Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Quattrokid

Verkstedtur nr 5 med samme feil!

Anbefalte innlegg

Motorlampen (gul) kommer på. Iflg feilkoder er det feil på en glødeplugg. Denne er skiftet og styreenhet to ganger. Lyset er borte et par dager etter resett så kommer det tilbake. Merker ingen ting på bilen. Ble sendt hjem i dag etter 3 timer uten noen løsning. Noen som har hørt om lignende?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Quattrokid skrev:

Motorlampen (gul) kommer på. Iflg feilkoder er det feil på en glødeplugg. Denne er skiftet og styreenhet to ganger. Lyset er borte et par dager etter resett så kommer det tilbake. Merker ingen ting på bilen. Ble sendt hjem i dag etter 3 timer uten noen løsning. Noen som har hørt om lignende?

Leser endel i forum o.l.. men, aldri vært borte i noe sånt noe.

Dem må jo tilkalle ekspert hjelp fra fabrikk, om dem ikke finner ut av hva som skjer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er samme feil så kan du be dem gi deg ny bil. Kommer samme feil over 3 ganger og de ikke får løst den så har du noen rettigheter du burde utnytte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpsloven åpner for det ja, men vil tro det skal diskuteres mye for å få en helt ny bil pga ett lys de plages med å fikse. Vil tro det blir ordning snart.

16 minutter siden, Marius skrev:

Dem må jo tilkalle ekspert hjelp fra fabrikk, om dem ikke finner ut av hva som skjer?

Ja de har vært flere ganger på telefon til fabrikk, men ingen har opplevd feilen før.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gi meg en time med bilen så skal jeg finne ut hva som forårsaker den forbaskade lampen. Dette er ikke noe since-fiction. Tro meg jeg har vært borti så mange mercedes at jeg har gått ut for telling der importør ikke finner noe feil selv etter å ha byttet delere til over hundretusen klasse. Stort sett har det kun vært enkle ting. For å være ærlig så tror jeg noen ganger at de ikke rører bilen engang. Alt kommer opp når man utfører diagnose. Noen ganger kan det være anne ting som utløser kode. Alle verksteder har skjema over hvilke ting som er koblet på samme krets. Det er bare å sjekke disse tingene på denne kretsen. 

I din situasjon så kan det være dårlig kontakt pga fukt. Hvis de har byttet glødeplugg og relee. Uansett så holder disse glødepluggene stort sett motorslevetid. Sjelden vare forhandler selger. Disse gløde pluggene er igjen koblet til et relee som er koblet til motorstyreenhet. Det er ikke så lang vei som du skjønner fra start til slutt. Da ligger evnt feil i selve software på motor styreenhet, selve styreenheten eller ledning fra motor styreenhet

Uansett hold oss oppdatert.

Hvis det har vært til noe hjelp eller trøst...

Endret av Kodiaq6011

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Kodiaq6011 skrev:

Noe fremgang???

12 feb tar de inn bilen i 3 dager før å teste over tid da feilen har kommet tilbake par dager etter tidligere feilretting. Får lånebil så det er vel grei løsning så langt.

På 28.1.2019 den 20.35, Marius skrev:

Ja de har vært flere ganger på telefon til fabrikk, men ingen har opplevd feilen før.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Quattrokid skrev:

12 feb tar de inn bilen i 3 dager før å teste over tid da feilen har kommet tilbake par dager etter tidligere feilretting. Får lånebil så det er vel grei løsning så langt.

Det er helt normalt alt noen ting klikker av og til. Men det er alltid en grunn til at dem klikker. Så har man gode diagnose egenskaper finner man feilen ganske fort.

Last opp utskrift av utført arbeid på din bil og historikk ang motorlampe feilen. Det kan være til god hjelp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk også opp denne feilen i går. I følge instruksjonsboka indikerer gul motorlampe feil på avgassen. Får innom forhandler i morgon. 

Blir jo litt skeptisk når da er så mykje feil på desse bilane. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En gul varsellampe er et signal om at noe er feil, og en bør besøke verkstedet så fort som mulig for å ta en diagnose. Det at det ikke har skjedd noe så langt er ikke det samme som at problemer ikke vil kunne oppstå om en ikke gjør noe med det. Etter hvert så kan bilen gå over i «nødmodus» og da er det begrenset med turtall en får, og fremdriften er meget lav.

Ser jo at det er forsøkt byttet det ene og det andre uten at det har hjulpet noe særlig mer enn turen hjem fra verkstedet og det holder jo selvfølgelig ikke mål. Jeg fikk også en gul motorlampe på en VW Golf 2014 modell, det skjedde i 2016 og ved ca 30.000km. I tillegg til den gule motorlampen så kom det også et annet varsel EPC. Det viste seg at dette var ladetrykksregulatoren til turboen, og etter hva verkstedet sa etter at de hadde tatt en diagnose, så var det merkelig at bilen ikke hadde gått i nødmodus allerede. Etter bytte av den ladetrykksregulatoren så forsvant feilen på den bilen, og var borte så lenge jeg hadde den (det var forøvrig en TSi motor).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du jeg mistenker nox sensor til din bil. Hør med verkstedet hva som var feil. Få en utskrift av diagnose på bilen. Vet ikke om de tar ekstra betalt for det. Men den er gullverdt for deg og oss. Last den opp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var innom forhandler i dag, og det viste seg at denne feilen kom av feil i SW (adblue), og det vil komme en SW-oppdatering her ganske snart. 

