Gå til innhold
Komlo

Mista firehjulstrekk på Skoda Superb


Anbefalte innlegg

Hei! 

Min første tråd på dette forumet, som eg ikkje visste om før i dag. 

 

Eg har 2014mod Superb stasjonsvogn med 170hk diesel, automatgir og firehjulstrekk (eg lurer på om det er Haldex 4 på denne modellen, men er ikkje sikker). 

Problemet: I dag kom det mykje snø og var glatt. For først gong opplevde eg å ikkje koma meg opp bakken til huset mitt. Det viste seg at firehjulstrekken ikkje kopla seg inn, og eg berre spant på framhjulene? 

 

Nokon som har tips til kva som kan vera årsaka, og evt. løysinga? 

Litt frustrerande å ikkje koma seg fram no. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Komlo skrev:

Hei! 

Min første tråd på dette forumet, som eg ikkje visste om før i dag. 

 

Eg har 2014mod Superb stasjonsvogn med 170hk diesel, automatgir og firehjulstrekk (eg lurer på om det er Haldex 4 på denne modellen, men er ikkje sikker). 

Problemet: I dag kom det mykje snø og var glatt. For først gong opplevde eg å ikkje koma meg opp bakken til huset mitt. Det viste seg at firehjulstrekken ikkje kopla seg inn, og eg berre spant på framhjulene? 

 

Nokon som har tips til kva som kan vera årsaka, og evt. løysinga? 

Litt frustrerande å ikkje koma seg fram no. 

Ser på facebook og her at mange sliter med dette i vinter, her må du nok bare ta en tur til forhandler for å feil diagnose. 
Kan være du trenger en software oppdatering, eller så kan det være at haldexpumpa har tatt kvelden... Men, Som sagt. Jeg ser det er veldig mange denne vinteren som har trøbbel :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Komlo skrev:

Eg var redd for at eg må rett på den lange vegen til forhandlar. 

 

Litt merkeleg at det ikkje kjem opp noko feilmelding når slikt skjer. 

Ja, feilmeldinger ville vært naturlig.
Men, virker som om haldex systemet ikke gir noe form for feilmeldinger, etter hva jeg skjønner på mange andre.
Ihvertfall ikke som er synlig for den vanlige mannen i gata :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg forstod i alle fall ingenting. 

I dag har eg firehjulstrekk igjen! No forstår eg endå mindre🙂

Eg køyrde ein liten tur med bilen i formiddag, og då var det ingen problem å koma seg opp bakkane. Ingen hjulspinn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Komlo skrev:

Eg forstod i alle fall ingenting. 

I dag har eg firehjulstrekk igjen! No forstår eg endå mindre🙂

Eg køyrde ein liten tur med bilen i formiddag, og då var det ingen problem å koma seg opp bakkane. Ingen hjulspinn. 

Hvor langt har bilen gått? Vet du om Haldex-olja har blitt bytta? Det er et intervall på 30000 km, om jeg ikke husker feil.

Det er mulig at det er så enkelt at det er filteret som er i ferd med å tette seg! Det kan være en sensor som tuller, eller en ledning som har fått seg en karamell også.....

Så det kan være lurt å få tatt en diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...