Gå til innhold
Quattrokid

Verkstedtur nr 5 med samme feil!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Motorlampen (gul) kommer på. Iflg feilkoder er det feil på en glødeplugg. Denne er skiftet og styreenhet to ganger. Lyset er borte et par dager etter resett så kommer det tilbake. Merker ingen ting på bilen. Ble sendt hjem i dag etter 3 timer uten noen løsning. Noen som har hørt om lignende?

Skrevet
1 time siden, Quattrokid skrev:

Motorlampen (gul) kommer på. Iflg feilkoder er det feil på en glødeplugg. Denne er skiftet og styreenhet to ganger. Lyset er borte et par dager etter resett så kommer det tilbake. Merker ingen ting på bilen. Ble sendt hjem i dag etter 3 timer uten noen løsning. Noen som har hørt om lignende?

Leser endel i forum o.l.. men, aldri vært borte i noe sånt noe.

Dem må jo tilkalle ekspert hjelp fra fabrikk, om dem ikke finner ut av hva som skjer?

Skrevet

Kjøpsloven åpner for det ja, men vil tro det skal diskuteres mye for å få en helt ny bil pga ett lys de plages med å fikse. Vil tro det blir ordning snart.

16 minutter siden, Marius skrev:

Leser endel i forum o.l.. men, aldri vært borte i noe sånt noe.

Dem må jo tilkalle ekspert hjelp fra fabrikk, om dem ikke finner ut av hva som skjer?

Ja de har vært flere ganger på telefon til fabrikk, men ingen har opplevd feilen før.

Skrevet
2 minutter siden, Kodiaq6011 skrev:

Noe fremgang???

12 feb tar de inn bilen i 3 dager før å teste over tid da feilen har kommet tilbake par dager etter tidligere feilretting. Får lånebil så det er vel grei løsning så langt.

På 28.1.2019 den 20.35, Marius skrev:

Leser endel i forum o.l.. men, aldri vært borte i noe sånt noe.

Dem må jo tilkalle ekspert hjelp fra fabrikk, om dem ikke finner ut av hva som skjer?

Ja de har vært flere ganger på telefon til fabrikk, men ingen har opplevd feilen før.

  • 2 uker senere...
Skrevet

Fikk også opp denne feilen i går. I følge instruksjonsboka indikerer gul motorlampe feil på avgassen. Får innom forhandler i morgon. 

Blir jo litt skeptisk når da er så mykje feil på desse bilane. 

Skrevet

En gul varsellampe er et signal om at noe er feil, og en bør besøke verkstedet så fort som mulig for å ta en diagnose. Det at det ikke har skjedd noe så langt er ikke det samme som at problemer ikke vil kunne oppstå om en ikke gjør noe med det. Etter hvert så kan bilen gå over i «nødmodus» og da er det begrenset med turtall en får, og fremdriften er meget lav.

Ser jo at det er forsøkt byttet det ene og det andre uten at det har hjulpet noe særlig mer enn turen hjem fra verkstedet og det holder jo selvfølgelig ikke mål. Jeg fikk også en gul motorlampe på en VW Golf 2014 modell, det skjedde i 2016 og ved ca 30.000km. I tillegg til den gule motorlampen så kom det også et annet varsel EPC. Det viste seg at dette var ladetrykksregulatoren til turboen, og etter hva verkstedet sa etter at de hadde tatt en diagnose, så var det merkelig at bilen ikke hadde gått i nødmodus allerede. Etter bytte av den ladetrykksregulatoren så forsvant feilen på den bilen, og var borte så lenge jeg hadde den (det var forøvrig en TSi motor).

Skrevet

Var innom forhandler i dag, og det viste seg at denne feilen kom av feil i SW (adblue), og det vil komme en SW-oppdatering her ganske snart. 

Skrevet (endret)
2 timer siden, RuneT skrev:

Var innom forhandler i dag, og det viste seg at denne feilen kom av feil i SW (adblue), og det vil komme en SW-oppdatering her ganske snart. 

Takk for tipset. Skal videreformidle til forhandler i morgen. Hvilken forhandler bruker du, i tilfelle de vil forhøre seg? 

Endret av Quattrokid
Skrevet

Status 15 feb:

Bilen har vært hos forhandler i 3 dager, hvor de har løpende dialog med fabrikk. De har booket leiebil til meg en uke til, så virker ikke som løsning er nært forestående. Kjører helt ny Passat og det er nedtur fra Kodiaq. Ikke minst savnes 4x4!

Skrevet
På 11.2.2019 den 20.07, Quattrokid skrev:

Takk for tipset. Skal videreformidle til forhandler i morgen. Hvilken forhandler bruker du, i tilfelle de vil forhøre seg? 

Ingen årsak! Dette var Møller Bil Åsane i Bergen som sa til meg. 

Skrevet
8 minutter siden, Kodiaq6011 skrev:

Min kjører uten adblue. Ingen problem. Bilen har kjørt litt over 75000 fulgt servicer og bytte av ting og tang. Alt ok. Var på eu godkjenning i januar. 

Poenget med å fjerne var å diagnosere om feilen ligger i adblue systemet eller om det er noe annet som forårsaker problemet.

 

På linje med å fjerne DPF så får man ingen problemer sett ut fra et teknisk perspektiv. 

Men bilen er som sagt ikke typegodkjent lengre, noe som under de rette omstendighetene kan være svært alvorlig. 

Når det gjelder spesifikt DPF og adblue er det riktignok utslipps delen av typegodkjenning som faller fra. Samme gjelder når man fjerner start/stopp. 

Skrevet
4 timer siden, Kodiaq6011 skrev:

Jeg og mange av mine kollegaer bruker Møller Grorud. Men har av god erfaring erfart at merkeverksted har lite/ingen kunnskaper om manuelt fjerne ting fra systemet. Så en god tuner kan være behjelpelig med å fjerne adblue fra styreenheten. 

 

Med en bil med garanti tenker jeg forhandler skal få finne ut av dette. Jeg bruker ikke en krone på en tuner, hvis ikke forhandler refunderer dette. 

Skrevet

Hentet bilen i dag etter skifte av motorstyring. Alt vell så langt. De flyttet styreenheten over til annen bil og fikk samme feilen, så regner med det var årsaken. 

  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...