• Takk 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, RuneT skrev:

Var innom forhandler i dag, og det viste seg at denne feilen kom av feil i SW (adblue), og det vil komme en SW-oppdatering her ganske snart. 

Takk for tipset. Skal videreformidle til forhandler i morgen. Hvilken forhandler bruker du, i tilfelle de vil forhøre seg? 

Endret av Quattrokid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 11.2.2019 den 20.07, Quattrokid skrev:

Takk for tipset. Skal videreformidle til forhandler i morgen. Hvilken forhandler bruker du, i tilfelle de vil forhøre seg? 

Det var rart. Mange biler kjører med samme software på motoren. Uansett keep us updated. Du gjør en kjempefin jobb.  Her er den siste oppdaterings filen på 2.59mb til 190hk disel 04L906026EJ_3916__V001 fra xxx_3661_xxx. Denne oppdateringen kom i desmber. ... hehe :)

Endret av Kodiaq6011

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Status 15 feb:

Bilen har vært hos forhandler i 3 dager, hvor de har løpende dialog med fabrikk. De har booket leiebil til meg en uke til, så virker ikke som løsning er nært forestående. Kjører helt ny Passat og det er nedtur fra Kodiaq. Ikke minst savnes 4x4!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Quattrokid skrev:

Status 15 feb:

Bilen har vært hos forhandler i 3 dager, hvor de har løpende dialog med fabrikk. De har booket leiebil til meg en uke til, så virker ikke som løsning er nært forestående. Kjører helt ny Passat og det er nedtur fra Kodiaq. Ikke minst savnes 4x4!

Det var synd😨. Hvilke verksted bruker du?  Håper de finner ut av feilen😠. For det er ingen oppdatering pr dags dato til kodiaq motor😡😡😡😡. Spør om du kan få utskrift av diagnosen og last den opp her. Dette høres spennende ut men er kjedelig å oppleve på ny bil.

Feilmeldingen kan indikiere ganske nøyaktig til problemet. Har du hatt andre problemer tilknyttet motorlampa?

Det beste hadde vært å lest ut hjernen på motoren og fjernet hele adblue systemet manuelt🕵️♀️. Deretter sjekke om du får tilbake feilmelding. Da har man konstatert om det er adblue systemet eller noe annet som forårsaker feilen. Men jeg vet at merkeverksted ikke har og kan gjøre det. Men det hadde løst problemet.

💨4x4 er smak og behag. Personlig syns jeg det er en kjedelig bil å kjøre på vinter💨. Det er ingen action 😴. Man kan stoppe og kjøre avgårde uansett hvor og når man vil😣. Når jeg kjører mercedes så må alt planlegges😘, start, stopp, hastighet etc. Det er spenning hele veien om man vil. Jobben min er å kjøre drosje ❤❤på natta. Så det er mange utfordringer. Men kodiaqen sitter som klistra med continental dekk. Og sjåførene føler seg trygge. Så det er fordel med 4×4 ;) 💎💎💎💎

• Lik 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 11.2.2019 den 20.07, Quattrokid skrev:

Ingen årsak! Dette var Møller Bil Åsane i Bergen som sa til meg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
17 timer siden, RuneT skrev:

Ingen årsak! Dette var Møller Bil Åsane i Bergen som sa til meg. 

Jeg og mange av mine kollegaer bruker Møller Grorud. Men har av god erfaring erfart at merkeverksted har lite/ingen kunnskaper om manuelt fjerne ting fra systemet. Så en god tuner kan være behjelpelig med å fjerne adblue fra styreenheten. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at om du fjerner adblue systemet er bilen ikke lengre typegodkjent. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 minutter siden, BGB skrev:

Husk at om du fjerner adblue systemet er bilen ikke lengre typegodkjent. 

Min kjører uten adblue. Ingen problem. Bilen har kjørt litt over 75000 fulgt servicer og bytte av ting og tang. Alt ok. Var på eu godkjenning i januar. 

