Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Quattrokid

Verkstedtur nr 5 med samme feil!

Recommended Posts

Motorlampen (gul) kommer på. Iflg feilkoder er det feil på en glødeplugg. Denne er skiftet og styreenhet to ganger. Lyset er borte et par dager etter resett så kommer det tilbake. Merker ingen ting på bilen. Ble sendt hjem i dag etter 3 timer uten noen løsning. Noen som har hørt om lignende?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Quattrokid skrev:

Motorlampen (gul) kommer på. Iflg feilkoder er det feil på en glødeplugg. Denne er skiftet og styreenhet to ganger. Lyset er borte et par dager etter resett så kommer det tilbake. Merker ingen ting på bilen. Ble sendt hjem i dag etter 3 timer uten noen løsning. Noen som har hørt om lignende?

Leser endel i forum o.l.. men, aldri vært borte i noe sånt noe.

Dem må jo tilkalle ekspert hjelp fra fabrikk, om dem ikke finner ut av hva som skjer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjøpsloven åpner for det ja, men vil tro det skal diskuteres mye for å få en helt ny bil pga ett lys de plages med å fikse. Vil tro det blir ordning snart.

16 minutter siden, Marius skrev:

Leser endel i forum o.l.. men, aldri vært borte i noe sånt noe.

Dem må jo tilkalle ekspert hjelp fra fabrikk, om dem ikke finner ut av hva som skjer?

Ja de har vært flere ganger på telefon til fabrikk, men ingen har opplevd feilen før.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutter siden, Kodiaq6011 skrev:

Noe fremgang???

12 feb tar de inn bilen i 3 dager før å teste over tid da feilen har kommet tilbake par dager etter tidligere feilretting. Får lånebil så det er vel grei løsning så langt.

På 28.1.2019 den 20.35, Marius skrev:

Leser endel i forum o.l.. men, aldri vært borte i noe sånt noe.

Dem må jo tilkalle ekspert hjelp fra fabrikk, om dem ikke finner ut av hva som skjer?

Ja de har vært flere ganger på telefon til fabrikk, men ingen har opplevd feilen før.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fikk også opp denne feilen i går. I følge instruksjonsboka indikerer gul motorlampe feil på avgassen. Får innom forhandler i morgon. 

Blir jo litt skeptisk når da er så mykje feil på desse bilane. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En gul varsellampe er et signal om at noe er feil, og en bør besøke verkstedet så fort som mulig for å ta en diagnose. Det at det ikke har skjedd noe så langt er ikke det samme som at problemer ikke vil kunne oppstå om en ikke gjør noe med det. Etter hvert så kan bilen gå over i «nødmodus» og da er det begrenset med turtall en får, og fremdriften er meget lav.

Ser jo at det er forsøkt byttet det ene og det andre uten at det har hjulpet noe særlig mer enn turen hjem fra verkstedet og det holder jo selvfølgelig ikke mål. Jeg fikk også en gul motorlampe på en VW Golf 2014 modell, det skjedde i 2016 og ved ca 30.000km. I tillegg til den gule motorlampen så kom det også et annet varsel EPC. Det viste seg at dette var ladetrykksregulatoren til turboen, og etter hva verkstedet sa etter at de hadde tatt en diagnose, så var det merkelig at bilen ikke hadde gått i nødmodus allerede. Etter bytte av den ladetrykksregulatoren så forsvant feilen på den bilen, og var borte så lenge jeg hadde den (det var forøvrig en TSi motor).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var innom forhandler i dag, og det viste seg at denne feilen kom av feil i SW (adblue), og det vil komme en SW-oppdatering her ganske snart. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, RuneT skrev:

Var innom forhandler i dag, og det viste seg at denne feilen kom av feil i SW (adblue), og det vil komme en SW-oppdatering her ganske snart. 

Takk for tipset. Skal videreformidle til forhandler i morgen. Hvilken forhandler bruker du, i tilfelle de vil forhøre seg? 

Edited by Quattrokid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Status 15 feb:

Bilen har vært hos forhandler i 3 dager, hvor de har løpende dialog med fabrikk. De har booket leiebil til meg en uke til, så virker ikke som løsning er nært forestående. Kjører helt ny Passat og det er nedtur fra Kodiaq. Ikke minst savnes 4x4!

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 11.2.2019 den 20.07, Quattrokid skrev:

Takk for tipset. Skal videreformidle til forhandler i morgen. Hvilken forhandler bruker du, i tilfelle de vil forhøre seg? 

Ingen årsak! Dette var Møller Bil Åsane i Bergen som sa til meg. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Husk at om du fjerner adblue systemet er bilen ikke lengre typegodkjent. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minutter siden, Kodiaq6011 skrev:

Min kjører uten adblue. Ingen problem. Bilen har kjørt litt over 75000 fulgt servicer og bytte av ting og tang. Alt ok. Var på eu godkjenning i januar. 

