betale hele greia selv. Tør ikke å tenke på hva ny motor eller DSG vil koste meg om noe skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Greco skrev:

Helt enig, bilen er mer enn sprek nok som den er. Den går jo som en kule og er den sprekeste bilen jeg noensinne har eid ?

Når det gjelder chiptuning så styrer jeg glatt unna. Har lite lyst til å ende opp i en endeløs diskusjon om garanti med Møller dersom det viser seg at de ekstra kreftene jeg tok ut skadet motor eller drivverk, for så å måtte betale hele greia selv. Tør ikke å tenke på hva ny motor eller DSG vil koste meg om noe skjer.

Der tenker vi helt likt @Greco :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen "vår" er utenfor alt som heter garanti, så jeg er ikke bekymret for lange diskusjoner med Møller. Girkassene på disse bilene tåler mye mer enn hva en trimming vil gi, og med varmkjøring av motor og skikkelige plugger, olje og bensin, så er jeg heller ikke bekymret. Spørsmålet er om det er nødvendig..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Tom Mikalsen skrev:

Bilen "vår" er utenfor alt som heter garanti, så jeg er ikke bekymret for lange diskusjoner med Møller. Girkassene på disse bilene tåler mye mer enn hva en trimming vil gi, og med varmkjøring av motor og skikkelige plugger, olje og bensin, så er jeg heller ikke bekymret. Spørsmålet er om det er nødvendig..... 

Jeg liker biler som drar godt unna. Octavia 1.8 TSI og 2.0 TDI er av de raskeste familiebilene du får. Kan ikke skjønne at det er noe behov for å trimme dem med mindre man har tre svigermødre permanent sittende i baksetet (dieselversjonen trenger neppe å trimmes selv da) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...