Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

RuneT

Oljeforbruk 2.0 TDI 190hk DSG 4x4

Recommended Posts

Kva erfaring har folket med oljeforbruk på desse motorane? Har no etterfylt 0,5 liter på 2500km, og veit at dette er innanfor kva fabrikken tolererer (opptil 0,5l pr 1000km), men eindel høgare enn kva eg er vane med. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei har selv kodiaq20 d som er gått 15000 km og er en 2018 mod hvor det ikke har vært behov for etterfylling ennå. har også slep vog en del i høst.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minutter siden, Skavholm skrev:

Hei har selv kodiaq20 d som er gått 15000 km og er en 2018 mod hvor det ikke har vært behov for etterfylling ennå. har også slep vog en del i høst.

Okay! Da var jo bra då, men da verker som da kan variere stort på desse motorane då sidan dei kan bruke så mykje som manualen seie. Kjørte du fint inn bilen eller kjørte du som vanleg frå første kilometeren? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjørt pent og holdt meg til norske og svenske fartgrenser, dro ikke vogn før bilen var gått ca 7000km, skoda anbefaler ca 5000 km før tung belastning på krok. WW hadde det samme olje forbruk  som aksetabel allerede på passat og golf i 1982. 1 l på 1000km eg hadde ikke aksepter det  på en bil i dag. Men det kan jo gå litt etter på olje ved innkjøring av ny motor, så spørs det hvor nøye de har vært med nivået ved på fylling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samme her. Fulgte boka og begynte ikkje å dra på for mykje før etter 1000km. (henger har eg ikkje brukt enno på den). Vil tru at forbruket minker etter kvart også som ting setter seg og blir tilslitt, men da også hende at nivået ikkje var heilt på maks som du seie når eg fekk bilen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minutter siden, Kodiaq6011 skrev:

Regn med ca 0.5l på 20.000km

Tenker du etter at bilen er godt innkjørt? Min har jo brukt no ca 0,5 l etter 2500 km, som vistnok er godt innanfor akseptabelt forbruk i følge manualen. 

Edited by RuneT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bare følg godt med på situasjonen, om det blir høyere oljeforbruk så er det bare å klage selv om det er innafor. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timer siden, CitizenX skrev:

Bare følg godt med på situasjonen, om det blir høyere oljeforbruk så er det bare å klage selv om det er innafor. 

 

Ja eg får gjere da, men magefølelsen seier at forbruket blir å minke etter kvart som motoren og stempelringer setter seg skikkeleg. Har lest eindel på diverse forum, og da er variert tilbakemelding på om dei brukar olje eller ikkje, men da verkar som om da er vanleg at ein ny dieselmotor skal bruke litt olje i starten. 

Edited by RuneT

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minutter siden, tronna skrev:

Jeg har ikke måttet etterfylle olje på 22000km.

Den er god! Gjorde du noko spesielt mtp. innkjøring eller kjørte du den inn etter boka? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutter siden, RuneT skrev:

Den er god! Gjorde du noko spesielt mtp. innkjøring eller kjørte du den inn etter boka? 

Gjorde som i boka. Tok det pent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samme her. Begynte ikkje å trø til før den var gått rundt 1000 km, som da står i boka. Nei håpar jo at da ikkje er noko gale, men blir jo med eingong litt skeptisk når ein ser at da mangler 0.5l på peilepinnen etter så lav km. stand. Kom frå ein engelsk utskjelt doning som vart kalla for "bruktbilen frå helvete", men olja brukte den slettens ikkje (Land Rover Discovery 3). 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Til dokke som ikkje har etterfylt:

Er framleis nivået på den øverste streken på peilepinnen, eller har rett og slett ikkje bilen gitt beskjed om at oljenivået er lavt enno? Min bil gav aldri beskjed om lavt oljenivå, men nivået hadde sunke ned til midten på pinnen og var framleis innanfor akseptabelt nivå uten behov for etterfylling. Eg er vane med å peile sjølv og ikkje med ein bil som gir beskjed om lavt oljenivå. Pleie dokke å peile eller kjøre til den evt. gir beskjed sjølv? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

For min del, så peiler jeg selv. Bilen har pr.dags dato ikke gitt meg noe beskjed om for lavt olje nivå. Og, den har heller ikke hatt behov for etterfylling iforhold til nivå på peilepinnen.. :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg peila olja ganske tidlig. Den var ikke helt mott toppen av merkingen, men den har stått stabilt på rundt 3/4 vil jeg mene. 

Frostvæske derimot har jeg mistanke om lekkasje. Så der har jeg måttet etterfylle en gang hos møller. De har også notert i sitt system at det er gjort. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, tronna skrev:

Jeg peila olja ganske tidlig. Den var ikke helt mott toppen av merkingen, men den har stått stabilt på rundt 3/4 vil jeg mene. 