Poenget med å fjerne var å diagnosere om feilen ligger i adblue systemet eller om det er noe annet som forårsaker problemet.

 

På linje med å fjerne DPF så får man ingen problemer sett ut fra et teknisk perspektiv. 

Men bilen er som sagt ikke typegodkjent lengre, noe som under de rette omstendighetene kan være svært alvorlig. 

Når det gjelder spesifikt DPF og adblue er det riktignok utslipps delen av typegodkjenning som faller fra. Samme gjelder når man fjerner start/stopp. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timer siden, Kodiaq6011 skrev:

Jeg og mange av mine kollegaer bruker Møller Grorud. Men har av god erfaring erfart at merkeverksted har lite/ingen kunnskaper om manuelt fjerne ting fra systemet. Så en god tuner kan være behjelpelig med å fjerne adblue fra styreenheten. 

 

Med en bil med garanti tenker jeg forhandler skal få finne ut av dette. Jeg bruker ikke en krone på en tuner, hvis ikke forhandler refunderer dette. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hentet bilen i dag etter skifte av motorstyring. Alt vell så langt. De flyttet styreenheten over til annen bil og fikk samme feilen, så regner med det var årsaken. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Ja jeg hadde en 2017 Sportline på lån før jeg kjøpte min egen, og der også lyste de hele tiden. Men i menyen når jeg prøver og gå inn på lysene er teksten mørkere. Så jeg kan trykke på men ingenting skjer. Så lurte på om dette er noe som kan de aktiveres og aktiveres.  Jeg får vertfall ikke det til på min.
    • Jeg mener lysene er på hele tiden på vår 2019 Sportline, jeg vet at farge kan justeres i menyene, kanskje også når de skal lyse?
    • Noen som kan forklare meg om ambient light i interiør bare kommer på noen modeller? Jeg har en 2017 Sportline, der lyser denne stripa i interiøret rødt bare når dørene er opne. Skal ikke dette gå an å skifte farge på og slå på hele tiden? Noe man eventuelt kan aktivere via OBD ?
    • Jeg hadde en Octavia 2 med den motoren, med DSG vel å merke. Synes det var en frisk motor, stillegående og ganske gjerrig på drivstoffet. Jeg likte den mye bedre enn rakledieselen jeg hadde før (1,9 TDI, 105 HK). Jeg synes IKKE at bilen var daff. Den fungerte veldig bra, også med last, men den var heller ikke spesielt rask. Mange som sier at det er en liten motor, og ja den har "bare" 1400 ccm. Men  det er en liten rakker med turbo, den kompenserer for manglende sylindervolum. Motoren HAR 125 hk, og momentet er 250 Nm mellom 1400 og 4000 o/min, og det er samme momentet som større motorer,  også diesel, over samme turtallsområdet. Det er momentet som drar bilen, hestekreftene finnes bare på toppen av turtallsområdet. Der er det sjeldent at man bruker..... Ikke bare det, motoren er mer responsiv og turtallsområdet er større enn diesler. Så den er på mange måter mere anvendelig enn diesel. Nå er Kodiaq noe tyngre enn Octavia (kanskje 250 kg), og vil sikkert være litt ekstra dra på for motoren. Og en manuell gearkasse vil nok ikke geare ned med en gang du legge gøypedalen ned, f.eks for å kjøre forbi. Med manuell gearkasse må du geare ned først, så er du og motoren klar til forbikjøring. Men da er den skikkelig PÅ. Det er kanskje ikke beste motoren hvis du kjører med mye last ofte, eller henger på en campingvogn, eller EGENTLIG liker (trenger) stor motor. Og det er heller ikke motoren hvis det på død og liv skal vurderes hvor lite drivstoff bilen bruker eller hvor lite diesel koster i forhold til bensin.  Men ellers, den må prøves for å finne ut om det er en grei motor for deg/dere! Jeg kan dessverre ikke si om problemet med strukket kjede er løst. Det som er viktig er at motoren ikke presses på lavt turtall, at man ikke prøver å gi mye gass for å hente krefter, si under 14-1500 o/min. Men heller gearer ned og lar motoren løpe lettere med LITT mere turtall enn hva man kanskje gjør på en diesel. Og så mener jeg at olje- og filterskift bør gjøres på maks 15000 km (hvis computerern ikke sier fra før). Det mener jeg er fornuftig forebyggende vedlikehold, i forhold til å presse skifteintervallene for langt. En turbomotor med mye småkjøring får endel kjøring uten at motoren er skikkelig varm og det blir mere kondens og skitt som kommer i olja. Denne motoren bruker faktisk litt tid på oppnå driftstemperatur, iallefall i Octaviaen.  Kanskje det er litt bedre i en Kodiak, som er litt tyngre. Da får den litt mer vekt å håndtere, og får kanskje tempen opp litt fortere. Men motoren i seg selv er en liten perle!
