Gå til innhold
Kruttjensen

Kruttjensen's Superb Sportline STV 2019 2.0 TSI 272


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei på dere! Jeg har akkurat bestilt meg ny Superb. Hadde egentlig ikke tenk å kjøpe butikk ny bil men da tilbudet fra selgeren var så godt ble det helt ny bil.

Aldri hatt helt ny bil så det blir artig opplevelse.

Valget falt da på en Moon White Sportline med 2.0 bensin turbo og 272hk

Selger satte opp et forslag til utstyr som jeg synes ser fornuftig ut, men er det noe dere der ute som har bilen angrer på at dere ikke kjøpte?

Ekstrautstyr
DELINGSNETT STV. 
OPPVARMET FRONTRUTE 
CANTON SOUND SYSTEM 
ELEKTRISK BAKLUKE 
RYGGEKAMERA 
ADAPTIV FJERNLYSASSISTENT 1
TRAFIKKSKILTGJENKJENNING 
SPORTSRATT M/PADDELS, VARME 
VINTERPAKKE KAMPANJE
DIGITALT INSTRUMENTPANEL 
FOLDBART HENGERFESTE

Vurderer å legge på skvettlapper men ikke helt bestemt meg ennå.

Estimert levering er i slutten av Februar så blir litt venting.. jeg sdom hater å vente! Jaja 

 

Wallpaper.jpg

Endret av Kruttjensen
Skrevet

Hei! og gratulerer med ny Skoda (om en liten stund) :)

Jeg hadde veldig lyst på en slik bil selv med den motoren, men fruen satte seg på bakbeina om høyere bil så det ble kodiaq 180 hk tsi her ^^ 

Skvettlapper er å foretrekke fra mitt ståsted ihvertfall. Lakken blir fort slitt bort rett bak hjulene uten har jeg lest av andres erfaring. 
Selv hadde jeg kanskje lagt til barnepakke (solgardiner og elektrisk barnelås) om en har barn da selvsagt, ellers ser bilen ut til å ha det utstyret jeg selv hadde valgt ! :D 
Ventetiden er veldig kjedelig, så håper ikke den drøyer lenger en estimat! 

Sverre

Skrevet

Gratulerer med flott valg.

Etter å ha hatt biler uten skvettlapper, så med kunn forran og nå de siste både forran og bak vil jeg sterk annbefale å gå for alle 4. Det beskytter veldig på lakk.

Hadde lagt til ekstra mørke ruter og sensorstyrt bagasjeluke 

Skrevet
17 timer siden, Sverre skrev:

Hei! og gratulerer med ny Skoda (om en liten stund) :)

Jeg hadde veldig lyst på en slik bil selv med den motoren, men fruen satte seg på bakbeina om høyere bil så det ble kodiaq 180 hk tsi her ^^ 

Skvettlapper er å foretrekke fra mitt ståsted ihvertfall. Lakken blir fort slitt bort rett bak hjulene uten har jeg lest av andres erfaring. 
Selv hadde jeg kanskje lagt til barnepakke (solgardiner og elektrisk barnelås) om en har barn da selvsagt, ellers ser bilen ut til å ha det utstyret jeg selv hadde valgt ! :D 
Ventetiden er veldig kjedelig, så håper ikke den drøyer lenger en estimat! 

Sverre

Takk så mye!
Er det jeg også har tenkt, hadde en Passat som ikke hadde hatt skvettlapper og den så nesten sandblåst ut bak hjulene.

Nå er jeg borte på jobb så hadde ikke fått brukt bilen før slutten av februar uansett men håper tiden går fort uansett!
 

14 timer siden, JLafton skrev:

Gratulerer med flott valg.

Etter å ha hatt biler uten skvettlapper, så med kunn forran og nå de siste både forran og bak vil jeg sterk annbefale å gå for alle 4. Det beskytter veldig på lakk.