Frostvæske derimot har jeg mistanke om lekkasje. Så der har jeg måttet etterfylle en gang hos møller. De har også notert i sitt system at det er gjort. 

Ja skjønar. Det kan godt være at bilen min ogsp ikkje var heilt full når den var ny, men eg følger med på da. Dessuten skal dei bruke pittelitt olje i starten til da slites heilt til, spesielt med denne longlife-olja. Fleire eg har lest om har hatt oljeforbruk i starten, og da har stabilisert seg nærme mot null etterkvart som km. stand kom opp til 5-10000 km. Dette har omfatta 2.0 TDI på kryss av Audi-, Skoda- og VW- modellar. 

Eg har lest noko om dette med ein som har mista litt kjølevæske, og da viste seg at da var ei luftboble i systemet. Har du måtta etterfylt kontinuerlig, eller har da stabilisert seg? Uansett greit å få loggført alt ein finne, så stiller ein seg sterkare dersom da skulle vise seg å være ein feil som dukker opp seinare. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På ‎13‎.‎01‎.‎2019 den 12.13, RuneT skrev:

Ja skjønar. Det kan godt være at bilen min ogsp ikkje var heilt full når den var ny, men eg følger med på da. Dessuten skal dei bruke pittelitt olje i starten til da slites heilt til, spesielt med denne longlife-olja. Fleire eg har lest om har hatt oljeforbruk i starten, og da har stabilisert seg nærme mot null etterkvart som km. stand kom opp til 5-10000 km. Dette har omfatta 2.0 TDI på kryss av Audi-, Skoda- og VW- modellar. 

Eg har lest noko om dette med ein som har mista litt kjølevæske, og da viste seg at da var ei luftboble i systemet. Har du måtta etterfylt kontinuerlig, eller har da stabilisert seg? Uansett greit å få loggført alt ein finne, så stiller ein seg sterkare dersom da skulle vise seg å være ein feil som dukker opp seinare. 

Jeg har kun etterfylt kjølevæske en gang, men følger med. Er litt vanskelig med kjølevæska, da nøyaktig avlesning er avhengig av at bilen står like rett hver gang.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, tronna skrev:

Jeg har kun etterfylt kjølevæske en gang, men følger med. Er litt vanskelig med kjølevæska, da nøyaktig avlesning er avhengig av at bilen står like rett hver gang.