    • Takk for gode innspill angående 125hk motoren. Ut i fra mitt kjøremønster, dvs 95% småkjøring, kan jeg klare meg med en «daff» bil.  Men det som kunne vært interessant å høre, er om noen har formening om evt slitasje over tid på liten bensinmotor i relativt tung bil. Om motoren må jobbe ekstra hardt over tid, kan vel det gå utover vitale motordeler som reg.reim, stempler osv.  Forrige generasjon TSI motorer slet jo fælt med overforbruk på olje, registerkjede/strammere, stempelringer osv. 
    • Akkurat, diesel med et helt annet arbeidsregister, for å ikke snakke om Nm.   Det har du helt rett i, men det du glemmer er at før var det ikke like mye elektronikk. Da driftet motoren primært varme og bevegelse. Nå har en bil mange hjerner og systemer som drar MYE energi - som igjen kommer fra motoren. Det vil nok være litt subjektivt, og det kan hende motoren fungerer helt optimalt for deg.
    • Lakkerte dørhåndtak er en elendig patent. Kan trøste dere med at det er like dårlig på BMW og Volvo. Men som nevnt over er det veldig lett å polere bort, men det er jo like fort tilbake. Det er slett ikke behov for ring for å lage slike merker, litt vanlig møkk, som er umulig å unngå, funker godt som slipepasta. 
    • Jeg tok meg litt tid for å finne ut hvordan dette egentlig virker. Jeg kan berolige med at det er helt trygt og ikke noe datasluk å bruke telefonens wifi til å oppdatere kart. Du velger selv hva du vil oppdatere, hvilke land hooker du av i en meny. Før nedlasting begynner får du vite hvor mye data det du har valgt inneholder.  Når jeg sjekket i dag var Sverige 300 Mb, Danmark 100 Mb. Alle tilgjengelige oppdateringer var til sammen 13 Gb.  Det betyr at om man oppdaterer Norge, Sverige og Danmark vil det utgjøre ca 0,7 Gb, noe som knapt sprenger noens budsjetter.  
    • Tja, når HiAcen på jobb med firehjulstrekk og henger på slep klarer seg helt OK med 117hk(diesel vel og merke) og 2.3 tonn normalvekt, så tror jeg 125 hester skal fungere på en Kodiaq. Før pleide vi ikke ha rare motorene i bilene, og vi klarte oss fint. Tror vi bare begynner å bli veldig bortskjemt.  Men, det kan hende du går lei bilen fortere enn du ønsker. Også aner jeg ikke hvor pinglete motoren er i faktisk bruk. Har kjørt en Peugeot Expert med manuell og liten dieselmotor, og den kveles veldig lett.  Også har jeg ikke sett noen reelle forbrukstall. 
    • Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til så liten motor i en Kodiaq. Jeg prøvekjørte 150 TSI og den er svak men fungerer nok ok i det daglige, men den har lite krefter over 80-90 km/t til forbikjøringer osv. 125hk tror jeg blir for svak - men igjen den har jo ikke 4x4 så det hjelper kanskje på.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • På min gamle Opel Record 1967 hadde jeg en rullgardin foran radiatoren. Den styrte jeg via en snor med knuter på inne i kupeen på bilen. Var faktisk veldig effektivt og utrolig lettvint
    • Første gang jeg rygger inn på ferge  Fra villevika til Florø. 
    • Deler din oppfatning her @Sjåføren, øvre deksel er ikke pent. Det nedre derimot kan nok være ganske praktisk og nyttig når det er kulde, jeg personlig hadde nok benyttet det fra November/Desember og frem mot Mars mnd om jeg hadde hatt det. Men jeg bor noen mil sør for Oslo, så det er ikke så mange dagene vi har her nede med lavere temperaturer enn ÷ 10°C. Men desto mer snøslaps og mye saltede veier, og gjerne noe rundt null grader........ 
    • Sånne deksel kan du trygt kjøre med i 3 årstider uten fare for overoppheting. Ved normal kjøring er motoren er veldig lite belastet, og det kommer alltids inn luft til radiatoren uansett. Noe annet er selvfølgelig hvis du skal dra tunge lass opp bakker og fjell med lav hastighet og stort effektuttak over lengre tid. Øvre grill er vel originalt bare halvåpen likevel? Er slik på min Octavia i alle fall,  åpningen mellom rillene er stengt øverst, spalten er åpen bare på de nederste 3-4 cm. Så jeg ville kanskje vurdert å ha på et sånt nedre deksel på strengeste vinteren. Jeg ser tre fordeler med det. For det første er den laveste grillen mere utsatt for snø- og slapsdrev fra bilene foran. Denne honeycomb-grillen ser veldig spinkel ut i mine øyne, og er også særlig utsatt for at steiner og isklumper kan knuse seg igjennom. For det andre så er det relativt stort areal rett inn mot radiator. Så et nedre deksel vil redusere en god del direkte-vind mot radiatoren. Siste kommentar: øvre deksel er ikke så pent (min mening det da 😋).

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...