Poenget med å fjerne var å diagnosere om feilen ligger i adblue systemet eller om det er noe annet som forårsaker problemet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Nyeste emner

• Siste Innlegg

• Hei ! Nå har tiden kommet for å anskaffe familiens første bil. Det blir dessverre brukt i første omgang, men det får så være. Jeg har i lang tid tenkt at Skoda har mange fornuftige (og ganske enkelt fine) biler. Merket står derfor som veldig aktuell for oss (sammen med blant annet Passat). Essensielt er at det skal være stasjonsvogn med 4x4. Jeg lurer derfor på om dere Skoda-kyndige/engasjerte kan hjelpe meg å bli smartere på en sak: Hvordan bør jeg vekte modell, årsmodell, km og pris (for å nevne et veldig begrenset utvalg)? I prisklassen jeg titter (opptil 250k kanskje) er det ofte at jeg får en superb som gjerne er eldre og/eller har betydelig flere km enn en noenlund tilsvarende Octavia. Jeg skjønner jo det - superb er mer premium. Men er det verdt det? Jeg vet det er vanskelig å sammenligne egentlig, utstyr kan være likt eller variere, og enkelte motorer finnes ikke i begge modellene.Jeg håper bare noen kan gjøre meg litt klokere så jeg kan finne ut hva som er hensiktsmessig for oss å gå for. Generelle Skoda-brukt-tips mottas og med stor takknemlighet!      
    • Hei,  Har sensorstyrt bakluke. Sliter med at denne åpner seg med å vite med foten under hekken. Noen andre som har problem? Funker sånn engang i blant.. 
    • Er det garanti på bil så er det bare å levere den inn og være bekymringsløs. Men er bilen utenfor garanti og man ikke finner ut av ting så er det mye penger spart all software kan endres og tilpasses etter behov.  Men det er en kjedelig affære med en ny bil å få slike problemer. På en annen side så kjører mange biler med samme software som på din. Hadde det vært en stor feil så hadde de funnet ut og utrettet ved en oppdatering. Jeg venter spent på hva utfallet blir. Og håper det løser seg.
    • Jeg tror det skal brukes Odis-e med online flashing i fra fabrikk. 
    • Ok. Gi meg VIN på personlig melding. Så skal jeg finne oppdatering til deg hvis det er kommet noen...
    • Med en bil med garanti tenker jeg forhandler skal få finne ut av dette. Jeg bruker ikke en krone på en tuner, hvis ikke forhandler refunderer dette. 
    • Hmm, har ikke opplevd at den hopper rundt sånn. Girproblemer har vært borte siden romjula.  Snakket med Skoda i dag, og de sa at så lenge jeg ikke merket noe på yteevnen til bilen kunne jeg fint kjøre den frem til neste uke, selv om den varselslampen lyste.  Må jo si det er litt kjedelig med ny bil og mye sånn små rusk. 
    • Man får også 2.0 TSI i Karoq, men den er ikke i de norske prislistene foreløpig. Men om det er 1.5 TSI er det etter WLTP så da tror jeg dette er det kjente kangaroo-jump problemet svært mange opplever, står mye informasjon om dette på Briskoda. Det skal visstnok være en oppdatering på vei. Les mer: https://www.briskoda.net/forums/topic/461809-15-tsi-with-7-speed-dsg/
    • Tror det er 1,5 150hk TSI som er størrelsen på motoren. Karoq’en er mindre en Kodiaq motoren. Litt usikker på wltp, var akkurat rundt de tider den kom, men mener den ble produsert like før.  Hvor finner jeg dette? 😊
    • På linje med å fjerne DPF så får man ingen problemer sett ut fra et teknisk perspektiv.  Men bilen er som sagt ikke typegodkjent lengre, noe som under de rette omstendighetene kan være svært alvorlig.  Når det gjelder spesifikt DPF og adblue er det riktignok utslipps delen av typegodkjenning som faller fra. Samme gjelder når man fjerner start/stopp. 
  • Andre nye emner

• Andre nye innlegg

• Jeg ville vært veldig forsiktig med elekroniske duppedingser i en «ny» bil. Er produktet laget i Kina er det enda større mulighet for trøbbel. Jeg har selv erfaring med et USB strømuttak som gjorde at DAB radioen ble helt håpløs. Jeg opplevde også et par feilmeldinger på nødkommunikasjonutsyret som jeg ikke kunne forklare i samme periode. Elektronisk støy kan skape mye trøbbel. Funker det uten trøbbel så er det fint, men får du trøbbel med noe elektronisk utstyr i din bil, vet du nå hva som kan være grunn til problemet ditt 😉
    • Sålenge det ikke forstyrrer sikten din er det vel ingenting som skulle tilsi at de skulle være ulovlige. Biler blir levert orginalt med HUD så bør ikke være noe problem. 
    • Bestilte en duppeditt på Ebay og så fulgte det med ett head up display.
      Er disse lovlige å bruke, tenker på siden man må klistre på en"speil" på fronruten?
      https://www.ebay.com/itm/5-5-X3-ELM327-OBD2-HUD-Head-Up-Display-Bluetooth-Engine-Speed-Alarm-Speedometer/112346487326?hash=item1a285f5a1e:g:uTsAAOSwYvFZMiHR:rk:1:pf:0
    • Ønsker dere alle sammen et riktig så godt nytt år !  

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori: