Gå til innhold
RuneT

Oljeforbruk 2.0 TDI 190hk DSG 4x4


Anbefalte innlegg

Skrevet
21 timer siden, RuneT skrev:

Fekk du varsel om å fylle på då eller såg du berre at da var lite i ekspansjonstanken? 

Var litt lavt nivå da jeg fikk bilen. Og en morgen jeg skulle på jobb fikk jeg varsel. 

  • Lik 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Ein liten oppdatering:

Har no kjørt 1300 km sidan eg toppa opp bilen, og kan no ikkje sjå at bilen har brukt ein dråpe olje. Grunnen for påfylling i utgongspunltet kan rett og slett være at den ikkje var toppa heilt opp, at det forsvart inn ein slant inn i oljekjøleren når olja vart varm (denne er termostatstyrt) eller at den rett og slett brukte pittelitt i startfasen. Uansett, skuldrene har senka seg og eg er takknemleg for alle innspel😊

  • Lik 1
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)
På 15.1.2019 den 20.06, tronna skrev:

Var litt lavt nivå da jeg fikk bilen. Og en morgen jeg skulle på jobb fikk jeg varsel. 

Etterfylling av kjøleveske er visst nok ikke unormalt. Det har ikke skjedd hos meg, men jeg har hørt om flere tilfeller hvor dette har skjedd hos andre litt tid etter kjøp av ny bil (Kodiaq). Ting skal gå seg til. Hvis dette derimot skjer igjen, bør du stille spørsmålstegn med om noe er galt . Trolig er det luft i systemet som gjør at kjølevesken siger etter når bilen er ny. 

Endret av Tryggvis
Skrevet

Min Superb 190 TDI 4x4 DSG ville ikke ha etterfylling av olje. Den krevde skift etter 10000.

Og etter 15000 ba den pent om å få påfyll på kjølevæske. Noe den fikk. Tenkte ikke mer på det.

Derimot var det ikke før på 18000 den ba om mer spylevæske.

En gang rundt 15000 ba den også om å få påfylt AdBlue. Den fikk seg vel 10 liter av det.

Jeg lurer fælt på hva det neste den ber meg om å tømme i. Blir vel bytte av olje på DSG og 4×4 før den er tre år. Bremsevæske er vel også noe...

Skrevet

Hvis du fyller spylevæske hver 18000km er vel det ikke mye å klage over? ;)

Og 15000km på 10 liter adblue er jo bra!

 

Men hvis den skal ha kjølevæske regelmessig, så har du lekkasje, og det er garantisak. 

Skrevet
15 timer siden, Zkoda skrev:

Min Superb 190 TDI 4x4 DSG ville ikke ha etterfylling av olje. Den krevde skift etter 10000.

Og etter 15000 ba den pent om å få påfyll på kjølevæske. Noe den fikk. Tenkte ikke mer på det.

Derimot var det ikke før på 18000 den ba om mer spylevæske.

En gang rundt 15000 ba den også om å få påfylt AdBlue. Den fikk seg vel 10 liter av det.

Jeg lurer fælt på hva det neste den ber meg om å tømme i. Blir vel bytte av olje på DSG og 4×4 før den er tre år. Bremsevæske er vel også noe...

Da er Superben din veldig snill på AdBlue synes jeg 🙂

Jeg fikk en ny VW Transporter i September/Oktober 2018 (husker ikke helt) som arb.bil, og så langt har jeg fylt på 0,5 ltr. olje, en liten dl med kjølevæske og ca 24 ltr AdBlue, den har nå kjørt 14.200 km. Så den synes jeg har et veldig høyt forbruk av AdBlue, det er sjekket for lekkasje(r), men alt er visstnok som det skal være.

Vi er 4 kollegaer som fikk nye Transportere omtrentlig på den samme tiden, og og deres har noen få liter mindre forbruk av AdBlue enn min. Jeg har en del mer kjøring på motorveg enn hva de har (litt høyere turtall over lengre tid, enn de som kun kjører  på landevei), men jeg vet ikke om det kan ha noe å si? Kjørelengden er omtrentlig likt så langt.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...