Gå til innhold
Scout

Snittforbruk Octavia 1.8 TSI?


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Skrevet

Kona har akkurat kjøpt seg 2013 Octavia 4x4 dsg 1.8t, og er sålangt ( 2 uker) svært så fornøyd. Nå er jeg litt over snittet opptatt av bil, og har byttet ut den tynne suppa av "olje" med en skikkelig 5w40 olje, og kommer ikke til å kjøre mer enn maks 10000km på skiftene uansett.

Har noen av dere med samme motor opplevd noe lavere forbruk med 98 oktan vs. 95 oktan? Selv kjører jeg en scirocco 1.4 twincharger, og der er det merkbar forskjell i både ytelse og forbruk mellom 95 og 98, men denne motoren har en høyere trimgrad enn 1.8 motoren i Skoda'n.

Skrevet

Jeg har en 2015 Octavia 1,8 TSI 4x4, og har testet flere tanker med 98 oktan og jeg har aldri vært i nærheten av å merke forskjell på ytelsen.

Personlig tror jeg ikke sånt hjelper overhodet på noen motor, men det er kanskje bare meg....

Skrevet
10 timer siden, PaulusA skrev:

@Tom Mikalsen hvilken fordel mener du å ha ved å bytte til en 5W-40 olje da?

Oppfyller den kravspesifikasjonene til motoren?

Hei

Olje oppfyller kravspecs ja, ingen fare med det. Fordelen er at en olje med høyere viskositet evner å smøre bedre ved driftstemperatur, og frakter bort mer varme. Ser at på kona's Skoda at oljetempen droppet med 10grader. Og joda, den får smake skikkelige temperaturer slik at fukt får dampet bort.

Bakdelen er hyppigere skifter, men når jeg ser prisen på longlife vs, "vanlig" olje, så er det fremdeles rimeligere å bytte 5w40 oftere enn Longlifeolja.

Når det gjelder oktannivå, så har det lite eller ingenting å si på en N/A motor, og de fleste turbomotorer er i dag laget og tunet til 95oktan. Eneste jeg vet er at på min egen Scirocco så er det vesentlig forskjell på m jeg kjører 95 eller 98oktan.

 

Skrevet
18 minutter siden, Håvard skrev:

Det er vell 95 oktan som står i tanklokket, så jeg tviler på det vil være merkbar forskjell på mellom 95 og 98 oktan på 1,8t. Den skal jo i prinsippe justere tenning automatisk, men ikke sikkert den er tunet for å utnytte høyere oktan.

På min 280 Superb er det tydelig merkbar forskjell, så kjører konsekvent 98 oktan (står også i tanklokket at det er 98 oktan den skal ha) 

Men det er jo bare å fylle noen tanker og se om du merker noen forkjell? ;) 

Sant det, men det er hun jeg deler utgiftene med som står for 98% av kjøringen, så det spørs om jeg klarer å registrere noen forskjell.

Din Superb har vesentlig høyere trimgrad, så der merkes nok forskjellen bedre.

 

Skrevet
9 timer siden, Tom Mikalsen skrev:

Hei

Olje oppfyller kravspecs ja, ingen fare med det. Fordelen er at en olje med høyere viskositet evner å smøre bedre ved driftstemperatur, og frakter bort mer varme. Ser at på kona's Skoda at oljetempen droppet med 10grader. Og joda, den får smake skikkelige temperaturer slik at fukt får dampet bort.

Bakdelen er hyppigere skifter, men når jeg ser prisen på longlife vs, "vanlig" olje, så er det fremdeles rimeligere å bytte 5w40 oftere enn Longlifeolja.

Når det gjelder oktannivå, så har det lite eller ingenting å si på en N/A motor, og de fleste turbomotorer er i dag laget og tunet til 95oktan. Eneste jeg vet er at på min egen Scirocco så er det vesentlig forskjell på m jeg kjører 95 eller 98oktan.

 

Hvilken spec krever motoren din da? C2, C3, C4?

Har denne oljen dette? Hvilken olje er det isåfall? Merke og navn please ??

Skrevet

Er det testing av nykommeren her?? ??

Det er Acea C3, Api SN, VW 502,505 og 505.01 specs på olja. Tester ut Fuchs Titan GTS, siden jeg ikke finner Motul eller Total i umiddelbar nærhet. 

 

 

 

  • Lik 1
Skrevet

Haha

Neida, ikke FORDI du er nykommer

Har bare ikke sett noe særlig C3 olje i 5W-40

En ulempe med 40 grade er vel teoretisk høyere forbruk, men dette er vel primært for diesel 

Kortere intervaller er jeg veldig for ?

Skrevet

Aner ikke om forbruket påvirkes nevneverdig av 40 vekt på olja, men ofte brukes 30 vekt fordi den er lettere å pumpe rundt. 

Nok om det, bilen imponerer stort, lettkjørt, komfortabel, pigg og skikkelig frisk familieflytter. Så får vi se om ikke der blir en såkalt "chiptuning" etterhvert. Men det er strengt tatt ikke nødvendig, jammen rask nok som den er. 

Skrevet

Helt enig, bilen er mer enn sprek nok som den er. Den går jo som en kule og er den sprekeste bilen jeg noensinne har eid ?

Når det gjelder chiptuning så styrer jeg glatt unna. Har lite lyst til å ende opp i en endeløs diskusjon om garanti med Møller dersom det viser seg at de ekstra kreftene jeg tok ut skadet motor eller drivverk, for så å måtte betale hele greia selv. Tør ikke å tenke på hva ny motor eller DSG vil koste meg om noe skjer.

Skrevet
8 timer siden, Greco skrev:

Helt enig, bilen er mer enn sprek nok som den er. Den går jo som en kule og er den sprekeste bilen jeg noensinne har eid ?

Når det gjelder chiptuning så styrer jeg glatt unna. Har lite lyst til å ende opp i en endeløs diskusjon om garanti med Møller dersom det viser seg at de ekstra kreftene jeg tok ut skadet motor eller drivverk, for så å måtte betale hele greia selv. Tør ikke å tenke på hva ny motor eller DSG vil koste meg om noe skjer.

Der tenker vi helt likt @Greco :) 

Skrevet

Bilen "vår" er utenfor alt som heter garanti, så jeg er ikke bekymret for lange diskusjoner med Møller. Girkassene på disse bilene tåler mye mer enn hva en trimming vil gi, og med varmkjøring av motor og skikkelige plugger, olje og bensin, så er jeg heller ikke bekymret. Spørsmålet er om det er nødvendig..... 

Skrevet
11 timer siden, Tom Mikalsen skrev:

Bilen "vår" er utenfor alt som heter garanti, så jeg er ikke bekymret for lange diskusjoner med Møller. Girkassene på disse bilene tåler mye mer enn hva en trimming vil gi, og med varmkjøring av motor og skikkelige plugger, olje og bensin, så er jeg heller ikke bekymret. Spørsmålet er om det er nødvendig..... 

Jeg liker biler som drar godt unna. Octavia 1.8 TSI og 2.0 TDI er av de raskeste familiebilene du får. Kan ikke skjønne at det er noe behov for å trimme dem med mindre man har tre svigermødre permanent sittende i baksetet (dieselversjonen trenger neppe å trimmes selv da) 

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...