Fekk du varsel om å fylle på då eller såg du berre at da var lite i ekspansjonstanken? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Var det jeg trodde også, så får ringe på tirsdag 🙂 Takker for svar
    • 255/55R20 er intet mindre enn kjempefeil, ikke bare er de ulovlige ift riktig rulleomkrets, det er med 9.5% avvik nesten dobbelt av det som er lov å endre når det kommer til rulleomkrets.  Her har forhandler tatt feil dekksett tror jeg. 
    • Skulle montere sommerhjulene på min nye Kodiaq. Ble levert med vinterdekk, derfor ikke prøvd sommerdekkene. Dimensjonen på sommerdekk/felg er 255/55 R20. Kan det stemme at denne dimensjonen leveres originalt? Er originale dekk/felger som er levert fra forhandler. Får ikke montert dekkene fremme da det virker som de tar borti fjærskålen. Ser i vognkortet at original dimensjon skal være 235/45 R20. Skal dette oppsettet jeg har passe eller må det rett og slett leveres inn igjen?
    • Kassen du har i din Scout nå (DQ-250) har blitt faset ut og nå kommer Octavia med DQ-381 som er 7-trinns, dette er også en mye bedre girkasse enn DQ-250.
    • Den hadde først 220, men etter WLTP fikk den offisielt 230.
    • Da har den blitt oppgradert, for Tiguan Allspace hadde 220hk når den kom etter hva en kollega av meg sier, for han har en slik. Men nå har ikke jeg sett på hverken vognkort eller lest i noen lister, referer kun til hva han som eier en av de første bilene som kom til landet med den motoren har...........  Det sa selgeren til meg at i første omgang hadde med at den solgte for lite her i Norge når det gjelder Superb med 2,0/220hk TSi. Men den kan selvfølgelig være tilgjengelig i resten av Europa fremdeles for alt jeg vet. Den forsvant jo også fra Ocatvia VRS etter hvert her i Norge også, så kom 230hk og 245 hk versjonene i stedet. Men om de fremdeles har 220hk VRS Octavia tilgjengelig i resten av Europa fremdeles, skal jeg ikke si noe om.........
    • Ja det er litt slik jeg også tenker på med vår Scout, i en muligens tilsvarende bakke som det du nevner her @BGB, så hadde Superben jeg hadde valgt D4 muligens også D5. Mens Scouten fort er minst ett trinn lavere (enn Superben), i en del tilfeller også to trinn lavere gir, og det tror jeg også vil ha litt innvirkning på totalforbruket. Tyngden på bilene er jo stort sett lik, det er jo litt forskjell på aerodynamikken på en Superb med litt senket DCC, og en forhøyet Scout, om 4x4 (Haldex) krever noe ekstra drivstoff når det ikke er behov for det vet jeg ikke. Men blir vel ikke overrasket om det bidrar til et ørlite ekstra forbruk det også. Den største årsaken vil jeg nok rett og slett tro at har med at det er en 6 trinns DSG kasse på Scout, mot DSG 7 på Superb. Selv om jeg selvfølgelig mye heller vil ha DSG 6 kassa om en tenker på hva de tåler av belastninger, det er det ingen tvil om. Så at du ser frem til en mer moderne DSG kasse med et trinn ekstra i forhold til den du har på Octavia Scouten din forstår jeg godt @BGB  
    • En utrolig frustrerende ting med vår 6-trinns (dq-250) er at den legger seg i et unaturlig høyt gir ofte.  Vi har en lang slak bakke opp til der vi bor som er 60-sone. Ligger jeg i 60 velger bilen 3 gir i D, dytter jeg spaken til manuell modus sier mfd at jeg skal gire til 4, men den girer altså ikke selv til 4 i samme situasjon. Det gledes til dq-381. 
    • Ja, på aktiv kjøring går det betraktelig mer bensin. Men jeg gir litt opp når jeg kjører Trondheim-Oslo. Det er jo kameraovervåking og køer hele veien, så kampen jeg kjemper er primært mot å sovne. Dyrt er det faen meg også mht bompenger. 
    • Hei du Helt siden jeg så Velvet Red Sportline når den først ble lansert ble jeg bergtatt og tenkte at denne skulle jeg ha som familiebil en gang. Grunnen til at jeg valgte Sportline over L&K var først og fremst setene, det sorte taktrekket og den sorte optikken utvendig. Jeg har prøvd setene i begge bilene og her er Sportline setene klart mye bedre, dette vil naturligvis være individuelt, i mine øyne ser de utrolig mye penere ut i tillegg. Teknisk sett er det jo ingen forskjell på bilene, så valget blir basert litt preferanser, om man liker krom, lyst tak osv. Sportline føler jeg er mer sportslig og L&K føler jeg blir mer klassisk pen. Mulig det er en del mer standard-utstyr på L&K, dette kan sikkert noen andre bekrefte/avkrefte - sistnevnte er jo over 30k dyrere enn Sportline (190 TSI). Tiguan har 230hk i sin versjon, men er nok samme motoren. Hvorfor motoren ikke er i prislistene vet jeg ikke, den er nok fortsatt tilgjengelig, de norske prislistene forandrer jo seg ofte.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • Flott Scout du har @BGB 😊 Må si de felgene du har her gjør seg mye bedre i sølv enn de gjør i den mørke grå fargen jeg har på mine vinterfelger, men de får nok være som de er, for å omlakkere dem koster vel nesten det samme som nye felger.........
    • Sparker tråden i gang. Tok en rask vårshine (rask = 3 timer) med hele pakka fra Surfex HD, Prickbort, Korrosol, skumming og nedvask . I tillegg til detalj-rengjøring i dørterskler, hengsler osv. Etter litt kjapp oppfriskning av dekksider og sort plast så ble det bra - vinterdekk er fortsatt på, legger om etter påskeferien. Denne bilen er i mitt eie bare noen få uker til så mulig dette var siste vasken før en knall rød Kodiaq Sportline tar over.  
    • Mange forum har en slik tråd, kunne ikke finne en her så da lager vi en. Mange har flotte biler uten å ha tråd, vis den frem her. Regler: Bilder av din egen bil (uansett biltype - alle merker er lov) Gjerne info om modifikasjoner, hjul, senk etc Ikke quote bilde-innlegg (bruk @navn ) i stedet Ingen lange diskusjoner - kommentarer er ok   Vis frem stoltheten!
    • Jeg ville vært veldig forsiktig med elekroniske duppedingser i en «ny» bil. Er produktet laget i Kina er det enda større mulighet for trøbbel. Jeg har selv erfaring med et USB strømuttak som gjorde at DAB radioen ble helt håpløs. Jeg opplevde også et par feilmeldinger på nødkommunikasjonutsyret som jeg ikke kunne forklare i samme periode. Elektronisk støy kan skape mye trøbbel. Funker det uten trøbbel så er det fint, men får du trøbbel med noe elektronisk utstyr i din bil, vet du nå hva som kan være grunn til problemet ditt 😉

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...