Hadde lagt til ekstra mørke ruter og sensorstyrt bagasjeluke 

Takk takk 
går litt frem å tilbake på om jeg vil ha Ekstra mørke ruter fra fabrikk eller om jeg skal få lagt solfilm hos et annet firma.
Sensorstyrt bagasjeluke ja?  hmm 
 

Skrevet

Mener at sportline har sunset toning (original mørkere ruter) som standard i pakken, men skal ikke skrive det i stein :)

angående sensorstyrt bakluke må jeg si meg enig! Genialt når en er blitt vant til å huske den 👌

  • 1 måned senere...
Skrevet
På 20.1.2019 den 1.12, omyren skrev:

Fornøyd med bilen? Vurderer en slik selv, tenkte da på FL utgaven som kommer nå i år.

Har enda ikke mottatt bilen så kan ikke uttale meg så mye om det ennå desverre :) 

  • 2 uker senere...
Skrevet

Da har jeg fått melding fra forhandler om at bilen er sendt fra fabrikk! :D Er det noen som har erfaring med hvor lang tid det da tar før bilen er klar for utlevering i Oslo?
 

Skrevet

Flott bil du har bestilt deg @Kruttjensen 🙂

Det med transport varierer veldig, så her kan en være meget heldig med en drøy uke til flere ukers ventetid.

Bilen blir først satt på et enormt område utenfor fabrikken hvor den skal transporteres med tog til kaia i Bremehaven. Der blir bilene parkert mens de venter på ferge til Bekkelagskaia i Oslo, den går 2 ganger i uken. Så blir de sortert på Bekkelagskaia og så transportert til de respektive forhandlerne de er bestilt fra, men der er jo du heldig med en kort transportetappe siden din bil bare skal til Oslo. 

Status på bilen kan bare spores når den har startet på neste etappe.

Håper du er heldig med din levering/transport slik at du slipper å vente for lenge. Selv har jeg ventet alt fra ca 1,5 uke til nesten 2 mnd, alt kommer an på hvor heldig en er, og ikke minst hvor mange biler som er før en «køen». For enkelte har det tatt fryktelig lang tid i siste halvdel av 2018, og det har hatt med WLTP å gjøre slik jeg har forstått det, bilene har vært ferdig produsert, men papirene har latt vente på seg og da har bilene blitt stående på fabrikkområdet.......

  • 3 uker senere...
Skrevet

Hei.
Da er bilen levert og står trygt hjemme i garasjen :D
Jeg bestilte bilen 22.Des og fikk den levert 22.Februar så synes egentlig det gikk ganske raskt.

Skal se om jeg får tatt litt bilder om ikke så lenge, akkurat nå brukes tiden til å bli kjent med bilen og alt av utstyr. Fikk endelig Android Auto til å fungere å det er jo helt genialt! 


 

  • Lik 1
Skrevet
På 7.3.2019 den 4.59, omyren skrev:

Ja, nå må vi få høre hva du mener om bilen.

- Opplevd støy nivå?

-18 / 19 på sommer / vinter?

 

Så langt veldig fornøyd! bilen er tight og fin å kjøre uten at det blir for ukomfortabelt. Støy nivået synes jeg er meget bra, ikke helt Mercedes eller Volvo klasse men alt i alt bra.  Spiller stortsett musikk i bilen uansett :)
kjører på piggfri Nokian på 18¨ felg. Synes det var et veldig godt valg, da felgene og størrelsen passer bilen godt. 

 

 

 

Skrevet

Gratulerer med flott bil😊 jeg har 280 sportline levert sent juli 2018  veldig fornøyd med bilen.  Bilen er helt super med store hjul, jeg kjører med 245/35-20 på sommer og orginale 19» med orginal dim på vinter. 

  • 1 måned senere...
Skrevet
På 13.3.2019 den 15.04, ADOKS skrev:

Gratulerer med flott bil😊 jeg har 280 sportline levert sent juli 2018  veldig fornøyd med bilen.  Bilen er helt super med store hjul, jeg kjører med 245/35-20 på sommer og orginale 19» med orginal dim på vinter. 

Hei,

Kan jeg spørre hva slags innpress du har på 20” ? Vurderer bytte ut 19”  

Mvh

Thomas

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...